اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مصرف سرانه گوشت در ایران سالانه 6 کیلوگرم است!



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

دبیر انجمن صنایع گوشتی اظهار داشت: طی 90 سال گذشته تغییر و تحولات متعددی در صنایع گوشتی ایران صورت گرفته است.

پبه گزارش ایلنا، مجید افلاکی در نشست خبری نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی محصولات پروتئینی حلال و صنایع وابسته عنوان کرد: میزان مصرف سرانه گوشت در ایران برای هر نفر سالی 6 کیلو گرم است که این رقم در ترکیه 27 کیلو، اروپا 45 کیلو و آمریکا و کانادا 70 کیلو است و این یک نوع فقر غذایی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه در ابتدا شرکت‌های گوشتی کشور کمتر از 12 واحد تولیدی بود، عنوان کرد: در دوره جنگ تحمیلی این تعداد به 26 شرکت رسید و اکنون 170 شرکت تولیدی انواع فرآورده‌های پروتئینی در ایران در حال فعالیت هستند.

افلاکی ادامه داد: محصولات پروتئینی ایران از نظر کمیت و کیفیت در آسیا و شمال آفریقا رتبه یک را دارند.

وی با بیان اینکه تولید این محصولات پس از جنگ تحمیلی از حالت فرآورده‌های سنتی خارج شده است، افزود: این محصولات علاوه بر سوسیس و کالباس، انواع ناگت‌ها، همبرگرها و کوردن‌بلو و غیره را در سبد خود جای داده‌اند.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران با اشاره به برگزاری این نمایشگاه در سال آینده گفت: تامین فرآورده‌های گوشتی در ایران صرفا برای صادرات به کشورهای منطقه نیست بلکه برنامه‌ریزی به صورتی است که بتوانیم مجموعه‌ای از کشورها را تحت‌پوشش خود قرار دهیم.

به گفته وی، کمیت مناسب و کیفیت قابل قبول براساس استانداردهای جهانی همچنین قیمت و عرضه مناسب در کشور چهار عنصری است که برای توسعه صادرات محصولات پروتئینی در بازارهای جهانی مدنظر قرار داده شده است.

افلاکی تاکید کرد: در سال 91 رقم تولید انواع فرآورده‌های گوشتی براساس آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران 500 هزار تن بوده است اما مصرف سرانه داخلی کشور در مقابل این میزان تولید بسیار پایین بوده است.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه افزایش ظرفیت نسبی ما در تولید فرآورده‌های گوشتی مدنظر قرار داده شده است.

افلاکی بیان کرد: اگر سرمایه‌گذاری مناسب در این زمینه صورت گیرد نه تنها تولیدات ما به یک میلیون تن خواهد رسید، بلکه به شرط ثبات تا پایان 5 سال برنامه توسعه ششم به 2 میلیون تن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه فرآورده‌های گوشتی 16/6 درصد از ارزش افزوده صنعت را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: امکانات سرمایه‌گذاری پس از پایان تقریبی تحریم‌ها خط جدیدی را در مقابل صنایع کشور به‌خصوص بخش فرآورده‌های گوشتی فراهم کرده است.

پوشش منطقه ای محصولات حلال

در ادامه این نشست، عضو انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران گفت: جذب تولیدکنندگان معتبر ایرانی و بین‌المللی جهت کمک به به‌روز شدن این صنعت در داخل کشور از اهداف نمایشگاه بین‌المللی محصولات پروتئینی حلال است.

هرمز مهبد در نشست خبری نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی محصولات پروتئینی حلال و صنایع وابسته عمده‌ترین دلیل برگزاری نمایشگاه MEAT EX در ایران را جمعیت 80 میلیونی آن دانست و گفت: در ایران تعداد گیاهخواران محدود و همچنین از قدیمی‌ترین کشورهای منطقه است که در زمینه تولید محصولات پروتئینی بوده است.

وی ادامه داد: بیشترین تعداد تشکل‌های صنفی و کارخانجات تولیدی نسبت به سایر کشورهای همسایه در ایران وجود دارد و همچنین بیشترین میزان صادرات محصولات پروتئینی نیز نسبت به سایر کشورهای خاورمیانه متعلق به ایران است.

مدیرعامل هلدینگ تجارت فراسو همچنین به کیفیت مطلوب محصولات تولید‌شده اشاره کرد و گفت: ارتباط تجاری با اکثر کشورهای مسلمان از دلایل دیگر برگزاری این نمایشگاه در ایران است.

وی با بیان اینکه سه دسته نمایشگاه محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی داریم، افزود: رویکرد ما درخصوص برگزاری این نمایشگاه منطقه‌ای بوده و سعی داریم در آینده‌ای نزدیک آن را به سطح بین‌المللی ارتقا دهیم.

مهبد با تاکید بر اینکه نمایشگاه MEAT EX تنها نمایشگاه تخصصی حلال در جهان است، تصریح کرد: این نمایشگاه دربرگیرنده هر دو بخش صنعت و محصولات پروتئینی بوده است.

وی تاکید کرد: در این نمایشگاه برنامه‌های B2B، سمینار، کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های اختصاصی ارتباط تولیدکنندگان با مصرف‌کنندگان را خواهیم داشت.

عضو انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران ادامه داد: در این نمایشگاه پرتال اختصاصی برای همتایابی تجاری وجود دارد.

وی به اهداف این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در بخش صنعت جذب تولیدکنندگان معتبر ایرانی و بین‌المللی برای کمک به به‌روز شدن این صنعت در داخل کشور مدنظر است.

مهبد افزود: در بخش محصول نیز جذب حداکثر بازدیدکنندگان بین‌المللی و مسلمان جهت کمک به صادرات محصول‌های ایرانی مدنظر قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم تمام بازارها را که مسلمان‌نشین هستند تحت پوشش قرار دهیم. اما کشورهای حاشیه خلیج فارس و CIS در برنامه ما قرار دارند.

گفتنی است؛ کلیه تولیدکنندگان، سازندگان انواع ماشین‌آلات مرتبط با صنعت، سازندگان انواع یخچال، ماشین‌های حمل و سیستم حمل‌ونقل و انبارداری، سازندگان تجهیزات فروشگاه‌های پروتئینی و ارائه‌دهندگان صنعتی و فروشگاهی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

 

اخبار اقتصادی - ایلنا

 


ویدیو مرتبط :
سرانه مصرف سالانه نوشابه در ایران 4 برابر دنیا‬

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۱۷مهر ماه؛ روز جهانی تخم ‌مرغ مصرف سرانه تخم مرغ در ایران كمتر از میانگین جهانی!



 

۱۷مهر ماه؛ روز جهانی تخم ‌مرغ مصرف سرانه تخم مرغ در ایران كمتر از میانگین جهانی!

 

 

در حالی كه ایران دهمین تولیدكننده تخم مرغ جهان محسوب می شود و جزو كشورهایی است كه ۸۵ درصد تولید جهانی را بر عهده دارد، میانگین مصرف سرانه ی این محصول در كشورمان از ۱۸۰ عدد میانگین مصرف سرانه ی جهانی پایین تر است و با سوءمصرف این محصول نیز مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار دامپروری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ۹ اكتبر مصادف با ۱۷ مهرماه از سوی كمیسیون بین المللی تخم مرغ به عنوان روز جهانی تخم مرغ نام گذاری شده و امسال نیز از این روز با شعار «هر انسان سالم، یك تخم مرغ در روز» یاد می شود.

این كمیسیون كه ایران نیز عضو آن است، متشكل از ۵۸ كشور است كه این كشورها ۸۵ درصد تولید جهانی تخم مرغ را برعهده دارند.

مصرف سرانه تخم مرغ در ایران كمتر از میانگین جهانی

اما ایران به عنوان دهمین تولید كننده ی تخم مرغ در جهان هنوز به متوسط سرانه ی مصرف این محصول نرسیده است و درصورتیكه سرانه مصرف در جهان سالانه ۱۸۰ عدد است، در كشور هایی همچون دانمارك و ژاپن ۳۵۰ عدد و در آمریكا، فرانسه و ایتالیا نیز ۲۸۰ عدد است، میزان مصرف سرانه در كشور ما ۱۵۵ عدد(۱۰ كیلوگرم) است كه علاوه بر عقب تر بودن از مصرف سرانه ی جهان با سوء مصرف هم مواجه است، چراكه معمولا تخم مرغ به صورت مستقیم و به عنوان غذای كامل در جهان مصرف می شود اما در كشور ما بیشترین مصرف عنوان مكمل غذا هاست.

از سوی دیگر ۲۵ درصد مصرف تخم مرغ در صنایع غذایی بوده و به شیرینی، شكلات، سس، فرآورده های قنادی و ... تبدیل می شود كه جایگاه غذایی ندارد.

در این زمینه سید فرزاد طلاكش رییس ستاد كشوری ترویج مصرف تخم مرغ ـ با بیان اینكه مصرف تخم مرغ در ایران شكل مناسب و سالم ندارد، اظهار كرد: درحالیكه تخم مرغ یكی از كامل ترین غذاهای پروتئینی است كه بعد از شیر، جایگاه دوم را در اقشار مختلف جامعه می تواند داشته باشد، هنوز در جامعه شأن كافی ندارد.

وی گفت: به منظور افزایش سرانه مصرف این محصول و رسیدن به نرم جهانی با وزارتخانه های جهاد كشاورزی، آموزش و پرورش، صدا و سیما و شهرداری برای هماهنگی هایی صورت گرفته است كه از این پس ساندویچ تخم مرغ جایگزین غذاهای مضر بوفه های مدارس می شود.

تنها ۷ درصد از تخم مرغ های تولیدی كشور مان شناسنامه دارند

طلاكش افزود: به زودی غذاهای سالم با پایه تخم مرغ در فست فودها عرضه می شود و طبق هماهنگی های انجام شده با صدا وسیما خواص این محصول كه باكیفیت ترین، با ارزش ترین و موثر ترین پروتئین جهان برشمرده می شود و ۹ اسید آمینه ضروری بدن را تامین می كند، ترویج می شود.

در این میان سلامت و قیمت این محصول نیز اهمیت دارد كه طی چند ماهه اخیر با افزایش قیمت مواجه بوده است، هرچند كه به گفته مسئولان همه تولید داخلی كشورمان با هر قیمتی خریداری و مصرف شده است اما قدرت خرید مصرف كنندگان را كاهش می دهد.

همچنین تنها هفت درصد از تخم مرغ های تولیدی كشور مان شناسنامه (تاریخ تولید، تاریخ انقضا، نام واحد تولیدی و كد رهگیری) دارند و ۹۷ درصد تخم مرغ تولیدی فله ای عرضه می شود كه سلامت و بهداشت این محصول را می كاهد.

تخم مرغ شناسنامه دار حداكثر ۱۵ درصد گران تر از تخم مرغ فله ای

به گفته ی دبیر انجمن صنفی تولید كنندگان تخم مرغ شناسنامه دار ایران، دستگاه های نظارتی علاقه ای به اجباری كردن شناسنامه دار كردن تخم مرغ ندارند، چراكه معتقدند با شناسنامه دار شدن، این محصول گران می شود درحالیكه تخم مرغ های شناسنامه دار حداكثر ۱۵ درصد گران تر از تخم مرغ های فله ای هستند اما امنیت بهداشتی و سلامت آن بسیار بالاتر است كه مصرف كننده حاضر است مبلغی متعادل را برای اطمینان از تامین سلامت و بهداشت محصول بپردازد.

وی افزود: از سوی دیگر تخم مرغ شناسنامه دار حداكثر سالانه سه بار تغییر قیمت دارد درصورتیكه تخم مرغ های فله ای هر روز با قیمت متفاوت عرضه می شوند.

طلاكش اظهار كرد: تخم مرغ های فله ای پس از مرغداری وارد یك مركز مجاز بسته بندی شده و تخم مرغ های ترك دار، كثیف، شكسته، بدشكل و نوك زده و ... صداسازی و بسته بندی می شوند كه توسط دامپزشكان كنترل و تایید شده است.

راه های شناسایی تخم مرغ سالم

لازم به ذكر است؛ پوسته ی تخم مرغ سالم باید تمیز، بدون ترك و عاری از هرگونه آلودگی و محتویات آن نیز فاقد بوی تعفن باشد. همچنین ترجیحا باید تخم مرغ را از فروشگاه هایی كه این محصول را در یخچال نگهداری می كنند، خریداری كرد.

تخم مرغ تازه، سفیده ای ابری و غیرشفاف دارد و زرده ی آن كاملا گرد و در مركز تخم مرغ قرار گرفته است اما تخم مرغ كهنه سفیده شفاف رنگی دارد و پوسته ی خارجی آن كدر و بدرنگ است.... /  گزارش : خبرگزارى ایسنا