اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مصرف «روغن پالم» محدود می‌شود


مدیرکل سازمان استاندارد استان تهران گفت: بازنگری در استاندارد مصرف روغن پالم در لبنیات با هدف محدود کردن مصرف این روغن انجام می‌شود.

خبرگزاری فارس: مدیرکل سازمان استاندارد استان تهران گفت: بازنگری در استاندارد مصرف روغن پالم در لبنیات با هدف محدود کردن مصرف این روغن انجام می‌شود.

مسلم بیات اظهار داشت: استفاده از روغن پالم تنها در 8 محصول لبنی مجاز است که بستنی، پنیر پروسس و پنیر پیتزا از آن جمله هستند.

وی تصریح کرد: کار بازنگری در استاندارد مصرف روغن پالم در این 8 محصول در حال انجام است تا از این طریق، مصرف این روغن در این محصولات محدودتر شود به طوری که در هیچ محصول لبنی از روغن پالم استفاده نشود.

بیات با بیان اینکه با بازنگری‌ در استانداردها استفاده از روغن پالم محدود خواهد شد، ادامه داد: این مسئله که سازمان استاندارد به دنبال تدوین استانداردهای جدید در جهت افزایش مصرف روغن پالم در لبنیات است، شایعه است.

وی با بیان اینکه استفاده از روغن پالم در شیر و ماست ممنوع است، گفت:‌ بررسی های ما در تهران نشان داد که در شیر و ماست توزیع شده در تهران، هیچ نمونه‌ای از روغن پالم وجود نداشته است.


ویدیو مرتبط :
خطرات مصرف لبنیات و شیر حاوی روغن پالم برای جامعه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ممنوعیت مصرف روغن نباتی از جمله پالم در تمام محصولات لبنی+متن بخشنامه



اخبار ,اخبار اقتصادی ,ممنوعیت مصرف روغن در محصولات لبنی

 

اخبار اقتصادی - ممنوعیت مصرف روغن نباتی از جمله پالم در تمام محصولات لبنی+متن بخشنامه

طبق جدیدترین توافق وزارت بهداشت و انجمن فرآورده‌های لبنی، مصرف روغن نباتی از جمله پالم در تمام محصولات لبنی به جز بستنی از ابتدای مهرماه ممنوع است.

 بر اساس جدیدترین توافق بین وزارت بهداشت و تولیدکنندگان محصولات لبنی در کشور، استفاده از هر نوع روغن نباتی در فرآورده‌های لبنی به جز بستنی از ابتدای مهر ماه امسال ممنوع است.

طبق بخشنامه بازنگری استفاده از چربی گیاهی در فرآورده‌های لبنی، کارخانه‌های صنایع لبنی فقط تا پایان شهریور ماه فرصت دارند تا از روغن گیاهی در تولیداتشان استفاده کنند که دلیل این مسئله چاپ و خریداری برچسب برخی محصولات لبنی با ذکر عنوان روغن گیاهی است.

در بخشنامه‌ای که مورد توافق معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی کشور و انجمن فرآورده‌های صنایع لبنی قرار گرفته است، بر ممنوعیت استفاده از روغن پالم در فرآورده‌های لبنی از ابتدای مهر امسال تأکید شده است.

متن بخشنامه بازنگری استفاده از چربی گیاهی در فرآورده‌های لبنی به شرح زیر است:

در راستای ارتقاء ویژگی‌های تغذیه‌ای فرآورده‌های لبنی و محدودیت‌ استفاده از چربی‌های گیاهی با تأکید بر روغن پالم در محصولات لبنی و با عنایت به حساسیت وزارت متبوع به موضوع ارتقاء کیفیت و ایمنی محصولات لبنی، بر اساس مصوبات «کمیته‌ فنی بازنگری استفاده از روغن پالم در محصولات غذایی با تأکید بر محصولات لبنی» و رأی کمیته فنی قانونی مورخ 19 مرداد 93 در خصوص لزوم حفظ اصالت فرآورده‌های لبنی از طریق راهکارهای اجرایی ذیل نامه مقتضی است به استناد بندهای مربوطه و در فاصله زمانی تعیین شده پس از تصویب در کمیته فنی و قانونی آن دانشگاه نسبت به عملیاتی ساختن مفاد آن اقدام لازم معمول شود و گزارش اقدامات به عمل آمده به این اداره کل ارسال گردد.

1- ممنوعیت صدور و تمدید پروانه بهداشتی جدید برای تولید و ورود انواع خامه گیاهی (صبحانه، قنادی، طعم‌دار و مخلوط گیاهی) از تاریخ ابلاغ این بخشنامه و اصلاح کلیه پروانه‌های بهداشتی صادره به منظور تولید خامه با استفاده از چربی حاصل از شیر تا پایان شهریور ماه سال جاری ضمنا بخشنامه‌های مورخ 28 اسفند 90 و مورخ 8 شهریور 90 در خصوص اجازه صدور پروانه بهداشتی ساخت خامه گیاهی و مخلوط کان لم یکن می‌گردد.

2- ممنوعیت صدور و تمدید پروانه بهداشتی جدید برای تولید و ورود انواع پنیر خامه‌ای با چربی گیاه، پنیر پروسس با چربی گیاهی، پنیر تازه (UF) با چربی گیاهی و پنیر پیتزا با چربی گیاهی از تاریخ ابلاغ این بخشنامه و اصلاح کلیه پروانه‌های بهداشتی صادره به منظور تولید انواع پنیر با استفاده از چربی حاصل از شیر تا پایان شهریور ماه سال جاری.

3- ممنوعیت صدور و تمدید پروانه بهداشتی جدید برای تولید و ورود کره اسپرید مخلوط از تاریخ ابلاغ برای بخشنامه و اصلاح کلیه پروانه‌های بهداشتی صادره به منظور تولید انواع کره با استفاده از چربی حاصل از شیر تا پایان شهریور ماه سال جاری.

4- ممنوعیت صدور و تمدید پروانه بهداشتی جدید برای استفاده از روغن پالم استئارین و پالم در مغزی (میکس) بستنی از تاریخ ابلاغ این بخشنامه و اصلاح کلیه پروانه‌های بهداشتی صادره تا پایان شهریور ماه سال جاری.

5- ممنوعیت صدور و تمدید پروانه بهداشتی جدید برای کاربرد روغن پالم کرنل استئارین در کلیه محصولات غذایی از تاریخ ابلاغ این بخشنامه و اصلاح کلیه پروانه‌های بهداشتی صادره تا پایان شهریور ماه سال جاری.

6- ادامه ممنوعیت صدور مجوز جهت تولید ورود محصول شیرخشک صنعتی با چربی گیاهی

از تاریخ ابلاغ این بخشنامه تولیدکنندگان فرآروده‌های لبنی و واردکنندگان محصولات فوق تا پایان شهریور ماه سال جاری فرصت دارند نسبت به اصلاح پروانه بهداشتی محصولات مذکور اقدام نمایند و فرمولاسیون محصولات را بر اساس پروانه‌های اصلاح شده منطبق نمایند.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,ممنوعیت مصرف روغن در محصولات لبنی

 اخبار اقتصادی - فارس