اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مصرف‌کنندگان آب‌ معدنی بخوانند!



 

 

مصرف‌کنندگان آب‌ معدنی بخوانند!

 

 

بهادر کاظمی در مورد بررسی وضعیت و میزان آلودگی بطری های پلاستیکی حاوی آب آشامیدنی توسط موسسه استاندارد گفت: بطری های حاوی آب آشامیدنی به خودی خود دارای آلودگی نیستند.

 

معاون نظارت موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی افزود: اما اگر بطری ها در مجاورت نور آفتاب قرار گیرند، ایجاد آلودگی می کنند.

وی عنوان کرد: مواد پتروشیمی که این بطری ها از آن تولید می شوند وقتی با مایع در مجاورت نور آفتاب قرار گیرند، فعل و انفعالات شیمیایی انجام می شود که مضر است.

کاظمی با اعلام اینکه سازمان استاندارد همواره آب های آشامیدنی معدنی خارجی و تولید داخلی را بررسی می کند، خاطرنشان کرد که این آب ها مشکلی از نظر بهداشتی و آلودگی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه رعایت نحوه نگهداری آب های آشامیدنی که مهر استاندارد اخذ کرده باشند، بسیار مهم است، عنوان کرد: اگر فروشندگان و مغازه داران، بطری های پلاستیکی آب آشامیدنی را در مقابل نور آفتاب قرار دهند مشکلاتی ایجاد می شود.

معاون نظارت موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی خاطرنشان کرد: اگر سیستم نگهداری آب آشامیدنی صحیح باشد، آب مشکلی ندارد..../24 آنلاین


ویدیو مرتبط :
آب معدنی مصرف نکنید!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش بازار مصرف نسبت به حاشیه‌های سلامت آب معدنی



اخبار,اخبار اقتصادی,آب معدنی

این روزها موضوع آب معدنی و سلامت آن بسیار داغ شده تا آنجاکه دو نهاد مسئول، یعنی اداره استاندارد تهران و وزارت بهداشت در این زمینه با اظهارات جنجالی خود هر کدام مباحثی را مبنی بر سلامت آب‌های بسته بندی از جمله آب معدنی "دماوند" عنوان کرده‌اند که با توجه به متناقض بودن آن، مصرف‌کنندگان سردرگم و البته نگران هستند.

با توجه به اهمیت سلامت مواد غذایی و آب‌ که این روزها حرف و حدیث‌های بسیاری درباره سالم بودن یا نبودن آن مطرح شده است، خبرنگار ایسنا طی یک گزارش میدانی به سراغ تعدادی از فروشندگان و مصرف‌کنندگان در نقاط مختلف شهر رفته است تا شاهد بازخورد این مباحث در بازار مصرف باشد؛ چراکه پس از آنکه نتایج آزمایشات سازمان غذا و دارو و استاندارد تهران درباره آب آشامیدنی "دماوند" متفاوت از یکدیگر اعلام شد، کار به جایی رسید که رؤسای این دو سازمان مقابل یکدیگر قرار گرفتند و هر کدام با پافشاری بر مدعای خود، صریحا یکدیگر را نقض کردند و در این میان مصرف‌کنندگان که از تقابل و تناقض دو نهاد ذی‌ربط چیزی عایدشان نمی‌شود، نگران سلامت خود هستند.

در این میان رییس سازمان غذا و دارو، شرکت "دماوند" را به عنوان یکی از تولیدکنندگان آب‌های معدنی ناسالم عنوان کرده است اما مدیر کل اداره استاندارد استان تهران با اشاره به انجام آزمایشات مختلف روی آب‌های آشامیدنی "دماوند" اعلام می‌کند که آب‌های تولیدی این کارخانه سالم است و هیچ‌گونه مشکل میکروبی ندارد.

نهایتا رییس سازمان غذا و دارو به صراحت خطاب به مدیر استاندارد تهران گفت که "هر محصول مرتبط با غذا و دارو فقط با مجوز وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اجازه تولید و توزیع در بازار را دارد و نظر نهایی در این زمینه را فقط این سازمان ارائه می کند؛ لذا خواهشمندیم سازمان استاندارد وارد مسائل شبهه‌ناک نشود، زیرا سلامت مردم چیزی نیست که بتوان با آن تعارف کرد. از سوی دیگر مردم سلامت محصولات را از وزارت بهداشت می‌خواهند و سلامت، موضوعی فراتر از استاندارد است. همچنین لزومی ندارد اداره استاندارد تا مشخص نشدن نتایج کامل آزمایشات اعلام موضع کند".

آیا فروش آب‌های بسته بندی کم شده است؟
در این میان خبرنگار ایسنا، وضعیت عرضه و تقاضای بازار آب‌های بسته بندی و تاثیر این تناقضات را بررسی کرده است. براین اساس، تعدادی از فروشندگان در پاسخ به این سوال که آیا این روزها پیگیر اخبار مربوط به آب معدنی بوده اید یا خیر اینچنین می گویند که "نه، به ما گفتند فلان مارک آب معدنی رو نفروش، ما هم جمع کردیم و اکنون هم نمی فروشیم".

 

تعداد اندکی از فروشندگان هم در پاسخ به این سوال، با اعتراض می‌گویند که " این هم بازی جدیدشونه، دیروز فلان چیز آلوده بود امروز نوبت آب معدنی است، خدا فردا را به خیر کند".

نکته قابل توجه اینجاست که تعداد قابل توجهی از فروشندگان نسبت به بحث های اخیر در خصوص آب معدنی اظهار بی اطلاعی می کنند و جواب هایی مانند "نمی دانیم"، "اطلاعی نداریم" و " خودمان گرفتاریم" را عنوان می‌کنند.

در ادامه فروشنده‌ای با خنده می‌گوید " آب معدنی 500 تومانی برای کسی فرق ندارد که، مشتری برای رفع تشنگی خرید می کند، به این حرف‌ها کاری ندارد".

همچنین وقتی از برخی فروشندگان این سوال شد که این روزها با توجه به جنجال هایی که درباره آب معدنی مطرح شده، آیا با کاهش فروش آب معدنی مواجه شده‌اید؟ می‌ گویند " نه، میزان فروش کم نشده. فلان برند را نداریم که بفروشیم، ولی فروش مثل گذشته است".

البته تعداد قابل توجهی از فروشندگان با اطلاع کامل از بحث های اخیر می گویند که "امیدواریم هرچه زودتر این موضوع هم تعیین تکلیف شود و مردم با خیال راحت آب بسته بندی بخرند و بنوشند".

خداحافظی با آب‌های بسته‌بندی یا بی‌تفاوتی؟
وقتی از مردم در این باره سوال شد، بسیاری از جواب‌ها مشابه فروشندگان بود. فردی می‌گوید" خوب از الان به بعد آب معدنی نمی خوریم". فرد دیگری با عصبانیت می گوید " من آنقدر آب معدنی می‌خورم تا بمیرم؛ بس کنید هر روز این را بخورید و آن را نخورید" و فرد دیگری با خنده می‌گوید که " خداحافظ آب معدنی، روحت شاد و یادت گرامی".

فرد دیگری به خبرنگار ایسنا اینچنین می‌گوید که " ان‌شاءالله آب معدنی ها مشکلی ندارد". فرد دیگری با خنده فراوان اینگونه پاسخ می‌دهد که " دیگر از این به بعد باید با خودمان قمقمه بیاوریم؛ آن موقع نگویند قمقمه‌ها آلوده است؟! " و فرد دیگری می‌گوید "کمپین جدیده؟ کمپین نه به آب معدنی؟ "

با توجه اظهارات تعدادی از مردم شهر تهران درباره سلامت آب‌های بسته بندی، می توان دریافت که آب‌های بسته بندی جایگاه مهمی در زندگی روزمره مردم دارد و بسیاری حتی با توجه به بحث های اخیر، به نخریدن آن توجهی نمی‌کنند.

نکته دیگر اینکه پخش شایعات بسیاری درباره برخی از محصولات خوراکی آن قدر زیاد شده که آلوده بودن یا نبودن آب‌ بسته بندی برای مردم عادی شده است و آن را شبیه بقیه این موارد می بینند.

 

اما باید دید در روزهای آینده نگرانی مصرف‌کنندگان درباره سلامت آب‌های آشامیدنی به ویژه برندی که از آن به عنوان "آلوده" نام برده شده برطرف می‌شود؟ و مسئولان مربوطه درباره سلامت، بهداشت و استاندارد این محصول به اتفاق نظر می رسند یا خیر؟

اخبار اقتصادی - ایسنا