اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مصایب ناخوانده امضا کردن یک طرح در مجلس


شایان ربیعی در سرمقاله ابتکار نوشت: امضای 80 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پای طرح توقف مذاکرات، با اعلام جعلی بودن شماری از این امضاها از سوی برخی نمایندگان امضا کننده، به چالش کشیده شده است.

شایان ربیعی در سرمقاله ابتکار نوشت: امضای 80 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پای طرح توقف مذاکرات، با اعلام جعلی بودن شماری از این امضاها از سوی برخی نمایندگان امضا کننده، به چالش کشیده شده است.

نکته مهم آن است که رییس مجلس پیش از اعلام وصول سه فوریت این طرح در مجلس نسبت به آن واکنش نشان داد و با این طرح مخالفت کرد و بنابراین پیش از طرح موضوع در صحن علنی نیز مشخص بود که این طرح نه تنها حمایت اکثر نمایندگان مجلس را به دنبال نخواهد داشت بلکه از نظر رییس این نهاد قانون گذار نیز غیرکارشناسی توصیف شده است.

با این همه موضوعی که درباره اعلام جعلی بودن برخی از امضاهای طرح نامبرده اهمیت بسیار دارد، چیز دیگری است! در واقع بر اساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، خواسته‌های نمایندگان در قالب‌های مشخصی قابلیت ارائه به هیئت رییسه و صحن علنی مجلس را دارد.بر همین اساس هرگونه طرحی از سوی نمایندگان مجلس با شیوه مرسوم و مشخصی نوشته و به هیئت رییسه تقدیم می شود. از این نظر موضوع جعلی بودن برخی امضاهای سه فوریت طرح توقف مذاکرات هسته‌ای، افزون بر این که موجب سست شدن پایه‌های اندیشه دلواپسانه در قوه مقننه و بدنه جامعه می شود، از سویی نیز این پرسش را در ذهن تــداعی می کند که با توجه به مشخص بودن سازکار ارائه طرح نمایندگان در مجلس، چگونه امکان جعل امضا وجود دارد.

به نظر می رسد معادلات این موضوع می تواند دربردارنده شایبه تسامح و تساهل برخی از نمایندگان در امضای برخی از طرح‌ها باشد. به این معنی که برخی از نمایندگان بدون دقت نظر کافی در مطالعه طرح‌ها و قالب ارائه آنها به صحن علنی، اقدام به امضای آنها می کنند.بدیهی است که هر طرحی ابتدا با مکتوب کردن از سوی طراح آن به دیگر نمایندگان برای امضا تحویل داده می شود، و امضای نمایندگان در ذیل همان طرح و بر روی همان برگ کاغذ به طرح نوشته شده سندیت و اعتبار قانونی برای مطرح شدن در صحن علنی می دهد، بنابراین غریب الوقوع است که با جابجایی برگه‌ها بتوان امضاهای نمایندگان را در تایید یک طرح جعل کرد.

در این صورت تنها راه برای جعل امضا، ناخوانده امضا کردن برخی طرح‌ها از جمله طرح توقف مذاکرات است.در صورت صحت داشتن این شایبه، باید نگران وضعیت موضع گیری های مجلس در امور مهمی همچون مذاکرات هسته ای و حتی دیگر مسایل سیاسی داخلی، منطقه ای و جهانی باشیم. چرا که در این صورت و با این کم توجهی‌های خطیر، اعتماد عمومی به اعتبار موضع گیری نمایندگان در مجلس به عنوان سند نرم افزاری اداره کشور، کاسته خواهد شد.

موضوع طرح سه فوریت توقف مذاکرات، در واقع یک بازی باخت-باخت برای نمایندگان مخالف دست یابی به توافق هسته ای است. به بیان دیگر هم نمایندگان طراح آن به واسطه عملکرد احساسی و شتابزده خود که رییس مجلس هم بر آن تاکید کرد، بازی اعتبار را باختند و هم کسانی که امضایشان را بدون دقت نظر کافی پای آن انداختند. گروه دوم با اعلام جعلی بودن امضاها، اگرچه سندیت طرح مذکور را از اعتبار انداختند، اما نشان دادند که موضع گیری ها و احیانا خواسته‌هایشان دست کم در برخی موضوعات قابل استناد نیست.


ویدیو مرتبط :
طرح امضا به نام محسن حیدری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرح سوال از رئیس جمهور با 102 امضا تحویل هیات رییسه مجلس شد/ بیانیه 170 نماینده در اعتراض به سخنان احمدی نژاد



طرح سوال از رئیس جمهور با 102 امضا تحویل باهنر شد

طراحان سوال از رئیس جمهور طرح خود را که سوال از احمدی نژاد در خصوص مسایل ارزی و آشفتگی بازار ارز است با 102 امضا تقدیم هیات رئیسه مجلس کردند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

طرح سوال از رئیس جمهور چندی قبل از سوی تعدادی از نمایندگان در مجلس تهیه شد و در جلسه روز چهارشنبه با 102 امضا تقدیم هیات رئیسه مجلس شد.

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی مجلس را در روز چهارشنبه بعد از لاریجانی عهده‌دار شد این طرح را دریافت کرد و مقرر شد به کمیسیون مربوطه که کمیسیون اقتصادی مجلس است ارجاع دهد که در این کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد.

طبق آیین نامه داخلی مجلس در صورت قانع نشدن طراحان سوال از توضیحات نمایندگان رئیس جمهور در کمیسیون، احمدی نژاد یک ماه فرصت دارد تا برای پاسخگویی به این سوال در صحن علنی مجلس حضور یابد.

به گزارش مهر، در صورت به جریان افتان این طرح و حضور احمدی نژاد در مجلس این دومین بار است که احمدی نژاد برای پاسخ به سوال نمایندگان در مجلس حضور می‌یابد.

بیانیه 170 امضایی نمایندگان در اعتراض به احمدی نژاد/ تحقیق و تفحص از وزارت ورزش

علی ایرانپور در گفتگو با خبرنگار مهر: 170 نماینده مجلس شورای اسلامی بیانیه ای در خصوص اظهارات رئیس جمهور در نشست خبری صادر کردند که این بیانیه امروز تحویل هیئت رئیسه شد و قرار است در جلسه علنی 23 مهرماه قرائت شد.

ایرانپور گفت: نمایندگان در این بیانیه از رئیس جمهور تقاضا کردند فضای آرامش و تعامل را در کشور بیشتر کند و از فرامین مقام معظم رهبری تبعیت بیشتری داشته باشند.

وی همچنین گفت: موضوع تحقیق و تفحص از وزارت ورزش و جوانان نیز روز یکشنبه در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد البته نمایندگان استیضاح کننده وزیر ورزش اعتقاد دارند در روز استیضاح تعداد امضاها به کمتر از 10 عدد نرسید و لغو استیضاح خلاف آیین نامه بود و ما اعتقاد داریم تا آخرین لحظه 10 امضا باقی بود.

ایرانپور گفت: معتقدیم در عرصه ورزش اشکالات بسیاری وجود دارد و باید با تحقیق و تفحص مشکلات برطرف شود./مهر