اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مصادیق قاچاق ارز


بانک مرکزی با اعلام اینکه مسئول ناظر بر بازار سکه و ارز فقط این نهاد است، با هدف جلوگیری از تاثیر اظهارنظر افراد غیرمرتبط درباره صرافی ها، بازار ارز و مسکوکات طلا، مصادیق قاچاق ارز و مجازات های تعیین شده را اعلام کرد.

خبرگزاری ایرنا: بانک مرکزی با اعلام اینکه مسئول ناظر بر بازار سکه و ارز فقط این نهاد است، با هدف جلوگیری از تاثیر اظهارنظر افراد غیرمرتبط درباره صرافی ها، بازار ارز و مسکوکات طلا، مصادیق قاچاق ارز و مجازات های تعیین شده را اعلام کرد.

براساس قانون پولی و بانکی کشور، تنظیم مقررات مربوط به معاملات ارزی و طلا، تعهد یا تضمین پرداخت های ارزی و صدور و ورود ارز و همچنین نظارت بر معاملات ارزی کشور از جمله وظایف و مسئولیت های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنظیم کننده نظام پولی و اعتباری کشور است.

همچنین بر اساس قانون برنامه پنجم و آیین نامه های قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی، هرگونه فعالیت در حوزه صرافی فقط با کسب مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران میسر بوده، صرافی ها باید از این بانک مجوز فعالیت دریافت کنند.

براساس مصوبه های شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دستورالعمل های خاص را برای فعالیت در حوزه صرافی تهیه می کند. از این رو، با استناد به قانون اصلاح نظام صنفی کشور، صرافی ها از شمول صنوف خارج بوده و اتحادیه، کانون و انجمن آنها نیز نمی تواند صنفی و وزارتخانه ای باشد.

همچنین با استناد به مصوبه چهارم آذرماه 1392 شورای عالی امنیت ملی و نامه پانزدهم تیرماه امسال معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، رسته صرافی از رسته های زیرپوشش اتحادیه صنف طلا و جواهر حذف و همه پروانه های کسب صادره از سوی آن اتحادیه در این رسته باطل و هرگونه فعالیت در حوزه صرافی فقط منوط به کسب مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

بنابراین صدور هرگونه پروانه کسب از سوی اتحادیه طلا و جواهر درباره فعالیت خرید و فروش مسکوک طلا و ارز (صرافی) علاوه بر آنکه بر خلاف نص صریح قانون است، با مصوبات شورای عالی امنیت ملی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مغایرت دارد.

بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سوم دی ماه 1392 مجلس شورای اسلامی و قانون تصویب شده اخیر، اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 21 مهرماه 94 مجلس شورای اسلامی، هرگونه عملیات مربوط به ورود، خروج، خرید، فروش و حواله ارز بدون کسب مجوزهای لازم از این بانک را از مصادیق قاچاق ارز تعیین کرده و در مواد مختلف به تشریح مصادیق قاچاق ارز و مجازات های تعیین شده پرداخته است.

همچنین طبق این مصوبه، ورود، خروج، خرید، فروش و حواله ارز بدون رعایت ضوابط تعیینی توسط دولت و بدون مجوزهای لازم از بانک مرکزی از مصادیق قاچاق ارز محسوب می شود.

براساس این گزارش، شخصی که بیش از سه بار مرتکب قاچاق شود و ارزش کالا یا ارز قاچاق در هر مرتبه بیش از 10 میلیون ریال باشد، قاچاقچی حرفه ای تلقی خواهد شد.

براساس بند دیگری از این مصوبه، قاچاق سازمان یافته جرمی است که با برنامه ریزی و هدایت گروهی و تقسیم کار توسط یک گروه نسبتاً منسجم متشکل از سه نفر یا بیشتر که برای ارتکاب جرم قاچاق، تشکیل یا پس از تشکیل، هدف آن برای ارتکاب جرم قاچاق منحرف شده است، صورت می گیرد.

همچنین بر اساس ماده 18 این مصوبه، نگهداری، عرضه یا فروش کالا و ارز قاچاق قانون یاشده، حسب مورد توسط واحدهای صنفی یا صرافی ها تخلف، محسوب و مرتکب علاوه بر ضبط کالا و ارز جریمه می شود.


ویدیو مرتبط :
نشست تخصصی مبارزه با قاچاق کالا و ارز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جریمه نقدی مرتکبان قاچاق کالا و ارز مشخص شد



 

 

قاچاق , قاچاق کالا

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه یک فوریتی قاچاق کالا و ارز جریمه نقدی مرتکبان قاچاق کالا و ارز و حمل و نگهداری آن را مشخص کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه در ادامه بررسی لایحه یک فوریتی مبارزه با قاچاق و ارز در فصل سوم تحت عنوان قاچاق کالاهای مجاز، مجاز مشروط، یارانه ای و ارز، مقرر کردند هر شخص که مرتکب قاچاق کالا و ارز و حمل و یا نگهداری آن شود، علاوه بر ضبط کالا یا ارز به جریمه های نقدی زیر محکوم می شود:

الف کالای مجاز: جریمه نقدی یک تا ۲ برابر ارزش کالا

ب کالای مجاز مشروط: جریمه نقدی معادل یک تا ۳ برابر ارزش کالا

پ کالای یارانه ای: جریمه نقدی معادل ۲ تا ۴ برابر ارزش کالا

ت ارز: جریمه نقدی ارز ورودی، یک تا ۲ برابر بهای ریالی آن و جریمه نقدی ارز خروجی، ۲ تا ۴ برابر بهای ریالی آن.

در صفحه یک این ماده مقرر شد: عرضه و فروش کالای قاچاق موضوع این ماده جرم محسوب و مرتکب به حداقل مجازاتهای مقرر در این ماده محکوم می شود.

در تبصره ۲ نیز تاکید شده است فهرست کالاهای یارانه ای با پیشنهاد وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت تهیه می شود و به تصویب هیئت وزیران می رسد.

در تبصره ۳ نیز مصوب شد وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف موظف است فهرست کالاهای مجاز مشروط را اعلام کند.

نمایندگان مجلس در ماده دیگر مصوب کردند در صورتیکه کالای قاچاق موضوع ماده قبل با کالای دیگری مخلوط شود و امکان تفکیک وجود نداشته باشد تمام کالا ضبط و پس از کسر جریمه های ماده مذکور و سایر هزینه های قانونی به نسبت کالای غیر قاچاق از حاصل فروش به مالک مسترد می شود.

نمایندگان مجلس در ماده دیگری مقرر کردند دستگاه های مرتبط در عرصه تجارت بین المللی موظفند به منظور مبارزه با قاچاق کالا و ارز در فرایند مذاکرات مقدماتی موافقتنامه های تجاری، حمل و نقل و گمرکی، سیاست ها و برنامه های مصوب ستاد را رعایت کنند.

همچنین مصوب شد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مرجع تخصصی تهیه و ارائه برآورد و اطلاعات و آمار در امر قاچاق کالا و ارز است. این امر مانع از انجام تکالیف سایر دستگاه های مربوط نمی شود.

در تبصره ای نیز مقرر شد دستورالعمل نحوه گردآوری و جمع بندی آمار و اطلاعات دستگاه های مختلف به تصویب ستاد برسد.

طی تبصره دیگری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز موظف شد گزارش مربوط به کلیه آمار و اطلاعات قاچاق کالا و ارز از جمله میزان کشفیات و برآورد حجم و تحلیل آن را هر ۳ ماه یک بار به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

نمایندگان مجلس همچنین در بررسی ماده دیگری وزارت امور خارجه را موظف کردند با بهره گیری از تمام ظرفیت های دیپلماسی خود مصوبات ستاد در زمینه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز را در حل مشکلات پیش روی مبارزه با قاچاق رعایت کند و در فرآیند مذاکرات مقدماتی موافقتنامه های همکاری ۲ یا چند جانبه به آنها توجه کند.

به گزارش مهر، بررسی این لایحه در مجلس همچنان ادامه دارد.... /  خبرگزارى مهر