اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مصاحبه جدید هاشمی درباره نماز جمعه‌ جنجالی‌اش و حضور آشوبگران با کفش



هاشمی رفسنجانی,سخنان اخیر رفسنجانی,صحبتهای اخیر رفسنجانی,نماز جمعه رفسنجانی,نماز جمعه تیرماه 88

 

مصاحبه جدید هاشمی درباره نماز جمعه‌ جنجالی‌اش و حضور آشوبگران با کفش

هاشمی رفسنجانی درباره نماز خواندن فتنه گران با کفش در نماز جمعه جنجالی روز 26 تیرماه 88 می گوید: همه دردها این نیست که چرا با کفش نماز خواندند، کارهای دیگر را بگویید.

به گزارش جهان، آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتگویی با ویژه نامه آرمان داشته است که در آن از آخرین نمازجمعه ای که به عنوان خطیب حضور داشت می گوید.

 

متن کامل این گفتگو در پی می آید:

الان چند وقتی است که مردم از خطبه های حضرتعالی محروم هستند، صداوسیما هم جلسات شما را حدود 30ثانیه پخش می​کند، حضرتعالی هم یکبار گفته بودید که مایل هستم از همنه این سمت هایی که دارم، کناره گیری کنم...

اگر حالت قهر پیدا نکند، بله. ولی من نمی​خواهم از این نظام جدا شوم و تا حدی که مقدور است و توان خدمت داشته باشم، می​مانم.

چرا به نماز جمعه نمی​روید؟

اگر بخواهم به نماز جمعه بیایم و جمعیتی همانند نماز جمعه آخری بخواهد بیاید، مساله شکل دیگری به خودش می​گیرد. بعلاوه اینکه مایلم افراد دیگری نماز جمعه را اقامه کنند. من همه حرف​ها را در نماز جمعه زده​ام.

 

الان ستاد نماز جمعه جمعه از شما دعوت می​کند؟

اوایل مدتی دعوت می​کردند که من نمی​رفتم. وقتی نرفتم، دیگر دعوت نمی​کنند.

مطرح بود که در آن نماز عده​ای با کفش نماز خواندند، تعبیری از شما شنیدیم که گفته​اید قبلا نماز نمی​خواندند الان با کفش آمدند و مرحله بعدی کاری می کنیم که کفش​ها را دربیاورند و...

نه. من نگفته​ام و جزو شایعات است. حالا همه دردها این نیست که چرا با کفش نماز خواندند، کارهای دیگر را بگویید.

 

به نظر شما در عرصه بین المللی وضعیت ایران در سال 90 مثبت بود؟

از اداره سیاست خارجی در حال حاضر راضی نیستم.

مثلا در مورد سوریه، وزیر خارجه قبلی یک موضع می​گیرند و وزیر جدید یک موضع دیگر...

علت این است که دو تا وزیر هستند. اگر عوض نشده بود، همان موضع قبلی بود. وقتی عوض می​شوند ممکن است چزهای دیگر هم بگویند.

 

الان نگرانی شما با توجه به اینکه 32 سال از انقلاب گذشته، چیست؟

در درجه اول یکپارچگی مردم. فکر می​کنم ما با اتحاد مردمی پیروز شدیم، با اتحاد مردمی دفاع کردیم و با انسجام توانستیم کشورمان را تا حدودی بسازیم و تا این مرحله پیش آمده​ایم. این مورد در دعواهای جناحی یک مقداری در حال مخدوش شدن است، آن هم با این نسل جوان و تحصیل کرده. بعد هم مدیریت کشور به گونه​ای است که می​بینید؛ بیکاری​ها، گرانی​ها، بداخلاقی​ها، دعواها و به علاوه فسادهایی که گوشه​هایی از آن در حال روشن شدن است. همه برای ما رنج آور است. از طرفی هم در مسائل خارجی مشکل داریم. باید بسیاری از ارتباطات خارجی طبیعی شود؛ اینها مرا رنج می​دهد.

 

رویدادهای عجیب‌

به گزارش جهان، در نماز جمعه ۲۶ تیرماه سال ۸۸ که آخرین حضور آقای هاشمی در نماز جمعه هم محسوب می شود، رویدادهای عجیب‌ و تاسف‌برانگیزی روی داد؛ از جمله حضور بخشی از فتنه گران بود که حتی ابتدایی‌ترین آداب نماز را هم بلد نبودند و با اقدامات خارج از شأن و عرف خود، موجب ناراحتی خاطر نمازگزاران را فراهم کردند.

این افراد با حضور مختلط در نماز و همچنین عدم رعایت پوشش مناسب، صحنه‌هایی را رقم زدند که انتشار عکس‌های آن هم با واکنش شدید مردم متدین و انقلابی ایران روبرو شد.

جمعی از آنان حتی با کفش به نماز ایستادند تا همین رفتارها آنان را به "نماز اولی" شهره کند.

بخشی مردم و فعالان سیاسی این نماز جمعه را با نمازهای نمایشی گروهک‌های چپ و مارکسیست در ابتدای انقلاب اسلامی مقایسه کردند.

آشوبگران خیابانی که طبق وعده اعلام شده از رسانه های بیگانه به محل اقامه نماز جمعه تهران آمده بودند، بعد از نماز برای پیگیری آنچه "حقوق اعلام شده خود در نماز جمعه" نامیدند، دست به اغتشاش زدند./جهان امروز


ویدیو مرتبط :
مصاحبه کوچک زاده بعد از آخرین نماز جمعه هاشمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آقای هاشمی ‌تمایلی به حضور در تریبون نماز جمعه ندارد



تریبون نماز جمعه,علت عدم حضور هاشمی به نماز جمعه

سید رضا اکرامی:

آقای هاشمی ‌تمایلی به حضور در تریبون نماز جمعه ندارد

انتخابات سال ۸۸ پیامدهایی داشت كه برخی از آنها هنوز حل و فصل نشده است. یكی از اتفاقات بعد از انتخابات كناره گیری هاشمی‌رفسنجانی از تریبون نماز جمعه بود. آیت ا... هاشمی ۲۶ تیر‌‌ همان سال پشت تریبون نماز جمعه قانون و احقاق حقوق از طریق قانونی را فریاد زد. حال بعد از گذشت چهار سال از این وقایع و در سالگرد آن زمان، بر آن شده تا با یکی از افرادی که حضور هاشمی رفسنجانی را در این نماز عبادی و سیاسی را وحدت آفرین می‌داند و خواهان حضور دوباره ایشان به عنوان خطیب است، صحبت كنیم. سید رضا اکرمی از اعضای جامعه روحانیت مبارز روی صندلی سین جیم امروز ما نشسته است.

آقای اکرمی شما از طرفداران حضور دوباره آیت ا... هاشمی رفسنجانی در پشت تریبون نماز جمعه هستید؟
بله همین‌طور است و مدتی هم این قضیه مطرح بوده است.
خب با توجه به صحبت‌های شما اگر ایشان آمدند و باز تندروها و افراطیان در سخنرانی و نماز وی اخلال ایجاد کردند دوباره تکلیف چیست؟
نه. بعد از اتفاقاتی که در این چند ساله افتاد و تذکراتی که مقام معظم رهبری در رابطه با وقایع قم و حرم امام دادند انشاا... اتفاقی نمی‌افتد.
حرف شما درست ولی اظهاراتی که امثال آقای حسین ا... کرم داشتند ، بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری بود . این جریانات خطاب به دکتر روحانی گفتند که اگر سیاست‌های هاشمی را در پیش بگیری باید منتظر اعتراضات مردمی باشید ، نظرتان چیست؟
 اظهاراتی که این آقا داشته شوخی بوده و شما جدی نگیرید!
اگر جدی شد چی؟
نه، در ضمن ببینید ما معتقدیم که میزان حال فعلی افراد است، نمی‌توانیم بگردیم توی گذشته افراد و هی دنبال نقطه ضعفی بگردیم که آلت دست کنیم و به آن توجه داشته باشیم.
یعنی می‌فرمایید كه آقای هاشمی‌تغییر كرده است ؟
اگر آیت ا... هاشمی می‌خواستند اقداماتی را انجام دهند بعد از اینکه صلاحیت ایشان در انتخابات احراز نشد موضع می‌گرفتند و ایشان بدون سر و صدا پذیرفتند و باید بگویم بزرگ‌ترین نرمش تاریخ بود که آیت ا... هاشمی از خود نشان دادند و اعلام کردند که من احساس کردم برای تقاضای مردم باید به صحنه بیایم ولی الان که به هر دلیلی صلاحیتم احراز نشده است ، تکلیف از روی دوش من برداشته شده است.
پس با توجه به این گونه اظهارات جدید آقای هاشمی چرا برخی‌ها مجددا روی حرف‌های خود پافشاری می‌کنند؟
به نظر من هر کس که نسبت به آقای هاشمی موضع بد و سوء نظر دارد باید به همین موضع‌گیری‌های آیت ا... هاشمی نگاه داشته باشد و رویکردش را نسبت به آیت ا... هاشمی عوض کند.
اگر عوض نکنند چه؟
ببینید باید قبول کرد که این گونه اظهارات تند دیگر در جامعه جایی ندارد و مفید نیست و کسی این گونه رفتار‌ها را نمی‌پذیرد. شما می‌توانید با توجه به روند انتخابات در ایران و نتیجه‌ای که در آن رقم خورد به این مهم دست پیدا کنید و ببینید که یکی از عواملی که باعث شد آقای روحانی در این کارزار انتخاباتی و سیاسی به پیروزی برسد آن تفکر اعتدال محورش بود و الا آقای روحانی مثل برخی‌ها 10 سال می‌شد که کار نکرده بود وی در همین مدت یک ماه به این پیروزی رسید.
حال با توجه به اقبالی که نسبت به حضور ایشان در صحنه سیاست به ویژه تریبون نماز جمعه است آیا ایشان تمایلی به حضور و ایراد خطبه در نماز جمعه را دارند؟
وا ‌... تا‌ آنجایی که بیان شده و اعلام کرده‌اند خود آیت ا... هاشمی رفسنجانی این داستان را نفی کرده‌اند./روزنامه قانون