اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مصاحبه با یک گروگان آمریکایی در تهران


باری روزن «Barry M. Rosen»، وابسته مطبوعاتی سفارتخانه در سال ۱۳۵۸ بود. روزن هم‌اکنون در 69 سالگی، مدیر اجرایی روابط عمومی‌ کالج باروک در منهتن نیویورک است.

خبرآنلاین: باری روزن «Barry M. Rosen»، وابسته مطبوعاتی سفارتخانه در سال ۱۳۵۸ بود.

روزنامه شرق نوشت: روزن هم‌اکنون در 69 سالگی، مدیر اجرایی روابط عمومی‌ کالج باروک در منهتن نیویورک است.

برای اولین‌بار چه‌چیز باعث شد که شما تصمیم بگیرید به ایران بیایید؟

در سال 1967 من یک مرد جوان 20ساله‌ای بودم که به تازگی مدرک کارشناسی‌ارشد خود در حوزه علوم اجتماعی را گرفته و تصمیم داشتم تا با فرهنگ و جامعه‌ای که هرگز از آن شناختی نداشتم، آشنا شوم. اما از آنجایی که در همان زمان مدرک تدریس هم داشتم، فکر کردم ممکن است بتوانم به دانشجویان ایرانی زبان انگلیسی هم تدریس کنم.

‌ فضای سیاسی در ایران در روزها یا هفته‌های پیش از حادثه گروگانگیری چطور بود؟ آیا شما احتمال وقوع چنین چیزی را می‌دادید؟


فضای سیاسی و اجتماعی از 2 اکتبر 1979، درست همان‌زمانی که ایالات متحده پذیرای شاه ایران، آن‌هم به منظور کمک‌های پزشکی و درمانی در نیویورک شد، هر روز بیشتر از قبل متشنج می‌شد. برای من و بسیاری از همکاران این بدترین نشانه‌ها بود. به‌ویژه اینکه آیت‌الله خمینی در مورد تلاش آمریکا برای انجام یک کودتا برای بازگرداندن شاه به قدرت - مانند آنچه علیه دکتر مصدق صورت گرفت - هشدار می‌دادند. من برای واشنگتن نوشتم که سفارت در معرض خطر قرار دارد و هر آن انتظار حمله به سفارت وجود دارد. هر روز گروه‌هایی اطراف سفارت می‌آمدند و فریاد می‌زدند: «مرگ بر آمریکا».

‌ واکنش ایالات متحده به این تذکرها چه بود؟ چرا دستور تخلیه سفارت صادر نشد؟

مقامات ایالات متحده به ما دستور دادند در سفارت بمانیم چراکه احساس می‌کردند شوروی قصد حمله به ایران را دارد. در کل مهم نیست که جریان چه بود اما حس عمومی این بود که همه ما در خطریم و هیچ راه فراری هم وجود ندارد. تنها تصور مثبت برایمان این بود که شاید از نمایندگان ایالات متحده بخواهند که جمع کنند و بروند. تصوری که اتفاق هم نیفتاد.

‌ شما کاغذهای موجود در سفارت را خرد کرده بودید. آیا این کارتان یک اقدام احتیاطی بود، یا احتمال می‌دادید دانشجویان، ساختمان سفارت را تصرف کنند و امحای اسناد، برای جلوگیری از افشای محتوای آن بود؟


بله خرد کردن کاغذهای موجود در سفارت یک کار پیشگیرانه بود. آن هم زمانی صورت گرفت که ما شاهد این بودیم که حریم ما نقض شده و از دیوارهای سفارت بالا آمده‌اند. این کاری است که در تمام دنیا در شرایط خطر انجام می‌شود. بر اساس قانون بین‌الملل، سفارتخانه‌ها فضای مقدس متعلق به یک ملت هستند. این موضوع در مورد ایالات متحده هم صادق است. در تمام آن چیزهایی که نابود شد، هیچ اثری یا مدرکی وجود نداشت که در آن طرح یا تلاشی علیه ایران نگاشته شده باشد. آنها مدارک قانونی متعلق به آمریکا بود و نه سند جاسوسی. همان‌طور که همه ملل از جمله خود ایران دارای سازمانی برای جمع‌آوری اطلاعات است. این موضوع هم فعالیت جاسوسی قلمداد نمی‌شود. خرد کردن کاغذها هم فعالیتی بود که به محض اشغال سفارت باید انجام می‌شد.

‌ رفتار دانشجویان با شما چطور بود؟ در طول مدتی که دستگیر بودید، آیا خبری از بیرون داشتید؟ اینکه کی آزاد می‌شوید یا چه تدابیری برای آزادی شما اتخاذ شده؟ امیدی به آزادی داشتید؟

نه. من به شخصه امیدی به آزادی نداشتم. در ابتدا با ما مثل مجرمان برخورد می‌شد. رفتارهایشان بعضا تند و با اعمال فشار بود.

‌ سال‌ها بعد از ماجرای گروگانگیری، شما با عباس عبدی، یکی از دانشجویان ایرانی که در آن زمان جزو گروگانگیرها بود ملاقات داشتید. چه چیزی باعث شد تا چنین دیداری انجام شود؟ چه کسی این ملاقات را ترتیب داد؟ آیا بعدها بازتاب‌های گسترده این دیدار را در ایران پیگیری کردید؟


زمانی که آقای خاتمی رییس‌جمهور ایران شدند، فضای روابط میان ایران و ایالات متحده مثبت به نظر می‌رسید. در آن زمان من فکر می‌کردم که چه خوب می‌شد تا من و عبدی با همدیگر ملاقات کنیم. برای زنده‌شدن خاطره یک گروگان و یک گروگانگیر، این دیدار می‌توانست فضایی باشد بین دو کشور. حرکت سمبلیکی هم می‌شد. اگر بخواهم کاملا صادقانه بگویم، یک گروه حقوق‌بشر ایرانی - آمریکایی مسوولیت برگزاری این دیدار را بر عهده داشت تا پای من برای دیدار با عباس عبدی به پاریس باز شود. اما این تنها مربوط به من در این سوی ماجرا بود. نمی‌دانم که عبدی و هیات همراه او چطور به پاریس آمدند. اما همیشه تصورم این بوده که این موضوع از جانب حکومت ایران هماهنگ شده است.

آیا خبری از دیگر گروگان‌ها دارید؟ اینکه کجا هستند و چه می‌کنند؟

من با خیلی از آنها در تماس نیستم ولی می‌دانم که همه آنها بعد از ماجرای گروگانگیری خیلی اذیت شدند. اذیت چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روانی.


ویدیو مرتبط :
گروگان های آمریکایی در لبنان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزییات نحوه پذیرش دانشجوی دكتری در دانشگاه تهران/ادامه مصاحبه آزمون دكتری تا پایان تیر



جزییات نحوه پذیرش دانشجوی دكتری در دانشگاه تهران/ادامه مصاحبه آزمون دكتری تا پایان تیر

معاون آموزشی دانشگاه تهران ضمن تشریح دستورالعمل دانشگاه تهران در خصوص نحوه پذیرش دانشجوی دكتری تخصصی (PH.D) در سال تحصیلی 92-1391، گفت: بر این اساس وضعیت دانشجویان با توجه به شاخص‌هایی مانند ارزیابی تخصصی و عمومی (50-0 امتیاز) و ارزیابی مدارك و سوابق سنجش می‌شود.

دكنر قمصری در گفت‌و‌گو با ایسنا: در این رابطه اظهار كرد: بر اساس ارزیابی تخصصی برای پردیس دانشكده‌های فنی، پردیس كشاورزی و منابع طبیعی، پردیس علوم، مركز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیك و دانشكده دامپزشكی، معدل 3 الی 5 درس تخصصی در مقاطع كارشناسی ارشد (به تشخیص گروه آموزشی) و ارزیابی حضوری داوطلب ملاك عمل خواهد بود. لذا لازم است داوطلبان كلیه ریز نمرات و معدل كتبی در مقاطع كارشناسی و كارشناسی ارشد را به همراه داشته باشند.

وی افزود:‌ برای سایر پردیس‌ و دانشكده‌ها به تشخیص گروه آموزشی ارزیابی تخصصی به صورت آزمون كتبی و ارزیابی حضوری خواهد بود.

قمصری با اشاره به ارزیابی عمومی دانشجویان برای پذیرش، گفت: این ارزیابی شامل ارزیابی عمومی انگیزه فردی، تمام وقت بودن، موضوع مورد علاقه برای رساله دكتری، تسلط به زبان و گفتار فارسی، كیفیت پایان‌نامه كارشناسی ارشد و غیره می‌باشد.

به گفته وی، 20-0 امتیاز مربوط به تسلط به زبان عمومی، معدل كل تراز شده دوره كارشناسی، معدل كل تراز شده دوره كارشناسی ارشد است.

 

معاون دانشگاه تهران ادامه داد: همچنین بخش دوم 0-30 امتیاز مربوط به هر مقاله پژوهشی داخلی و خارجی مرتبط با حوزه تخصصی و پایان‌نامه، چاپ شده در مجلات معتبر و مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چاپ شده یا تائید چاپ، تالیف و ترجمه كتاب مربوط به تخصص و رشته تحصیلی، مقاله چاپ شده در مجموعه مقالات همایش‌های علمی ملی و بین‌المللی مرتبط با تخصص، اكتشاف،اختراع، تئوری‌پردازی و غیره به تائید مراجع ذی‌صلاح، آثار هنری و تشویق‌نامه‌های علمی در سطح ملی و بین‌المللی می‌باشد.

 

به گفته وی، حضور تمام وقت داوطلب در روزهای مقرر در محل پردیس یا دانشكده الزامی است. شایان ذكر است كه عدم حضور در روز مصاحبه به منزله غیبت تلقی می‌شود.

قمصری با بیان اینكه كسب حداقل 50 امتیاز از 100 امتیاز در مرحله نهایی الزامی است، گفت: دانشگاه با توجه به ظرفیت پذیرش و به ترتیب سیر نزولی امتیاز مكتسبه، داوطلب را به سازمان سنجش معرفی خواهد نمود.

وی با بیان اینكه مرحله مصاحبه تا پایان تیر ماه ادامه دارد، با اشاره به هزینه مصاحبه، گفت: داوطلبان لازم است مبلغ پانصد هزار ریال واریز نمایند و فیش واریزی را به همراه مدارك و مستندات مربوطه در تاریخ مقرر به همراه داشته باشند.

 

قمصری در خاتمه در خصوص دلیل بالاتر بودن هزینه مرحله مصاحبه آزمون دكتری دانشگاه تهران نسبت به سایر دانشگاه‌ها، گفت: با توجه به اینكه داوطلبانی كه به دانشگاه تهران معرفی شوند بیشتر از دانشگاه‌های دیگر است بنابراین انرژی بیشتری در دانشگاه‌ درگیر و هزینه می‌شود و در مواردی هزینه حق‌الزحمه مصاحبه‌ها حتی از طریق دانشگاه نیز تامین نمی‌شود./ایسنا