اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«مش دونالد» جای مک دونالد را گرفت!


ایندیپندنت در گزارشی از تلاش رستوران‌های ایرانی برای نزدیک شدن به ظاهر و استفاده از نام شرکت‌ رستوران‌های زنجیره‌ای خارجی خبر داد.

خبرگزاری فارس: طی سال‌های گذشته رستوران های مک دونالد همه جای جهان از توکیو تا چین و تورکی بریتانیا فرا گرفته است.

تنها جایی از جهان که این رستوران ها همچنان اجازه حضور نداشته و دیده نمی شوند، ایران است.

از زمان انقلاب اسلامی ایران در سال 57 تا کنون مقامات ایرانی محدودیت‌هایی را برای حضور رستوران‌های زنجیره ای خارجی در ایران اعمال کرده اند.

طی سال های گذشته مقامات ایرانی تصمیماتی را برای بایکوت کامل محصولات آمریکایی در ایران اتخاذ کردند اما آنچه مشخص است این اقدامات نتوانسته است از حرکت رستوران‌داران ایرانی به سوی برندهای خارجی جلوگیری کنند.

در حال حاضر رستوران هایی با نام هایی مانند «مش دونالد» با هدف ایجاد تشابه با رستوران های زنجیره ای مک دونالد در سطح ایران تأسیس شده اند که تمام ظاهر رستوران و حتی سطل آشغال‌های زردرنگ شبیه رستورانهای مکدونالد گذاشته است.

صاحب یکی از این رستوران ها طی مصاحبه ای با نیویورک  تایمز اعلام کرده بود ما در حال تلاش برای نزدیک شدن هر چه بیشتر به مک دونالد هستیم.

این رویه تنها به مک دونالد محدود نمی شود بلکه رستوران های زنجیره ای پیتزا هت، ZFC و برگر هوس نیز از این قاعده در ایران مستثنی نبوده اند.


ویدیو مرتبط :
«مک لیبل»؛ حرکت مردمی علیه ابرشرکت مک دونالد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران مک دونالد نمی خواهد؛ مش دونالد دارد


به محض اینکه مذاکرات هسته ای ایران به پایان رسید و خبر دادند که بیشتر تحریم ها علیه ایران برداشته می شود، در فضای مجازی این پیام پخش شد که مک دونالد در ایران نمایندگی می پذیرد.





هفته نامه تماشاگران امروز: «خداحافظ فلافل، سلام مک دونالد» این پیامی بود که بعد از توافق هسته ای ایران و 1+5، ساخته شد اما فقط بین ایرانی ها دست به دست نچرخید. این پیام، سوژه یکی از مطالب هفته نامه تایم بود.

به محض اینکه مذاکرات هسته ایران به پایان رسید و خبر دادند که بیشتر تحریم ها علیه ایران برداشته می شود، در فضای مجازی این پیام پخش شد که مک دونالد در ایران نمایندگی می پذیرد.

«خداحافظ فلافل...» یکی از صدها پیامی بود که ایرانی ها بعد از توافق ساختند اما جزو معدود پیام هایی بود که بازتاب جهانی پیدا کرد. بعضی ها از این پیام استفاده کردند و در فتوشاپ صفحه ای مشابه سایت مک دونالد ساختند. بعضی ها هم به صفحه اصلی سایت مک دونالد سر زدند و وقتی با نام کشور ایران در محل ثبت فرم های درخواست نمایندگی مواجه شدند، به این صرافت افتادند که مک دونالد امکان جدیدی را ایجاد کرده که به ایرانی ها این فرصت را می دهد تا برای ثبت درخواست اقدام کنند و به دنبال آن شعبه های مک دونالد در ایران راه بیفتد.

اشتیاق هموطنان ما برای افتتاح شعبه ای از رستوران های زنجیره ای مک دونالد به حدی بود که در عرض چند ساعت حدود دو هزار نفر فرم های درخواست را پر کردند و مشتری دریافت نمایندگی مک دونالد شدند.

نکته اما اینجا بود که پس از توافق، سایت مک دونالد هیچ تغییری نکرده بود و آنچه در سایت وجود داشت، همان شکل قبلی صفحه بود که نام ایران هم به عنوان محل اقامت درخواست کنندگان در آن دیده می شد.

این موضوع بازتاب جهانی داشت. تایم در آخرین شماره اش، گزارشی در این مورد منتشر کرد. تایم با تیتر «این به معنی این است که مک دونالد در ایران شعبه باز می کند» نوشت: «در ایران نیازی به مک دونالد نیست. آنها خودشان مش دونالد دارند.»

تایم عکسی از یکی از فست فودهای ایرانی منتشر کرده و نوشته است که در ایران مشابه فست فودهای بنام جهان وجود دارد، بدون اینکه به مشکلی بخورند و نیازی به گرفتن نمایندگی داشته باشند. البته در این گزارش اشاره شده است که مک دونالد بعد از توافق آمریکا و روسیه به میدان پوشکین مسکو رفت. تایم پیش بینی کرده که مک دونالد احتمال دارد به ایران هم برود چرا که نمادی از کشور آمریکاست.

گزارش تایم، تنها واکنش به این اتفاق نبود. سایت شرکت مک دونالد هم مجبور شد درباره درخواست هایی که ایرانی ها برای گرفتن نمایندگی داشتند، توضیح بدهد. در این سایت خبری بود مبنی بر اینکه: «ما فرمی برای ایرانی ها نداریم. در آینده شاید قدمی برای این کار برداشته شود اما فعلا برنامه ای برای این کار نداریم. احتمال دارد که ما نمایندگی را به شخص یا شرکتی بفروشیم. اگر کسی تمایلی دارد، می تواند ایمیل بزند و اطلاعاتش را بدهد. ما این درخواست ها را نگه می داریم و اگر قصد راه اندازی نمایندگی را داشتیم، خبر می دهیم.»

راه اندازی شعب مک دونالد در ایران چند بار خبرساز شده. آخرین بار در اواخر دهه هفتاد بود که خبر افتتاح یک شعبه مک دونالد به صف تهرانی ها در تهران منجر شد. شعبه ای که البته با باز شدن آن مخالفت و هیچ گاه باز نشد. بعدها چند باری حرف از گرفتن نمایندگی و راه افتادن شعب مک دونالد در شهرهای مختلف مطرح شد که هیچ وقت جدی نبود و این کار تحت نظارت و موافقت شرکت اصلی انجام نشده بود.