اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مشکل WTO با ایران چیست؟


سازمان جهانی تجارت (WTO) تکنون به دلیل روابط نه چندان مطلوب سیاسی که ایران در چند سال گذشته با دنیا داشته است تمایلی به الحاق ایران به این سازمان نداشته است. این درحالی است که کشور ما تنها کشوری است که پس از گذشت چهار سال هنوز گروه کاری الحاق برای آن تشکیل نشده است.

ایسنا: پدرام سلطانی، نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، درباره پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی اظهار کرد: ایران در خواست عضویت خود به سازمان تجارت جهانی را در آبان سال 1388 به WTO اعلام کرد و قاعدتا هر کشوری که می خواهد به این سازمان بپیوندد دو هفته تا یک ماه پس از ارائه درخواست خود کارگروه الحاق برای آن کشور تشکیل می‌شود.

وی با بیان این‌که این کارگروه برای ایران از سال 1388 تاکنون تشکیل نشده است، بیان کرد: البته در آن زمان 700 سوال از جانب اعضای سازمان جهانی تجارت برای ایران ارسال شد که این سوال‌ها به وزارت صنعت، معدن و تجارت وقت تحویل و این وزارتخانه سوال‌ها را بین سازمان‌های ذیربط توزیع کرد.

سلطانی گفت: سازمان‌های ذیربط نیز پاسخ‌ها را تهیه و تمامی پاسخ‌ها برای سازمان جهانی تجارت ارسال شد.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که پروسه پاسخ دهی به 700 سوال سازمان جهانی تجارت در بهار 1389 به پایان رسید اظهار کرد:‌ ولی تاکنون خبری از تشکیل کارگروه الحاق نشده است.

وی ادامه داد: ایران در این موضوع در دنیا برجسته شده و تنها کشوری است که پس از گذشت چهار سال هنوز گروه کاری الحاق برای آن تشکیل نشده است.

سلطانی با تاکید بر این‌که عضویت در سازمان جهانی تجارت پروسه‌ای زمان‌بر و طولانی است، گفت: پس از درخواست عضویت ابتدا گروه کاری الحاق تشکیل شده و پس از آن باید رییس این گروه کاری تعیین شود.

نایب رییس اتاق ایران ادامه داد: تا زمانی که رییس گروه کاری الحاق تعیین نشده مذاکرات بین ایران و سازمان جهانی تجارت آغاز نمی شود. این درحالی است که خود روند مذاکرات حداقل دو سال به طول می‌انجامد.

وی درباره دلیل اصلی عدم تشکیل گروه کاری الحاق برای ایران در سازمان جهانی تجارت، گفت: روابط نامطلوب سیاسی که در چند سال گذشته ایران با دنیا داشته اصلی‌ترین دلیل برای عدم تشکیل گروه کاری الحاق ایران بوده است.

سلطانی با تاکید بر این‌که آن‌ها تمایلی به الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت ندارند، خاطرنشان کرد:‌ دولت یازدهم باید این موضوع را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد و به طور قطع با تقویت و بهبود روابط بین المللی شرایط مذاکره در سازمان جهانی تجارت به‌وجود می‌آید.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در پایان ضمن اظهار امیدواری از اینکه در ماه‌های آینده خبرهای خوبی از مذاکره و الحاق ایران به این سازمان داشته باشیم تصریح کرد: حمایت سیاسی برای انجام مذاکرات و وصول به مطالبات در سازمان جهانی تجارت بسیار ضروری است و با تقویت روابط بین الملل می توان از حمایت‌های سیاسی برخوردار شد.


ویدیو مرتبط :
مشکل قدیمی بودن خود پردازها در ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر نفت ونزوئلا : ایران مشکل بنزینش را حل کرد و نیازی به خرید از ما ندارد



 

 

 

وزیر نفت ونزوئلا : ایران مشکل بنزینش را حل کرد و نیازی به خرید از ما ندارد

 

وزیر نفت ونزوئلا اعلام كرد كه ایران دیگر نیازی به بنزین وارداتی از ونزوئلا ندارد.

" رافائل رامیرز " وزیر نفت ونزوئلا در جریان یك كنفرانس خبری در كاراكاس با اشاره به این موضوع گفت كه ایران مشكل بنزین خود را حل كرده و دیگر نیازی به بنزین ونزوئلا ندارد.

رامیرز افزود كه قطع سوبسید بنزین از سوی دولت ایران مصرف بنزین را كاهش داده و افزون بر این مجتمع های پتروشیمی ایران با تولید بنزین ، نیاز این كشور به واردات از ونزوئلا را مرتفع ساخته اند.

گفتنی است كه قرار داد واردات روزانه 20 هزار بشكه بنزین از ونزوئلا دو سال پیش و در جریان سفر هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا به تهران به امضای مقامات دو طرف رسیده بود.

ونزوئلا و هوگو چاوز رییس جمهوری این كشور یكی از نزدیك ترین متحدان ایران در منطقه آمریكای لاتین محسوب می شوند....../تحلیل:عصرایران