اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مشکل پیش‌ آمده برای «قانون» چیست؟


روزنامه‌ی «قانون» یکم دی‌ماه در صفحه‌ی حقوقی و قضایی خود با انتشار گفت‌وگویی با یک حقوقدان به نقد جایگاه قضایی شهادت زنان پرداخت. انتشار این مطلب در روزهای بعد با حاشیه‌هایی مواجه شد.

خبرگزاری ایسنا: روزنامه‌ی «قانون» یکم دی‌ماه در صفحه‌ی حقوقی و قضایی خود با انتشار گفت‌وگویی با یک حقوقدان به نقد جایگاه قضایی شهادت زنان پرداخت. انتشار این مطلب در روزهای بعد با حاشیه‌هایی مواجه شد.

مسعود کاظمی - مدیر سایت قانون آنلاین و دبیر تحریریه‌ی روزنامه‌ی قانون - درباره‌ی این حاشیه‌ها توضیح داد: روزنامه‌ی «قانون» تنها روزنامه‌ای است که یک صفحه‌ی تخصصی «حقوقی و قضایی» دارد و در آن بحث‌های تخصصی حقوقی مطرح می‌شود. مطلب منتشرشده در روز اول دی‌ماه نیز مصاحبه‌ای بود با یکی از حقوقدان‌ها که در آن به نقد اعتبار شهادت زنان پرداخته شده و در حقیقت، یک بحث کاملا حقوقی بود.

او با تأکید بر این‌که مطلب یادشده کاملا جنبه‌ی حقوقی و قضایی داشت اظهار کرد: چند کتاب درباره‌ی همین موضوع در کشور ما به چاپ رسیده است. آقای آخوندی، حقوقدان برجسته‌ای است که در کتابی به نقد همین موضوع در قانون مجازات اسلامی پرداخته و آقای محمود کاشانی نیز یکی از بخش‌های کتاب خود را به همین موضوع اختصاص داده است. بنابراین چنین موضوعی، بحث تازه‌ای نیست.

وی تصریح کرد: متأسفانه در کشور ما، با بحث‌های حقوقی برخوردهای سیاسی می‌شود و البته چند روزی است که برخی رسانه‌ها با دقت، مطالب روزنامه‌ی «قانون» را بررسی می‌کنند تا بتوانند مچ‌گیری کنند.

او افزود: ما هیچ‌گونه بحث فقهی را در این زمینه مطرح نکردیم و صرفا یک موضوع حقوقی را طرح و با صراحت، از مطلبی که چاپ کردیم دفاع خواهیم کرد. البته این حق را برای هیئت نظارت بر مطبوعات قائل می‌شویم که بخواهد به بررسی مطلب ما بپردازد.

علاءالدین ظهوریان - دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات - نیز در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه ایسنا در این‌باره توضیح داد: بحث بررسی کیفیت محتوای روزنامه‌ها صرفا به روزنامه‌ی «قانون» محدود نمی‌شود و هیئت نظارت بر مطبوعات همان‌گونه که وظیفه‌ی رسیدگی به مجوز نشریات را دارد می‌تواند نسبت به کم و کیف محتوای نشریات نیز نظر دهد.

او در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر هیئت نظارت بر مطبوعات موضع‌گیری خاصی نسبت به روزنامه‌ی «قانون» دارد‌ تأکید کرد: هنوز هیئت نظارت بر مطبوعات جلسه‌ای تشکیل نداده است که بخواهد نسبت به این موضوع موضع‌گیری داشته باشد.


ویدیو مرتبط :
دموی فیلم قانون جذب(ابر قانون زندگی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هاشمی رفسنجانی: باید تعریف جامعی از قانون شود / تندروها در هر کشوری اداره آن کشور را مشکل می‌کنند



اخبارسیاسی,خبرهای سیاسی,رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد:اگر به مردم و خواسته‌های عمومی آنان توجه شود، برای آینده انقلاب جای نگرانی نیست.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، صبح امروز در ادامه سلسله جلسات اعضای شورای هم‌اندیشی قرآنی که با حضور محققین و پژوهشگران در مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، مسایل مربوط به تدوین قوانین منسجم را از ضرورت‌های کشور دانست و با ابراز نارضایتی از قانون‌نویسی بعضی از سازمان‌ها، نهادها و شوراهای عالی و یا پاسخگو نبودن به توجیهات قانونی یا شرعی برخی تصمیمات، گفت: باید تعریف جامعی از قانون شود تا تفاوت‌های آن با تصویب‌نامه‌ها و بخشنامه مشخص شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به مباحث مربوط به آغاز بررسی و تدوین سیاست‌های کلی قانونگذاری در این مجمع، گفت: از پژوهشگران و اندیشمندان جامعه هم خواسته‌ایم که اگر نظر، پیشنهاد و انتقادی دارند، از طریق رسانه‌ها و دبیرخانه بگویند تا موقع بحث در جلسات مورد توجه باشد.

هاشمی رفسنجانی، در بخش بعدی سخنان خویش و در پاسخ به سؤال یکی از اعضا که «تحلیل شما از اوضاع منطقه چیست؟»، به تفرقه‌های اخیر بین کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: مجموعه اتفاقات، ابهام سیاسی دارد و می‌بینیم که بسیاری از تحلیلگران، شرایط منطقه را «بن بست» تعبیر می‌کنند.

وی اختلافات کشورهای اسلامی را باعث رنجش خاطر همه دلسوزان اسلام و آسودگی‌خاطر رژیم جعلی صهیونیستی دانست و با اشاره به اتفاقات اجلاس سران کشورهای اسلامی در ترکیه، گفت: اجلاسی که فلسفه وجودی آن رفع اختلاف میان مسلمانان و ایجاد وحدت و همدلی بین آنان بود، متأسفانه در این دوره به ضد خود تبدیل شد و به اختلافات دامن زد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تأسف از تروریست شناختن حزب‌الله، این موضع را طرحی کاملاً برنامه‌ریزی شده برای تقویت پایه‌های اسرائیل دانست و گفت: با تجهیز روزافزون صهیونیست‌ها به سلاح‌های پیشرفته، می‌خواهند ارتباطات شیعیان لبنان با ایران را مخدوش کنند تا راحت‌تر بتوانند طرح‌های شیطانی خود را اجرا کنند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اتفاقات مربوط به روابط ایران و عربستان و موانعی که بر سر راه حج امسال ایجاد کرده‌اند، ادامه داد: اختلافات این دو کشور که همکاری آنها می‌تواند اعتبار جهان اسلام را در مجامع بین‌المللی بالا ببرد، مسلمان را ضعیف کرده که نهایتاً سود آن را صهیونیست‌ها و دشمنان اسلام می‌برند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تحلیل مسایل مربوط به برجام، بر انضباط دیپلماتیک سیاست خارجی کشور براساس مصالح مردم و منافع ملی برای احقاق حقوق مردم ایران تأکید کرد و با برشمردن بایدها و نبایدهای سیاست‌های خارجی، گفت: میدان دادن به تندروها در هر کشوری اداره آن کشور را در هر دو بعد داخل و خارجی مشکل می‌کند.

وی کنش‌ها و واکنش‌های سیاسی بعضی‌ها با انتخابات هفتم اسفند و تبلیغات و القائات قبل و بعد از اعلام نتایج را تجربه‌ای عبرت‌آموز دانست و گفت: نباید جلوی رویکرد افکار عمومی که انتخابات مظهر تبلور آن است، ایستاد و اگر در مسایل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه به مردم و خواسته‌های عمومی آنان توجه شود، بنا به گفته امام و رهبری، برای آینده انقلاب جای نگرانی نیست.

هاشمی رفسنجانی با بیان این جمله که «مردم ایران وفاداری به نظام و ظرفیت خوبی برای پذیرش واقعیت‌ها دارند»، گفت: می‌توانیم با تکیه بر این ظرفیت که مهمترین سرمایه انقلاب در همه مقاطع مبارزه، پیروزی، تثبیت، مقابله با شورش و تجزیه طلبی‌ها، دفاع مقدس و سازندگی بود، به آینده امیدوار باشیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با یادآوری مباحث مربوط قانونگذاری در اوایل انقلاب اسلامی، به تشریح روند اقدامات مربوط به قانونگذاری در نظام جمهوری اسلامی پرداخت و گفت: اوایل کار در شورای انقلاب که بحث می‌کردیم، به این نتیجه رسیده بودیم که اگر در موضوعی، فقط یک فقیه جامع الشرایط نظر داده باشد، می‌تواند مورد استناد باشد.

هاشمی رفسنجانی با یادآوری خاطره‌ای از یکی از جلسات درس مرحوم آیت‌الله بروجردی درباره استناد به روایات در فتاوا، گفت: آگاهی با شرایط صدور و عمل به زمان و مکان در استناد به روایات از ضرورت‌های اجتهاد، به خصوص فقه سیاسی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح چرایی و چگونگی تأسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط امام راحل و تداوم رویکرد اعضا و ماهیت جلسات، گفت: در فقه، با مبانی روشن قابل اثبات است که مصلحت می‌تواند در بسیاری از مسایل محور باشد.

 

اخبار سیاسی - ایسنا