اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مشکل همه ما افراط و تفریط است


امین تارخ بازیگر سینما و تلویزیون که مهمان برنامه «هفت» بود از افراط و تفریط​ها در حوزه سینما انتقاد کرد. او به همراه پوریا پورسرخ مهمان برنامه جمعه شب «هفت» بود و در مورد تاثیر حضور تصاویر بازیگران بر روی جلد نشریات سخن گفت.


تارخ در مورد چاپ تصویرش بر روی جلد یک نشریه در دهه 60 گفت که این مساله برای او باعث دردسر شده؛ چراکه در آن مقطع سیاست​های حاکم بر این حوزه مخالف ستاره سازی در سینما بوده​است.

او افزود:«حتی در قرارداد​ها این مساله عنوان می​شد که عکس بازیگر نباید روی جلد مجلات کار شود، اما در حال حاضر این وضعیت وجود ندارد و ما با وفور تصاویر بازیگران روی جلد مجلات زرد مواجه​ایم.»

به عقیده این بازیگر سینما و تلویزیون، این رویکرد​ها ناشی از افراط و تفریط​هایی​ است که در این حوزه صورت می​گیرد،در حالی که نه آن افراط خوب بود و نه این تفریط، ما باید اعتدال داشته باشیم.

او استفاده بیش از حد مطبوعات از یک چهره سینمایی را مانند استفاده بیش از حد از یک بازیگر در سریال​ها و فیلم​ها دانست و گفت:«به هرحال انگار یک قانونی وجود دارد که هر بازیگری حدود 50 فیلم باید کار کند، حالا ممکن است یک نفر ظرف 10 سال  با عجله این 50 فیلم را بازی کند و یک بازیگر هم ظرف 50 سال به این سقف برسد.»

امین تارخ ادامه داد:« کسانی هستند که می​خواهند راه اول را بروند و همه تجربیات​شان را ظرف 10 سال اول به صحنه بیاورند و مصرف کنند. در حالی که این رویکرد غلط است.»

او استفاده بیش از حد از تصاویر یک بازیگر روی جلد مجلات را یکی از عواملی دانست که می تواند باعث لطمه زدن به یک چهره شود. تارخ گفت:«هم مجلات باید این مساله را رعایت کنند و هم بازیگران همانطور که در انتخاب فیلم و سریال دقت می​کنند در این حوزه هم خست به خرج دهند و مانع از افراط در مصرف شدن چهره​شان شوند.»

او در بخش دیگری از این نشست و در مورد ورود بازیگران جدید به سینما و بحث پول دادن برای گرفتن نقش، گفت:« البته باید در این مسائل دقت کنیم و خودمان فضا را بر علیه خودمان منفی نکنیم. یک وقت هست که یک نفر می​آید و پول می​دهد به کارگردان یا تهیه کننده که نقش بگیرد و یک زمانی هم هست که او در تولید مشارکت می​کند و نقش هم می​گیرد.»

فریدون جیرانی مجری برنامه «هفت» نیز در پاسخ به تارخ گفت که به هرحال در وضعیت فعلی مرز​ها به هم ریخته و خیلی نمی​شود این مسائل را از هم تفکیک کرد.

تارخ اما از زاویه دیگری یه این مساله پرداخت و گفت:« من مشارکت یک نفر در زمینه تولید فیلم را رد نمی​کنم، اما دو طرف ماجرا - چه کسی که مشارکت می​کند در ساخت یکی فیلم و چه تهیه کننده و کارگردان- باید به این مساله توجه داشته باشند که این فرد استعداد و توان بازیگری را دارد و می​تواند کارش تداوم داشته باشد.»

او به ذکر چند مثال در این زمینه پرداخت و گفت:«یکی از شاگردان من در کلاس​های آزاد بازیگری​ام، روزی پیش من​​ آمد و گفت که به من پیشنهاد شده 100 میلیون در یک فیلم سرمایه گذاری کنم و نقش اول را هم بگیرم. من به او گفتم این کار را نکن چون ضرر می​کنی. اما او گوش نکرد و کار خودش را کرد، فیلم تولید شد اما موفق نبود. او برای بار دوم در یک فیلم دیگر مشارکت کرد و این بار 150 میلیون تومان سرمایه گذاری کرد. بازهم جواب نگرفت و فعالیت در این زمینه را کلا تعطیل کرد و رفت دنبال کار دیگری.»

این بازیگر سینما و تلویزیون مثال دیگری هم زد و به شانسی که یک بازیگر برای حضور در فیلم «مهمان مامان» مهرجویی آورده اشاره کرد. بازیگری که  چون کار و تمرین در این حوزه را جدی نگرفته بوده  و آن توان لازم را نداشته، در تست​های اولیه رد شده​است.

او نتیجه گرفت:« پول، پارتی و شانس در تداوم حضور یک بازیگر و موفقیت او در این حوزه هیچ نقشی ندارد، و تنها این هنر و توان بازیگر است که می​تواند باعث ماندگاری او در این عرصه شود.»

منبع: خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
افراط و تفریط !!!!!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موسیقی سالهاست كه از افراط و تفریط رنج می برد!



 

 موسیقی سالهاست كه از افراط و تفریط رنج می برد!

 

مراسم رونمایی از هفت اثر موسیقی روز گذشته برگزار شد و معاون فرهنگی هنری وزرات ارشاد از نگاه غرض ورزانه ابراز گله مندی كرد !

حمید شاه آبادی گفت: متاسفانه گاهی شاهد نگاهی مغرضانه به موسیقی كشور بوده ایم كه خواستار اعمال محدودیت های می شد و این حق موسیقی كشور نبود. گاهی نیز گشاده دستی های بی دلیلی كه به سبب عدم شناخت صحیح از موسیقی ایرانی بود، سبب اتفاقاتی می شد که با هنجارهای كشور سازگار نبود.

وی ادامه داد: هر چند كه انجمن موسیقی ایران اقدامات مفیدی در زمینه رشد و تعالی موسیقی فاخر انجام داده ولی نیازمند گام های بیشتر و موثرتری برای تولیدات آثار اصیل ایرانی است.

شاه آبادی با تاكید بر اینكه باید از داشته های موسیقی اصیل ایرانی دفاع كرد، خاطر نشان كرد: این مراسم نیز در راستای همین ایده با حضور افرادی كه برای اعتلای موسیقی اصیل و فاخر تلاش های ماندگار و زحمات طاقت فرسایی متحمل شده اند، برگزار می شود.

وی افزود: تولیدات موسیقایی كشور نباید به سمتی برود كه كمتر در سبد موسیقی جوانان یافت شود؛ چرا كه موسیقی فاخر و اصیل ایرانی از سبك های مطرح و برجسته در دنیا بشمار می رود.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اذعان کرد: برای ایجاد شرایطی بهتر و مناسب در حوزه موسیقی باید بدور از افراط و تفریط، با ساختن نمونه هایی ارزشمند و با ایجاد معیاری هایی شفاف و روشن در این راستا حركت كرد.

شاه آبادی تصریح کرد: در چند روز گذشته مراسمی با عنوان «آوای پهلوانی» از سوی معاونت هنری در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد كه امید است شروعی امیدوار كننده برای راه اندازی جشنواره بین المللی در این زمینه بوده و سبب اعتلای این هنر فاخر شود.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در این مراسم شاهد رونمایی از چند آلبوم موسیقی كشورهای تاجیكستان و آذربایجان نیز هستیم كه این تعامل موسیقایی بطور حتم سبب تعامل بیشتر مردمان این كشورهای دوست و همسایه می شود.

شاه آبادی یادآور شد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تلاش است كه بستر و شرایطی را فراهم كند تا تولیدات موسیقی فاخر كشور افزایش دهد.

وی همچنین گفت: امروز كشور نیازمند شادابی و طراوت است و اگر با استفاده از موسیقی و هنر نتوان تلاش جدی و موثری در این زمینه انجام داد، بطور قطع از برنامه ریزی های كلان كشور عقب خواهیم ماند.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به افرادی كه در زمینه تولید موسیقی فاخر و اصیل ایرانی گام بر می دارند و كسانی كه با اجرای كنسرت ها فرصت در اختیار جوانان می گذارند به نشانه احترام دست دوستی دراز می كنیم.

شاه آبادی خاطرنشان كرد: هر چند كه امسال با ارتقای كمی و كیفی آلبوم های موسیقایی مواجه بوده ایم ولی متاسفانه همچنان فضای موسیقی كشور متاثر از موسیقی وارداتی بوده و با هنجارهای ایرانی سازگاری ندارد.

وی ادامه داد: حوزه موسیقی كشور در شرایط كنونی نیازمند حضور دلسوزانه هنرمندان در تمامی زمینه هاست تا با مخاطب شناسی و تعامل جدی با آنان بدنه موسیقایی كشور را به نیاز مخاطبان نزدیك تر كنند

مراسم «رونمای از هفت اثر ماندگار» عصر یكشنبه در سالن رودكی تالار وحدت با حضور «حمید شاه آبادی» معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «بابك رضایی» مدیر عامل انجمن موسیقی ایران، رییس هیات ورزش باستانی و جمعی از اهالی قلم و هنرمندان و هنرمندان كشور های آذربایجان و تاجیكستان برگزار شد.

بر اساس این گزارش، هفت اثر ماندگار «داغلار» بر مبنای موسیقی مقامی جمهوری آذربایجان به خوانندگی مهمان صمداف از جمهوری آذربایجان، «خنده آسمان نگر» و «بهار آمد» اثری از «دولتمند خالف» بر مبنای موسیقی مقامی تاجیكستانی، «گل مولا» بر مبنای موسیقی ورزش باستانی ایران كاری از «مرشد محمد مرادی»، «معراج» موسیقی مقامی تربت جام اثری از «عبدالله سرور احمدی»، «تیام» موسیقی بختیاری اثری از «هادی منتظری» و خوانندگی «سینا سرلك» و همچنین «خاطرم در آتش است» اثری از «سروش قهرمان لو» دراین مراسم رونمایی شد.... / خبرگزارى ایلنا