اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مشکل موی بازیگر زن فیلم فرهادی چیست؟


پخش كننده فیلم گذشته اعلام كرد: وزارت ارشاد مجوز نصب بیلبردهای فیلم گذشته را در سطح شهر صادر نكرده است.

خبرگزاری ایلنا: پخش كننده فیلم گذشته اعلام كرد: وزارت ارشاد مجوز نصب بیلبردهای فیلم گذشته را در سطح شهر صادر نكرده است.

علی سرتیپی درباره علت عدم نصب این بیلبردها گفت: اداره ارشاد استان تهران به دلیل نوع طراحی پوستر این فیلم و عكس‌های آن از نصب بیلبردهای این فیلم خودداری كرده و اجازه آن را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: ارشاد اعلام كرده به دلیل آن كه موهای بازیگر فرانسوی فیلم بلند است و شكل قرارگیری او در كنار علی مصفا در عكس مناسب نیست و اجازه نصب بیلبرد وجود ندارد.

سرتیپی همچنین درباره میزان فروش این فیلم گفت:‌ فروش فیلم تا به امروز خوب بوده است و می‌تواند ركورددار باشد.

سرتیپی همچنین در پاسخ به این سوال كه به وی گفته می‌شود؛ سرتیپی مافیای سینمای ایران است، گفت: در سینمای ایران كه كل گردش مالی آن در سال 30 میلیارد تومان است، مافیا معنا ندارد‏‏. در سینمای ایران هر كسی كه خوب كار می‌كند به وی اتهام مافیا زده می‌شود.


ویدیو مرتبط :
جیغ بازیگر فیلم اصغر فرهادی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جایزه بهترین بازیگر زن برای فیلم فرهادی+ مصاحبه با هالیوود ریپورتر



اصغر فرهادی,فیلم گذشته اصغر فرهادی,سینمای ایران

جایزه بهترین بازیگر زن برای فیلم فرهادی

شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم کن برگزیدگان خود را شناخت و فیلم جدید اصغر فرهادی جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد.

درحالی که اصغر فرهادی با فیلم فرانسوی – ایتالیایی «گذشته» یکی از بخت های نخل طلا ازسوی اهالی رسانه ها و منتقدان محسوب می شد، این عنوان به یک فیلم فرانسوی دیگر یعنی «آبی گرمترین رنگ است» ساخته عبداللطیف کشیش رسید.

در این میان، فیلم فرهادی که خود نویسندگی آن را هم برعهده داشته است، جایزه بهترین بازیگر زن را برای ایفای نقش برنیس بژو به دست آورد. او در این فیلم نقش مقابل علی مصفا را به عنوان همسر سابق فرانسوی او برعهده داشت.

مری (برنیس بژو) همسرش (علی مصفا) را در ابتدای فیلم در سکانسی قدرتمند در فرودگاه ملاقات می‌کند؛ جایی که میان این دو تنها یک شیشه‌ی ضخیم قرار گرفته. این دو با چشمانی غمگین از یکدیگر احوال‌پرسی می‌کنند و تنها چند کلمه به زبان می‌آورند. «بژو» که با فیلم صامت به یک چهره سرشناس مبدل شد، حالا در ابتدای فیلم «گذشته» با چند حرفی که می‌زند به تدریج از سینمای صامت جدا می‌شود و پا به عرصه سینمای ناطق می‌گذارد.

این هنرپیشه ۳۶ ساله هالیوودی درباره‌ی فیلم «گذشته» می‌گوید: این فیلم از این جهت غیرمعمولی است که فرهادی آن را به زبان فرانسه ساخته و تمام دیالوگ‌های فیلم به فرانسوی است؛ درحالیکه خود فرهادی به زبان فرانسوی صحبت نمی‌کند و از طریق مترجم با بازیگران در ارتباط است و جدا از ویژگی‌های هنری اثر، کار فرهادی در مدیریت و کارگردانی عوامل بین‌المللی این فیلم مثال‌زدنی است.

هنگامی که «بژو» ۲۸ ساله بود، نقش کوتاهی در یک فیلم هالیوودی به نام «داستان شوالیه» ایفا کرد و پس از آن فیلم‌نامه فیلم «او اس اس یکصد و هفده» به دست او رسید؛ فیلمی با بازی «ژان دوژاردین» و کارگردانی «میشل‌هازانویچس».

«بژو» در ابتدا قصد نداشت در این فیلم بازی کند، اما سرانجام در این فیلم حضور یافت و این آشنایی زمینه ازدواج او با «هازانویچس» را فراهم کرد

با آنکه فیلم در فرانسه به موفقیت تجاری دست یافت، اما «بژو» پیشنهاد بازی دیگری دریافت نکرد و پس از آن باردار شد و برای مدتی طولانی از دنیای بازیگری جدا ماند. وی از این دو سال جدایی از دنیای سینما به عنوان دورانی سخت یاد می‌کند که برای او به عنوان یک بازیگر در خانه ماندن و کارنکردن بسیار دشوار و طاقت‌فرسا بوده است

هازانوی چس که از آن فیلم پول خوبی به دست آورده بود حالا به فکر ساخت یک فیلم «صامت» افتاده بود. «بژو» در این‌باره می‌گوید: «مایکل» شخصیت «پپی» را نوشت و زندگی مرا تغییر داد و فکر می‌کنم من هم زندگی او را تغییر دادم. نقش من در فیلم «هنرمند» خوب بود، اما فکر می‌کنم خودم هم خیلی خوب از پس این نقش برآمدم و نهایت تلاشم را کردم و در نهایت این فیلم جایزه اسکار بهترین فیلم و بازیگری را برای «هازانویچس» و «دوژاردین» به ارمغان آورد.

«بژو» که خودش نامزد دریافت جایزه اسکار و گلدن گلوب بهترین بازیگری شد، اما نتوانست آن‌ها را کسب کند می‌گوید: من یک بازنده بودم، اما شاهد موفقیت همسرم «مایکل» بودم.

پس از فیلم «هنرمند»، «بژو» در آستانه پذیرش نقش در فیلم کمدی فرانسوی «شهرت» بود، اما این فیلم نقش کوچکی برای او محسوب می‌شد و در فاصله ۲۴ ساعت نقش «مری» در فیلم اصغر فرهادی به او پیشنهاد شد و سرانجام به عنوان بازیگر نقش اصلی زن در فیلم «گذشته» انتخاب شد که با بازی خوب و تحسین شده در نقش «مری» همراه شد

او ناکامی در اسکار و گلدن‌گلوب را با اعطای یک جایزه معتبر‌از جشنواره کن جبران کرد. «بژو» گفته قصد دارد پس از اتمام جشنواره کن به استراحت کوتاهی همراه با خانواده‌اش بپردازد و از ماه اوت نقش‌آفرینی در فیلمی جدید به کارگردانی همسرش «مایکل هازانویچس» را آغاز کند.

اعطای اسکار به «گذشته» بهترین اتفاق است/سیستم سینمای ایران قابل پیش‌بینی نیست

اصغر فرهادی,فیلم گذشته اصغر فرهادی,سینمای ایران

«اصغر فرهادی» که با جدیدترین فیلمش در بخش رقابتی جشنواره کن حضور داشت، در مصاحبه با "هالیوود ریپورتر" از حضور بازیگران مشهور در فیلم بعدی‌اش، احتمال اعطای اسکار به «گذشته»، سینماگران مولف در ایران و البته دشواری‌های ساخت فیلم در کشور گفته است.

اصغر فرهادی که به عنوان اولین کارگردان ایرانی سال گذشته با فیلم «جدایی نادر از سیمین» موفق به کسب جایزه اسکار شد، در جشنواره کن امسال نیز با فیلم «گذشته» توجه منتقدین و تماشاگران را به خود جلب کرد، هرچند دستش از نخل طلای کن کوتاه ماند و تنها به جایزه کلیسای جهانی کن و بهترین بازیگر زن برای «برنیس بژو» بسنده کرد.

فرهادی 41 ساله درباره احتمال کسب جایزه اسکار با فیلم «گذشته» گفت: سعی می‌کنم در این‌باره فکر نکنم، اما نمی‌گویم برایم مهم نیست. هر انسانی در جهان دوست دارد مورد تقدیر و تحسین دیگران قرار بگیرد، اما من سعی می‌کنم توقعی در این مورد نداشته باشم. اما اگر این امر محقق شود، بهترین اتفاق می‌افتد و در غیر این صورت چیزی را از دست نمی‌دهم.

فرهادی که در فیلم جدیدش از ستاره‌های بین‌المللی سینما چون «برنیس بژو» بازی گرفته است، درباره ساخت فیلم با سایر بازیگران سرشناس سینمای جهان و یا احتمال ساخت فیلمی در هالیوود گفت: نمی‌توانم به این سوال به وضوح پاسخ دهم، چرا که نمی‌توان از چیزی 100 درصد مطمئن بود. اما باید بگویم که پروژه‌ای در سر دارم که در آن بازیگران مطرح سینمای جهان حضور خواهند داشت، اما از زمان ساخت این فیلم مطمئن نیستم و نمی‌دانم که آیا پروژه بعدی سینمایی‌ام خواهد بود یا خیر. هم‌اکنون مشغول فکر کردن به این فیلم هستم که اولین قدم ساخت آن خواهد بود.

کارگردان ایرانی برنده اسکار درباره داستان فیلم آینده‌اش گفت: این فیلم نیز ادامه راهی خواهد بود که آغاز کردم و به سمت‌وسوی متفاوتی نخواهم رفت؛ اما درباره داستان فیلم نمی‌توانم بیشتر حرف بزنم تا برای مردم جالب باشد.

فرهادی در پاسخ به سوالی درباره بازیگر مورد علاقه‌اش که تمایل همکاری با وی را دارد گفت: من همیشه کار را از داستان آغاز می‌کنم و زمانی که داستان را تکمیل کردم، درباره بازیگران فکر می‌کنم. بازیگران زیادی هستند که کار آنها را می‌پسندم.

وی درباره ساخت فیلم در فرانسه و در جایی دور از سرزمین مادری‌اش نیز گفت: تا کنون خیلی‌ها این سوال را از من پرسیده‌اند که آیا کار کردن در کشوری دیگر نحوه کار من را تغییر داده است یا خیر.

تنها چیزی که باید بگویم این است که کسی که 40 سال به شکلی خاص راه می‌رود، نمی‌تواند ناگهان راه و روش راه رفتن خود را تغییر دهد‌. البته باید بگویم در فرانسه آرامش و امنیت بیشتری برای ساخت فیلم داشتم و می‌دانستم همانطور که دوست دارم فیلم می‌سازم. اما در ایران اوضاع اینگونه نیست؛ در ایران همیشه این نگرانی را دارم که آیا می‌توان فیلم را به انتها رساند و آیا مخاطبان می‌توانند فیلم را ببینند یا خیر.

فرهادی درباره موفقیت فیلم‌های ایرانی در عرصه بین‌المللی به هالیوود ریپورتر گفت: باید بدانید که در ایران فیلم‌های زیادی ساخته و اکران می‌شوند. اغلب آنها همانند سایر نقاط جهان جنبه تجاری دارند و ارزش خاصی ندارند که معروف‌ترین فیلم‌های داخل ایران هستند. اما تعدادی فیلم نیز ساخته می‌شوند که به واقع به جنبه‌های عمیق‌تر زندگی می‌پردازند. از این فیلم‌ها تنها تعداد اندکی به رویدادهای خارجی می‌روند. کارگردانان بزرگی در ایران هستند که در خارج از کشور شناخته نشده‌اند که فیلم‌های مولف خوبی تولید می‌کنند. این موضوع برای مخاطب ایرانی اهمیت فراوانی دارد، چرا که دوست دارد تصویری واقع‌بینانه و غیرسیاسی از ایران و ایرانی به جهانیان معرفی کند.

فرهادی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار هالیوود ریپورتر درباره وضعیت کنونی سانسور در ایران گفت: در ایران سیستم بسیار غیرقابل پیش‌بینی است که نمی‌توان به خوبی آن را توصیف کرد. چراکه اوضاع همواره در حال تغییر است و این موضوعی است که کار ما را سخت می‌کند.

اگر قوانین خاصی در این‌باره وجود داشت، می‌توانستیم خود را با آن وفق دهیم. درحالیکه در حال حاضر شرایط به شرایط روحی و سلیقه تصمیم‌گیران در این حوزه بستگی دارد. در ایران باید فیلم را دوبار تحویل مسئولین دهید؛ یک‌بار زمانی که فیلمنامه تکمیل شده و باردوم پیش از اکران است.

برای افراد خارج از ایران شگفت‌انگیز است که چگونه می‌توان زیر این فشار فیلمی ساخت که مضامینی خاص داشته باشند. چراکه فیلمسازان و هنرمندان ایرانی به کلنجار با این روش‌ها می‌پردازند و راه‌هایی برای دوری از آن پیدا می‌کنند و علی‌رغم این محدودیت‌ها فیلم می‌سازند که برخی مواقع موفق می‌شوند و برخی مواقع شکست می‌خورند.

فرهادی در انتها درباره محکوم کردن اسکار 2013 برای فیلم ضد ایرانی «آرگو» گفت: فکر نمی‌کنم مردم ایران مشکلی با ساخت یک فیلم آمریکایی درباره رویدادهای تاریخی در ایران داشته باشند. مشکل اینجاست که در این فیلم تصویری کلیشه‌ای و منفی از مردم ایران ارائه شده و این امر برای مردم ایران غیرقابل هضم است. اگر فیلمی قصد دارد به موضوعی درباره ایران بپردازد، چرا باید چنین رویکردی غیرواقع بینانه و توخالی داشته باشد؟!/ایسنا