اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مشکلات حقوقی جمع‌آوری ماهواره‌


یك استاد دانشگاه گفت: اگر قانون‌گذار قانونی را تصویب كند كه به سادگی بشود آن را زیر پا گذاشت باعث می‌شود مردم با شكستن یك قانون كوچك، جرم‌های بزرگ‌تری را هم انجام داده و به دیگر قوانین مقدسی هم كه باید به آن پایبند باشند، احترام نگذارند.

نعمت احمدی اظهاركرد: بحث ماهواره فقط مربوط به كشور ما نیست و تقریبا تمام دنیا با آن مسئله دارد راهش هم این نیست كه ما به كلی آن را منع كنیم به خاطر اینكه امكانش را نداریم. ضرورت سال 73 یا سال 90 برای قانون‌گذاری هم هیچ تفاوتی نكرده و هر دو مشابه هم هستند اما تصویب این قانون در سال 73 كار غلطی بود یعنی اگر شما بخواهید صورت‌مسئله یك تكنولوژی یا یك علم را پاك كنید امكان عملی برای این كار را ندارید.



وی خاطرنشان كرد: ما این مسئله را با ویدیو و خیلی چیزهای دیگر داشتیم. یادم می‌آید در خیابان وزرا ویدیویی را گرفته بودند و ماموری كه باید ویدیو را مثلا معدوم می‌كرد به آن دست نمی‌زد و می‌گفت نجس است. منظورم این است كه ما با تاسف به جای اینكه بیاییم ببینیم چه باید كرد و با این وسیله جدید از باب فرهنگ بومی‌مان برخورد كنیم، آمدیم صورت مسئله‌اش را پاك كنیم حال آنكه پاك شدنی نیست.

این حقوقدان ادامه داد: وقتی از تهاجم فرهنگی صحبت می‌كنید باید فرهنگی قوی‌تر از آن بگذارید كه امكان مبارزه و موفقیت باشد اما ما چه كار كرده‌ایم؟به باور من حالا باید فرهنگ‌سازی كنیم و با این سرعتی كه تكنولوژی دارد خیلی آرمانی است بگوییم ما فرهنگ بسازیم تا مردم به سمت ماهواره و امثال این‌ها نروند فقط تنها كاری كه می‌توانیم انجام دهیم این است كه بخش تلویزیون‌مان را با تكیه بر فرهنگ بومی خودمان گسترش بدهیم و بتوانیم مراجعه به ماهواره را كم كنیم.

احمدی تصریح كرد: ماهواره امروز در بسیاری از جاها وجود دارد. من در یك روستای كوهستانی و دور افتاده رفته بودم و آنجا همه در حیاط خانه‌شان دیش ماهواره وجود داشت. تعجب كردم كه در اینجا مردم خیلی نیاز به فرهنگ ماهواره‌ای ندارند اما آنها می‌گفتند ما حتی كانال داخلی تلویزیون خودمان را نمی‌توانیم بگیریم و این كار را از طریق ماهواره انجام می‌دهیم پس هم از نظر تكنولوژی ما باید وسعت بدهیم كه راحتی و دسترسی به برنامه‌های خودمان داشته باشیم و هم اینكه برنامه‌های ما باید غنی باشند وگرنه شما چه بخواهید و چه نخواهید تكنولوژی آن‌قدر پیشرفت كرده كه چند صباحی دیگر حتی نیازی به دیش و ریسیور و این‌ها هم نیست آن وقت می‌خواهیم چه كار كنیم؟

وی افزود: ما بین صفر و 100 ایستاده و یك حد وسطی را در نظر نگرفته‌ایم به خاطر اینكه هم برنامه‌های ما جوابگو نیست و هم اینكه ماهواره یك تكنولوژی است و نباید فكر كرد ماهواره فقط رقص، آواز، خبر و دشمن است بلكه كلی برنامه دارد، برنامه‌هایی كه دانشجو، استاد دانشگاه، خانواده‌ها استفاده می‌كنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به بحث ورود پلیس به منازل ادامه داد: ما یك حریم و حرز داریم، خانه و ماشین هر فرد حریم اوست. قانون‌گذار هم این امر را تایید كرده و حتی پلیس برای گشتن ماشین، نیاز به دستور قضایی دارد و خودسر نمی‌تواند این كار را انجام دهد و طبیعتا نیروی انتظامی بدون مجوز نمی‌تواند وارد منازل شود. فقط یك جرم مشهود داریم كه در دید عموم و منظر باشد كه البته آن هم تعریف دارد.

وی افزود:.یكی از شبكه‌های ماهواره‌ای پشت بام‌های تهران را نشان می‌داد كه دیش‌های روی آن از تعداد درختان داخل خیابان بیشتر بود البته پلیس هم حق ندارد در تمام خانه‌ها وارد شود. از طرف مسئولان قضایی كشور هم اعلام شد كه پلیس راسا، خودسرانه، بدون اذن قاضی و با یك حكم كلی مجاز نیست وارد منزل شود، بلكه باید با حكم قاضی و با تعیین مصداق این كار صورت گیرد.

احمدی با بیان اینكه قانون‌گذار نباید قانونی را تصویب كند كه امكان اجرای آن وجود نداشته باشد گفت: من همیشه می‌گویم راه شكستن قانون را من قانون‌گذار به مردم نشان می‌دهم؛ شما اگر قانونی را تصویب كنید كه آن را به سادگی بشود زیر پا گذاشت باعث می‌شود مردم با شكستن یك قانون كوچك، جرم‌های بزرگ‌تری را هم انجام دهند.

وی افزود: وقتی من كه تجهیزات ماهواره‌ای دارم قانون‌شكنی می‌كنم، پلیس و نیروی ‌های اجرایی هم قانون‌شكنی می‌كنند، خیری كه از این جریان نمی‌بینیم هیچ، بلكه مردم و نیروها را وادار می‌كنیم قانون‌شكنی كنند. شمای پلیس كه بدون اذن قاضی وارد منزل می‌شوید قانون‌شكنی می‌كنید و من نماینده مجلس هم با قانون خامی كه در جامعه گذاشته‌ام، باعث می‌شوم مردم به دیگر قوانین مقدسی هم كه باید به آن پایبند بود، احترام نگذارند.

این حقوقدان از تعدیل قانون به عنوان راهكاری برای حل این مسئله یادكرد و افزود: در بسیاری از كشورها، دولت با راهكار منظمی برنامه‌ها را رله می‌كند و جلوی برنامه‌های ناصواب را می‌گیرد كه با یك برنامه‌ریزی می‌تواند ایم موضوع در ایران نیز اجرایی شود.

منبع : ایسنا


ویدیو مرتبط :
جمع آوری ماهواره ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصاویر جمع آوری کماندویی ماهواره ها


جمع آوری ماهواره ها با عملیات کماندویی