اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مشروح دیدار ظریف و اشتون در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل



ظریف,حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل

مشروح دیدار ظریف و اشتون در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور شرکت در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد، روز دوشنبه با کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش  ایسنا، دو طرف در این دیدار ضمن انجام مذاکرات سازنده، توافق کردند نشست ایران و 1+5 در سطح وزیران امور خارجه روز پنج‌شنبه در نیویورک و نشست بعدی وزیران ایران و 1+5 در ماه آینده در ژنو انجام شود.

ظریف در این دیدار با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انجام مذاکرات هدفمند در چارچوب زمانی مشخص پیرامون مساله هسته‌یی، تصریح کرد، اگر واقعیت‌های ایران امروز مدنظر قرار گیرد، مساله هسته‌یی قابل حل است.

او با اشاره به فضای به‌وجود آمده در ایران پس از انتخابات اخیر، گفت لازم است از این فرصت و فضای مناسب استفاده کرد و می‌توانیم مرحله جدیدی را در مذاکرات آغاز کنیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به وجود بی‌اعتمادی عمیق میان دو طرف، وجود اراده سیاسی در قبال مساله هسته‌یی را مهم خواند و اعتمادسازی و رفع نگرانی‌ها را اولین گام اساسی در این ارتباط توصیف کرد.

وی ضرورت ترسیم یک چشم‌انداز واقعی در تنظیم یک چارچوب زمانی مشخص برای انجام یک مذاکرات هدفمند را یادآور شد.

ظریف در عین حال تاکید کرد که نمی‌توان مردم ایران را از حق قانونی برخورداری از فن‌آوری هسته‌یی صلح‌آمیز و حق غنی‌سازی در ایران محروم کرد.

اشتون نیز در این دیدار مجددا انتصاب ظریف به سمت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی را تبریک گفت.

وی تصریح کرد: ما نیز همانند شما برای حل مساله هسته‌یی ایران مصمم هستیم و اعتقاد داریم که این امر قطعا امکان‌پذیر است.

اشتون با اشاره به اهمیت وجود اعتماد متقابل، ضرورت یافتن راه‌های اعتمادسازی متقابل را مورد تاکید قرار داد و گفت: چنان چه عزم لازم وجود داشته باشد، کلیه مسائل دو طرف در یک جدول زمانی منطقی قابل حل است.

در این دیدار دو طرف درباره سایر موضوعات مورد علاقه از جمله روابط ایران و اتحادیه اروپایی، همکاری در زمینه مسائل منطقه‌یی و بین‌المللی از جمله بحران‌های جاری، سلاح شیمیایی و سلاح‌های کشتار جمعی تبادل نظر کردند. /ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اشتون با ظریف در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار می‌کند/ ۱+۵ پیشنهاد جدیدی برای ایران ندارد



دیدار اشتون با ظریف ,سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

اشتون با ظریف در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار می‌کند/ ۱+۵ پیشنهاد جدیدی برای ایران ندارد

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن اعلام توافق با وزیر خارجه ایران برای دیدار در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل تصریح کرد که ۱+۵ پیشنهاد جدیدی برای ایران ندارد.

«مایکل مان» سخنگوی «کاترین اشتون» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با رادیو فردا اعلام کرد که گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) پیشنهاد تازه‌ای برای دور جدید مذاکرات با ایران ندارد.

وی اعلام کرد که گزارش‌هایی مبنی بر ارائه پیشنهادهای جدید به ایران برای ترغیب تهران به کار گذاشتن غنی‌سازی اورانیوم کاملاً جعلی است.

مان ادامه داد: پیشنهاد ما برای ایران همان پیشنهادی است که در آلماتی ارائه کردیم.

بر اساس این گزارش، یک روزنامه ایرانی روز دوشنبه به نقل از مصاحبه روزنامه «عکاظ» عربستان با اشتون گزارش کرد که 1+5 پیشنهادات جدیدی برای تهران دارد.

سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با رادیو فردا تأیید کرد که کاترین اشتون روز جمعه گذشته در تماس تلفنی با «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران، برای دیدار و گفت‌وگو در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد توافق کرده‌اند./فارس