اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مشایی: دیگر طرح کلیتی به نام اسلام جواب نمی‌دهد



مشایی,مشایی و اسلام,سخنان مشایی درباره اسلام

مشایی: دیگر طرح کلیتی به نام اسلام جواب نمی‌دهد/ از قدیم خیلی‌ها به بهار حساسیت فصلی داشتند/ این دو سال به اندازه دو قرن گذشت

رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد گفت: دوره جدیدی از اسلام‌گرایی آغاز شده که باید نام آن را دوره مهدویت گذاشت، دیگر طرح کلیتی به نام اسلام جواب نمی‌دهد و شناخت عمومی مردم دنیا از اسلام، به عنوان یک مفهوم کلی بخصوص با توجه به قرائت‌هایی که در برخی کشورها ارائه شده است، منفی می‌باشد، لذا باید اسلام خودمان را که برآمده از مکتب ایران و متکی به اصل اسلام است، به جهان معرفی کنیم و این به معنای این نیست که اسلام را کنار بگذاریم.

رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد گفت: دوره جدیدی از اسلام‌گرایی آغاز شده که باید نام آن را دوره مهدویت گذاشت، دیگر طرح کلیتی به نام اسلام جواب نمی‌دهد و شناخت عمومی مردم دنیا از اسلام، به عنوان یک مفهوم کلی بخصوص با توجه به قرائت‌هایی که در برخی کشورها ارائه شده است، منفی می‌باشد، لذا باید اسلام خودمان را که برآمده از مکتب ایران و متکی به اصل اسلام است، به جهان معرفی کنیم و این به معنای این نیست که اسلام را کنار بگذاریم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری جنبش عدم تعهد، اسفندیار رحیم مشایی در دیدار با جمعی از دانشجویان، جوانان و فعالان اجتماعی، با بیان اینکه جمهوری اسلامی در عرصه جهانی ادعاهایی دارد که امروز در تمام دنیا نیز منتشر شده است، تصریح كرد: ادعای ما این است که اسلام در جهان فراگیر خواهد شد و البته آن قرائتی از اسلام که در ایران جاریست از چنین ظرفیتی برخوردار می باشد و حالا که قرار است، پرچم این مکتب از سوی ملت ایران برافراشته شده و جهان را بدین‌سو راهبری نماید، باید اندیشه‌هایمان را در طراز جهانی ارائه کنیم.

مشاور رییس‌جمهور اظهار داشت: امروز مردم دنیا بسیار به یکدیگر نزدیک شده و تقریباً هیچ اندیشه و اندیشمندی نیست که در عرصه جهانی رصد نشود، اما در ایران با وجود برخورداری از افراد صاحب فکر و اندیشه که پرشمار نیز هستند، به دلیل فقدان تبدیل آن به یک جریان فکری نتوانسته‌‌ایم یک مجموعه فکری و اندیشه‌ای برخوردار از قدرت اقناع کافی ارائه کند.

وی با بیان اینکه جهان امروز در دوره تحیر فلسفی بسر می‌برد، تصریح کرد:‌ غرب بیش از 100 سال است که در جایگاه الگو برای دیگر کشورها قرار گرفته و حتی در ایران نیز افراد زیادی هستند که بعضاً بدون آنکه خود متوجه باشند، تحت تأثیر این الگو قرار دارند، اما امروز غرب به لحاظ مدیریتی در عرصه‌های مختلف در بحران بسر می‌‌برد و دیگر توان مدیریت جهان را ندارد.

اندیشمندان غربی به سرعت در حال اصلاح ضعف‌های مکتب فکری خود هستند

رحیم مشایی خاطرنشان کرد: البته اندیشمندان غربی به سرعت در حال اصلاح ضعف‌های مکتب فکری این سامان بوده و به دنبال آن هستند تا یک جریان فکری جدید به راه بیندازند و جمهوری اسلامی تا زمانی که آنها بتوانند این جریان جدید را ارائه کنند، فرصت جایگزینی جریان اندیشه‌ای خود را به جهانیان دارد و اگر از این فرصت استفاده نکند، جهان به سراغ گزینه دیگری خواهد رفت و منتظر ما نخواهد شد.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد با اشاره به توان و تبحر غربی‌ها در ارائه و سر و سامان دادن به نظامات فکری باطل خود گفت: اگر مروری در تاریخچه کوتاه نگاه مردم به موضوع همجنس‌گرایی بیندازید، خواهید دید که غربی‌ها چقدر سریع قباحت این موضوع را در نظر مردم جهان ساقط کردند و این مسأله ما را به آ‌ن می‌دارد که برای تبیین نظام اندیشه‌ای و مکتب اسلام ایرانی بیشتر تلاش کنیم.

مشاور رییس‌جمهور با اشاره به اینکه ایران به لحاظ فلسفی و فکری جامعه‌ای بسیار غنی است با نامبردن از فیلسوفانی چون بوعلی سینا، سهروردی، ملاصدرا و فلاسفه و عارفان نامدار دیگر، اضافه کرد: در ایران نتوانستیم، مجموعه فکری باقیمانده از این فلاسفه و عارفان نامی را نظام‌مند کرده و در عرصه‌های مختلف اجتماعی به جریان بیندازیم، اگر نه ایران در حوزه مباحث علوم انسانی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

وی اظهار داشت: یک کشور، ملت و یک مکتب فکری صرفاً با نیروی نظامی، فنی و علما و دانشمندان حفظ نمی‌شود، بلکه باید جوشش و تولید فکری داشته باشد؛ جوشش فکر و اندیشه‌ای که انرژی حرکت و تحول به جامعه بدهد.

10 سال دیگر کسانی را که امروز بزرگ به نظر می‌رسند کسی به یاد نخواهد آورد

رحیم مشایی در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به اظهارات برخی حاضرین مبنی بر اینکه حامیان دولت تحت فشار قرار دارند، اظهار داشت: فکر نکنید که این دوره، دوره ما و شماست، کسی برای خود دوره‌ای ندارد. امروز دوره و روزگار امام است، همان امامی که بهار دوران است و بهاری بودن حساب و کتاب خود را دارد و بیش از هر چیز تحمل و صبر می‌خواهد، باید تحمل کنیم، یقین بدانید مشکلات پیش رو محو شده و 10 سال دیگر وقتی نام کسانی را که امروز بزرگ به نظر می‌رسند بر زبان بیاورید کسی آنها را به یاد نخواهد آورد.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد تصریح کرد: پیش از ما کسانی آمده‌اند و خدمت‌هایی به کشور کرده‌اند و البته شعارهایی نیز دادند و مدعی آزادی و دموکراسی شدند، اما به اصول آن ملتزم نبودند، اما شما باید همواره به حقیقت متعهد باشید و آن را بیش از هر چیزی دوست داشته باشید و اگر خلاف این عمل شود، مطمئن باشید دوره شما نیز به سر خواهد رسید.

از قدیم خیلی‌ها به بهار حساسیت فصلی داشتند

مشاور رییس‌جمهور با بیان اینکه دوره شما تازه آغاز شده است، تأکید کرد:‌ چنانکه عاشق برای جلب محبت معشوق به انجام سخت‌ترین کارها روی می‌آورد، در مسیر انتظار حلول بهار نیز باید هزینه پرداخت، اگر چه از قدیم خیلی‌ها به بهار حساسیت فصلی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: منتظران بهار باید همیشه بهاری، خلاق و اهل آفرینش بوده و به لوازم آنچه مدعی آن هستند، ملتزم باشند و مثل دیگرانی نباشند که حرف‌های زیبا زدند، اما به آن عمل نکردند. از سوال و انتقاد نیز واهمه نداشته باشید، چرا که سوال، ویژگی جامعه‌ای است که زنده و پویاست.

کسی که آزاد انتخاب نکند راه به کمال نمی‌یابد/ حرمت آزادی واجب است

رحیم مشایی ادامه داد: اصول را فراموش نکنید؛ آزادی اصل بسیار مهمی است که بدون آن کمال معنا پیدا نمی‌کند و کسی که آزاد انتخاب نکند راه به کمال نمی‌یابد. جامعه باید مسیرش را خود انتخاب کند، البته اگر کسی بخواهد جامعه را مخدوش کند، این بحث دیگری است، اما آزادی محترم و حرمت آن واجب است.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد با بیان اینکه دوره‌ها می‌گذرند، اما کسانی که به حقیقت پایبند باشند، تمام نمی‌شوند، گفت: امام راحل(ره) درباره انقلاب دو نکته فرمودند و در واقع جغرافیا و تاریخ انقلاب را تبیین فرمودند. امام خمینی(ره) فرمود هر جا ظلم باشد، مبارزه هست و هر جا مبارزه باشد، ما هستیم و این یعنی کل ارض کربلا و نیز فرمود مبارزه تا انقلاب مهدی (عج) ادامه دارد.

مشاور رییس‌جمهور افزود: برخلاف این نظر امام راحل برخی چنین گفتند كه وقتی جمهوری اسلامی مستقر شد، ‌یعنی انقلاب به پایان رسیده و دیگر باید انقلابی‌گری را تعطیل کرده و کشور را اداره کنیم، اما تفکر امام (ره) این نبود و بر مبنای تفکر ایشان جمهوری اسلامی تأسیس شد تا انقلاب اسلامی را مدیریت کند.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در نظام فکری امام خمینی (ره) یك پدیده جاودانه و جهانی است، اظهار داشت: کسانی که مدعی پیروی از افکار امام راحل هستند، باید عملاً این نظر را درک کرده و در رفتار، گفتار و پندار خود متعیّن کنند و صرف اینکه بگویند پیرو امام هستیم، قابل قبول نیست.

آقایان و خانم‌های بهاری در مکتب امام عصر (عج) همه سربازند

رحیم مشایی تصریح کرد: کسی که معتقد به انقلاب اسلامی و پیرو نظام فکری امام (ره) است باید آثار، لوازم و تبعات این اعتقاد را بپذیرد؛ آقایان و خانم‌های بهاری در مکتب امام عصر (عج) همه سربازند و سرباز نیز اگر فرمانده دارد و واقعاً سرباز آن فرمانده است، نگران جیره خود نیست و روحیه کاسبکارانه ندارد، چرا که باید بداند او سرباز کسی است که تأکید کرده ما از وضعیت شیعیان و سربازان خود غافل نیستیم.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد با بیان اینکه از زمان پایان جنگ تا امروز، ادعای برخی‌ها خیلی زیاد شده، اما عمل آنها تحلیل رفته، ضمن تأکید بر لزوم عملیاتی شدن باور و گفتمانی که تأسیس نظام جمهوری اسلامی را برای مدیریت انقلاب اسلامی می‌دانست، خاطرنشان کرد: براساس همین باور است که دکتر احمدی‌نژاد هزاران کیلومتر سفر می‌کند تا در مهمترین اجلاس سیاسی جهان از ارزش‌ها، باشجاعت دفاع کند.

گناه بزرگ دولت داشتن نظریه است/ احمدی‌نژاد 30 عضو شورای روابط خارجی آمریکا را ضربه فنی کرد

مشاور رییس‌جمهور گفت: این دولت نظریه دارد و اتفاقاً گناه بزرگ این دولت هم این است که نظریه دارد و اصلاً کسانی که از این دولت احساس خطر می‌کنند، این احساس‌شان ناشی از برخورداری این دولت از نظریه است.

وی اضافه کرد: آیا فکر می‌کنید صهیونیست‌ها از این می‌ترسند که احمدی‌نژاد در یک جمع دانش‌آموزی گفت که رژیم صهیونیستی از بین رفتنی است؟ نه، نگرانی آنها از این است که احمدی‌نژاد و دولتش نظریه دارند و پای این نظریه ایستاده‌اند.

رحیم مشایی به درخواست دیدار اعضای شورای روابط خارجی آمریکا با احمدی‌نژاد در یکی از سفرهای وی به سازمان ملل اشاره کرد و اظهار داشت: اعضای این شورا حدود 30 نفر بودند و هر یک طوری سوالات خود را مطرح می‌کردند که مشخص بود منتظر بودند دکتر احمدی‌نژاد از پاسخ به سوال آنها عاجز بماند، اما این سرباز بهاری، همه آنها را یک به یک نه با امتیاز که با ضربه فنی شکست داد.

همه سلایق باید در انتخابات حضور یابند و هر كس مورد اقبال مردم نبود كنار گذاشته شود

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز سطح فکری جامعه و اساساً منطق در جامعه بسیار رشد کرده و ارتقاء یافته است، گفت: نمی‌دانم نگرانی بعضی‌ها از چیست؛ باید اجازه داد همه سلایق به میدان بیایند و خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند و آن وقت اگر مردم به هر کس اقبال نداشتند، خودشان او را کنار می‌گذارند.

معتقدیم ولایت فقیه متعلق به 75 میلیون ایرانی و حتی همه مردم جهان است

مشاور رییس‌جمهور ادامه داد: ما مثل بعضی از آقایان از ادامه راه منصرف نشده‌ایم و معتقدیم انقلاب اسلامی و ولایت فقیه این ظرفیت فکری را دارد که به مردم دنیا افق‌هایی را نشان دهد که از سر عشق، معرفت و محبت به آن افق‌ها روی بیاورند؛ ولایت فقیهی که ما می‌شناسیم و تعریفی که ما از آن داریم، متعلق به 75 میلیون ایرانی و حتی فراتر از آن متعلق به همه مردم جهان است.

ولی فقیهی که ما پرچمدار آن هستیم، مهربان‌ترین چهره‌ای است که در دل‌ها و ذهن‌ها نقش می‌بندد

وی اظهار داشت: اگر ولی فقیه شایسته‌ترین فرد برای هدایت جامعه است، تبعیت از او باید جهانی باشد؛ ولی فقیهی که ما پرچمدار آن هستیم، مهربان‌ترین چهره‌ای است که در دل‌ها و ذهن‌ها نقش می‌بندد و نسبت او به همه آحاد جامعه یکسان تعریف می‌شود.

رحیم مشایی تصریح کرد: ادبیات معرفی ولایت فقیه بسیار مهم است و مردم هر تعریفی را از هر کسی قبول نمی‌کنند.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد خاطر نشان کرد: معتقدم شما طلوع انقلابید و جزء زایش‌های انقلاب هستید، آینده بی‌تردید از آن شماست و این راهی لطیف و شیرین است؛ چنانکه عشق شیرین است اما با سختی و تلاش، عجین می‌باشد.

حامیان دولت در طرح آزادانه نظرات خود محدودیت دارند چه رسد به مردم عادی

مشاور رییس‌جمهور با تصریح بر اینکه برای باز کردن راه، جهت حضور اجتماعی مردم کوتاهی شده است، گفت: شما که مستحضر به پشتیبانی و حمایت از دولت و رییس‌جمهور هستید و خود را حامیان وی می‌دانید در طرح آزادانه نظرات خود محدودیت دارید تا چه رسد به مردم عادی.

وحدتی كه با تنزل از اصول شكل بگیرد مایه تفرقه و چند دستگی خواهد بود

وی با اشاره به اینکه امروز جامعه ما به شدت به وحدت نیاز دارد، افزود: البته هرگاه از اصولی که قرار باشد بر مبنای آنها وحدت شکل بگیرد، تنزل کنیم به همان نسبت این وحدت سست‌تر و موقتی‌‌تر خواهد بود و دامنه‌اش نیز محدودتر خواهد شد و اساساً خود باعث تفرقه و چنددستگی می‌شود، چرا که سطح قاعده‌ای که برای آن در نظر گرفته شده در عمل مناسب وحدت نیست.

رحیم مشایی اظهار داشت: برای وحدت باید آرمان‌ها را متعالی نگاه کنیم و اگر کسی بود که ویژگی‌های او با مشخصه‌های آرمانی محدود ما همخوانی نداشت، برخورد قهری نکنیم؛ مواجهه حضرت آقا در سفر به خراسان شمالی و مثالی که درباره پوشش برخی دختران حاضر در جلسه زدند باید برای ما الگو باشد، که اگر کسی برخی مشخصه‌های مد نظر ما را نداشت، چگونه با او برخورد کنیم.

دولت مجبور به سكوت بود چرا كه در فضای غبارآلود مواجهه جریان حق با دروغ قطعا محكوم به شكست است

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد در ادامه سخنان خود درباره علت سکوت دو ساله خود که موضوع سوال یکی از حاضران بود، گفت: عده‌ای هستند که هر دولتی را که به پایان کار خود نزدیک می‌شود، مورد هجمه قرار می‌دهند، اما درباره دولت دکتر احمدی‌نژاد احساس کردند که نمی‌شود در طول یکسال آخر کار آن را تمام کرد و به همین خاطر از دو سال مانده به پایان عمر دولت کار خود را شروع کردند.

مشاور رییس‌جمهور اضافه کرد: وقتی این هجمه شروع شد ما دیدیم که امکاناتمان در برابر آنها خیلی ناچیز است، چرا که همه گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب و غیره نیروهایشان را تجمیع کرده بودند و تفاوتی در موضع رسانه‌های گروه‌های مختلف در هجمه علیه دولت پیدا نمی‌شد.

خبرهای متواتر دروغ علیه دولت منتشر می کنند و علیه دولت از افراد اعتراف می گرفتند

وی اظهار داشت: خبرهای متواتر دروغ منتشر می‌شد و از افراد مختلف علیه دولت اعتراف گرفته می‌شد و بقیه هم تحت عنوان مصاحبه این اعترافات را تأیید می‌کردند و فضایی ابهام‌آلود ایجاد شده بود که کاملاً غبارآلود بود و جریان حق قطعاً اگر می‌خواست در چنین فضایی به مواجهه برخیزد، شکست می‌خورد.

محبوبیت احمدی‌نژاد بیش از همه 8 سال گذشته/ طیف وسیعی که طرفدار احمدی‌نژاد نبودند امروز احمدی‌نژادی هستند

رحیم مشایی با تاكید بر اینكه تنها راه پیش روی ما سکوت بود، افزود: البته سکوت به معنای این نبود که ما هیچ کار نکنیم و اگر ارزیابی کنید خواهید دید که محبوبیت احمدی‌نژاد امروز پس از این مسایل بیش از همه هشت سال گذشته است و طیف وسیعی که به دلایل مختلف طرفدار احمدی‌نژاد نبودند امروز احمدی‌نژادی هستند.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد با اشاره به نتیجه انتخابات سال 84 و مجموع آراء حدود 30 میلیونی انتخابات تصریح کرد: احمدی‌نژاد پس از برگزیده شدن به سراغ کسانی رفت که تا به حال رأی نداده بودند و دیدیم که در انتخابات سال 88، ده میلیون نفر به جمعیت کسانی که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بودند، اضافه شد.

اگر ما نیز مانند دیگران رفتار می‌کردیم مردم از ما منزجر می‌شدند/ این دو سال به اندازه دو قرن گذشت

مشاور رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر ما نیز در فضای غوغاسالارانه دو سال گذشته مانند دیگران رفتار می‌کردیم مردم از ما منزجر می‌شدند، اما درباره این دو سال که به اندازه دو قرن گذشت حرف‌های شنیدنی بسیاری هست که امیدوارم روزی دکتر احمدی‌نژاد آنها را بیان کند.

وی با بیان اینکه اگر دولت پای کار انتخابات بیاید، باید به مردم و همه جهان بگوید که چگونه فکر می‌کند، گفت: در دولت تلاش کردیم از وقوع یک انفکاک جلوگیری شود و سعی شد تلاش برخی برای تفکیک حضرت آقا و دکتر احمدی‌نژاد موفق نشود و از سوی دیگر تلاش کردیم، انفکاک انبوه توده‌های مردم از سیاست و تبدیل آنها به تماشاچی که خطر بزرگی برای نظام و انقلاب است، واقع نشود.

حضرت آقا و دولت به دنبال مشارکت حداکثری مردم در انتخابات هستند

رحیم مشایی افزود: تفاوت منطق رهبر عزیز ما و دولت با برخی دیگر این است که آنها راضی بودند و هستند که مشارکت در انتخابات حداقلی باشد تا خودشان انتخاب شوند؛ در حالی که حضرت آقا و دولت به دنبال مشارکت حداکثری مردم در انتخابات هستند، چرا که نظام جمهوری اسلامی را مستحضر به پشتیبانی ملت می‌دانند.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به سوالی درباره بخشی از یک سخنرانی خود مبنی بر به پایان رسیدن دوره اسلام‌گرایی، تصریح کرد: موضوع آن سخنرانی که در زمان حضور بنده در شهرداری صورت گرفته بود، امام زمان(عج) بود، چگونه می‌شود در یک سخنرانی که با محوریت امام زمان(عج) است، سخن از به پایان رسیدن دوره اسلام‌گرایی مطرح شود.

منظورم از پایان اسلام گرایی پایان دوره کسانی بود که امروز در سوریه سر می برند

مشاور رییس‌جمهور ادامه داد: بنده ده‌ها بار بعد از آن سخنرانی کرده و گفته‌ام که دوره کدام اسلام‌گرایی به سر رسیده است. امروز کسانی که در سوریه دیگران را سر می‌برند یا در بمب‌گذاری‌ها می‌کشند نیز فریاد الله‌اکبر سر می‌دهند و دم از اسلام‌گرایی می‌زنند. منظور بنده در آن سخنرانی به سر رسیدن دوره چنین اسلام‌گرایی‌هایی بود.

وی خاطرنشان کرد: حرف بنده این است که دیگر زمان آن به سر رسیده که هرکس به طور کلی دم از اسلام بزند و بویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دوره‌ای جدید آغاز شده که هرکسی نمی‌تواند در آن مدعی اسلام‌گرایی شود. آیا امروز در جمهوری اسلامی می‌توان اسلامی را که عربستان، ترکیه، مصر و قطر، مدعی آن هستند، تأیید کرد؟

دوره جدیدی از اسلام گرایی آغاز شده كه نامش مهدویت است/ دیگر طرح کلیتی به نام اسلام جواب نمی‌دهد

رحیم مشایی گفت: دوره جدیدی از اسلام‌گرایی آغاز شده که باید نام آن را دوره مهدویت گذاشت، دیگر طرح کلیتی به نام اسلام جواب نمی‌دهد و شناخت عمومی مردم دنیا از اسلام، به عنوان یک مفهوم کلی بخصوص با توجه به قرائت‌هایی که در برخی کشورها ارائه شده است، منفی می‌باشد، لذا باید اسلام خودمان را که برآمده از مکتب ایران و متکی به اصل اسلام است، به جهان معرفی کنیم و این به معنای این نیست که اسلام را کنار بگذاریم./مهر

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
شنیدنی: نکاتی درباره اسلام و اسلام گرایی از نگاه مهندس مشایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشایی: دیگر طرح کلیتی به نام اسلام جواب نمی‌دهد/خیلی‌ها به بهار حساسیت داشتند


رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد گفت: دوره جدیدی از اسلام‌گرایی آغاز شده که باید نام آن را دوره مهدویت گذاشت، دیگر طرح کلیتی به نام اسلام جواب نمی‌دهد و شناخت عمومی مردم دنیا از اسلام، به عنوان یک مفهوم کلی بخصوص با توجه به قرائت‌هایی که در برخی کشورها ارائه شده است، منفی می‌باشد.

خبرگزاری مهر: رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد گفت: دوره جدیدی از اسلام‌گرایی آغاز شده که باید نام آن را دوره مهدویت گذاشت، دیگر طرح کلیتی به نام اسلام جواب نمی‌دهد و شناخت عمومی مردم دنیا از اسلام، به عنوان یک مفهوم کلی بخصوص با توجه به قرائت‌هایی که در برخی کشورها ارائه شده است، منفی می‌باشد، لذا باید اسلام خودمان را که برآمده از مکتب ایران و متکی به اصل اسلام است، به جهان معرفی کنیم و این به معنای این نیست که اسلام را کنار بگذاریم.

خبرگزاری جنبش عدم تعهد گزارش داد، اسفندیار رحیم مشایی در دیدار با جمعی از دانشجویان، جوانان و فعالان اجتماعی، با بیان اینکه جمهوری اسلامی در عرصه جهانی ادعاهایی دارد که امروز در تمام دنیا نیز منتشر شده است، تصریح كرد: ادعای ما این است که اسلام در جهان فراگیر خواهد شد و البته آن قرائتی از اسلام که در ایران جاریست از چنین ظرفیتی برخوردار می باشد و حالا که قرار است، پرچم این مکتب از سوی ملت ایران برافراشته شده و جهان را بدین‌سو راهبری نماید، باید اندیشه‌هایمان را در طراز جهانی ارائه کنیم.


مشاور رییس‌جمهور اظهار داشت: امروز مردم دنیا بسیار به یکدیگر نزدیک شده و تقریباً هیچ اندیشه و اندیشمندی نیست که در عرصه جهانی رصد نشود، اما در ایران با وجود برخورداری از افراد صاحب فکر و اندیشه که پرشمار نیز هستند، به دلیل فقدان تبدیل آن به یک جریان فکری نتوانسته‌‌ایم یک مجموعه فکری و اندیشه‌ای برخوردار از قدرت اقناع کافی ارائه کند.

وی با بیان اینکه جهان امروز در دوره تحیر فلسفی بسر می‌برد، تصریح کرد:‌ غرب بیش از 100 سال است که در جایگاه الگو برای دیگر کشورها قرار گرفته و حتی در ایران نیز افراد زیادی هستند که بعضاً بدون آنکه خود متوجه باشند، تحت تأثیر این الگو قرار دارند، اما امروز غرب به لحاظ مدیریتی در عرصه‌های مختلف در بحران بسر می‌‌برد و دیگر توان مدیریت جهان را ندارد.

اندیشمندان غربی به سرعت در حال اصلاح ضعف‌های مکتب فکری خود هستند

رحیم مشایی خاطرنشان کرد: البته اندیشمندان غربی به سرعت در حال اصلاح ضعف‌های مکتب فکری این سامان بوده و به دنبال آن هستند تا یک جریان فکری جدید به راه بیندازند و جمهوری اسلامی تا زمانی که آنها بتوانند این جریان جدید را ارائه کنند، فرصت جایگزینی جریان اندیشه‌ای خود را به جهانیان دارد و اگر از این فرصت استفاده نکند، جهان به سراغ گزینه دیگری خواهد رفت و منتظر ما نخواهد شد.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد با اشاره به توان و تبحر غربی‌ها در ارائه و سر و سامان دادن به نظامات فکری باطل خود گفت: اگر مروری در تاریخچه کوتاه نگاه مردم به موضوع همجنس‌گرایی بیندازید، خواهید دید که غربی‌ها چقدر سریع قباحت این موضوع را در نظر مردم جهان ساقط کردند و این مسأله ما را به آ‌ن می‌دارد که برای تبیین نظام اندیشه‌ای و مکتب اسلام ایرانی بیشتر تلاش کنیم.

مشاور رییس‌جمهور با اشاره به اینکه ایران به لحاظ فلسفی و فکری جامعه‌ای بسیار غنی است با نامبردن از فیلسوفانی چون بوعلی سینا، سهروردی، ملاصدرا و فلاسفه و عارفان نامدار دیگر، اضافه کرد: در ایران نتوانستیم، مجموعه فکری باقیمانده از این فلاسفه و عارفان نامی را نظام‌مند کرده و در عرصه‌های مختلف اجتماعی به جریان بیندازیم، اگر نه ایران در حوزه مباحث علوم انسانی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

وی اظهار داشت: یک کشور، ملت و یک مکتب فکری صرفاً با نیروی نظامی، فنی و علما و دانشمندان حفظ نمی‌شود، بلکه باید جوشش و تولید فکری داشته باشد؛ جوشش فکر و اندیشه‌ای که انرژی حرکت و تحول به جامعه بدهد.

10 سال دیگر کسانی را که امروز بزرگ به نظر می‌رسند کسی به یاد نخواهد آورد

رحیم مشایی در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به اظهارات برخی حاضرین مبنی بر اینکه حامیان دولت تحت فشار قرار دارند، اظهار داشت: فکر نکنید که این دوره، دوره ما و شماست، کسی برای خود دوره‌ای ندارد. امروز دوره و روزگار امام است، همان امامی که بهار دوران است و بهاری بودن حساب و کتاب خود را دارد و بیش از هر چیز تحمل و صبر می‌خواهد، باید تحمل کنیم، یقین بدانید مشکلات پیش رو محو شده و 10 سال دیگر وقتی نام کسانی را که امروز بزرگ به نظر می‌رسند بر زبان بیاورید کسی آنها را به یاد نخواهد آورد.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد تصریح کرد: پیش از ما کسانی آمده‌اند و خدمت‌هایی به کشور کرده‌اند و البته شعارهایی نیز دادند و مدعی آزادی و دموکراسی شدند، اما به اصول آن ملتزم نبودند، اما شما باید همواره به حقیقت متعهد باشید و آن را بیش از هر چیزی دوست داشته باشید و اگر خلاف این عمل شود، مطمئن باشید دوره شما نیز به سر خواهد رسید.

از قدیم خیلی‌ها به بهار حساسیت فصلی داشتند


مشاور رییس‌جمهور با بیان اینکه دوره شما تازه آغاز شده است، تأکید کرد:‌ چنانکه عاشق برای جلب محبت معشوق به انجام سخت‌ترین کارها روی می‌آورد، در مسیر انتظار حلول بهار نیز باید هزینه پرداخت، اگر چه از قدیم خیلی‌ها به بهار حساسیت فصلی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: منتظران بهار باید همیشه بهاری، خلاق و اهل آفرینش بوده و به لوازم آنچه مدعی آن هستند، ملتزم باشند و مثل دیگرانی نباشند که حرف‌های زیبا زدند، اما به آن عمل نکردند. از سوال و انتقاد نیز واهمه نداشته باشید، چرا که سوال، ویژگی جامعه‌ای است که زنده و پویاست.

کسی که آزاد انتخاب نکند راه به کمال نمی‌یابد/ حرمت آزادی واجب است


رحیم مشایی ادامه داد: اصول را فراموش نکنید؛ آزادی اصل بسیار مهمی است که بدون آن کمال معنا پیدا نمی‌کند و کسی که آزاد انتخاب نکند راه به کمال نمی‌یابد. جامعه باید مسیرش را خود انتخاب کند، البته اگر کسی بخواهد جامعه را مخدوش کند، این بحث دیگری است، اما آزادی محترم و حرمت آن واجب است.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد با بیان اینکه دوره‌ها می‌گذرند، اما کسانی که به حقیقت پایبند باشند، تمام نمی‌شوند، گفت: امام راحل(ره) درباره انقلاب دو نکته فرمودند و در واقع جغرافیا و تاریخ انقلاب را تبیین فرمودند. امام خمینی(ره) فرمود هر جا ظلم باشد، مبارزه هست و هر جا مبارزه باشد، ما هستیم و این یعنی کل ارض کربلا و نیز فرمود مبارزه تا انقلاب مهدی (عج) ادامه دارد.

مشاور رییس‌جمهور افزود: برخلاف این نظر امام راحل برخی چنین گفتند كه وقتی جمهوری اسلامی مستقر شد، ‌یعنی انقلاب به پایان رسیده و دیگر باید انقلابی‌گری را تعطیل کرده و کشور را اداره کنیم، اما تفکر امام (ره) این نبود و بر مبنای تفکر ایشان جمهوری اسلامی تأسیس شد تا انقلاب اسلامی را مدیریت کند.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در نظام فکری امام خمینی (ره) یك پدیده جاودانه و جهانی است، اظهار داشت: کسانی که مدعی پیروی از افکار امام راحل هستند، باید عملاً این نظر را درک کرده و در رفتار، گفتار و پندار خود متعیّن کنند و صرف اینکه بگویند پیرو امام هستیم، قابل قبول نیست.

آقایان و خانم‌های بهاری در مکتب امام عصر (عج) همه سربازند

رحیم مشایی تصریح کرد: کسی که معتقد به انقلاب اسلامی و پیرو نظام فکری امام (ره) است باید آثار، لوازم و تبعات این اعتقاد را بپذیرد؛ آقایان و خانم‌های بهاری در مکتب امام عصر (عج) همه سربازند و سرباز نیز اگر فرمانده دارد و واقعاً سرباز آن فرمانده است، نگران جیره خود نیست و روحیه کاسبکارانه ندارد، چرا که باید بداند او سرباز کسی است که تأکید کرده ما از وضعیت شیعیان و سربازان خود غافل نیستیم.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد با بیان اینکه از زمان پایان جنگ تا امروز، ادعای برخی‌ها خیلی زیاد شده، اما عمل آنها تحلیل رفته، ضمن تأکید بر لزوم عملیاتی شدن باور و گفتمانی که تأسیس نظام جمهوری اسلامی را برای مدیریت انقلاب اسلامی می‌دانست، خاطرنشان کرد: براساس همین باور است که دکتر احمدی‌نژاد هزاران کیلومتر سفر می‌کند تا در مهمترین اجلاس سیاسی جهان از ارزش‌ها، باشجاعت دفاع کند.

گناه بزرگ دولت داشتن نظریه است/ احمدی‌نژاد 30 عضو شورای روابط خارجی آمریکا را ضربه فنی کرد


مشاور رییس‌جمهور گفت: این دولت نظریه دارد و اتفاقاً گناه بزرگ این دولت هم این است که نظریه دارد و اصلاً کسانی که از این دولت احساس خطر می‌کنند، این احساس‌شان ناشی از برخورداری این دولت از نظریه است.

وی اضافه کرد: آیا فکر می‌کنید صهیونیست‌ها از این می‌ترسند که احمدی‌نژاد در یک جمع دانش‌آموزی گفت که رژیم صهیونیستی از بین رفتنی است؟ نه، نگرانی آنها از این است که احمدی‌نژاد و دولتش نظریه دارند و پای این نظریه ایستاده‌اند.

رحیم مشایی به درخواست دیدار اعضای شورای روابط خارجی آمریکا با احمدی‌نژاد در یکی از سفرهای وی به سازمان ملل اشاره کرد و اظهار داشت: اعضای این شورا حدود 30 نفر بودند و هر یک طوری سوالات خود را مطرح می‌کردند که مشخص بود منتظر بودند دکتر احمدی‌نژاد از پاسخ به سوال آنها عاجز بماند، اما این سرباز بهاری، همه آنها را یک به یک نه با امتیاز که با ضربه فنی شکست داد.

همه سلایق باید در انتخابات حضور یابند و هر كس مورد اقبال مردم نبود كنار گذاشته شود


رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز سطح فکری جامعه و اساساً منطق در جامعه بسیار رشد کرده و ارتقاء یافته است، گفت: نمی‌دانم نگرانی بعضی‌ها از چیست؛ باید اجازه داد همه سلایق به میدان بیایند و خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند و آن وقت اگر مردم به هر کس اقبال نداشتند، خودشان او را کنار می‌گذارند.

معتقدیم ولایت فقیه متعلق به 75 میلیون ایرانی و حتی همه مردم جهان است

مشاور رییس‌جمهور ادامه داد: ما مثل بعضی از آقایان از ادامه راه منصرف نشده‌ایم و معتقدیم انقلاب اسلامی و ولایت فقیه این ظرفیت فکری را دارد که به مردم دنیا افق‌هایی را نشان دهد که از سر عشق، معرفت و محبت به آن افق‌ها روی بیاورند؛ ولایت فقیهی که ما می‌شناسیم و تعریفی که ما از آن داریم، متعلق به 75 میلیون ایرانی و حتی فراتر از آن متعلق به همه مردم جهان است.

ولی فقیهی که ما پرچمدار آن هستیم، مهربان‌ترین چهره‌ای است که در دل‌ها و ذهن‌ها نقش می‌بندد

وی اظهار داشت: اگر ولی فقیه شایسته‌ترین فرد برای هدایت جامعه است، تبعیت از او باید جهانی باشد؛ ولی فقیهی که ما پرچمدار آن هستیم، مهربان‌ترین چهره‌ای است که در دل‌ها و ذهن‌ها نقش می‌بندد و نسبت او به همه آحاد جامعه یکسان تعریف می‌شود.

رحیم مشایی تصریح کرد: ادبیات معرفی ولایت فقیه بسیار مهم است و مردم هر تعریفی را از هر کسی قبول نمی‌کنند.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد خاطر نشان کرد: معتقدم شما طلوع انقلابید و جزء زایش‌های انقلاب هستید، آینده بی‌تردید از آن شماست و این راهی لطیف و شیرین است؛ چنانکه عشق شیرین است اما با سختی و تلاش، عجین می‌باشد.

حامیان دولت در طرح آزادانه نظرات خود محدودیت دارند چه رسد به مردم عادی

مشاور رییس‌جمهور با تصریح بر اینکه برای باز کردن راه، جهت حضور اجتماعی مردم کوتاهی شده است، گفت: شما که مستحضر به پشتیبانی و حمایت از دولت و رییس‌جمهور هستید و خود را حامیان وی می‌دانید در طرح آزادانه نظرات خود محدودیت دارید تا چه رسد به مردم عادی.

وحدتی كه با تنزل از اصول شكل بگیرد مایه تفرقه و چند دستگی خواهد بود

وی با اشاره به اینکه امروز جامعه ما به شدت به وحدت نیاز دارد، افزود: البته هرگاه از اصولی که قرار باشد بر مبنای آنها وحدت شکل بگیرد، تنزل کنیم به همان نسبت این وحدت سست‌تر و موقتی‌‌تر خواهد بود و دامنه‌اش نیز محدودتر خواهد شد و اساساً خود باعث تفرقه و چنددستگی می‌شود، چرا که سطح قاعده‌ای که برای آن در نظر گرفته شده در عمل مناسب وحدت نیست.

رحیم مشایی اظهار داشت: برای وحدت باید آرمان‌ها را متعالی نگاه کنیم و اگر کسی بود که ویژگی‌های او با مشخصه‌های آرمانی محدود ما همخوانی نداشت، برخورد قهری نکنیم؛ مواجهه حضرت آقا در سفر به خراسان شمالی و مثالی که درباره پوشش برخی دختران حاضر در جلسه زدند باید برای ما الگو باشد، که اگر کسی برخی مشخصه‌های مد نظر ما را نداشت، چگونه با او برخورد کنیم.

دولت مجبور به سكوت بود چرا كه در فضای غبارآلود مواجهه جریان حق با دروغ قطعا محكوم به شكست است


رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد در ادامه سخنان خود درباره علت سکوت دو ساله خود که موضوع سوال یکی از حاضران بود، گفت: عده‌ای هستند که هر دولتی را که به پایان کار خود نزدیک می‌شود، مورد هجمه قرار می‌دهند، اما درباره دولت دکتر احمدی‌نژاد احساس کردند که نمی‌شود در طول یکسال آخر کار آن را تمام کرد و به همین خاطر از دو سال مانده به پایان عمر دولت کار خود را شروع کردند.

مشاور رییس‌جمهور اضافه کرد: وقتی این هجمه شروع شد ما دیدیم که امکاناتمان در برابر آنها خیلی ناچیز است، چرا که همه گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب و غیره نیروهایشان را تجمیع کرده بودند و تفاوتی در موضع رسانه‌های گروه‌های مختلف در هجمه علیه دولت پیدا نمی‌شد.

خبرهای متواتر دروغ علیه دولت منتشر می کنند و علیه دولت از افراد اعتراف می گرفتند

وی اظهار داشت: خبرهای متواتر دروغ منتشر می‌شد و از افراد مختلف علیه دولت اعتراف گرفته می‌شد و بقیه هم تحت عنوان مصاحبه این اعترافات را تأیید می‌کردند و فضایی ابهام‌آلود ایجاد شده بود که کاملاً غبارآلود بود و جریان حق قطعاً اگر می‌خواست در چنین فضایی به مواجهه برخیزد، شکست می‌خورد.

محبوبیت احمدی‌نژاد بیش از همه 8 سال گذشته/ طیف وسیعی که طرفدار احمدی‌نژاد نبودند امروز احمدی‌نژادی هستند


رحیم مشایی با تاكید بر اینكه تنها راه پیش روی ما سکوت بود، افزود: البته سکوت به معنای این نبود که ما هیچ کار نکنیم و اگر ارزیابی کنید خواهید دید که محبوبیت احمدی‌نژاد امروز پس از این مسایل بیش از همه هشت سال گذشته است و طیف وسیعی که به دلایل مختلف طرفدار احمدی‌نژاد نبودند امروز احمدی‌نژادی هستند.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد با اشاره به نتیجه انتخابات سال 84 و مجموع آراء حدود 30 میلیونی انتخابات تصریح کرد: احمدی‌نژاد پس از برگزیده شدن به سراغ کسانی رفت که تا به حال رأی نداده بودند و دیدیم که در انتخابات سال 88، ده میلیون نفر به جمعیت کسانی که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بودند، اضافه شد.

اگر ما نیز مانند دیگران رفتار می‌کردیم مردم از ما منزجر می‌شدند/ این دو سال به اندازه دو قرن گذشت


مشاور رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر ما نیز در فضای غوغاسالارانه دو سال گذشته مانند دیگران رفتار می‌کردیم مردم از ما منزجر می‌شدند، اما درباره این دو سال که به اندازه دو قرن گذشت حرف‌های شنیدنی بسیاری هست که امیدوارم روزی دکتر احمدی‌نژاد آنها را بیان کند.

وی با بیان اینکه اگر دولت پای کار انتخابات بیاید، باید به مردم و همه جهان بگوید که چگونه فکر می‌کند، گفت: در دولت تلاش کردیم از وقوع یک انفکاک جلوگیری شود و سعی شد تلاش برخی برای تفکیک حضرت آقا و دکتر احمدی‌نژاد موفق نشود و از سوی دیگر تلاش کردیم، انفکاک انبوه توده‌های مردم از سیاست و تبدیل آنها به تماشاچی که خطر بزرگی برای نظام و انقلاب است، واقع نشود.

حضرت آقا و دولت به دنبال مشارکت حداکثری مردم در انتخابات هستند

رحیم مشایی افزود: تفاوت منطق رهبر عزیز ما و دولت با برخی دیگر این است که آنها راضی بودند و هستند که مشارکت در انتخابات حداقلی باشد تا خودشان انتخاب شوند؛ در حالی که حضرت آقا و دولت به دنبال مشارکت حداکثری مردم در انتخابات هستند، چرا که نظام جمهوری اسلامی را مستحضر به پشتیبانی ملت می‌دانند.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به سوالی درباره بخشی از یک سخنرانی خود مبنی بر به پایان رسیدن دوره اسلام‌گرایی، تصریح کرد: موضوع آن سخنرانی که در زمان حضور بنده در شهرداری صورت گرفته بود، امام زمان(عج) بود، چگونه می‌شود در یک سخنرانی که با محوریت امام زمان(عج) است، سخن از به پایان رسیدن دوره اسلام‌گرایی مطرح شود.

منظورم از پایان اسلام گرایی پایان دوره کسانی بود که امروز در سوریه سر می برند

مشاور رییس‌جمهور ادامه داد: بنده ده‌ها بار بعد از آن سخنرانی کرده و گفته‌ام که دوره کدام اسلام‌گرایی به سر رسیده است. امروز کسانی که در سوریه دیگران را سر می‌برند یا در بمب‌گذاری‌ها می‌کشند نیز فریاد الله‌اکبر سر می‌دهند و دم از اسلام‌گرایی می‌زنند. منظور بنده در آن سخنرانی به سر رسیدن دوره چنین اسلام‌گرایی‌هایی بود.

وی خاطرنشان کرد: حرف بنده این است که دیگر زمان آن به سر رسیده که هرکس به طور کلی دم از اسلام بزند و بویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دوره‌ای جدید آغاز شده که هرکسی نمی‌تواند در آن مدعی اسلام‌گرایی شود. آیا امروز در جمهوری اسلامی می‌توان اسلامی را که عربستان، ترکیه، مصر و قطر، مدعی آن هستند، تأیید کرد؟

دوره جدیدی از اسلام گرایی آغاز شده كه نامش مهدویت است/ دیگر طرح کلیتی به نام اسلام جواب نمی‌دهد


رحیم مشایی گفت: دوره جدیدی از اسلام‌گرایی آغاز شده که باید نام آن را دوره مهدویت گذاشت، دیگر طرح کلیتی به نام اسلام جواب نمی‌دهد و شناخت عمومی مردم دنیا از اسلام، به عنوان یک مفهوم کلی بخصوص با توجه به قرائت‌هایی که در برخی کشورها ارائه شده است، منفی می‌باشد، لذا باید اسلام خودمان را که برآمده از مکتب ایران و متکی به اصل اسلام است، به جهان معرفی کنیم و این به معنای این نیست که اسلام را کنار بگذاریم.