اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مشاغل عجیب: از كنترل ترك تخم‌مرغ تا فروش زمان



اخبار,اخباراجتماعی ,مشاغل عجیب

این كار خیلی حساس است. برای مثال تصور كنید همان لحظه كه تخم‌مرغ در دستتان است، عطسه یا سرفه‌تان بگیرد یا از دستتان سُربخورد و این اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی است.

شغل هر انسانی بخشی از هویت اوست كه از طریق آن هم امرار معاش می‌كند و هم با جامعه ارتباط برقرار می‌كند اما خیلی از آدم‌هایی كه با ما در این شهر زندگی می‌كنند، برای كسب روزی از هر راه البته حلالی كسب درآمد می‌كنند؛ شغل‌هایی كه شاید برای ما در ظاهر خنده‌دار باشد یا حاضر نباشیم حتی درصورت بیكاری خیلی از این كارها را انجام دهیم.

در كار هم مانند زندگی عادی همه ما آدم‌ها دچار تكرار و یكنواختی می‌شویم. ساعت‌های متمادی پشت میز نشستن و انجام اموری كه هر روز باید تكرارشان كنی از سویی برای ما خیلی دلچسب نیست و باعث می‌شود با علاقه خیلی زیاد كار نكنیم و از سوی دیگر مجالی برای ایده نو و بروز خلاقیت برایمان باقی نمی‌ماند. با وجود این، برخی مشاغل اینگونه نیستند؛ مشاغلی كه شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد اما افراد زیادی این شغل‌ها را برای خود انتخاب كرده‌ و از آن لذت می‌برند.

 

مقابل یكی از فست‌فودهای بزرگ تهران فردی ایستاده كه لباس عروسك به تن كرده و مشتریان را به داخل مغازه دعوت می‌كند تا غذا سفارش دهند. كودكان به او واكنش نشان داده و با او بازی می‌كنند و بعضی از بزرگ‌ترها با او عكس یادگاری می‌گیرند.

 

مرد میانسالی كه پشت این عروسك پنهان شده به «آرمان» می‌گوید: یكی از روش‌های شناساندن رستوران و غذاخوری همین عروسك‌های تن‌پوش است. البته این شغل دوم من است اما آن را از شغل اولم كه كار در یك فروشگاه است بیشتر دوست دارم. مرد عروسكی با افتخار به همه می‌گوید كه شغلش چیست و حتی بچه‌هایش هم بعضی وقت‌ها كه مدرسه ندارند پیش او می‌آیند و به‌جای او لباس عروسك به تن می‌كنند. سال گذشته همه همكلاسی‌های پسرش پیش او آمده و در رستوران آنها غذا خوردند و با او عكس یادگاری گرفته‌اند. مرد عروسك‌پوش با شادی اینها را تعریف می‌كند و می‌گوید: یك شغل عجیب برای شادكردن مردم و دعوت آنها به صرف غذا.

خط نگهدار تاكسی؛ كاری كه همه از آن راضی‌اند
از سر صبح تا سر شب در یك مكان می‌ایستد تا مسافران را برای سوار شدن به تاكسی هدایت كند اما برخلاف تصور همه خط نگه‌دارها از راننده‌های خطی و مسافرها پولی نمی‌گیرند بلكه درآمد آنها از تاكسی‌های غیرخطی است.

 

یكی از راننده‌های مسیر ونك به فاطمی درباره خط نگه‌دارها به «آرمان» می‌گوید: از نظر مسافران این كار مزاحمتی ایجاد نمی‌كند و حتی باعث رعایت كردن صف هم می‌شود. راننده‌های خطی هم از این موضوع راضی هستند. عمدتا سر صبح و سر شب به‌دلیل ترافیكی كه وجود دارد، تاكسی‌های خطی نمی‌توانند به موقع به مبدا برگشته و دوباره مسافر سوار كنند. این است كه صف‌های طویل مسافر شكل می‌گیرد و وجود این افراد بیشتر احساس می‌شود. این راننده درباره میزان درآمد این افراد می‌گوید: از تاكسی‌ها یا شخصی‌های سواری 1000 تو‌مان و از رانندگان ون 2000 تومان به ازای سوار كردن مسافر دریافت می‌كنند. همچنین در برخی شرایط از خطوطی كه مسافر كمتری دارند برای خطوط پر ‌ازدحام تاكسی می‌آورند كه آن هم درآمد خاص خودش را دارد.

كنترل‌چی تخم‌مرغ اصلا وقت ندارد
مسئولیتش كنترل كردن تخم‌مرغ از نظر ترك و اختلالات دیگر قبل از درجه‌بندی و مهر تایید زدن روی آنهاست. می‌گوید 10 سال است به این كار مشغول است و درآمدش هم حقوق ثابتی است كه وزارت كار تعیین كرده است. درباره كنترل كردن تخم‌مرغ‌ها به «آرمان» می‌گوید: این كار خیلی حساس است. برای مثال تصور كنید همان لحظه كه تخم‌مرغ در دستتان است، عطسه یا سرفه‌تان بگیرد یا از دستتان سُربخورد و این اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی است.

 

او همچنین ادامه می‌دهد: تخم‌مرغ‌های سالم را برای بسته‌بندی می‌فرستیم اما آنهایی كه ترك خورده و مشكل دارد را جدا می‌كنیم تا آنها را به كارخانجات شیرینی‌سازی و رستوران‌ها بفروشند. وقتی كار می‌كنیم حتی یك لحظه هم وقت نداریم كه برای مثال چایی یا قهوه بنوشیم و به سرعت و بی‌وقفه كار داریم. سرعت این كار آنقدر زیاد است كه شب‌ها در خواب هم دست‌های من بی‌اختیار تكان می‌خورد و خواب تخم‌مرغ شكسته می‌بینم. كنترل‌چی‌ها در همه كارخانه‌ها حضور دارند و كارشان این است كه در آخر خط تولید می‌ایستند و مواد تولیدشده ناسالم را از مرغوب جدا می‌كنند.

معامله روی زندگی
پاك كردن شیشه به خودی خود، كار بسیار دشواری است. حال تصور كنید كه از یك طناب آویزان شده و بدون اینكه بر نقطه محكمی ایستاده باشید شیشه‌های یك برج را در ارتفاع 200متری بشویید. آویزان شدن از ارتفاع 200متر و بالاتر از آن به خودی خود آنقدر هیجان و خطر دارد كه قابل وصف نیست چه برسد به اینکه در این شرایط قرار باشد كاری نظیر شیشه شستن هم انجام دهید. هر چقدر هم كه این تصور وجود داشته باشد كه شستن شیشه توسط این افراد كار ساده‌ای است و نباید به آنها اینقدر پول داد اما باید پذیرفت كه در این شغل عجیب فرد شیشه‌شور روی زندگی خود معامله می‌كند.

 

گزارش‌های فراوانی درباره حوادث ناشی از شستن شیشه گزارش شده است. یكی از موسسات و شركت‌هایی كه شیشه ساختمان‌های بلند را می‌شویند درباره میزان درآمد این افراد به «آرمان» می‌گوید: برای هر طبقه بین 700هزار تا یك میلیون تومان دریافت می‌كنیم. شیشه‌شورهای ساختمان‌های بلند كاری را انجام می‌دهند كه هر كسی نمی‌تواند این كار را انجام دهد. به همین دلیل هم است كه همیشه مشتری دارند. كارگری كه از طناب آویزان است و شیشه می‌شوید چندین برابر كارگری كه پایش روی زمین است، درآمد دارد؛ فقط به‌دلیل ریسك‌پذیری.

تابلودارها
روی یك تابلوی مقوایی نوشته شده گوجه‌سبز كیلویی هشت هزار تومان و صدمتر جلوتر یك وانت پر از گوجه‌سبز ایستاده است. كمی آن طرف‌تر چند پسربچه نشسته و روی تابلوهایی كه به دستشان دارند، نوشته شده: گوسفند! اینها برای صاحب این اموال كار می‌كنند و حقوق ثابتی ندارند یعنی، به‌ازای هر چیزی كه بفروشند به آنها آخر روز حقوق می‌دهند. یكی از آنها به «آرمان» می‌گوید: انتظار كشیدن برای مشتری قسمت اصلی كار ماست و تابلوها را برای افرادی كه در ماشین‌های خود هستند و با سرعت عبور می‌كنند ساخته‌ایم.

 

یك مرد جوان كه یك هندوانه خیلی قرمز را به دست گرفته تا ماشین‌ها را تشویق به ترمز كردن و خرید هندوانه از وانتی كه جلوتر در اتوبان پارك شده، كند به «آرمان» می‌گوید: اگر وانت كنار اتوبان باشد و شما هم بخواهید هندوانه بخرید وقتی با سرعت زیاد رد می‌شوید، نمی‌توانید آن را ببینید و فرصت كافی برای توقف ندارید در حالی كه با این كار چند متر جلوتر توقف می‌كنید. او درباره درآمدش می‌گوید: بیشتر از ماهی 400 هزار تومان نمی‌شود اما كارمان خیلی سخت است. ایستادن كنار اتوبانی كه پر از دود و ماشین است در گرمای تابستان و زیر آفتاب داغ، كار هر كسی نیست. می‌خندد و می‌گوید: آنقدر تشنه‌مان می‌شود كه اینجا روزی سه، چهار تا هندوانه را فقط خودمان می‌خوریم!

هر چیزی می‌فروشند حتی زمان
نوبت‌گیرها در كار خرید و فروش زمان هستند. آنها از زمان خود می‌زنند. از وقت استراحت خود می‌زنند. صبح علی‌الطلوع نوبت می‌گیرند و نوبت گرفته‌شده اول را به افرادی كه مشغله دارند و نمی‌توانند ساعت‌ها در صف بایستند، می‌فروشند. در واقع، كار آنها خرید و فروش زمان است. این افراد را در صف‌های طویل سبد كالا هم می‌شد دید. اینها همه جا هستند. ماه بهمن‌ كه می‌شود در صف بلیت جشنواره فیلم می‌ایستند. یا نوبت خود را به شما می‌فروشند یا بلیتی را كه خریده‌اند به چند برابر قیمت به كسی كه فرصت ایستادن در صف یا نوبت را ندارد می‌فروشند.

 

نوبت‌گیرها در زمان برگزاری داربی بزرگ پایتخت هم فعال می‌شوند. هم فوتبال می‌بینند و هم كسب درآمد می‌كنند. هم فیلم می‌بینند و هم كسب در‌آمد می‌كنند. بنابراین هستند افرادی كه اگر كاری هم نداشته باشند در خانه نمی‌مانند و برای كسب درآمد هر كاری می‌كنند. هر چیزی می‌فروشند حتی زمان. شاید یكی از دلایلی كه باعث می‌شود، مشاغلی از این دست شكل بگیرند، نرخ بالای بیكاری و نیاز روزافزون افراد به شغل و منبعی برای كسب درآمد باشد. بر اساس آمارها در پنج میلیون خانوار ایرانی هیچ فرد شاغلی وجود ندارد و این باعث می‌شود از سویی نیازهای مالی و معیشتی این عده برطرف نشود و از سوی دیگر این افراد از هر راه مشروعی كسب درآمد كنند.
 
  اخبار اجتماعی  -  آرمان 


ویدیو مرتبط :
تخم مرغ نطفه دار فروش تخم مرغ خرید تخم مرغ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عجیب ترین تزئینات درخت؛ از درخت تخم‌مرغ تا... +عکس





درخت یکی از زیبایی های طبیعت است که از جمله جانداران نیز شناخته می شود. درخت ها معمولا برای کارهای مختلف استفاده می شوند و البته از دیرباز در برخی شرایط نمادخاصی نیز برای انسان ها بوده اند.
به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، درخت های زیادی در دنیا هستند که روزانه قطع می شوند و تبدیل به وسایل مختلف زندگی ما می گردند ولی در دنیا برخی درخت های بسیار خاص نیز هستند که مردم از آن ها استفاده های غیر از تنه و یا سایه آن ها می کنند. برخی از این درخت ها به نمادهای کشورها نیز تبدیل شده اند.

درخت تخم مرغ

عجیب ترین تزئینات درخت , اخبار گوناگون

در سال 1965 فردی به نام "والکر کرافت" به مناسب روز شکر گذاری درختی را با 18 تخم مرغ رنگی تزئین کرد ولی بعد از آن این درخت به یک نماد روز شکرگذاری تبدیل شد و این روزها نزدیک به 9800 تخم مرغ روی آن قرار دارد. این درخت همچنین به یکی از پایگاه های جذب توریست در شرق آلمان تبدیل شده است و در سال 2010 نزدیک به 13 هزار گردشگر را به سمت خود جذب کرد.

درخت مهره ها

عجیب ترین تزئینات درخت , اخبار گوناگون

در شهر سالتا در شما آرژانتین درختی وجود دارد ه با مهره های بسیار زیادی تزئین شده است. برخی از این مهرها جداگانه به درخت متصل شده اند ولی باقی آن ها به صورت تسبیح های بلند از درخت آویزان شده اند. صدها و یا هزاران تسبیح این روزها روی این درخت وجود دارد و البته بسیاری این کار را برای محکم شدن روابط زناشویی می دانند.

درخت کفش ها

عجیب ترین تزئینات درخت , اخبار گوناگون

در حالی که بسیاری از درخت های بسیار عجیب سالانه افراد زیادی را به سمت خودشان جذب می کنند ولی درخت کفشی در صحرای نوادا کمتر مورد توجه قرار میگیرد. این درت به صورت رازآلودی با صدها جفت کفش مختلف تزئین شده است و کسی نمی داند دلیل اصلی این کار چیست. این درخت که به تنهایی در میان یک اتوبان صحرای قرار دارد یکی از عجیب ترین درختان دنیا است.

درخت قفلی

عجیب ترین تزئینات درخت , اخبار گوناگون

یکی از درخت های بسیار عجیب دنیا درخت قفل های در مسکو است. این درخت که بر روی یک پل در مسکو قرار دارد محلی است که زوج های جوان قفل هایی را به آن متصل می کنند تا زندگی خوبی داشته باشند. این روزها نزدیک به 1000 قفل به این درخت متصل شده است.

درخت بزها

عجیب ترین تزئینات درخت , اخبار گوناگون

شاید در نگاه اول به صحت و درستی این عکس ها شک کنید اما باید بگوییم در مراکش درخت هایی وجود داردکه بزه برای پیدا کردن غذا از آن بالا می روند و علاقه خاصی نیز به استراحت روی آن ها دارند. این درخت ها همیشه به عنوان محلی برای گردش جهانگردان به شمار می رود.
منبع:yjc.ir