اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مسیر دشوار اونس برای صعود



اخبار اقتصادی - در پی تقابل عوامل افزاینده و کاهنده قیمت طلای جهانی روی‌ داد
مسیر دشوار اونس برای صعود

یكی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار سهام


تداوم نوسانات ملایم بورس
طی معاملات روز گذشته، شاخص کل بورس با رشد ملایم 41 واحدی (معادل 06/0 درصدی) مواجه شد. مطابق پیش‌بینی‌ها، با توجه به ثبات وضعیت اقتصادی، روند کم نوسان شاخص کل ادامه یافت. در این شرایط، آمار ارائه شده از سوی حسن قالیباف، مدیر‌عامل شرکت بورس، نشان می‌دهد برخلاف انتظار، تعداد کدهای معاملاتی در سال 93 نسبت به مدت مشابه سال 92 افزایش بیشتری یافته است.

 

این در حالی است که بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از تغییر مالکیت سهام به نفع سهامداران حقوقی دارد. این دو نکته نشان می‌دهد گرچه سهامداران حقیقی، سرمایه خود را از بازار سهام خارج کرده‌اند، اما فعالیت‌ها در بورس افزایش یافته است که افزایش تعداد دفعات معاملات روزانه گواهی بر این ادعا است. این امر نشان می‌دهد در صورتی که خوش‌بینی‌ها نسبت به بازار سهام تقویت شود، این بازار آمادگی کامل برای جذب سرمایه‌ها را دارد.


بازار ارز

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار سهام


رفت و آمدهای سریع دلار
روز گذشته، هر دلار آمریکا افزایش 10 تومانی را تجربه کرد و به قیمت 3130 تومان معامله شد. به این ترتیب، بار دیگر بازدهی خود از ابتدای سال را به 8/3 درصد افزایش داد. عدم تغییر جدی در روند مذاکرات هسته‌ای و ثبات نسبی سیاست‌های اقتصادی دولت، از جمله عواملی است که باعث قفل شدن قیمت دلار در محدوده فعلی شده است. بر این اساس، کف 3100 تومانی همچنان بسیار قدرتمند عمل می‌کند و اجازه افت دلار به پایین‌تر از این سطح را نمی‌دهد. روند معاملات در این بازار نشان از تعادل کامل دارد و طرف عرضه و تقاضا کاملا متوازن است. در این شرایط، افزایش تدریجی ارز مبادله‌ای (روز گذشته حدود 2659 تومان بود) منجر شده است که نسبت به یکی، دو هفته اخیر، فاصله دلار از کف 3100 تومانی اندکی بیشتر شود.

بازار سکه

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار سهام


تقویت عوامل افزاینده در بازار سکه
طی معاملات روز گذشته، هر سکه طرح جدید با رشد 6 هزار تومانی مواجه و به قیمت 945 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، زیان خود را از ابتدای سال به 8/0 درصد کاهش داد. این در حالی بود که هم دلار و هم طلای جهانی افزایش نسبی را تجربه کرده بودند. درخصوص دلار، نمی‌توان انتظار داشت که رشد یا افت‌های شدیدی را شاهد باشیم و از این منظر تغییرات سکه نیز اندک خواهد بود. از سوی دیگر، طلای جهانی نیز گرچه رشد 10 دلاری را تجربه کرده بود، اما به نظر نمی‌رسد با توجه به شرایط موجود بتواند از محدوده‌های فعلی خارج شود؛ در نتیجه، از این منظر نیز نمی‌توان انتظار تغییرات شدید در قیمت سکه مشاهده کرد. بر این اساس، حرکت سکه در محدوده‌های کنونی محتمل ترین سناریوی پیش‌رو است.

بازار طلای جهانی

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار سهام


جدال عوامل کاهنده و افزاینده قیمت اونس
روز گذشته، طلای جهانی رشد نسبی را تجربه کرد و در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1287 دلار معامله می‌شد. تشدید درگیری‌های منطقه‌ای مهم‌ترین عامل افزایش قیمت طلا محسوب می‌شود. در این میان می‌توان به عبور نیروهای روسی از مرزهای اوکراین اشاره کرد که نگرانی افراد را افزایش داد. همچنین، لیبی درخواست کمک‌های بین‌المللی جهت مقابله با آشوبگران را داده است. در این شرایط، افت قیمت طلا به محدوده 1280-1270 دلاری منجر شد تا تقاضای فیزیکی این فلز زرد نیز افزایش یابد که رشد قیمتی را تقویت می‌کند. با این حال، رشد شاخص دلار آمریکا و رکوردهای بی سابقه بازارهای سهام آمریکا به‌عنوان بازارهای رقیب طلا با این روند رو به رشد مقابله می‌کنند. بنابراین، تقابل عوامل ژئوپلیتیک و آمار اقتصادی مهم نظیر تولید ناخالص داخلی (GDP) آمریکا در پایان هفته می‌تواند تعیین‌کننده مسیر آینده طلا باشد.

بازار اوراق مسکن

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار سهام


«تسه» آماده تغییر مسیر؟
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با افت 2/1 درصدی مواجه و به قیمت 90 هزار و 500 تومان معامله شدند. به این ترتیب، بازدهی آنها از ابتدای سال به 4/43 درصد کاهش یافت. این سومین روز متوالی است که اوراق مزبور با افت قیمت مواجه شدند و صف‌های خرید و قیمت آخرین معاملات نشان می‌دهد که احتمال بازگشت آنها به مسیر صعودی، افزایش یافته است.

 

با توجه به آمار ارائه شده توسط کارشناسان، همچنان عدم توازن در سمت عرضه و تقاضا وجود دارد؛ به‌طوری که مازاد تقاضا اجازه افت قیمت بیشتر را به این اوراق نمی‌دهد. در این شرایط، گرچه افزایش قیمت‌ها باعث شده تا نرخ بهره واقعی تسهیلات مسکن به حدود 22 درصد برسد، اما متقاضیان همچنان این نوع تسهیلات را مناسب ارزیابی می‌کنند. بنابراین، احتمال افزایش مجدد قیمت‌ها بیشتر شده است.

بازار نفت

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار سهام


آرامش در بازار نفت
طی معاملات روز گذشته، نفت خام آمریکا تغییرات جدی را تجربه نکرد و در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 5/93 دلار بر هر بشکه معامله شد. مدتی بود عوامل ژئوپلیتیک اثرگذاری خود بر بازار نفت را از دست داده بود، اما تشدید درگیری‌ها بین اوکراین و روسیه در مرزهای دو کشور منجر شده است بار دیگر عوامل این‌چنینی در مرکز توجه قرار گیرند.

 

به این ترتیب، روسای جمهور روسیه و اوکراین قرار است با یکدیگر در بلاروس مذاکره کنند و معامله‌گران بازار نفت در انتظار نتیجه این مذاکرات هستند. از سوی دیگر، کارشناسان بلومبرگ کاهش میزان ذخایر نفت و گازوئیل آمریکا طی هفته گذشته را ارزیابی کرده‌اند؛ این در حالی است که هنوز گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (EIA) منتشر نشده است. بنابراین، در صورتی که تخمین‌های بلومبرگ محقق شود، می‌توان انتظار افزایش نسبی قیمت نفت را داشت.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
مسیر دشوار موفقیت ...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اونس طلا، دلار و سكه در مسیر صعود+جدول



اخبار اقتصادی - همسویی بازارهای داخلی و جهانی در هفته گذشته
اونس طلا، دلار و سكه در مسیر صعود

هفته گذشته برای اونس طلا، دلار بازار آزاد ایران و سكه‌های نقدی و آتی بورس كالا، روزهایی همراه با افزایش قیمت داشت. در این هفته بر بهای دلار، طلای جهانی و سكه نقدی به ترتیب 10 تومان، 14 دلار و 11 هزار تومان افزوده شد. در همین حال طی هفته گذشته، به تبع تحركات دلار و سكه، سررسیدهای آتی هم از نزدیك ترین تا دورترین سررسید بین 7 تا 12 هزار تومان صعود كردند.

بهای جهانی طلا در بیش از یك هفته گذشته با حجمی از اخبار مهم روبه رو بوده كه در مواردی به ریزش و در برخی زمان‌ها به رشد بهای این فلز مهم منجر شده است. كاهش رقم خرید اوراق قرضه توسط فدرال رزرو آمریكا به 65 میلیارد دلار، انتشار آمارهای مهم از نرخ بیكاری و ایجاد اشتغال در این كشور، همچنین پایان دوره هشت ساله برنانكه بر بزرگ‌ترین بانك مركزی دنیا و آغاز رسمی ریاست یلن بر این بانك در كنار بحران سقف بدهی‌های آمریكا، از مهم‌ترین رویدادهای پیش روی طلا در هفته گذشته بود. 


تصمیم اخیر فدرال رزرو پیرامون خرید اوراق خزانه داری باعث شد تا در روزهای پایانی ماه ژانویه -پس از یك صعود11 دلاری به دلیل افت بازارهای سهام آمریكا- شاهد ریزش 24 دلاری بهای طلا در بازارهای جهانی باشیم رنگ كه این مساله با آخرین روز ریاست برنانكه بر این بانك مقارن بود. قیمت فلز زرد در اولین روز از ژانویه امسال، 1216 دلار بود كه در مقایسه آن با قیمت 31 ژانویه شاهدیم كه اونس طلا در ماه ژانویه 27 دلار افزایش قیمت داشته است.

 

این صعود قیمت‌ كه در پایان هفته گذشته به بیش از 1260 دلار رسیده بود، نتوانست به بالاترین سطح قیمتی یك ماه اخیر (1270 دلار در 24 ژانویه) برسد. 


رشد قیمت طلا در هفته گذشته در حالی صورت گرفت كه طی هفته پیش از آن كاهش 27 دلاری را تجربه كرده بود. در همین حال نظرسنجی‌ ابتدای هفته گذشته از سرمایه‌گذاران و كارشناسان بازار طلا، از افزایش قیمت طلا برای هفته گذشته حكایت داشت.

 

كسانی كه به این افزایش بها رای دادند معتقد بودند كه روند چارت تكنیكال كوتاه‌مدت از رشد قیمت طلا حمایت می‌كند، به ویژه از آن جهت كه در روزهای منتهی به 13 بهمن، عملكرد بازارهای مالی خوب نبود. همچنین طی روزهای دوشنبه تا جمعه هفته قبل، تاثیر تصمیم بانك مركزی آمریكا بر طلا، كاهش پیدا كرد و قیمت‌ها وارد روند صعودی شدند. 


در حالی كه شنبه گذشته به دلیل تعطیلات پایان هفته میلادی، قیمت جهانی طلا ثابت بود، بهای سكه در بازار نقدی در ساعات اولیه دادوستدها به میزان اندكی نوسان داشت و در حدود 3000 تومان بر آن افزوده شد اما قیمت در پایان معاملات این روز تفاوتی با بهای پنج‌شنبه پیش از آن نداشت.

 

در صبح این روز دلار بازار آزاد 10 تومان به نسبت پنج‌شنبه افزایش داشت كه گفته می‌شود یكی از دلایل آن بررسی مجلس شورای اسلامی پیرامون افزایش 50 تومانی نرخ تسعیر ارز حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی بود كه البته با مخالفت نمایندگان مواجه شد. این مساله كه دولت بخواهد از طریق افزایش این نرخ به جبران كمبود منابع ارزی بپردازد، جو روانی افزایش بهای ارز را به دنبال خواهد داشت.

 

از سوی دیگربر اساس توافق صورت گرفته، قرار بود روز شنبه در چارچوب زمان بندی انجام شده ۵۵۰ میلیون دلار دارایی ایران آزاد شود، اما با توجه به مصادف بودن این زمان با تعطیلات آخر هفته بازار جهانی، پرداخت مبلغ مذكور تا دوشنبه به تاخیر افتاد ودر نهایت این مبلغ به حساب ایران واریز شد.

 

موعد بعدی روز اول مارس و مبلغ مورد توافق 450 میلیون دلار خواهد بود. بسیاری از كسانی كه معتقدند قیمت دلار تا چند ماه آینده با افزایش مواجه خواهد شد، یكی از دلایل این ادعا را ورود حجم زیادی دلار به ایران بر اساس توافق ژنو می‌دانند. 


در این بین سررسیدهای جاری آتی سكه كه روز شنبه، پیش از دادوستدهای نقدی كار خود را آغاز كرده بودند، با كاهش قیمت بین شش تا هشت هزار تومانی مواجه شدند و در ادامه كمی از شدت ریزش خود كاستند.

 

به این ترتیب می‌توان گفت سكه‌های آتی بیش از نقدی به ریزش‌های پایان هفته گذشته در بازار بین المللی طلا واكنش نشان دادند (این ریزش‌ها موجب شد تا در این روز قیمت سررسید تیر این بازار پس از مدت‌ها به زیر 900 هزار تومان بازگردد) چراكه قیمت ثبت شده برای پایان معاملات پنج‌شنبه و جمعه، 24 دلار كمتر از بهای روز چهارشنبه بود. 


روز یكشنبه ورق برای آتی سكه برگشت تا شاهد افزایشی هرچند محدود در قیمت سررسیدهای این بازار باشیم. در این روز در حالی كه سكه نقدی شاهد افزایش قیمت تا 5000 تومان بود - كه می‌توانست به دلیل انتظار افزایش بهای اونس طلا در هفته گذشته باشد - بازار قراردادهای آتی سكه برای مدت طولانی بهای سررسید بهمن را زیر قیمت تسویه روز شنبه نگه داشت كه به دادوستد این سكه زیر قیمت نقدی (به میزان 4000 تومان) منجر شد.

 

اینكه سررسید نزدیك بازار آتی سكه، زیر قیمت سكه نقدی معامله شود، گویی برای این بازار عادی شده و همین امر بیش از پیش به كمرنگ شدن جذابیت این سررسید برای دادوستد دامن زده است به طوری كه در ابتدای هفته گذشته سررسید بهمن ماه برای تعداد قراردادهای باز، رقم 824 را ثبت كرد كه این رقم با كاهش تدریجی تا پایان هفته به 643 قرارداد باز رسید. همچنین حجم قراردادهای معامله شده این سررسید هم در آخرین روز معاملاتی هفته قبل 25 قرارداد بود.


این همه در حالی است كه پیش از این معمولا با نزدیك شدن به موعد تحویل سررسیدها شاهد افت متقاضیان خرید یا فروش سررسیدهای نزدیك بودیم، اما اكنون وضع به گونه‌ای شده كه با افت چشمگیر حجم معاملات این بازار مواجه هستیم و دیگر انتظاری برای افزایش این حجم به بالای 4000 قرارداد روزانه هم وجود ندارد. این حجم در روز پایانی هفته گذشته 1570 قرارداد معامله شده بود. 


با شروع معاملات طلا در بازارهای جهانی روز دوشنبه، قیمت طلا به زیر 1240 دلار هم سقوط كرد اما در نهایت با افزایش 13 دلاری به 1257 دلار در هر اونس رسید. دلیل این افزایش، انتشار آمارهایی از افت شدید تولیدات صنعتی آمریكا، چین و انگلیس بود. در این روز سكه‌های نقدی و آتی هم كمی بر قیمت‌ها افزودند.

 

در این میان دلار بازار آزاد هم كمی صعود كرد و در محدوده 2955 تومان دادوستد شد. روز سه‌شنبه گذشته باز هم روند حركتی این بازارها معكوس شد تا نموداری با افت و خیر در یك هفته را به دست دهد. در این روز از بهای جهانی طلا تنها 3 دلار كم شد كه همین امر به ریزش محدود سكه نقدی منجر شد، اما در این میان سررسیدهای آتی كمی بر قیمت‌ها افزودند (البته به جز سررسید اسفند).


چهارشنبه گذشته وزیر دارایی آمریكا بار دیگر نسبت به بحران سقف بدهی‌های این كشور به كنگره هشدار داد. این در شرایطی بود كه دولت آمریكا تا روز گذشته قادر به ادامه استقراض بود و بدون صدور مجوز لازم از سوی كنگره، كاخ سفید دیگر قادر به استقراض و افزایش بدهی‌های خود نیست. در صورت عدم افزایش سقف بدهی‌ها، دولت برای تامین هزینه‌های خود با مشكلات زیادی روبه‌رو خواهد شد.

 

سقف بدهی‌های كنونی آمریكا 3/17 تریلیون دلار برآورد شده است. به اعتقاد كارشناسان اقتصادی، بحران سقف بدهی‌های آمریكا می‌تواند به ضرر ارزش دلار تمام شود و این مساله به نفع قیمت جهانی طلا خواهد بود. این همه در شرایطی است كه تحلیلگران بازار طلا در انتظار آمارهای جدیدتری بودند كه دیروز منتشر می‌شد. گزارش وزارت كار آمریكا در خصوص وضعیت بازار اشتغال از جمله این اخبار بود. 


در همین رابطه روز گذشته موسسه تحقیقاتی ‌ای دی پی از كاهش چشمگیر فرصت‌های شغلی ایجاد شده در بخش خصوصی آمریكا طی ماه ژانویه خبر داد و اعلام كرد بخش خصوصی آمریكا در ماه ژانویه كمتر از 175 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد كرده است كه این پایین‌ترین رقم از اوت 2013 میلادی به شمار می‌رود. به این ترتیب تا میانه معاملات روز گذشته، قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی به1264 دلار هم رسید. 


چهارشنبه هفته گذشته كه قیمت طلای جهانی با افزایش به بهای روز دوشنبه خود رسید، بر بهای سكه‌های آتی و نقدی هم افزوده شد. دلار اما نوسان چندانی نداشت. همین روند برای پنج‌شنبه هم تكرار شد. هرچند در پایان معاملات این روز تغییر قیمتی سررسیدهای آتی سكه با هم متفاوت بود.

 
امروز قرار است دور بعدی مذاكرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شود و مذاكرات بعدی ایران و 1+5 هم 29 بهمن برگزار خواهد شد. همچنین بر‌اساس تازه‌ترین توافق‌های صورت گرفته، ایران و 1+5 اواخر اسفند سال جاری و اواخر فروردین سال آینده (1393) باز هم با یكدیگر مذاكر‌ه خواهد كرد. در چنین شرایطی اخبار متناقضی پیرامون نظر مقامات آمریكایی در مورد ایران به گوش می‌رسد كه البته نتوانسته بر بازارهای داخلی تاثیری بگذارد و آرامش همچنان در این بازارها پابرجا است. از سوی دیگر با وجود نزدیكی به روزهای پایانی سال، هنوز تقاضایی برای دلار و سكه وارد این بازارها نشده تا به بالا رفتن قیمت منجر شود و فعلا پیش‌بینی خاصی هم در این زمینه وجود ندارد.
 

اخبار,اخباراقتصادی,بهای طلا در بازارهای جهانی

 

 اخبار,اخباراقتصادی,بهای طلا در بازارهای جهانی 

 

اخبار,اخباراقتصادی,بهای طلا در بازارهای جهانی 

 

 

اخبار,اخباراقتصادی,بهای طلا در بازارهای جهانی

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد