اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مسیریابی جدید در بورس تهران



اخبار اقتصادی - با پایان انتظار طولانی مدت سرمایه‌گذاران از نتیجه مذاكرات پیش‌بینی می‌شود
مسیریابی جدید در بورس تهران

طی هفته گذشته بار دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری ردای قرمز بر تن كرده و همگی با افت مواجه شدند.

شروع دور جدید مذاكرات هسته‌ای طی هفته سپری شده، كلیه سرمایه‌گذاران را در حالت انتظار فرو برد. در این شرایط، برخی ناآرامی‌ها در عراق و تشدید درگیری‌ها در این كشور منجر به افزایش نگرانی‌ها در بازار داخلی و به ویژه بازار سهام شد.

 

به این ترتیب، انتظار فرسایشی سرمایه‌گذاران در حالی ادامه می‌یابد كه همه نگاه‌ها به نتیجه مذاكرات هسته‌ای است. این مساله نه تنها بر سرمایه‌گذاران خرد اثرگذار بوده، بلكه فعالان بزرگ اقتصادی و حتی مسوولان بخش‌های مختلف نظیر سازمان بورس را نیز در حالت انزوا قرار داده است. نتیجه این امر منجر به بی‌تحركی و تمایل به ركود كلیه بازارهای سرمایه‌گذاری كشور شده است.

در بازار ارز، امیدواری به گشایش‌های هسته‌ای منجر به شكسته شدن كف حمایتی 3 هزار و 200 تومانی دلار پس از مدت‌ها شد. این در حالی است كه همواره ناآرامی‌های منطقه‌ای منجر به افزایش هیجانی قیمت دلار می‌شد.

 

در بازار جهانی طلا، جنگ‌های داخلی عراق منجر به افزایش قیمت‌های طلای جهانی و نفت شده، در حالی كه اثر آن بر بازار ارز تهران مشاهده نمی‌شود. به این ترتیب در پایان هفته گذشته، دلار در مسیر كاهشی ملایم خود، با افت 50 تومانی مواجه و به قیمت 3 هزار و 200 تومان معامله شد. بازار سكه نیز بدون توجه به تغییرات قیمتی طلای جهانی، همگام با دلار روند نزولی خود را ادامه داد به طوری كه هر سكه طرح جدید در هفته گذشته با 7 هزار تومان كاهش به قیمت 953 هزار تومان معامله شد. در این شرایط، گرچه مذاكرات هسته‌ای تا مراحل مناسبی پیش رفته است اما هنوز تا توافق نهایی فاصله زیاد است. این امر احتمال بازگشت قیمت‌ها در بازار ارز و پیرو آن سكه را در هفته جاری تقویت می‌كند.


در این میان، شاخص كل بورس تهران بیش از همه با افت مواجه و طی هفته گذشته با تغییراتی معادل منفی 2/2 درصد همراه شد. به این ترتیب، روند نزولی فرسایشی شاخص كل بورس در روزهای ابتدایی هفته ادامه یافت و ناآرامی‌های عراق، به عنوان دومین بازار هدف محصولات صادراتی ایران در سال 92، منجر به تشدید افت شاخص بورس شد. با این حال، شاخص كل در میانه راه با نزدیك شدن به كف حمایتی 72 هزار واحدی تغییر مسیر داد و توانست بخش اندكی از افت خود را در روزهای پایانی هفته جبران كند.


حمایت واقعی یا دلخوشی؟
پس از آنكه شاخص كل طی دو روز ابتدایی هفته گذشته با سقوط 1800 واحدی مواجه شد، جلسه‌ای میان مسوولان بورس و سهامداران حقوقی برگزار شد و طی آن قرار شد تا از بازار حمایت جدی انجام شود. پیش‌تر نیز درخصوص تزریق 5 هزار میلیارد تومانی به صندوق توسعه بازار مباحثی صورت گرفته بود. اما آنچه در حال حاضر در معاملات بورس مشاهده می‌شود این است كه بازار سهام تقریبا با هیچ حمایتی از سوی افراد حقوقی مواجه نیست و صندوق توسعه نیز با توجه به عدم شفافیت در نحوه عملكرد خود، به ظاهر غیر‌فعال است.

 

در شرایطی كه سهامداران حقیقی روی خوشی به بازار نشان نمی‌دهند گرچه وعده‌های حمایتی در كوتاه مدت منجر به عدم سقوط بیشتر شاخص می‌شود (مشابه روزهای پایانی هفته گذشته) اما در ادامه بر بی‌اعتمادی سهامداران دامن زده و ریزش‌های شدیدتری را رقم خواهد زد.  از سوی دیگر، برخی مدیران و تحلیلگران نیز شرایط فعلی بازار را برای خرید سهام بسیار مناسب عنوان می‌كنند. به عقیده آنها اصلاح قیمتی در بازار سهام به اندازه كافی انجام شده و اكنون زمان خرید در كف قیمتی است.

 

با این حال، مشاهده می‌شود سهامداران حقوقی كه عموما از تیم‌های متخصص تشكیل شده‌اند و به خوبی وضعیت بازار و سهام را تحلیل می‌كنند تمایل زیادی به خرید سهام جدید نشان نمی‌دهند. در واقع، حالت ضد و نقیضی میان اظهارات افراد مزبور و عملكرد مشاهده شده در بازار وجود دارد. در یك بررسی دقیق‌تر، مشاهده می‌شود نسبت قیمت به سودآوری (P/E) متوسط بازار به تازگی به زیر 6 مرتبه رسیده است كه همین مساله دلیلی بر ارزشمند بودن سهام موجود عنوان می‌شود.

 

حال آنكه با نگاهی به روند سال‌های اخیر این نسبت در بورس تهران، مشاهده می‌شود گرچه این رقم از مرز هشدار خارج شده است اما همچنان در مرز بالای متوسط سال‌های گذشته حركت می‌كند. بنابراین، نباید صرفا با پیشنهادها و وعده‌های خوش‌بینانه موجبات بی‌اعتمادی بیشتر سهامداران به بازار سهام فراهم شود.

تداوم معاملات ضعیف
طی هفته گذشته، 2009 میلیون سهم به ارزش 4 هزار و 562 میلیارد ریال در 200 هزار و 169 دفعه معامله شد. بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد میانگین حجم معاملات روزانه طی هفته گذشته، نسبت به میانگین آن از ابتدای سال حدود 40 درصد كاهش داشته كه نشان‌دهنده عدم پویایی بازار در شرایط فعلی است. همان‌طور كه اشاره شد، انتظار سهامداران مهم‌ترین عامل افت حجم معاملات به شمار می‌آید. پایین‌بودن حجم معاملات در شرایطی كه شاخص نیز مسیر نزولی را طی می‌كند نشان می‌دهد اگر انتظار سهامداران به نتیجه مناسبی نرسد و آنها در معاملات حضوری فعال پیدا كنند، ممكن است شاهد ریزش‌های شدیدتری در بازار باشیم. با این حال امید است نتایج حاصل از مذاكرات هسته‌ای مناسب باشد و بتواند اثرات مناسبی بر بازار سرمایه داشته باشد.

قیمت‌ها در سطح مناسبی قرار دارند
بررسی روند حضور سهامداران نشان می‌دهد افت شدید شاخص كل در روزهای ابتدایی شاخص با حمایت سهامداران حقوقی مواجه شده و همین مساله منجر شده است تا سهم حضور حقوقی‌ها و حقیقی‌ها در مجموع هفته تقریبا یكسان باشد.

 

اما نكته قابل توجه آنكه در روزهای پایانی شاهد حضور بسیار كمرنگ سهامداران حقوقی هستیم و حتی آنها در روزی كه شاخص تنها 100 واحد رشد كرده بیشتر در نقش فروشنده حضور یافته‌اند. این مساله موید آن است كه این سهامداران نیز سطح فعلی قیمت‌ها را چندان پایین ندانسته و رشد بیشتر آن را ضروری نمی‌دانند.

 

در این شرایط، طی هفته گذشته تغییر مالكیتی به ارزش 708 میلیارد ریال (معادل 13 درصد ارزش كل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی انجام شد. همان‌طور كه اشاره شد حمایت روزهای شنبه و یكشنبه مهم‌ترین عوامل این تغییر مالكیت به شمار می‌آیند. با این حال با مقایسه روند تغییرات مالكیت و شاخص كل مشاهده می‌شود كه در روزهای رشد شاخص، روند تغییر مالكیت به سمت سهامداران حقوقی معكوس یا كند شده است.

بورس نیازمند اصلاح بیشتر؟
یك تحلیلگر تكنیكال بازار سهام با اشاره به وضعیت اخیر بازارهای سرمایه‌گذاری، می‌گوید: شاخص كل از ابتدای سال 93 تا كنون در حدود 8/7 درصد افت را در كارنامه خود به ثبت رسانده است. این در حالی است كه در بازارهای موازی برخلاف بورس، دلار در مقطعی بازدهی بیش از 10 درصد را برای فعالان این عرصه به ارمغان آورد و در حال حاضر نیز بیش از 6 درصد بالاتر از قیمت ابتدای سال قرار دارد.

 

بازدهی بازار سكه نیز گرچه در حال حاضر رقمی نزدیك به صفر است، با این حال در سه ماه گذشته سكه نقدی نیز با ثبت قله 10 میلیون و 380 هزار ریالی در اوایل اردیبهشت ماه، در حدود 9 درصد افزایش نسبت به ابتدای سال را دركارنامه خود به ثبت رسانده است. در بازار مسكن نیز اگر چه قیمت‌ها تغییرات چندانی نداشته است، با این حال گزارش‌ها حاكی از افزایش تعداد معاملات است. جالب اینكه سپرده‌های روزشمار بانكی با توجه به میزان سود، رقمی بین 5 تا 6 درصد برای سپرده‌گذاران بانكی به ارمغان آورده است. مهرداد خالقی با اشاره به بازدهی شاخص بورس طی 10 سال گذشته به دو نكته اشاره می‌كند كه به ترتیب عبارت است از:
نكته اول. در این بازه زمانی تنها در سال‌های 1384 و 1387 شاخص نسبت به ابتدای سال با افت به كار خود پایان داده است. جالب اینكه بازار در این دو سال به ترتیب 8/12 و 2/10 درصد افت را تجربه كرده است. در حال حاضر تنها با گذشت 3 ماه از سال شاخص كل تغییراتی در حدود منفی 8 درصد را در كارنامه خود ثبت كرده است.


نكته دوم. از سال 1388 تا پایان سال 1392 شاخص به طور پیوسته بازدهی مثبت را برای فعالان بازار سرمایه به ارمغان آورده است و پس از ثبت بازدهی 302 درصدی در این بازه زمانی، سوال اصلی اینجاست كه آیا دوران اصلاح بازار فرا رسیده است؟


وی ادامه می‌دهد: همان‌طور كه در جدول مربوط به P/E مشخص است، از سال 1391 تا كنون، میانگین كمترین P/E بازار معادل 59/4 واحد و مربوط به مرداد 1391 است؛ یعنی همان زمانی كه موج قدرتمند صعودی بازار سرمایه آغاز به كار كرد. به‌طور متوسط، میانگین P/E بازار در سال 1391 در حدود 45/5 مرتبه بوده است. اما در سال 1392‌، این نسبت، پله پله در حال رشد بود و با توافق موقت هسته‌ای در ژنو، به دلیل خوش‌بینی بازار نسبت به آینده، آهنگ رشد آن بازار شدت بیشتری گرفت و در نهایت در آذر ماه 1392 بازار با ثبت رقمی معادل 04/8 واحد، اوج خود را تجربه كرد و با آغاز دوران ركود در بازار رو به افول گذاشت. این كارشناس بازار سرمایه عنوان می‌كند: میانگین نسبت P/E بازار در سال 1392 در حدود 76/6 واحد بود؛ یعنی 31/1 واحد رشد P/E بازار را در ظرف یك سال شاهد بودیم. از جمله دلایل این امر می‌تواند روی كار آمدن دولت جدید و همچنین توافق موقت هسته‌ای باشد كه هر دو نشان‌دهنده امیدواری اهالی بازار نسبت به آینده اقتصادی كشور در آن برهه از زمان است.

 

در این میان نكته جالب توجه فاصله بین كمترین و بیشترین P/E بازار ظرف دو سال یادشده است، به طوری كه از مرداد 1391 این نسبت از 59/4 در مدت 16 ماه تا 04/8 واحد در آذر 1392 رشد كرد تا به این ترتیب شاهد رشد 5/3 واحدی میانگین P/E بازار در مدت 16 ماه باشیم.


 خالقی اظهار می‌كند: در حال حاضر بنا به گفته متولیان بازار سرمایه سود نقدی شركت‌ها در حدود 55 هزار میلیارد ریال است و با توجه به ارزش روز بازار P/E كنونی بازار سرمایه رقمی معادل 32/6 واحد است. این بدان معنا است كه این نسبت تقریبا معادل شهریور ماه سال گذشته است و رشدی كه بازار به دلیل توافق موقت هسته‌ای در نیمه دوم سال 92 با آن مواجه شد، از بازار پس گرفته شده است. به این ترتیب در حالی كه پیك شاخص كل در شهریور ماه سال گذشته حدود 62  هزار واحد بود، اكنون شاخص كل در حالی در محدوده 72 هزار واحدی نوسان می‌كند كه P/E به شهریور 92 رسیده كه یكی از دلایل این موضوع رشد3 هزار میلیارد ریالی سود شركت‌ها است.


  دو سناریو برای روند شاخص كل
این تحلیلگر در رابطه با وضعیت تكنیكال شاخص كل بیان می‌كند: به لحاظ نموداری، روز 24 خرداد ماه بازار كف قبلی خود را در محدوده 73637 واحد بی اعتبار كرد تا به سمت كف جدید حركت كند. در صورتی‌كه بازار نتواند در روزهای آینده خود را بالای محدوده 73637 واحد تثبیت كند، ناگزیر به سمت اهداف نزولی جدیدی حركت خواهد كرد.

 

در این بین تنها شانس شاخص كل برای بقا در كانال 70 هزار واحد واكنش به یكی از سه سطح حمایتی 72279، 71729 یا 70551 واحد است. در صورتی‌كه این سطوح كارساز نباشد، ناگزیر بازار حداقل تا 68 هزار واحد اصلاح را تجربه خواهد كرد.

 

اما سناریوی دوم شكسته شدن باند مقاومتی 73637 – 74000 واحد است كه در این صورت علاوه‌بر نفوذ شاخص بالای محدوده كف قبلی، روند نزولی حداقلی (مینوری) شاخص كل نیز شكسته خواهد شد و به این ترتیب بازار می‌تواند حداقل تا 79000 واحد و حداكثر تا 84000 واحد رشد را تجربه كند، البته این رشد نیاز به یك محرك قوی دارد. بازار می‌تواند در قالب نهایی شدن توافق هسته‌ای شروع به پیشروی كند، یا اینكه با ایجاد موانعی در جهت توافق و افزایش نرخ دلار با چاشنی افزایش نرخ محصولات برخی صنایع پیشروی داشته باشد.

  تنها 4 صنعت مثبت طی یك هفته
طی معاملات هفته گذشته، عمده صنایع با روند شاخص كل همراهی كردند و منفی شدند. به این ترتیب، در میان صنایع بورسی تنها 4 گروه توانستند تغییرات مثبتی را به ثبت برسانند. گروه ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی، استخراج سایر معادن، محصولات چوبی و سیمان به ترتیب با 6/12، 78/3، 58/0 و 19/0 درصد رشد توانستند بیشترین بازدهی هفتگی را در میان صنایع بورسی به ثبت برسانند.

 

در این میان، تنها گروه سیمانی است كه در میان صنایع بزرگ بورسی جای می‌گیرد. این گروه كه در هفته منتهی به 23 خرداد ماه، بیشترین افت شاخص را با توجه به تاخیر در تصمیم گیری در خصوص افزایش نرخ سیمان تجربه كرده بود؛ در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته با مصوب شدن افزایش قیمت سیمان توانست روند خود را تغییر دهد و در مجموع هفته رشد ملایمی را به ثبت برساند.


از سوی دیگر، استخراج زغال‌سنگ، سایر محصولات كانی غیرفلزی، ساخت محصولات فلزی و محصولات كاغذی به ترتیب با 9/8، 7/4، 5/4 و 8/3 درصد افت، منفی‌ترین گروه‌های هفته گذشته شدند. كاملا طبیعی است كه در شرایط منفی بازار، گروه‌های كوچك‌تر كه شركت‌های كمتر و با حجم مبنای پایین‌تری دارند بیشترین افت را تجربه كنند. با این حال سایر گروه‌های بزرگ نیز با افت‌های قابل توجهی مواجه شدند. در این میان می‌توان به گروه خودرو اشاره كرد كه پتانسیل‌های زیادی را در صورت گشایش‌های هسته‌ای دارد. در واقع، میزان افزایش قیمت خودروها توسط شورای رقابت، مطابق انتظارات نبود و همین مساله منجر شد تا در ابتدای هفته این گروه با افت قابل‌توجهی مواجه شود.


همچنین، طی هفته گذشته، گروه پالایشگاهی، بانكی و خودرویی بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشتند كه به ترتیب با 3، 1/2، و 1/3 درصد افت شاخص نیز همراه بودند. روند 10 گروه با بیشترین حجم معاملات نشان می‌دهد عمده این صنایع افت‌های بیش از 2 درصدی را تجربه كرده‌اند كه همین امر منجر به افت 2/2 درصدی شاخص كل طی هفته گذشته شده است.

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بورس تهران

 اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
آغاز کار در بورس: چگونگی آغاز معامله سهام در بورس تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فوران عرضه‌ها در بورس تهران



 

 فوران عرضه‌ها در بورس تهران

 

 

بازار سهام در هفته معاملاتی كه گذشت پس از انباشت تقاضا در چهار روز نخست با فوران عرضه‌ها در روز چهارشنبه مواجه شد كه این امر سبب تقابل پرحجم عرضه و تقاضا در آخرین روز معاملاتی هفته شد.

 


سال ۸۹ تاكنون عنوان ركورد شكن در تاریخچه بورس را از آن خود كرده است، به نحوی كه بازده حدود ۱۱‌درصدی بازار در فروردین ماه تاكنون نزدیك به از دو برابر بازده ۲/۶‌درصدی بورس در سال استثنایی ۸۲ بوده است.

 


همچنین حجم معاملات خرد نیز در روز چهارشنبه محدوده ۱۳۰‌میلیارد‌تومان را درنوردید كه در نوع خود یك ركورد استثنایی در بین روزهای معاملاتی بورس محسوب می‌شود. به هر حال روند كنونی به خوبی دلالت بر ورود جریان نقدینگی جدید به بورس دارد كه این مساله با رشد اخیر شاخص و تبلیغات رسانه‌های‌ گروهی منجر به توجه مردم به تحولات بازار سرمایه شده است. ورود نقدینگی هر چند امری مطلوب برای بازار سهام محسوب می‌شود؛ اما این امر در صورتی كه منجر به رشد قیمت سهام بدون توجه به مبانی تحلیلی شود به طور طبیعی منجر به شكل گیری حباب قیمتی و ریزش بازار در میان مدت می‌شود. در شرایط فعلی نیز هر چند قیمت سهام به صورت عمومی مشمول قاعده فوق نشده است، اما نشانه‌های خرید افراطی در خصوص برخی سهام به چشم می‌خورد. البته واكنش دولت و سازمان خصوصی‌سازی در عرضه‌های سهام در هفته جاری اقدامی مناسب در جهت كنترل جو هیجانی به شمار می‌رود.

 


فولاد و سنگ‌آهن در اوج

 


پیشتازان تقاضا و افزایش قیمت در این هفته دوقلوهای سنگ‌آهنی و فولادی بودند. فولاد مباركه با عرضه‌هایی در حد حجم مبنا به روز چهارشنبه رسید كه در این روز با ركورد معامله ۱۶۷‌میلیون سهم (۱/۱‌درصد از مالكیت شركت) بیش از ۴۷‌میلیارد‌تومان از نقدینگی خریداران را به سوی خود جذب كرد. «فخوز» نیز دیگر شگفتی‌ساز هفته بود كه پس از بیش از شش ماه تجربه صف فروش بازگشایی شد و با پیش‌بینی سود ۴۵۲‌ریالی به ازای هر سهم با رشد جالب توجه حدود ۳۷‌درصدی رو به رو شد. افزایش قیمت بیلت از ۴۵۰ به ۵۱۰‌دلار عمده‌ترین دلیل رشد سودآوری فولاد خوزستان بوده است كه البته با قیمت‌های كنونی بیلت امكان تعدیلات بیشتر برای «فخوز» وجود خواهد داشت. «كچاد» دیگر نمادی بود كه پس از اعلام نرخ فروش ۵۱۰‌دلاری شمش فولاد خوزستان اقدام به تعدیل مثبت ۲۷‌درصدی در پیش‌بینی درآمد خود كرد. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد در صورتی كه قیمت شمش فولاد خوزستان در سال جاری به میانگین ۶۰۰‌دلار برسد افزایش سودآوری چادرملو از ۱۲۸۸‌ریال كنونی تا محدوده ۱۷۰۰‌ریال دور از دسترس نخواهد بود. «كگل» نیز با رشد قیمت در كلیه روزهای این هفته بازده جالب توجه ۱۸‌درصدی را برای سهامداران خود ثبت كرد. این شركت هنوز تاثیرات افزایش نرخ فروش محصولات خود در سال جاری را به بازار اعلام نكرده است.

 


منفی‌های سرشناس

 


«حفاری»، «البرز» و «شفن» نمادهای سرشناسی بودند كه در هفته جاری كمتر توجه خریداران را به خود جلب كردند و غلبه عرضه‌ها در این سهام منجر به‌ شكل‌گیری روند منفی شد. در خصوص شركت حفاری شمال سرمایه‌گذاران منتظر گزارش ۱۲ ماهه شركت هستند كه با توجه به عملكرد ۹ ماهه و بهره‌برداری كامل از دكل‌های خشكی جدید و سكوی ایران البرز در فصل زمستان، گمانه‌زنی‌هایی در خصوص امكان تعدیل مثبت شركت برای عملكرد سال ۸۸ وجود دارد. در خصوص بیمه البرز نیز انتظارات مشابهی به ویژه از محل تعدیل ذخیره كاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌های شركت وجود دارد. در تحولی دیگر سهام پتروشیمی فن‌آوران همگام با كاهش ۱۰‌درصدی قیمت متانول در مدار منفی قرار‌گرفته است. فعالان بازار با توجه به گزارش اخیر پتروشیمی خارك در انتظار شفاف‌سازی در مورد نرخ خوراك گاز مصرفی این شركت در سال ۸۹ هستند.

 


عقب‌نشینی تقاضا در برابر عرضه‌های دولتی

 


سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مهم‌ترین عرضه‌كننده سهام دولتی در هفته مورد گزارش بود. این اقدام با عرضه ۵/۱‌درصدی سهام سنگ‌آهنی‌ها (چادرملو و گل‌گهر) كلید خورد. در گام بعدی عرضه‌های دولتی به سهام ایران خودرو، سایپا و سرمایه‌گذاری رنا رسید كه با توجه به حجم آن عملا طرف تقاضا را در روز چهارشنبه كاملا عقب راند. برخی نهادهای حقوقی دیگر نیز فرصت عرضه‌ها را غنیمت شمردند كه در این بین نام سرمایه‌گذاری رنا در نمادهای «خساپا» و «خودرو» و نیز عرضه‌های سایپا در نماد «ولساپا» قابل اشاره است. در طرف خرید سهام نیز حجم قابل توجهی در بین حقوقی‌های مالك بالای یك‌درصد از سهام شركت‌ها به چشم نمی‌خورد كه این مساله می‌تواند بر ورود تقاضای جدید به بازار دلالت داشته باشد.

 


نخستین تركش‌های تحول!

 


دو شركت پالایش نفت اصفهان و پتروشیمی خارك در هفته جاری اولین پیش‌بینی درآمد خود برای سال ۸۹ را به بازار اعلام كردند. پالایش نفت اصفهان با كاهش ۸‌درصدی پیش‌بینی سود سال ۸۹ عملا سیگنال منفی را به بازار مخابره كرد كه علت عمده آن كاهش تخفیف خوراك شركت از ۶‌درصد به ۵‌درصد ذكر شده است. مطابق قانون بودجه ۸۹ و الزامات قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها مقرر شده است تا تخفیف خوراك پالایشگاه‌‌ها به ۵‌درصد كاهش یابد.

 


اما دیگر گزارش شگفتی‌ساز هفته مربوط به «شخارك» بود. بر مبنای این گزارش، افزایش ۱۵۰‌درصدی قیمت گاز ترش مصرفی شركت در سال جاری عمده‌ترین دلیل افت ۲۳درصدی پیش‌بینی سودآوری شركت در سال ۸۹ خواهد بود. بدین ترتیب می‌توان گفت «شپنا» و «شخارك» از اولین نمادهای مورد توجه بازار هستند كه مشمول پیامدهای طرح تحول در خصوص كاهش سودآوری شده اند. این در حالی است كه در هفته جاری اعلام خبر احتمال توافق مجلس و دولت بر سر هدفمندی یارانه‌ها منتشر شد كه بر مبنای آن قرار است سناریوی ۲۰‌هزار‌میلیارد‌تومانی در عرض مدت كوتاه تری (احتمالا در شش یا هشت ماه) اجرا شود و بدین وسیله نظر دولت در زمینه افزایش سقف درآمدها تا حدودی تامین‌ شود. البته هنوز جزئیات توافق مورد اشاره مشخص نیست و به نظر می‌رسد فعالان اقتصادی باید به رویه مسبوق، ادامه تحولات در بحث پرحاشیه هدفمند‌سازی یارانه‌ها در سال جاری را تعقیب كنند.... /  گزارش : روزنامه دنياى اقتصاد