اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مسکو از دمشق عصبانی است؟



 اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل, روابط  روسیه  وسوریه

دمشق هشدارهای مسکو را نادیده گرفت و این که اگر روسیه نباشد وضعش بغرنج می شود را کم اهمیت جلوه داد.

در هفته های اخیر نشانه ها به روشنی نشان می دادند که روس ها از رهبران سوریه کلافه شده اند. این کلافگی که نخستین بار بود به نوعی خود را این گونه نشان می داد بازتاب تنگی حوصله مسکو از رفتارهای حکومت اسد داشت که تلاش می کرد در برابر توصیه های مسکو عصیان کند و به گونه ای رفتار کند که آزادانه تصمیم می گیرد و آقای خودش است، همچنین هشدارهای مسکو را نادیده می گرفت و این که اگر روسیه نباشد وضعش بغرنج می شود را کم اهمیت جلوه می داد.

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تلاش کرد با پوتین همان گونه برخورد کند که با مخالفان سوری برخورد می کرد، نادیده گرفتن کامل واقعیت ها. در حالی که جنگنده های روسی محاصره نیروهای بشار اسد توسط مخالفان در بعضی پایگاه ها را می شکستند، بشار اسد تلاش کرد از رسانه ها به نفع خود استفاده کند تا آنجا که اعلام کرد می خواهد همه کشور را پس بگیرد و پیروزی را کاملا محقق کند. این اظهارات با واکنش تند مسکو مواجه شد، به گونه ای که ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل رسما اعلام کرد که حکومت سوریه باید به توصیه روس ها عمل کند «اگر می خواهد بحران پایان یابد». یک هفته بعد روس ها حمله دیگری را علیه حکومت بشار اسد انجام دادند، این بار از زبان سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، او گفت که سوریه می تواند «کشوری فدرالی» شود.

شدیدترین حمله را روزنامه روسی "کومرسنت" انجام داد که از رفتار بشار اسد بر سر رد آتش بسی که مسکو و واشنگتن توانستند در مونیخ به آن برسند، به شدت انتقاد کرد و رفتارهای مسئولان سوری بعد از دستاوردهایی که توانستند در میدان نبرد به دست آورند را «به سگی تشبیه کردند که الآن دمش را تکان می دهد».

اکنون دنیا می فهمد که یکی از دلایل حمله پوتین به سوریه این بوده که خود را به عنوان بازیگر اصلی در مذاکرات راه حل سوریه و بعدا در عرصه جهانی جا بزند. شکی نیست که اسد این واقعیت را خوب درک می کند، اما شاید تعاملش با مخالفان سوری یا حتی در ارزیابی بلند مدت با مسئولان لبنانی با توجه به معادلات جدید به وجود آمده باشد.  آمد

البته پوتین میز را برنگرداند و از سوریه عقب نشینی نکرد. جنگنده هایی که در پایگاه های سوری باقی ماندند می توانند تا هر زمان که قیصر صلاح بداند در آنجا بمانند تا هر وقت لازم شد از آنها کمک گرفته شود. سامانه های اس – 400 نیز در سوریه باقی ماندند تا همیشه به ترکیه هشدار دهند مبادا با آتش بازی کند. پایگاه حمیمیم همچنان تحت حمایت روسیه باقی خواهد ماند و همچنان افسرهای عالی رتبه سوری حق ورود به آن را نخواهند داشت، بندر طرطوس نیز تنها پایگاه روسیه در دریای مدیترانه باقی خواهد ماند. اما عقب نشینی ناگهانی روسیه قطعا به اسد فشار خواهد آورد تا آنجا که بشود پیام آتش بس را به غرب مخابره کند. اما دستاوردهای ماجراجویی های روسیه در این شش ماه به اهداف مورد نظر مسکو نرسیده است. این صحیح است که مانع از سقوط حکومت اسد شد، اما مخالفان نیز کاملا شکست نخوردند و عملیات جنگ و گریز همچنان ادامه دارد. داعش نیز همچنان باقی مانده و هنوز از سوریه عقب ننشسته است. در این میان اهداف دیگر محقق نشدند، نه از رفتارهای تحریک کننده غرب کاسته شد و نه تحریم ها علیه روسیه لغو شدند. مناقشه با واشنگتن نیز تا زمانی که سرنوشت نهایی سوریه تعیین نشده پایان نیافته است.

ماموریت به پایان نرسیده مگر این که پوتین بخواهد مثل جورج بوش پسر، رئیس جمهوری سابق امریکا در ژانویه 2003 در حمله به عراق عمل کند.


 اخبار بین الملل  -  دیپلماسی ایرانی


ویدیو مرتبط :
عشق از مسکو گل داد،لباس گرم از مسکو به مدافعان حرم رسید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار مرکز صهیونیستی/مسکو، تهران و دمشق را به شما تعارف نخواهد کرد



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

هشدار مرکز صهیونیستی به رژیم نتانیاهو:

مسکو، تهران و دمشق را به شما تعارف نخواهد کرد

اگر چه روسیه و اسرائیل زمینه های همکاری با یکدیگر را دارند و پرونده های مختلفی وجود دارد که باعث می شود که این دو طرف با یکدیگر همکاری کنند اما در نهایت روسیه از در دوستی با اسرائیل در نخواهد آمد

دیپلماسی ایرانی: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل یعقوب عمیدرور، مشاور امنیت ملی خود را به زودی به مسکو، پایتخت روسیه می فرستد تا درباره قضیه سلاح های شیمیایی سوریه با برخی از مسئولان در دولت روسیه مذاکره کند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، روزنامه معاریو در این باره نوشته است که عمیدرور در این سفر با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و نیکولای پیتروشف، مشاور امنیت ملی این کشور دیدار و گفت وگو می کند و با آنها درباره احتمال قاچاق سلاح های شیمیایی سوریه به جریان های تروریستی مورد ادعای اسرائیل بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

این در حالی است که مرکز مطالعات اورشلمی در بیت المقدس غربی در تازه ترین گزارش خود درباره سیاست های روسیه در تعامل با اسرائیل بر سر سوریه گزارش داده است که تلاویو بداند در نهایت اگر بنا باشد مسکو میان دمشق و تلاویو یکی را انتخاب کند قطعا دمشق را انتخاب خواهد کرد.

بنا به این گزارش، دولت روسیه به این باور رسیده است که حکومت های آینده منطقه در جهان عرب از آن جریان های اسلام گرا است و چنین وضعیتی باعث خواهد شد تا جریان های اسلامی فعال در خاک روسیه به ویژه جریان های افراطی تندرو به شدت تقویت شده و درصدد فعالیت علیه مسکو بر آیند. به عبارت دیگر به این ترتیب مسکو برای امنیت ملی خود به شدت نگران است از همین رو حاضر به قطع حمایت از اسد نیست.

در این گزارش تاکید شده است که تلاویو همچنان دشمن بزرگ اعراب و مسلمانان در پایتخت های عربی و اسلامی محسوب می شود و روسیه نیز به دلیل حمایتش از اسد و مخالفت با قطع پشتیبانی خود از او باعث ایجاد نفرت در میان کشورهای عربی شده است.

در گزارش مرکز اورشلمی آمده است که اگر چه روسیه و اسرائیل زمینه های همکاری با یکدیگر را دارند و پرونده های مختلفی وجود دارد که باعث می شود که این دو طرف با یکدیگر همکاری کنند اما در نهایت روسیه از در دوستی با اسرائیل در نخواهد آمد و حتی احتمال بازگشت روابط به دوران جنگ سرد در دهه هفتاد و هشتاد میلادی نیز وجود دارد، به خصوص که ایران نیز در حال گسترش نفوذ خود در منطقه است و در همین رابطه دستاوردهایی به دست آورده و این مساله باعث می شود تا روسیه برای حفظ ایران از نزدیکی به اسرائیل خودداری کند.

در این گزارش تاکید شده است که دولت مسکو به هیچ وجه حاضر نیست دست از حمایت خود از اسد بردارد و در صورت لزوم حتی حاضر است از اسد در برابر اسرائیل حمایت کند. به ویژه که همه گونه تلاشی می کند تا از به قدرت رسیدن جریان های تندروی اسلامی به هرم قدرت در کشورهای عربی جلوگیری کند و دقیقا به همین دلیل است که تا کنون روابط مسکو با قاهره، تونس، صنعا و طرابلس یعنی پایتخت کشورهایی که دچار بهار عربی شده و انقلاب های مردمی نظام های دیکتاتوری حاکم بر آنها را سرنگون کرده، عادی نشده است.

این مرکز نگرانی روسیه از صعود جریان های اسلامی در راس قدرت را تنها نقطه مشترک مسکو با تلاویو دانسته و از دولت اسرائیل خواسته است که بر روی این مساله کار کند و به کمک روسیه از قدرت گرفتن اسلام گرایان در مصر، اردن و لبنان که کشورهای همسایه اسرائیل محسوب می شوند، جلوگیری کند. به خصوص که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه شخصا با اسلام گرایان مشکل دارد.

مرکز مطالعات اورشلمی همچنین آورده است که ویرانی سوریه که در حال حاضر در حال انجام است باعث ویرانی لبنان نیز خواهد شد و در صورتی که اسد از قدرت کنار برود، روسیه نه تنها از سیاست های خود کوتاه نخواهد آمد بلکه تلاش خواهد کرد تا با تشکیل جریانی جدید علیه دولت آینده که جای اسد خواهد نشست و احتمالا از میان اسلام گرایان تندرو خواهد بود، فعالیت کند. در آن صورت روسیه چین و هند را نیز با خود همراه خواهد کرد و این مساله در نهایت به ضرر اسرائیل تمام خواهد شد.

به اعتقاد این مرکز در صورت اتخاذ چنین رویه ای از سوی روسیه، روابط امریکا با روسیه نیز به شدت تخریب خواهد شد به خصوص اگر اتخاذ این رویه به ضرر مصالح امنیت ملی اسرائیل تمام شود. برای همین اقدام به دخالت بیشتر در امور خاورمیانه خواهد کرد. اما در این میان نکته ای که وجود دارد این است که نقش امریکا در خاورمیانه کاهش یافته و ممکن است در آینده نتواند به نفع اسرائیل کاری از پیش ببرد.

در همین رابطه دانی روچیلد، رئیس سابق شورای عالی امنیت ملی اسرائیل در نقد گزارش مرکز اورشلمی گفت که در چنین وضعیتی اسرائیل باید به فکر بهبود روابط با کشورهای عربی بیفتد تا از میان آنها برای خود متحدی بیابد تا در برابر وضعیت جاری در منطقه بتواند جایگاه خود را تقویت کند در غیر این صورت اسرائیل با تهدیدهای جدی برای حیات و امنیت خود مواجه خواهد شد./دیپلماسی ایرانی