اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مسکن سال آینده گران می شود؟/ ساخت و سازها تعطیل نیمه رسمی شد



اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار مسکن

 

اخبار اقتصادی - مسکن سال آینده گران می شود؟/ ساخت و سازها تعطیل نیمه رسمی شد

بررسی های آماری نشان می دهد، رکود بخش مسکن در نیمه اول سال آینده با بحران کمبود واحدهای مسکونی هم روبرو می شود.

به گزارش خبرآنلاین، براساس اطلاعاتی که مرکز آمار ایران منتشر کرده میزان صدور پروانه های ساختمانی به شدت کاهش یافته است. گزارشی که پیش از این منتشر شده بود نیز نشان می داد که 40 درصد پروانه های ساختمانی صادر شده در سال 91 در سال 92 به مرحله ساخت نرسیده است. مدتی قبل معاون وزیرراه و شهرسازی نیز خبر داده بود که یک میلیون و 600 هزار واحد مسکونی خالی روی دست کشور مانده است.

با این وجود بررسی اطلاعات مرکز آمار ایران تایید می کند همچنان روزانه 300 واحد مسکونی جدید در کشور به مرحله ساخت می رسد. با این وجود تحلیلگران بازار اعتقاد دارند با توجه به وضعیت ساخت و سازها در نیمه دوم سال آینده بازار با کمبود شدید مسکن مواجه می شود. از سوی دیگر اقتصاددانانی مانند سعید لیلاز اعتقاد دارند با توجه به کاهش قدرت خرید شهروندان، همچنان مشتری جدید برای مسکن پیدا نمی شود. هرچند که بیت الله ستاریان کارشناس دیگر بازار اعتقاد دارد در نیمه دوم سال 94 قیمت ها در بازار مسکن با جهش مواجه می شود. گزارش های رسمی مرکز آمار ایران تایید می کند، میزان رشد قیمت مسکن در فصل پاییز به عدد 9 درصد رسیده که این نرخ نیز از عدد رسمی تورم پایین تر است.

آمارها مشخص می کند که حتی میزان زیربنای ساخته شده نیز کاهش قابل توجه ای را تجربه کرده است. بهار امسال 3/4693 هزار مترمربع ساختمان در سراسر کشور ساخته شده که این عدد در قیاس با فصل گذشته 3/33 درصد و در مقایسه با سال گذشته 5/50 درصد کاهش داشته است. براساس همین میزان متراژ، در بهار امسال باید 26 هزار و 493 ساختمان ساخته می شد که این رقم نیز در قیاس با سال قبل 3/53 درصد کاهش را تجربه کرده است.

صنعت ساختمان ایران در حال حاضر به میزان بیش از 90 درصد در اختیار بخش خصوصی و سازندگان خرد قرار دارد. آمار صدور پروانه های ساختمانی هم نشان می دهد مطلوب ترین تعداد طبقات برای این گروه ساختمان های 5 طبقه است. این نوع ساختمان ها به طور معمول توسط سازندگان خرد به بازار ارائه می شود.

 

اطلاعات مرکز آمار نشان می دهد 94.4 درصد ساختمان ها به گروه پنج طبقه اختصاص دارد. در همین دوره زمانی زیربنای ساختمان های احداث شده در قیاس با سال گذشته 40.9 درصد کاهش را تجربه کرده است. این آمارها نشان می دهد میزان ساخت و سازها در تهران نیز در نسبت با سال های گذشته کاهش داشته است. برهمین مبنا از میان ساختمان های احداث شده تنها 24.2 درصد ساختمان ها به تهران اختصاص یافته و 75.8 درصد ساختمان های دیگر در سایر شهرهای کشور احداث شده اند.

به گفته کارشناسان بازار، طی فصل زمستان میزان ساخت و سازها به دلیل تغییرات جوی کاهش قابل توجهی را تجربه می کند. برهمین اساس در این دوره زمانی بازار بازهم با رکود ساخت مواجه می شود.
اخبار اقتصادی - خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
پیش بینی قیمت مسکن سال آینده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازار مسکن نیمه تعطیل شد/طرح جدید مسکن تا دو ماه آینده



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار مسکن

 

اخبار اقتصادی - بازار مسکن نیمه تعطیل شد

هفته‌های پایانی سال92 سردترین روزهای بازار ملک را رقم زد.معاملات مسکن به پیشواز تعطیلات می‌رود.

كندی در معاملات مسكن طی روزهای اخیر، تندی در ركود را با خود به همراه آورده و باعث شده حجم خرید و فروش آپارتمان در سراسر كشور طی هفته‌ای كه گذشت 50 درصد نسبت به نیمه‌اول اسفند كاهش پیدا كند. مشاوران املاك با بیان اینكه در تهران نرخ افت معاملات از نصف هم بیشتر است، اعلام كردند: در روزهای باقیمانده از سال92، بازار با افت بیشتر، عملا به پیشواز تعطیلات می‌رود.انتظار متقاضیان از وضع قیمت مسكن در سال 93 در ركود موجود نقش‌ دارد.


هفته‌های پایانی سال92 سردترین روزهای بازار ملک را رقم زد
معاملات مسکن به پیشواز تعطیلات می‌رود
 پیش‌بینی‌کاهش 70درصدی خریدوفروش در هفته‌ آینده
 تنور نقل‌وانتقال در بازار اجاره گرم‌تر است

بیشترین حد رکود مسکن سال92، در هفته‌ای که امروز به پایان می‌رسد، احساس شد و پیش‌بینی مشاوران‌ املاک از آخرین هفته سال نیز حکایت از رکوردزنی این رکود در روزهای باقی‌مانده دارد.


همسو با اعلام نظر مشاوران‌ املاک، روز گذشته تازه‌ترین آمار مربوط به ثبت معاملات مسکن در سامانه‌ «رهگیری» نیز در اختیار «دنیای‌اقتصاد» قرار گرفت و نشان داد: روند معاملات در اسفند92 نه تنها کندتر از سایر ماه‌های قبل بوده که شیب سردشدن بازار در روزهای اخیر تندتر نیز شده است.


حجم روزانه خرید و فروش آپارتمان در تهران و کل کشور در نیمه‌دوم اسفند امسال 50درصد نسبت به نیمه‌اول همین ماه کاهش پیدا کرده و در هفته آینده احتمال می‌رود نرخ رکود به 70 درصد در مقایسه با ابتدای اسفند برسد.


در اوایل اسفند امسال، روزانه حدود 8 هزار فقره انواع معامله ملک مسکونی شامل خرید و اجاره و پیش‌فروش در کشور انجام شد اما این حجم در هفته‌ای که گذشت به کمتر از 4 هزار فقره رسید.


در تهران نیز تعداد قراردادهایی که توسط بنگاه‌های املاک برای متعاملین مسکن تنظیم شده از حدود 1100 تا 1400 فقره قرارداد در دو هفته اول اسفند92 به کمتر از 500 فقره در چند روز گذشته رسیده است.


سال گذشته در چنین روزهایی، معاملات مسکن رکورد «اوج‌گیری» را در مقایسه با طول ماه‌های سال91 ثبت کرد، طوری که حجم خرید آپارتمان در بهمن و اسفند91 به بالاترین حد در کل سال رسید. اما امسال اول به‌دلیل انتظاری که متقاضیان خرید از وضع قیمت‌های سال93 دارند و دوم به خاطر امیدواری به افزایش وام‌خرید در سال آینده، معاملات به رکود فزاینده دچار شد. بازار مسکن از هفته آینده به مدت نزدیک یک ماه به حالت نیمه تعطیل در می‌آید.


در حال حاضر بنا بر روایت مشاوران‌ املاک، تنور نقل‌وانتقالات بازار اجاره گرم‌تر از بازار خرید است. هر چند خریدوفروش‌هایی که این روزها در جریان است عمدتا آپارتمان‌های سالخورده و مناسب وام 50 تا 60 میلیون تومانی موجود را شامل می‌شود.


سال‌های گذشته بازار معاملات مسکن در هفته‌های پایانی یا بهتر است گفته شود در روزهای پایانی سال از رونق چشمگیری برخوردار بود اما به نقل از بنگاهداران مسکن امسال آنچنان استقبال نوروزی توسط خریداران از بازار مسکن صورت نمی‌گیرد.


گرانی بی حساب و کتاب مسکن و در نتیجه ناکافی بودن قدرت خرید متقاضیان از یکسو و عدم اعتماد خریداران به قیمت‌های پیشنهادی فروش باعث شده است تا رکود چند ماهه بازار مسکن هر چند با شدت كمتری نسبت به تابستان و پاییز تا به امروز ادامه‌دار شود.
با این تفاسیر این روزها اگرچه خرید و فروش صورت نمی‌گیرد اما تعداد فروشنده‌هایی هم که از فروش واحدشان منصرف شده‌اند و تصمیم گرفته‌اند سال بعد واحدشان را به بازار عرضه کنند تا شاید از گرانی احتمالی سودی نصیب‌شان شود، کم نیست!


یکی از مشاوران املاک در غرب تهران درباره وضعیت فعلی بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی به «دنیای اقتصاد» گفت: سال‌های پیش بازار معاملات در هفته‌های آخر سال رضایت بخش بود حتی در روزهای27 و 28 اسفند هم معامله انجام می‌شد و در دو، سه روز بعد از عید هم مابقی کارهای نقل و انتقال صورت می‌گرفت.

 

وی در ادامه افزود: اما امسال رکودی که از چند ماه پیش گریبان‌گیر بازار مسکن شده است تا الان نیز ادامه دارد و خبری از خرید و فروش نیست تا جایی که تعداد مستاجران حاضر در بازار بیشتر از خریداران است.


طاهری تاکید کرد: تعداد انگشت شمار معامله‌ای که انجام می‌شود به‌طور یقین توسط خود دلالان به عنوان خریدار صورت می‌گیرد که دست به روی اکازیون‌ها گذاشته‌اند یا سازنده‌ها هستند که به صورت مشارکتی اقدام به خرید می‌کنند تا از پرداخت مازاد تراکم در سال جدید معاف شوند.


این مشاور املاک تصریح کرد: با اینکه در بازار فروش، مالکان پول لازم هم حضور دارند اما تعداد فروشنده‌هایی که به اصطلاح در این روزها دست به احتکار زده‌اند، بیشتر است.


علاوه براین فروشنده دیگری در جنوب تهران در شرایط فعلی بازار مسکن تعداد فروشنده‌های پول لازم را با تعداد فروشنده‌هایی که واحدهای خود را برای عرضه در سال جدید نگه داشته‌اند، برابر اعلام کرد و خاطر نشان کرد: در بین مالکان پول لازم تنها مصرف‌کننده‌های واقعی نیستند بلکه سازنده‌ها، دلالان و حتی سرمایه‌گذاران هم هستند زیرا سرمایه‌گذارها به‌دلیل اینکه سودی از سرمایه‌گذاری در بازار مسکن عایدشان نشده است تصمیم به خروج از بازار دارند و سازنده‌ها هم به‌دلیل اینکه سرمایه خود را به کالا تبدیل کرده‌اند برای خرید ملک و شروع ساخت در سال آینده نیاز به نقدینگی دارند و همچنین دلالان هم به‌طور یقین مورد‌های اکازیون بهتری برای سرمایه‌گذاری در کسادی بازار پیدا می‌کنند که قصد تبدیل به احسن كردن سرمایه خود را دارند.


وی اکنون تعداد اندک مراجعه‌کنندگان به بازار خرید را مربوط به متقاضیانی که با 50 میلیون تومان پول نقد و به کمک وام و رهن قصد صاحب خانه شدن را دارند، اعلام کرد.


منوچهری عنوان کرد: بازار خرید و فروش قبل از اسفند ماه از رونق و وضعیت خوبی برخوردار نبود که الان شب عید با استقبال رو به رو شده باشد و بازار معاملات اکنون در خواب به سر می‌برد. این بنگاهدار، مستاجران را در مقایسه با خریداران راغب‌تر بر جابه‌جایی شب عید اعلام کرد چراکه تعداد مستاجران حاضر در بازار بیشتر از خریداران به چشم می‌آیند.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار مسکن

 

------------------------------------------


اخبار اقتصادی - آخوندی به مجلس اعلام کرد
طرح جدید مسکن تا دو ماه آینده

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: وزیر راه و شهرسازی به نمایندگان وعده داد تا 2 ماه دیگر طرح جدید خود درخصوص مسکن را به مجلس ارائه کند.

 

محمدرضا رضایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با اشاره به جلسه کمیسیون عمران مجلس با وزیر راه‌وشهرسازی گفت: در این جلسه کمیسیون عمران، طرح سوال از وزیر راه‌وشهرسازی در دستور کار بود که مهرداد بذرپاش به نمایندگی از نمایندگان سوال‌کننده به طرح سوال پرداخت.


وی افزود: وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال نمایندگان در مورد مسکن مهر و طرح این وزارتخانه برای مسکن از نمایندگان 2 ماه فرصت خواست تا ضمن ارائه طرح خود در ارتباط با مسکن، مسکن مهر را نیز به سرانجام برساند.


عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: موضوع دیگر سقوط هواپیما در جزیره کیش بود که بنا شد تا وزارت راه و شهرسازی گزارشی را در ارتباط با این حادثه تا هفته آینده به کمیسیون ارائه کند.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد,فارس