اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«مسکن درمانی» در بورس؟



اخبار,اخبار اقتصادی,سازمان بورس


اخبار اقتصادی -  برای مهار سقوط شاخص سهام در دستورکار قرار گرفت
«مسکن درمانی» در بورس؟

 با اتخاذ یک تصمیم ضرب‌الاجلی در پایان هفته گذشته که اطلاعات آن در شامگاه جمعه روی خروجی برخی منابع خبری بازار سرمایه منتشر شد، حقوقی‌های بازار سرمایه در چهار ساعت کاری معاملات روزانه از فروش‌های کلان منع شده‌اند و تنها نیم ساعت پایانی معاملات اجازه فروش یافته‌اند.

بر اساس مقررات جدید که به گفته مسوولان سازمان بورس با هدف حمایت از سهامداران خرد به اجرا گذاشته شده، بین ساعت 8:30 الی 12 هر روز، حداکثر حجم سفارش‌های فروش وارده توسط هر کد معاملاتی (اعم از حقیقی و حقوقی) در هر نماد معادل 2 درصد حجم مبنا یا 50 هزار سهم (هر کدام بیشتر باشد) خواهد بود. در نیم ساعت پایانی، اما سقف مذکور اعمال نشده و کلیه سهامداران می‌توانند بر مبنای قیمت پایانی بازار سفارش نامحدود فروش وارد کنند.

 

برخی از کارشناسان، نقدشوندگی سهام و بازدارندگی برای خریدهای آتی و نتایج معکوس احتمالی با دستکاری شدن مکانیسم عرضه و تقاضای بازار را مورد انتقاد قرار داده‌اند. برخی این طرح را مسکنی موقت برای مثبت شدن موقتی شاخص ارزیابی کرده‌اند و برخی بر عارضه‌یابی افت شاخص‌ها تاکید کرده‌اند. عده‌ای البته این مقررات تازه را برای حمایت از سهامداران خرد مثبت می‌دانند و برای تحلیل نتایج آن به زمان نیاز دارند.


موافقان و مخالفان طرح محدودیت فروش در معاملات
محدودیت فروش سهام؛ مسكن یا درمان؟
از دیروز انجام فروش‌های كلان توسط حقوقی‌ها در بازار سرمایه با اعمال مقررات جدید با محدودیت مواجه شد تا به این وسیله از ریزش‌های ادامه‌دار بازار جلوگیری شود و مسوولان بازار سرمایه نیز بتوانند به نوعی از سهامداران خرد در حفظ قیمت‌های موجود حمایت كنند. ریزش‌های شاخص در هفته گذشته با تعیین خوراك گازی پتروشیمی‌ 15 سنتی برای هر متر‌مكعب خوراك گازی پتروشیمی‌ها در مجلس وارد فاز جدی‌تری شده بود و حركت‌های دسته‌جمعی سهامداران نیز متاثر از نامطلوب ارزیابی شدن این قیمت، شاخص بورس تهران را تا مرز 79 هزار واحد كاهش داد.


 این در حالی است كه تا نیمه دی ماه این شاخص تا مرز 90 هزار واحد نیز پیش رفته بود. این شرایط كه مورد اعتراض شدید سهامداران خرد قرار گرفته، بازتاب‌های زیادی در رسانه‌ها داشت كه كار را به نامه‌نگاری به مسوولان ارشد كشور هم رساند.

 

در این راستا مسوولان بورس از روز گذشته برای حمایت از بازار و سهامداران خرد اقدام به تغییر مقررات تازه‌ای كرده‌اند كه برخی معتقدند این تصمیم اقدامی مثبت و برخی آن را اقدامی موقت برای بازگرداندن اعتماد به بازار می‌دانند، البته از منظر برخی نیز این تصمیم اقدامی نگران‌كننده است كه چشم‌انداز تداوم آن وجود ندارد. 


در جلسه غیر‌منتظره روز جمعه 25 بهمن‌ماه، علی سعیدی، عضو هیات مدیره سازمان بورس، محمود‌رضا خواجه‌نصیری، مدیر نظارت بر بورس‌ها، علی صحرایی، معاون بازار شركت بورس اوراق بهادار تهران و بهنام محسنی، مدیر عملیات فرابورس به همراه گروهی از اصحاب رسانه در یك نشست مشترك، روی جزئیات این مقررات بحث و تبادل‌نظر كردند. مخالفت برخی با این رویه البته نهایی شدن این تغییرات را تا ساعت 20 جمعه شب به تعویق انداخت.

 

با این حال، اعلام این خبر از این ساعت و كمتر از 12 ساعت مانده به آغاز معاملات سهام دیروز، شرایط تازه‌ای را پیش پای سهامداران بازار قرار داد كه تا مشخص شدن نتایج آن باید چند روزی صبر كرد. با این حال به‌رغم آنكه اعلام این تغییرات از روز جمعه اطلاع‌رسانی ناقصی داشت، اما شنیده‌ها حاكی از آن است كه از روز پنج‌شنبه در سامانه‌های معاملاتی تغییرات لازم داده شده است.

 

براساس ضوابط جدید كه از دیروز 26 بهمن در بازار سرمایه و با هدف حمایت از سهامداران خرد، جلب حمایت بیشتر سهامداران حقوقی، تسهیل و افزایش مبادلات سهامداران بزرگ و فراهم ساختن امكان حمایت مستمر و مداوم از بازار سرمایه به اجرا گذاشته شد، بین ساعت 8:30 الی 12 هر روز، حداكثر حجم سفارش‌های فروش وارده توسط هر كد معاملاتی (اعم از حقیقی و حقوقی) در هر نماد معادل 2 درصد حجم مبنا یا 50 هزار سهم (هركدام بیشتر باشد) خواهد بود.  براین اساس، از ساعت 12 الی 12:30، سقف مذكور اعمال نشده و كلیه سهامداران (اعم از حقیقی و حقوقی) می‌توانند به میزان موردنظر، سفارش فروش وارد كنند.

 

ضمنا در دوره زمانی 12 الی 12:30، سفارش‌های خرید و فروش، برمبنای قیمت پایانی بازار در ساعت 12 وارد سامانه معاملات خواهد شد. همچنین سفارش‌های فروش در دوره زمانی 12 الی 12:30 به‌صورت انجام و ابطال (Fill & Kill) قابل ارسال خواهد بود. تاكید شده سفارش‌های خرید در بازار كما فی السابق و بدون سقف انجام خواهد شد. در این رابطه طبعا باید گفت تصمیم به تغییر در رویه معاملات موقتی است و تا زمان بازگشت به شرایط عادی این شرایط ادامه می‌یابد.

 

البته می‌توان شرایط ویژه اقتصادی كشور را در این زمینه مد‌نظر قرار داد و مسوولان را ناگزیر از اتخاذ چنین تصمیماتی نیز دانست، اما عموما تغییرات هیجانی بیشتر به آزمون و خطایی شبیه اند كه واكنش‌های منفی‌تر می‌تواند به سرعت تاریخ مصرف آنها را منقضی كند. شنیده‌ها همچنین از عدم تمایل حقوقی‌ها برای جمع‌آوری سهام در مواقع لزوم حكایت دارد.

 

تلاش برخی مسوولان برای به بازار كشاندن حقوقی‌ها در شرایط موجود، به نتایج ملموسی نرسیده و صندوق‌های ایجاد شده برای حمایت از بازار در شرایط ریزشی چندان كارآیی از خود نشان نداده است. از این رو بازار سرمایه در آستانه برخی انتقاد‌ها از این وضعیت به تغییرات اخیر متوسل شده است. از برخی كارگزاران نیز خبر می‌رسد كه امكان فروش‌های كلان برای برخی حقوقی‌ها در نیم ساعت پایانی با مشكل مواجه است.

 

در یك نمونه قابل ذكر، دیروز برای یك سهم خاص در نیم ساعت پایانی بازار امكان كشف قیمت نبود و فروش سهام با مشكل مواجه شد. در این نمونه تا ساعت 12 حجم مبنا پر نشده و قیمت آن در محدوده 295 تومان ثابت مانده، در حالی كه نرخ فروش برای این سهم 305 تومان پیشنهاد شد كه به گفته كارگزار مربوطه امكان تعیین نرخ دقیقی برای فروش سهم مذكور وجود نداشت.

 

دیروز البته بازار پس از چند روز روند كاهشی مثبت بود و ارزش معاملات در هر دو بازار فرابورس و بورس تهران تقریبا به 205 میلیارد تومان رسید. در حالی كه در اوج روند شاخص در دی‌ماه ارزش معاملات روزانه تا 1000 میلیارد تومان هم رسید و در متوسط 9 ماهه ارزش بازار تا 400 میلیارد تومان در روز هم افزایش یافت. 


نماگرهای روز اول به نفع حقیقی‌ها
بر‌اساس آمارهای موجود، تعداد نمادهای مورد معامله در نخستین روز اجرای طرح حمایت از سهامداران خرد در قیاس با روز کاری قبل پنج درصد افزایش یافته و از رقم 368 نماد به حدود 388 نماد رسیده است. به گزارش «سنا»، در معاملات دیروز بازار سهام، ارزش معاملات در قیاس با روز کاری قبل تغییری نداشت، اما تعداد خریداران 71/57 درصد افزایش یافت، به طوری که تعداد خریداران از هشت هزار و 913 به 14 هزار و 57 نفر خریدار رسیده است. رشد مذکور حاکی از افزایش امیدواری و خرید تعداد بیشتری از سرمایه‌گذاران است.


در کنار این موضوع، تعداد فروشندگان حقیقی بازار از هفت هزار و 976 به 13 هزار و 370 فروشنده افزایش یافته که نمایانگر نقد‌شوندگی بیشتر در بازار است. همچنین ارزش فروش فروشندگان حقیقی از 60 درصد کل معاملات در روز معاملاتی قبل به 77 درصد رسید که رشد 17 درصدی این رقم هم نشان از حمایت بیشتر از سهامداران حقیقی و تحقق اهداف این طرح جدید دارد.


نقد‌شوندگی سهام را مشكل نكنیم
در این راستا دكتر حیدر مستخدمین‌حسینی، با بیان اینكه دستكاری در معاملات نتایج معكوسی به دنبال خواهد داشت از جمله منتقدان به این تغییرات است.

 

وی به دنیای اقتصاد گفت: این رویه در هیچ جای دنیا سابقه ندارد و در شرایط فعلی می‌تواند سیگنال‌های منفی را به سهامداران القا كند. به گفته رئیس اسبق هیات مدیره بازار سرمایه، زمانی كه محدودیتی برای فروش سهام ایجاد می‌شود، خریداران نگران از حبس و انباشت سهام، در مورد خریدهای بیشتر دچار تردید می‌شوند و این تغییرات اگر در كوتاه مدت بتواند نتیجه‌ای داشته باشد، در میان مدت و بلندمدت سیگنال‌های بازدارنده قوی تری خواهد یافت.

 

این كارشناس بازار سرمایه همچنین با برشمردن ویژگی‌های بازار سهام، تسهیل نقدشوندگی سهام را ویژگی مهم آن دانست و از تغییرات ایجاد شده كه شائبه مشكل‌تر شدن نقد شوندگی سهام را ایجاد می‌كند، انتقاد كرد.  وی ایجاد یك سهمیه فروش 50 هزار سهمی را برای سهامداران به نوعی ایجاد توقع برای استفاده از این حق دانست و از تشدید وسوسه فروش سهام توسط سهامداران اظهار نگرانی كرد. 

 

او با توجه به محدود شدن امكان فروش‌های كلان توسط حقوقی‌ها واكنش‌های احتمالی این گروه برای دور زدن این قوانین با استفاده از حق فروش سهامداران خرد را نیز مطرح كرد.  مستخدمین‌حسینی مسوولان را از دستكاری مكانیسم‌های عرضه و تقاضا در بازار سهام برحذر داشت و شفافیت در معاملات را مورد تاكید قرار داد. او همچنین ایجاد فاصله بین سهامداران حقیقی و حقوقی را در بازار سهام سایر كشور‌ها بی سابقه دانست. 


نمی‌تواند بلندمدت باشد
همچنین دكتر حسین عبده‌تبریزی، دبیر كل سابق بورس نیز در این زمینه گفت: سازمان بورس و شورای بورس مصمم هستند كه تا قبل از سال جدید، اوضاع بورس را به شرایط عادی بازگردانند بنابراین تلاش می‌كنند تا معاملات آزاد شود؛ البته این تغییرات نمی‌تواند بلندمدت باشد. به گفته وی مسوولان بورس بر این نظرند كه با این تغییرات اطمینان را به بازار سهام بازگردانند. وی كه البته نخواست وارد جزئیات بیشتری بشود ضمن اظهار امیدواری به بازگشت بازار به شرایط عادی، امكان تداوم این تغییرات در میان مدت را بعید دانست. 


علت را جست‌وجو كنید
شاهین شایان‌آرانی، كارشناس بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: محدودیت دلهره و ترس ایجاد می‌كند، وقتی تقاضا برای فروش زیاد است این موضوع باید عارضه‌یابی شود و علت را جست‌وجو كرد، نه جلوی آن را گرفت. 


وی افزود: عارضه‌یابی علت افزایش صف فروش و تحقیق در مورد آن مهم‌تر از محدود كردن فروش سهام است و این قضیه مانند محدود كردن سپرده‌گذاران بانكی برای برداشت سرمایه‌شان از بانك و تبدیل سپرده‌‌‌هایشان به پول نقد است كه اصلا منطقی نیست. 


شایان‌آرانی تصریح كرد: این نوع برخورد با سرمایه‌گذاران بازار سرمایه نگران‌كننده است، زیرا معتقد نیستم كه وقتی تقاضا برای فروش زیاد است بازار حتما با یك بحران مواجه است. محدود كردن فروش سهام در بازار سرمایه پیام خوبی ندارد و نباید سهامدار را از حق طبیعی خود محروم كرد تا شاخص‌ها به صورت تصنعی مثبت شود. 


شایان‌آرانی در پاسخ به این سوال كه در مواقعی كه شاخص‌ها در حال افت است چه كار باید كرد، گفت: معتقدم شاخص باید روند منفی داشته باشد چون شاخص‌ها بیش از حد رشد كرده بود، وقتی شاخص‌ها به صورت شتابان رشد داشت باید جلوی آن گرفته می‌شد نه الان كه شاخص‌ها در حال بازگشت به حد نرمال است. 


این طرح مسكن است
همچنین عظیم ثابت در گفت‌وگو با «ایسنا»، در‌خصوص طرح حمایتی سازمان بورس از سهامداران خرد گفت: این طرح تنها یك مسكن بوده و در كوتاه مدت می‌تواند از روند ریزشی بازار جلوگیری كند. 


وی افزود: اتخاذ این سیاست‌ها به بهبود بورس كمك می‌كند ولی این تصمیم تنها مسكنی برای دوره محدود است و در كوتاه مدت جواب می‌دهد و زمانی كه این ابزار برداشته شود همان روند دنبال می‌شود.  ثابت با بیان اینكه این طرح با مكانیزم عرضه و تقاضا همخوانی ندارد، اظهار كرد: مسوولان بورس تنها راه حل برای وضعیت فعلی بورس را ایجاد ضوابط معاملاتی جدید دانستند ولی این سیاست در مكانیزم بازار دخالت می‌كند.  وی اضافه كرد: همچنین این سیاست ایجاد دلزدگی در بورس كرده و این فرضیه را به وجود می‌آورد كه اوضاع بازار بسیار وخیم است در حالی كه اوضاع بازار چندان هم بحرانی نیست.


انتظار داریم صف نشینی كاهش یابد
در همین رابطه، مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس با تشریح جزئیات این مصوبه گفت: در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از سرمایه‌گذاران حقوقی با اعتقاد به ارزنده بودن سهام، تمایل به حمایت از سهامداران خرد دارند، اما در عین حال تاكید دارند كه این حمایت صرفا در قالب خرید سهام از سهامداران خرد صورت گیرد و نه سهامداران عمده كه با این مصوبه، این انتظار مرتفع خواهد شد. 

 

خواجه‌نصیری همچنین افزود: معمولا در ابتدای ساعت معاملات، ایجاد صف‌های فروش منجر به تشدید جو روانی در بورس می‌شود، اما انتظار داریم اجرای این طرح، پدیده صف نشینی در ابتدای روز را كاهش داده و با توجه به متوازن كردن بازار، زمینه تصمیم‌گیری درخصوص كاهش حجم مبنا و افزایش دامنه نوسان در بلندمدت را در بازار سرمایه فراهم كند. 

 

وی تاكید كرد این طرح، هیچ‌گونه محدودیتی را درخصوص فروش سهام در حجم‌های بالاتر ایجاد نمی‌كند و سهامداران می‌توانند بیش از سقف‌های فروش در نظر گرفته شده، در بازه زمانی 12 الی 12:30 در هر روز اقدام به ارائه سفارش فروش كنند.  به گفته مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس، با اجرای این مصوبه، برای نخستین بار trading at last كه در بسیاری از بورس‌های دنیا نیز اجرا می‌شود، در بورس كشور به اجرا گذاشته خواهد شد.  خواجه‌نصیری خاطرنشان كرد: براساس آمارها، با اجرای این مصوبه، در حدود 90 درصد تعداد سفارش‌های فروش خرد تغییری ایجاد نخواهد شد.

وزیر اقتصاد در جمع مدیران بازار سرمایه تاكید كرد
بورس بهترین مكان برای كسب بازدهی بالاتر 
وزیر امور اقتصادی و دارایی در جمع مدیران بازار سرمایه بر لزوم تقویت «صندوق ثبات» با تزریق نقدینگی از سوی حقوقی‌های بازار تاكید كرد.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اعتماد مردم به بازار سرمایه حاكی از خوش‌بینی مردم نسبت به آینده این بازار و رسیدن به شرایط بهتر است. به گزارش شادا، دكتر علی طیب‌نیا روز شنبه درنشست مشترك با مدیران بازار سرمایه و بازیگران بزرگ بورس با بیان این مطلب اظهار كرد: دولت تدبیر و امید با تكیه بر اعتماد مردم برنامه ریزی‌هایی را اتخاذ كرد كه در نهایت اعتماد مردم به دولت جذب شد.


وی تصریح كرد: مردم نیاز دارند دارایی و پس‌اندازهای خود را در بالاترین بازدهی و كمترین میزان ریسك حفظ كنند و بهترین مكان برای رسیدن به این هدف بورس است. طیب‌نیا افزود: یكی از سیاست‌های دولت این بود كه با اطمینانی كه به مردم می‌دهد سرمایه‌ها را به سمت بازار سرمایه سوق دهد.

 

وزیر اقتصاد یكی از موفقیت‌های مهم بازار سرمایه در دولت تدبیر و امید را ورود 500 هزار نفر سهامدار جدید به بورس عنوان كرد.  وزیر امور اقتصادی و دارایی تاكید كرد: ما به دنبال افزایش قیمت نیستیم، بلكه  دنبال افزایش ارزش بازار و حجم بازار هستیم.  طیب‌نیا با اشاره به برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای ورود سهام عدالت به بازار سرمایه اظهار كرد: شفاف‌ترین و مناسب‌ترین گزینه برای واگذاری، بورس است.

 

وی درخصوص نوسانات اخیر بازار سرمایه كشور نیز گفت: افزایش قیمت‌ها حباب گونه بود و به همین دلیل دولت تصمیم گرفت در جهت پیشگیری از تبعات احتمالی آن ورود پیدا كند. وزیر اقتصاد افزایش قیمت خوراك پتروشیمی را به‌عنوان یكی از دلایل نوسانات اخیر بازار سرمایه برشمرد و خاطرنشان كرد: بازار سرمایه و صنایع پتروشیمی آمادگی پذیرش قیمت زیر 10 سنت را دارند كه با مذاكرات صورت گرفته امیدواریم مجلس نسبت به این موضوع مساعدت كنند.

 

دكتر طیب‌نیا همچنین از عرضه سهام خرد در بازار خبر داد و گفت: با عرضه سهام خرد در بازار جلوی رشد بی رویه افزایش قیمت گرفته شد.  وی بر لزوم تامین مالی توسط حقوقی‌های بازار برای تقویت «صندوق ثبات» و تقویت متوازن بازار اولیه و ثانویه تاكید كرد.
 اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
راه اندازی بورس مسکن به بورس کالا واگذار شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بورس بازار مسکن را برهم ریخت



اخبار,اخبار اقتصادی, سازمان بورس


اخبار اقتصادی - بورس بازار مسکن را برهم ریخت

مخالفت شورای نگهبان با افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها موجب شد تا طی دو روز گذشته مسیر حرکتی شاخص بورس صعودی شود. در صورتی که روند حرکتی شاخص بورس مثبت شود، حداقل آرامش به بازار مسکن نیز بازخواهد گشت.

هرچند نوسان شاخص بورس تهران قدری آرام شده است ولی افت ناگهانی پایان هفته گذشته بورس موجب شد تا بازار مسکن با شوک مواجه شود.

به گزارش خبرآنلاین، قیمت اوراق حق تقدم وام مسکن امروز در کارگزاری های بانک مسکن از عدد 51 هزار تومان هفته گذشته به 60 هزار تومان افزایش پیدا کرد. برخی کارگزاران بانک مسکن اعتقاد دارند رشد قیمت اوراق به دلیل بحران پیش آمده در بازار سرمایه رخ داده است. به باور این گروه کاهش ناگهانی شاخص بورس موجب شده تا سرمایه گذاران خرد دارایی هایشان را از بازار مسکن به بورس منتقل کنند.

درهمین حال پیش بینی می شود طی روزهای آینده روند معاملات مسکن شتاب بیشتری بگیرد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز هفته گذشته پیش بینی کرده بود که در ابتدای اسفندماه بازار با رونق همراه شود. گزارش هایی که از بازار مسکن منتشر می شود، نشان می دهد تعداد مراجعات به مشاوران برای استعلام قیمت افزایش یافته است.

 

البته براساس گفته های رئیس اتحادیه مشاوران املاک کل قراردادهای مسکن در سال جاری تنها 207 هزار و 269 مورد بوده است. براساس گفته های عقبایی بیشترین حجم معاملات مسکن مربوط به اردیبهشت ماه بود و یک رکورد محسوب می شود اما از اردیبهشت به بعد روند نزولی حجم معاملات مسکن آغاز شد. این شرایط تا در آبان ماه به بحرانی ترین نقطه رسید. در مهرماه در کل کشور 143هزار و 596 قرارداد داشتیم اما در آبان ماه این تعداد به 128 هزارو 480 قرارداد رسید و سیر نزولی داشته است.  تعداد قراردادهای مسکن در شهر تهران در مهرماه امسال 25 هزار و 354 فقره و در آبان ماه 23 هزار و 463 فقره بوده است. مشاوران املاک براین باورند که معاملات در اسفندماه رونق می گیرد.

به نظر می رسد بحرانی که در بورس رخ داده اصلی ترین دلیل تقویت این گمانه باشد.

صبح امروز روند حرکتی شاخص بورس جهت مثبت پیدا کرد. به این ترتیب پیش بینی می شود طی روزهای آینده قدری از التهاب بازارهای موازی مانند ارز، طلا و مسکن کاسته شود. رشد شاخص بورس تحت تاثیر خبررسانی در مورد وضعیت پتروشیمی ها رخ داده است.

طی دو روزگذشته موجی از انتقادها علیه شرکت های پتروشیمی در رسانه های گروهی ایجاد شده است. گزارش های رسمی نشان می دهد طی دو سال گذشته میزان سود برخی مجموعه های پتروشیمی از 300 درصد فراتر رفته است. حتی برخی مجموعه های پتروشیمی محصولاتشان را به قیمت 20 برابر بالاتر از هزینه های تولید در بازار عرضه کرده اند.

مسولان بورس کالا نیز خبر داده اند که پتروشیمی ها محصولات صادراتیشان را به این مجموعه نمی آورند. همین خبرها تایید می کند که طی دو سال گذشته برخی شرکت های پتروشیمی اقدام به فروش ارز در بازار آزاد هم کرده بودند. با این حال این مجموعه ها دو هفته تمام بورس را با بحران جدی مواجه ساختند.

نرخ خوراک پتروشیمی ها پیش از این تنها 5 سنت بود ولی دولت پیشنهاد نرخ 15 سنتی را ارائه داده بود. این نرخ از سوی مجلس هم مورد تصویب قرار گرفت ولی از سوی شورای نگهبان رد شد. نرخ 5 سنتی مربوط به دوره ای بوده که قیمت دلار تنها 900 تومان بوده است. در دولت گذشته قرار بود نرخ خوراک پتروشیمی ها گران شود ولی با لابی شرکت ها این اتفاق رخ نداد.

 

دولت یازدهم جهت شفاف سازی قیمت اقدام به افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها کرده است. در حال حاضر حاشیه های اطراف شرکت های پتروشیمی به اصلی ترین بحران بورس بدل شده است. وزیراموراقتصادی و دارایی سه روز قبل تلاش کرد تا به بحران بورس پایان دهد. به نظر می رسد برنده بازی بورس، شرکت های پتروشیمی باشند. 

در حال حاضر تنها 6 شرکت پتروشیمی از خوراک گازی استفاده می کنند. پردیس، فن آوران، شیراز، کرمانشاه، زاگراس و مارون این شرکت ها به شمار می روند. این مجموعه های پتروشیمی هم به شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان تعلق دارند که 85 درصد سهام این شرکت ها برای مجموعه ساتاست.

 

همچنین سرمایه گذاری غدیر سال 85 تمام شرکت های تولید کننده اوره و آمونیاک را خریداری کرد و طی سال های گذشته به دلیل نرخ پایین خوراک سودهای زیادی کسب کرد. شرکت گسترش پارسیان را نیز شرکت سرمایه گذاری غدیر تاسیس کرده  و در سال 90 وارد بورس تهران شده است. گزارش ها نشان می دهد یکی از این پتروشیمی ها محصولاتش را با قیمت 20 برابر بالاتر در بازار می فروشد. این در حالی است که محصولات این پتروشیمی در بورس کالا باید عرضه شود.

 

سرمایه شرکت سرمایه گذاری پردیس هم 100 میلیارد تومان اعلام شده ولی همین شرکت سال گذشته 1800 میلیارد تومان فروش داشته است. بازهم این گزارش ها نشان می دهد تنها 200 میلیارد تومان از این عدد هزینه تولید بوده و شرکت یک میلیارد و 600 میلیارد تومان سود کرده است.

مخالفت شورای نگهبان با افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها موجب شد تا طی دو روز گذشته مسیر حرکتی شاخص بورس صعودی شود. در صورتی که روند حرکتی شاخص بورس مثبت شود، حداقل آرامش به بازار مسکن نیز بازخواهد گشت.
 اخبار اقتصادی - خبر آنلاین