اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مسن‌ترین نامزد ادوار انتخابات ریاست جمهوری


بنا به حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در سن 79 سالگی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، مقوله سن در انتخابات پیش رو اهمیت خاصی پیدا کرده است، چنان اهمیتی که آیت الله علم الهدی از شورای نگهبان می خواهد که شرط سنی را در بررسی صلاحیت نامزدها لحاظ کند اگرچه که در قانون انتخابات ریاست جمهوری محدودیت سنی برای نامزدها در نظر گرفته نشده است.

مجله مهر: بنا به حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در سن 79 سالگی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، مقوله سن در انتخابات پیش رو اهمیت خاصی پیدا کرده است، چنان اهمیتی که آیت الله علم الهدی از شورای نگهبان می خواهد که شرط سنی را در بررسی صلاحیت نامزدها لحاظ کند اگرچه که در قانون انتخابات ریاست جمهوری محدودیت سنی برای نامزدها در نظر گرفته نشده است.

 آیت الله هاشمی رفسنجانی با 79 سال سن در دوره یازدهم انتخابات و صادق طباطبایی با 34 سال سن در دوره اول انتخابات به ترتیب مسن ترین و جوان ترین نامزدهای ادوار انتخابات هستند.


جوان ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری در یازده دوره ای که از سال 58 تاکنون برگزار شده است صادق طباطبایی بوبده است که در دوره اول با 36 سال سن وارد کارزار انتخاباتی شده بود. در آن دوره صادق خلخالی با 53 سال سن مسن ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود. ابوالحسن بنی صدر که در آن دوره حائز اکثریت آرا شد 46 ساله بود.

در انتخابات دوره دوم که دوم مردادماه سال 1360 و پس از عزل بنی صدر برگزار شد عباس شیبانی با 50 سال سن مسن ترین نامزد انتخابات بود. علی اکبر پرورش با 39 سال سن جوانترین نامزد انتخابات بود. محمد علی رجایی که در آن دوره حائز اکثریت آرا شده در دهه 40 عمر خود بود او 48 ساله بود. جالب آنکه در دوره سوم انتخابات ریاست جمهوری هم که بعد از ترور و شهادت محمد علی رجایی در همان سال 60 برگزار شد پیروز انتخابات باز هم در دهه 40 عمر خود بود.

 آیت الله سید علی خامنه ای- رهبر معظم انقلاب- که در آن مقطع از سوی مردم به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدند 42 سال سن داشتند. سیدرضا زواره ای با 43 سال سن مسن ترین نامزد آن دوره از انتخابات بود. علی اکبر پرورش و حسن غفوری فرد 38 و 39 ساله بودند. علی اکبر پرورش بعد از صادق طباطبایی در ردیف دوم جوانترین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قرار می گیرد.


در دوره چهارم هم آیت الله خامنه ای که در آن زمان 46 ساله بودند رای اکثریت را آوردند. در انتخابات سال 64 علاوه بر رهبر معظم انقلاب حبیب الله عسگراولادی و سید محمود کاشانی با یکدیگر رقابت می کردند که به ترتیب 53 و 43 ساله بودند.

دوره پنجم ریاست جمهوی در حالی برگزار شد که دیگر دوره پیروزی اعضای باشگاه نامزدهای چهل ساله به سرآمده بود. آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوره پنجم انتخابات ریاست جمهوری که در مردادماه سال 68 برگزار شد، با 55 سال سن پیروز انتخابات شد. عباس شیبانی رقیب او 58 ساله بود. در دوره ششم ریاست جمهوری هم آیت الله هاشمی رفسنجانی 59 ساله بود. جوانترین نامزد و در واقع جوانترین رقیب او در آن دوره احمد  توکلی بود که 42 سال سن داشت.

انتخابات ریاست جمهوری سال 76 که به روی کارآمدن دولت اصلاحات انجامید دو نامزد 54 ساله داشت که رقابت اصلی هم بین همانها بود. سید محمد خاتمی و علی اکبر ناطق نوری رقیبان اصلی این انتخابات بودند. محمد محمدی ری شهری 51 ساله در آن زمان، و مرحوم سیدرضا زواره ای 59 ساله در آن زمان، از نامزدهای دیگر این انتخابات بودند.

در انتخابات هفتم که از لحاظ تعداد نامزدها هم – بعد از انتخابات دوره اول- رکورد ثبت کرد سید محمد خاتمی با 58 سال پیروز انتخابات شد. شهاب الدین صدر با 40 سال سن جوانترین و سید محمود کاشانی با 59 سال سن مسن ترین نامزدهای آن دوره بودند.

تیرماه 84 آیت الله هاشمی رفسنجانی در سن 72 سالگی باز وارد کارزار انتخاباتی شد. او مسن ترین نامزد آن دوره از انتخابات بود. محمود احمدی نژاد که پیروز آن انتخابات شد با 49 سال سن جوانترین نامزد انتخابات سال 84 بود.

4 سال بعد در انتخابات دهم مهدی کروبی رکورد مسن ترین نامزد را زد. او با 73 سال سن در این انتخابات حضور پیدا کرده بود. محمود احمدی نژاد 53 ساله بود و رقبای او میرحسین موسوی و محسن رضایی به ترتیب 68 و 55 سال سن داشتند.

جوانترین نامزد انتخابات پیش رو علیرضا زاکانی است که 48 ساله است. آیت الله هاشمی رفسنجانی 79 ساله است و محمد باقر قالیباف با 52 سال سن وارد کارزار انتخاباتی شده است. ولایتی و حداد عادل هر دو 68 ساله هستند. رضایی 59 ساله شده است و محمدرضا عارف 62 ساله است.


ویدیو مرتبط :
سقوط هواپیمای نامزد انتخابات ریاست جمهوری برزیل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عارف گزینه اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری/ خاتمی و نوری نامزد نمی‌شوند



عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه به احتمال زیاد محمدرضا عارف کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود، گفت: بعید می دانم خاتمی و نوری برای ریاست جمهوری کاندیدا شوند.

حسن غفوری فرد در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برخی اخبار مبنی بر حضور احتمالی سید محمد خاتمی و عبدالله نوری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: بعید می دانم خاتمی و نوری برای ریاست جمهوری کاندیدا شوند.

وی در خصوص کاندیدای اصلی اصلاح طلبان در ریاست جمهوری یازدهم گفت: به احتمال زیاد محمدرضا عارف کاندیدای اصلاح طلبان خواهد بود.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین تاکید کرد: آقای عارف خود هم اعلام کرده است که به احتمال زیاد نامزد ریاست جمهوری خواهد بود..../مهر