اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مرگ 53 نفر در پی سوءمصرف الکل در کشور



اخبار حوادث - مرگ 53 نفر در پی سوءمصرف الکل در کشور

مسئول امور آموزش آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان این‌که مصرف مشروبات الکلی زمینه ساز بسیاری از حوادث مانند سوانح رانندگی، کار و نزاعات خیابانی است، گفت: در هفت ماهه امسال 53 نفر به دلیل سوءمصرف الکل در کشور جان خود را از دست دادند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 31.1 درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی کشور، کامبیز سلطانی نژاد به آسیب های جسمی و روانی ناشی از سوءمصرف و اعتیاد به الکل اشاره کرد و افزود: از آنجا که سوءمصرف و اعتیاد الکل در مصرف کننده با بروز اختلالات روانی از جمله اختلال در قضاوت و نیز تأخیر در بروز واکنش های مناسب و بهنگام همراه است، می تواند زمینه ساز بروز بسیاری از حوادث و جرایم مانند سوانح رانندگی، حوادث کار، نزاع ها و دیگر آسیب های اجتماعی در کشور شود.

وی با اشاره به این که مصرف مشروبات الکلی در کشور با پدیده سوء مصرف و اعتیاد به الکل همراه است، عنوان کرد: مصرف مشروبات الکلی امروزه در کشور به عنوان یکی از معضلات در حوزه اعتیاد، سلامت روان، بهداشت فردی و آسیب های اجتماعی مطرح است و هر چند در کشور ما به علت مبانی شرعی و فرهنگی، مصرف مشروبات الکلی پایین تر از دیگر کشورهاست، اما به دلیل گستردگی عوارض مصرف الکل و نیز نقش آن در وقوع حوادث و جرایم مختلف، برای جلوگیری از آثار سوء آن، نیازمند توجه جدی به این معضل هستیم.

عضو هیات علمی سازمان با اشاره به این که در کشور ما بر اساس معیارهای شرعی و قانونی، هر گونه تولید، خرید و فروش، حمل و نگهداری و مصرف مشروبات الکلی ممنوع و مشمول مجازات است، اظهار کرد: تولید و توزیع مشروبات الکلی تقلبی در کشور، هر از گاهی با بروز مسمومیت هایی با متانول همراه است که این امر سبب مسمومیت، مرگ و میر و آسیب های دائمی در سوء مصرف کنندگان این فرآورده ها می شود.

سلطانی نژاد یادآور شد: هرچند در سال های اخیر، اقدامات مناسبی در زمینه انجام مطالعات و طرح های کاربردی با هدف پیشگیری، تشخیص و درمان معتادان به الکل از سوی مراجع متولی بهداشت و درمان کشور انجام شده است، با وجود این ضرورت برگزاری سمینارهای علمی با هدف شناسایی افراد جامعه بویژه شاغلان گروه پزشکی با ابعاد بهداشتی، روانی، قانونی سوءمصرف و اعتیاد به الکل بیشتر از گذشته احساس می شود.

برگزاری سمینار سوء مصرف و اعتیاد به الکل در دی ماه
وی از برگزاری سمیناری با موضوع سوء مصرف و اعتیاد به الکل خبر داد و یادآور شد: مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با هدف آشنایی هر چه بیشتر همکاران گروه پزشکی با وضع سوء مصرف و اعتیاد به الکل در کشور و آشنایی با ابعاد تشخیصی، درمانی و قانونی سوء مصرف و اعتیاد به الکل و پروتکل های درمانی آن سمینار علمی دو روزه ای با عنوان سوءمصرف و اعتیاد به الکل از جنبه های طب بالینی و قانونی برگزار می کند که در آن ابعاد مختلف موضوع بررسی خواهد شد.

دبیر علمی سمینار سوءمصرف و اعتیاد به الکل به حضور استادان، متخصصان و شخصیت های سیاستگذار و تصمیم گیرنده در این سمینار اشاره و تصریح کرد: در این سمینار که نهم و دهم دی ماه در سالن شهید بهشتی ستاد سازمان پزشکی قانونی کشور برگزار می شود، مباحثی از قبیل اپیدمیولوژی سوءمصرف الکل در کشور، فارماکولوژی اتانول و متانول، راهبردهای دارویی و روانپزشکی در درمان مصرف الکل، نگاهی به پروتکل درمان اعتیاد به الکل، مسمومیت جمعی با متانول- علل و همه گیری شناسی در ایران، بیماریابی فعال در مسمومیت های جمعی با متانول، مدیریت و درمان بیمار مسموم با متانول، روش های آزمایشگاهی شناسایی الکل در نمونه های زیستی، آشنایی با شاخص های بیوشیمیایی مصرف الکل، سوءمصرف الکل از دیدگاه پزشکی قانونی، سوءمصرف الکل و تصادفات رانندگی و چالش های اخلاقی در درمان بیمار معتاد به الکل بررسی می شود.
 

اخبار حوادث - ایسنا


ویدیو مرتبط :
53- پاک کردن کوکی ها در پی اچ پی PHP

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کرمان: مرگ 4 و بستری شدن 300 نفر به دلیل مصرف الکل مسموم



مصرف الکل مسموم در کرمان

کرمان: مرگ 4 و بستری شدن 300 نفر به دلیل مصرف الکل مسموم

وضعیت 9 نفر وخیم است. این افراد در کما هستند و دچار نابینایی نیز شده‌اند / 100 تن دیگر نیز در بیمارستان‌ها تحت دیالیز قرار گرفته تا سموم از بدنشان خارج شود / تمامی حادثه‌دیدگان در رده سنی زیر 27 سال هستند.

مسمومیت بر اثر مصرف الکل در شهر رفسنجان از بامداد چهارشنبه تاکنون سبب بستری شدن 298 تن در بیمارستان و مرگ 4 نفر شده است.

به گزارش عصر ایران، دکتر حمید نجم‌الدین، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با تایید این خبر گفت: 298 تن به علت مسمومیت با الکل، در بیمارستان علی‌بن‌ابی طالب (ع) رفسنجان و بیمارستان شهرهای سیرجان، زرند، کرمان، شهر بابک و بردسیر بستری شده‌اند.

وی در مورد با بیان اینکه اولین مورد حادثه در ساعت سه بامداد روز چهارشنبه به اورژانس رفسنجان افزود: برابر آخرین آمار، چهار تن بر اثر مسمومیت جان خود را از دست داده‌اند که این آمار ابتدا به علت این که نام یکی از جانباختگان با دو هویت ثبت شده بود، پنج تن اعلام شده بود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان همچنین از وخامت اوضاع 9 تن خبر داد و گفت: این افراد که در کما هستند، دچار نابینایی نیز شده‌اند.

نجم‌الدین افزود: همچنین 100 تن دیگر نیز در بیمارستان‌ها تحت دیالیز قرار گرفته تا سموم از بدنشان خارج شود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان با بیان اینکه پس از اطلاع‌رسانی‌های انجام شده در سطح شهر، عده‌ای از شهروندان نیز دچار شک شده و به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، به ایسنا گفت: به همین علت برخی از آمارها از مسمومیت 500 تن حکایت داشت، اما این تعداد صحت ندارد؛ زیرا پس از مراجعه قریب به 200 تن از شهروندان، مشخص شد که علایم مسمومیت در آنان وجود ندارد.

وی همچنین ضمن رد اخبار و شایعات مطرح‌شده درباره اینکه تمام این افراد در یک مهمانی دچار مسمومیت شده‌اند، گفت: چنین چیزی صحت ندارد و حادثه‌دیدگان از تمام سطح شهر بوده‌اند، اما مواردی نیز در روز چهارشنبه به ما گزارش شد که مربوط به یک جشن عروسی و همچنین یک جشن تولد بود.

نجم‌الدین، جنسیت تمامی حادثه‌دیدگان را مرد و دارای رده سنی زیر 27 سال اعلام کرد و درباره علت مسمومیت این افراد به ایسنا گفت: نمونه خون این افراد برای بررسی به بیمارستان علوم‌پزشکی کرمان و تهران ارسال شده، اما بر اساس نظرات بالینی متخصصان، علت مسمومیت این افراد مصرف متانول است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان با بیان اینکه در حال حاضر اورژانس رفسنجان در آماده‌باش کامل است، خاطرنشان کرد: سرگیجه، تهوع، دوبینی، عدم‌تعادل و ... از علائم این مورد است و در صورتی که هر یک از شهروندان با چنین مواردی روبرو شدند، سریعا به مراکز اورژانس مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه روند مراجعه افراد به اورژانس که از بامداد چهارشنبه آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد، خاطرنشان کرد: البته اوج مراجعات مربوط به دیروز بود که در همین راستا از بیمارستان‌های استان کرمان و شهرهای مجاور نیز درخواست کمک کرده‌ایم.

فرمانداری ویژه رفسنجان به نقل از مرکز فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان نیز در سایتش درباره این حوادث اعلام کرد که از ساعت 3 بامداد روز پنجشنبه 9 خردادماه تا ساعت 10 صبح روز جمعه 10 خردادماه تعداد کسانی که در اثر مصرف نوشیدنی مشکوک دچار مسمومیت شده و به بیمارستان علی‌بن‌ابی طالب (ع) رفسنجان مراجعه کردند، 298 تن هستند که از این تعداد چهار تن فوت شدند./عصرایران