اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مرگ 15 کودک معلول درمرکز نگهداری نارمک


15 کودک در یک مرکز نگهداری معلولان ذهنی - جسمی تحت پوشش سازمان بهزیستی در سال جاری در حالی جان باختند که علیرغم برخی ادعاها درمورد وقوع سهل‌انگاری و بی‌دقتی، مدیران بهزیستی مرگ این کودکان را امری طبیعی می‌دانند.

خبرگزاری ایسنا: 15 کودک در یک مرکز نگهداری معلولان ذهنی - جسمی تحت پوشش سازمان بهزیستی در سال جاری در حالی جان باختند که علیرغم برخی ادعاها درمورد وقوع سهل‌انگاری و بی‌دقتی، مدیران بهزیستی مرگ این کودکان را امری طبیعی می‌دانند.

مرکز نگهداری معلولان نارمک در زمینه نگهداری معلولان فلج مغزی و ذهنی، معلولانی که دارای نقص مادرزادی، ژنتیکی، مشکلات تنفسی و عفونی، افراد دارای مشکلات گوارشی شدید و آسیب‌های تنفسی، ادراری و سیستم دفاعی ضعیف در پایتخت فعالیت می‌کند.

یکی از کارکنان مرکز نگهداری معلولان نارمک  با بیان اینکه 15 مورد فوت در این مرکز از ابتدای سال جاری تا کنون رخ داده است، افزود: از این تعداد دو- سه مرگ به علت بی‌احتیاطی و کم کاری رخ داده، به عنوان مثال در مورد یکی از کودکان، مرگ در نیمه شب اتفاق افتاده چرا که داروی تشنج را به کودک نداده‌اند و کودک از تخت پایین افتاده و این اتفاق منجر به مرگ وی شده است، این درحالی است که فوت شده را تا صبح نگه می‌دارند و اطلاع نمی‌دهند.

وی همچنین به یکی دیگر از مرگ‌ و میر‌های کودکان در مرکز نارمک اشاره کرد و گفت: در مورد یکی از مرگ‌ها با پزشک طرف قرارداد مرکز تماس گرفته‌ و از وی خواسته‌اند تا گواهی فوت صادر کند، اما پزشک به دلیل عدم حضور در زمان مرگ موضوع را قبول نمی‌کند، بنابراین آ‌ن‌ها از پزشک دیگری بیرون از مرکز، گواهی فوت دریافت می‌کنند.

این ادعاها را پزشک مورد اشاره نیز تایید عنوان کرد: مرگ این کودک به علت تشنج و پس از آن ایست تنفسی بوده و به علت نبود پزشک مقیم نتوانستند اقدامات لازم را انجام دهند و تا زمان زنگ زدن به اورژانس نیز کودک مذکور فوت شد.

وی همچنین در خصوص تماسی که با وی برای صدور گواهی فوت یکی از این کودکان برقرار شده، تصریح کرد: گواهی فوت را برای فوت شده‌ای صادر می‌کنیم که خودمان بالای سرش باشیم، با من تماس گرفتند و من گفتم به این دلیل که در جریان کار این فرد نیستم اقدام به صدور گواهی فوت نمی‌کنم.

این پزشک با بیان اینکه بیماران این مرکز هر یک معلولیت و مشکل جسمی دارند، گفت: بی‌شک هیچ یک از پرسنل نمی‌خواهند سبب فوت کودکی شوند، ولی به علت تعداد زیاد کودکان و کم بودن پرسنل ممکن است فرصت رسیدگی به همه کودکان وجود نداشته باشد، اگر بخواهیم سهل انگاری را معنا کنیم، ممکن است به علت کم بودن پرسنل با توجه به تعداد کودکان در شیفت شب این اتفاق رخ داده باشد.

درعین حال یکی از ناظمان شیفت این مرکز با رد دخالت سهل انگاری و بی‌دقتی پرسنل در مرگ برخی از این کودکان و با اشاره به اینکه این کودکان معلول فلج مغزی و ذهنی بوده و بسیار آسیب پذیرند، گفت: برخی از این افراد مشکلات گوارشی شدید دارند، دارای آسیب‌های تنفسی، ادراری و سیستم دفاعی ضعیف هستند و نگهداری از آنها بسیار سخت است.

وی با بیان اینکه به نظر من قصوری در این زمینه رخ نداده، اظهار کرد: در دوره نظامت من یک مورد مرگ و میر بوده که علت آن هم بر اساس گزارش اورژانس احتمال جستن آب دهان در گلوی کودک بوده است.

به گفته وی، حدود 200 کودک معلول در این مرکز نگهداری می‌شوند که در شیفت صبح حدود 30 پرستار و در شیفت شب حدود 15 پرستار از آنها نگهداری و مراقبت می‌کنند.

ایجاد اکیپ تخصصی برای بررسی پرونده مرگ کودکان در مرکز نگهداری معلولان نارمک
سراج مدیرکل بهزیستی شهرستان‌های تهران ضمن تایید خبر مرگ 14 تن از کودکان، اظهار کرد: 11 تن از این افراد در بیمارستان و سه نفر دیگر نیز به علت بیماری شدید در این مرکز نگهداری فوت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه میانگین مرگ و میر کودکان این مرکز در سال بین 10 تا 15 مورد است، افزود: سالیانی وجود داشته که تعداد افراد بیشتری فوت کرده و این موضوع بستگی به بیماری افراد ایزوله دارد، چرا که آنها ایزوله شدید بوده و در میان 150 تا 200 نفر از این کودکان مرگ ماهیانه یک تا 1.2 نفر طبیعی است.

سراج با عنوان اینکه این آمارها خیلی قابل استناد نیست، گفت: ممکن است یکسال 200 معلول در این مرکز نگهداری شوند، و سالیان دیگر تعداد این افراد 140 یا 180 نفر باشد. این آمار منطقی نیست و باید در این زمینه تناسب گرفته شود.

مدیرکل بهزیستی شهرستان تهران ادامه داد: امسال به دلیل اینکه خیلی از مراکز ما جا نداشتند، در مرکز نگهداری نارمک پذیرشمان افزایش یافت، درحالی که سه سال قبل دریک مقطع 110 نفر معلول ایزوله داشتیم. بنابراین نباید آمار مرگ و میر با توجه به سال قیاس شود، بلکه با توجه به تعداد مددجویان تناسب بسته و به طور متوسط مرگ‌ها مشخص شود.

سراج با اشاره به اینکه در مرکزی همچون نارمک عمر بسیاری از این بچه‌ها زیاد شده گفت: تا 10 یا 15 سال قبل عمر این کودکان ایزوله زیاد نبود چرا که آنها ایزوله شدید بوده و تحرکی نداشتند اما در سالیان اخیر میانگین عمر این کودکان افزایش یافته است.

وی از ایجاد اکیپ تخصصی برای بررسی این موضوع در مرکز نگهداری معلولان نارمک خبر داد و بیان کرد: علاوه بر این ممکن است مواردی که گزارش داده شده‌ است بر اساس شیطنت برخی افراد باشد.

مدیرکل بهزیستی شهرستان تهران همچنین به مرگ یکی از این کودکان که در مورد آن حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد اشاره وعنوان کرد: این کودک 28 بهمن ماه در بیمارستان بستری شده، پس از آن به مرکز آمده و چهارم اسفند ماه مجددا به بیمارستان انتقال یافته و پس از چند روز فوت کرده است.

سراج افزود: این کودک چند روز در بیمارستان بستری بوده و پزشک بیمارستان گواهی فوت او را صادر کرده است بنابراین به دلیل اینکه کودک تحت مراقبت‌های ما نبوده، بر اساس گفته‌های پزشک، در بیمارستان گواهی فوت صادر شده است.

وی در پاسخ به اینکه برخی عنوان می‌کنند گواهی فوت این کودک به گونه‌ دیگری صادر شده است، اظهار کرد: این کودک اصلا در زمان مرگ در مرکز ما نبوده که پزشک مرکز بخواهد برای وی گواهی فوت صادر کند.

وی با تاکید بر اینکه این کودکان معصوم و بی‌گناه هستند، افزود: دلیل نمی‌شود که بخواهیم حق این کودکان را تضییع کنیم، هرچند شیطنت‌ها و حرف و حدیث‌های این چنینی در مراکز نگهداری شبانه روزی وجود دارد، اما بر اساس دستور رئیس سازمان بهزیستی تیمی فرستاده شده و همه پرونده‌ها را مورد بررسی قرار داده‌اند و هیچ شکی در این زمینه وجود ندارد و موردی نیز یافت نشده است.

اعزام تیم بازرسی بهزیستی به مرکز برای تحقیق و بررسی پرونده

در ادامه همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز به منظور توضیحات بیشتر در این خصوص با اشاره به اینکه به طور کلی فعالیت در مراکز نگهداری ایزوله بسیار سخت است، عنوان کرد: مرکز نگهداری معلولان نارمک به صورت هیئت امنایی اداره می‌شود و قسمت عمده نگهداری در این مرکز توسط خیرین و مددکاران افتخاری صورت می‌گیرد، این افراد اشخاصی نیستند که برای حقوق کار کنند بلکه برای رضای دل خود به فعالیت می‌پردازند، بنابراین در این مرکز داد و ستدهای فرمایشی وجود ندارد، بلکه داد و ستدها انسانی است.

وی ادامه داد: این مرکز کاملا استاندارد اداره می‌شود و بر اساس استانداردهایی که در همه مجامع و کشورها پذیرفته شده است فعالیت دارد. هرچند تعداد پرسنل آن کم نیست اما زیاد هم نیست؛ باید تقویت شود اما در این راه منابع و مصارف سازمان بهزیستی نیز با محدودیتهایی مواجه است.

وی با بیان اینکه در سال جاری سه بار از این مرکز بازدید کرده‌ام، خاطرنشان کرد: مرکز نگهداری معلولان نارمک یکی از مجتمع‌های بزرگ سازمان بهزیستی است که بیش از 200 فرزند معلول را در حالی نگهداری می‌کند که گاها این کودکان توسط مادرانی که آنها را به دنیا آورده‌اند، نگهداری نمی‌شوند.

رئیس سازمان بهزیستی افزود: این افراد کودکانی هستند که دارای نقص مادرزادی، ژنتیکی، مشکلات تنفسی و عفونی هستند و نگهداری از آنها بسیار سخت است و عموما دیر رشد کرده و میزان مرگ و میرشان بالاتر از افراد سالم است.

رئیس سازمان بهزیستی تاکید کرد: ما نیز مانند دیگران نگرانی زیادی در این زمینه داریم و بازرسی‌های نامحسوس را در دستور کار قرار داده‌ایم و اگر قصور و سهل انگاری در این زمینه رخ داده باشد مصادیق قانونی آن مشخص است و معین شده که چه اقدامی باید در مقابله با آن انجام گیرد و مطمئنا در این زمینه بر اساس قانون مداخله خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کمتر از 24 ساعت پس از گزارش این موضوع به بنده بلافاصله نیروهای سازمان بهزیستی فرستاده شدند تا فعالیت‌های نامحسوس خود را آغاز کنند، ادامه داد: در حال تحقیق و بررسی در این زمینه هستیم. در هر مقطعی تخلفی صورت گرفته باشد مصادیق قانونی و شرعی وجود دارد و قطعا طوری مداخله می‌کنیم که مطمئنا منجر به نتیجه شود.

پیگیری خبرنگار ما در تهیه و انتشار گزارش و شرح حال ثبت‌شده مرگ این کودکان بی‌نتیجه ماند و مسئول پرستاری مرکز نگهداری معلولان نارمک با بیان اینکه نمی‌توانیم در خصوص موضوع مرگ و میر این کودکان شرح حال ارائه کنیم، به این جمله بسنده کرد: تعداد این مرگ‌ها طبیعی است و ما هر ساله به همین میزان مرگ داریم.

وی در پاسخ به اینکه تعداد مرگ و میرهای سال جاری مرکز نگهداری معلولان نارمک چه تعداد بوده است؟ گفت: من نمی‌توانم این گونه گزارش دهم و تنها با وجود نامه از طرف سازمان بهزیستی و به صورت حضوری در این زمینه پاسخگو هستم.

این مسئول همچنین در پاسخ به اینکه گفته شده برخی از مرگ‌ها به دلیل سهل انگاری رخ داده اظهار کرد: به نظر من هیچ سهل انگاری نبوده است. من تنها به صورت حضوری و بر اساس قانون در این خصوص صحبت می‌کنم و هیچ حرفی در این زمینه ندارم.

خدادادی جانشین مدیر مرکز نگهداری معلولان نارمک در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه فعالیت مراقبین این مرکز مادرانه است، اظهار کرد: هیچ قصور، کوتاهی و غفلتی در این قضیه صورت نگرفته است.

گزارش ایسنا درباره مرگ 14 کودک درحال تکمیل شدن با گفت‌وگو با مسئولان بهزیستی بود، که در ساعات آخر تکمیل گزارش، خبرنگار ما از مرگ پانزدهمین کودک در مرکز نگهداری معلولان نارمک مطلع شد.


ویدیو مرتبط :
دانلود قسمت ‍‍‍‍15 فصل اول برنامکه کودک سریال عشق مرگ و ربات ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توضیح درباره مرگ 15 کودک معلول در نارمک


مدیر کل بهزیستی شهرستان تهران در مورد فوت 15 کودک معلول در مرکز نگهداری معلولان جسمی و ذهنی نارمک توضیحاتی ارائه کرد.

خبرگزاری ایسنا: مدیر کل بهزیستی شهرستان تهران در مورد فوت 15 کودک معلول در مرکز نگهداری معلولان جسمی و ذهنی نارمک توضیحاتی ارائه کرد.

سراج روز شنبه در یک نشست مطبوعاتی، گفت: در سال جاری در مرکز نگهداری معلولان نارمک 15 کودک فوت کردند که از این تعداد سه کودک در مرکز نارمک و 12 کودک در بیمارستان جان خود را از دست دادند.

او با ذکر نام کودکان معلول فوت شده در مرکز نگهداری نارمک گفت: محمد خلجی، حدیثه مزدآبادی و هاله جام‌جم سه کودک معلول مرکز نگهداری نارمک بودند که به ترتیب در تاریخ‌های 12 آذر، 21 دی و 27 بهمن ماه فوت کردند.

مدیر کل بهزیستی شهرستان تهران در مورد فوت محمد خلجی اینگونه گفت: این کودک دو ماه قبل از مرگ به علت مشکلات تنفسی و تشنج‌های مکرر به بیمارستان رفته بود، سه گروه برای ارزیابی پرونده این کودک فعال شدند که پس از بازدید و سرکشی‌های انجام شده در شب فوت مورد خاصی دیده نشده و کودک علیرغم حضور مادریار، بهیار و ناظم و مراقبت‌های لازم توسط همکاران، جان خود را از دست داد.

به گفته سراج، از پدر فوت شده درخواست کردند که اجازه دهد کودک به پزشکی قانونی برود اما پدر محمد خلجی با این موضوع مخالفت کرده است.

سراج با اشاره به اینکه پزشک مقیم در شب‌های سپری شده در مرکز نگهداری معلولان نارمک وجود ندارد، گفت: بنا بر گزارشهای انجام شده مراقبان وظیفه خود را درخصوص این کودک انجام داده‌ بودند.

او در ادامه به مرگ "هاله جام‌جم" اشاره کرد و گفت: این کودک 43 سال در مرکز ما نگهداری شده و حتی زمانی که پدر و مادرش وی را به آمریکا بردند به آنها گفته‌اند که او نمی‌توانست بیش از 22 یا 23 سال عمر کند و رشد عقلی آن هم بیش از 12 سال نخواهد بود.

مدیر کل بهزیستی شهرستان تهران با بیان اینکه علت فوت هاله جم ذات‌الریه بود، گفت: او پیش از فوت به طور متناوب دچار تب بوده و دو سه بار دچار خونریزی لثه شده و از اسفندماه 91 نیز تحت درمان بوده است.

سراج همچنین به مرگ "حدیثه مزدآبادی" اشاره کرد و گفت: این کودک 21 سال سن داشته و از داروهای مکرر استفاده می‌کرد، پرسنل ساعت 12 شب متوجه وضعیت بد کودک شده‌اند و عملیات CPR بر روی وی انجام شده و در زمان فوت وی یکی از بهترین بهیارها در مرکز حضور داشته و عملیات بهیاری را انجام داده است.

در ادامه سخنان سراج، سخنگویی - معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی - نیز در این باره گفت: فرصتی برای اعزام کودک وجود نداشته است و رضایی - مدیر کل مرکز شبانه روزی بهزیستی هم تاکید کرد که اقدامات لازم توسط بهیار انجام شده است.

در ادامه نشست مدیر کل بهزیستی شهرستان تهران با بیان اینکه در مورد مرگ سه تن از کودکان معلول مرکز نگهداری نارمک با اورژانس تماسی برقرار نشده است، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه بنا بر گفته‌های کارکنان مرکز نگهداری معلولان نارمک، اورژانس در زمان فوت محمد خلجی در مرکز حاضر شده اما بنا بر گزارشات شما اورژانسی در مرکز حضور نداشت،‌ گفت: سوال شما مربوط به این قضیه نیست و ما اقدامات لازم را انجام داده‌ایم.

او همچنین با ذکر نام 12 کودک فوت شده مرکز معلولان جسمی حرکتی نارمک در بیمارستان گفت: "طاهره همتی" در تاریخ شش فروردین ماه در بیمارستان بهرامی، "مطهره رضایی" 20 فروردین ماه در بیمارستان بهرامی، "پیام رفیعی محجوب" 31 فروردین ماه در بیمارستان بهرامی، "شقایق پرفکری" شش اردیبهشت ماه در بیمارستان بهرامی،‌ "حمید رضا دیندار" سوم تیرماه در بیمارستان بقیه الله، "علی پوردشتی" سوم مهرماه در بیمارستان امام حسین‌(ع)، "حسین ‌رستمی" هفتم مهرماه در بیمارستان امام حسین (ع)، "امیر تاجیک" 11 آذرماه در بیمارستان بهرامی، "جاسم صاحبدل" 27 آذرماه در بیمارستان بهرامی، "زینب موسوی" هفتم دی ماه در بیمارستان امام حسین (ع)، "فردیس اکبری" هفتم اسفند ماه در بیمارستان بهرامی و "زینب شیری" 17 اسفندماه در بیمارستان بهرامی 12 کودک معلولی بودند که در سال جاری پس از اعزام به بیمارستان فوت شدند.

مدیر کل بهزیستی شهرستان تهران در پاسخ به توضیحات بیشتر نسبت به علت فوت محمد خلجی که مسائلی پیرامون آن مطرح می‌شود، گفت: اقدامات لازمی که باید برای این کودک صورت می‌گرفت، انجام شد و گواهی فوت توسط پزشک طرف قرارداد - دکتر نیک بین - صادر نشده است.

سراج با اشاره به اینکه دکتر توانا و دکتر انوری دو پزشک رسمی مرکز نگهداری معلولان نارمک هستند گفت: دکتر انوری در زمانی که محمد خلجی فوت کرد اصلا در مرکز نبود و پزشک طرف قرارداد نیز دکتر نیک بین بوده که وی نیز تنها برای افرادی که در زمان مرگشان در مرکز حضور دارد گواهی فوت صادر می‌کند و دکتر توانا نیز متخصص اعصاب و روان است و تنها به صورت هفته‌ای به مرکز مراجعه می‌کند.

مدیر کل بهزیستی شهرستان تهران گفت: از خانواده محمد خلجی درخواست کردیم که کودک را به پزشکی قانونی ببریم اما خانواده این کودک مخالف این امر بودند و اصرار بر این بود که پزشک را خودشان بیاورند.

او در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه به اعتقاد کارکنان مرکز نگهداری نارمک گفته می‌شود پدر این کودک دچار مشکلات ذهنی است گفت: معلولیت ذهنی پدر محمد خلجی اثبات نشده اما به همین دلیل پدر محمد خلجی تنها نبوده و خانواده او نیز پس از مرگ حضور داشتند.

او همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر کم بودن تعداد پرسنل مرکز نگهداری نارمک نسبت به کودکان تحت مراقبت، گفت: 145 نفر پرسنل کلی مرکز نگهداری نارمک هستند که برخی از آنها در کلینیک‌ روزانه فعالیت می‌کنند و به طور معمولی برای هر 20 نفر 40 تا 45 پرسنل وجود دارد.

مدیر کل بهزیستی شهرستان تهران گفت: برای هر 15 کودک معلول یک مادریار در شب و برای هر 18 تا 22 مددجو نیز یک مادریار در شب حضور دارند.

به گفته مدیر کل بهزیستی شهرستان تهران یکی از معضلات مرکز نگهداری معلولان نارمک این است که حتی خانواده‌ها نیز حاضر به نگهداری این کودکان نیستند.

مدیر کل بهزیستی شهرستان تهران با اشاره به اینکه مرکز نارمک به دلیل داشتن شرایط خاص مسئولیت مراقبت از شدیدترین معلولان را بر عهده دارد، گفت: نارمک یکی از مجهزترین مراکز ماست و معلولانی که در آن بستری می‌شوند اکثریتشان دارای خانواده بوده هرچند نباید افرادی که دارای خانواده هستند پذیرش شوند اما ما این افراد را به دلیل داشتن معلولیت شدید نگهداری می‌کنیم.

او با بیان اینکه برخی بیمارستان‌ها به سختی این کودکان را پذیرش می‌کنند گفت: بیمارستان‌ها می‌گویند که ما نمی‌توانیم کار خاصی برای آنها انجام دهیم و به همین دلیل به سختی پذیرش را انجام می‌دهند.

مدیر کل بهزیستی شهرستان تهران در پاسخ به اینکه کدام بیمارستان‌ها این کودکان را به سختی پذیرش می‌کنند، گفت: بیمارستان‌های بهرامی، بقیه الله، امام حسین (ع) و بوعلی از جمله این بیمارستان‌ها هستند.

سراج با اشاره به اینکه یکی از کودکانی که هم اکنون در مرکز نگهداری نارمک تحت مراقبت است گفت: این کودک نهم اردیبهشت ماه متولد شده و در طول هفت هشت ماهه اخیر هشت بار تحت عمل جراحی قلب باز و ریه قرار گرفته و دارای اختلالات اندامی متعدد است.

او همچنین به یکی دیگر از کودکان این مرکز اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از این کودکان دارای زخم بستر بسیار شدید است و 10 الی 12 بار تا پای مرگ پیش رفته است.

مدیر کل بهزیستی شهرستان تهران با بیان اینکه پنج تن از کودکان مرکز نگهداری نارمک دارای هپاتیت مثبت هستند گفت: این بیماری علیرغم بیماریهای متعددی است که این افراد دارند. مرکز نگهداری نارمک مرکزی است که بچه‌های آن بر روی تخت نگهداری شده و تحرکی ندارند و یکی از علل مرگ آنها نیز کم تحرکی است چرا که به علت نداشتن حرکت‌های لازم دچار بیماریهای عفونی می‌شوند.