اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مرگ چهارمین پلنگ ایرانی در سال 94 +عکس


یکی از چند صد قلاده باقیمانده این گونه نادر کشورمان که معلوم نیست با این روند کشتار، تا چند سال دیگر نسلشان باقی خواهد ماند!

تابناک: یکی از چند صد قلاده باقیمانده این گونه نادر کشورمان که معلوم نیست با این روند کشتار، تا چند سال دیگر نسلشان باقی خواهد ماند!

پلنگ کشی در سال جدید که در دو هفته نخست فروردین، سه مورد گزارش شده و مرگز یک پلنگ در هر پنج روز را نشان می‌داد، با همان روند تداوم یافته و به مرگ چهارمین پلنگ رسید؛ مرگی که این بار از دفعه های قبلی تلخ تر است!

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران در این باره می‌نویبسد: متاسفانه سریال کشتار پلنگ های ایران ادامه دارد و پلنگ دیگری این بار در استان ایلام و به شکل ناراحت کننده ای کشته شده است. بر اساس اطلاعات موثق دریافتی این پلنگ چند روز قبل در شهرستان ایوان، ارتفاعات «شره زول» و در منطقه ای به نام «پلنگ کنا» از پای درآمده است.

مرگ چهارمین پلنگ ایرانی در سال 94 +عکس

عامل کشتار این پلنگ، فرزند یکی از دامداران منطقه است که بیشتر اوقات سال را در آن منطقه مشغول دامداری هستند. بر اساس اطلاعات بدست آمده، این فرد توسط یگان محیط زیست شهرستان ایوان به مراجع قضایی معرفی و از روز گذشته با دستور قاضی روانه بازداشتگاه شده است.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در سال جدید و پیش از این اتفاق، سه پلنگ دیگر ایرانی به روش های مختلف از پای در آمده‌اند؛

اول: بردسیر

اتفاق شوم نخست در بردسیر کرمان روی داد؛ در منطقه آزاد دشت اله آباد، زمانی که یک دامدار و چوپان همراهش چشمشان به یک پلنگ می‌افتد، با خودرو تعقیبش می‌کنند و اینقدر به این کار ادامه می‌دهند که حیوان از پا بیافتد و بتوانند به وسیله یک چماق، جانش را بگیرند.

مرگ چهارمین پلنگ ایرانی در سال 94 +عکس

به نظر شما دلیل اقدام آن دامدار و چوپان چه بود و چگونه می‌توان به مردم آموخت که کشتار حیوانات برای تفریح، هیچ افتخاری ندارد؟

دوم: کازرون

از مرگ پلنگ بردسیر چهار روز نگذشته، از محور کازرون-شیراز در استان فارس خبر رسید که پلنگ دیگری کشته شده است. البته این بار نه مردم آزاری و نه شکار که رویدادی دیگر موجب از دست دادن این گونه نادر شده بود.

مرگ چهارمین پلنگ ایرانی در سال 94 +عکس

پلنگ در منطقه سه راهی راهدار کازرون از کوه قبله پایین آمده و به نظر می رسد برای خوردن آب به طرف رودخانه شاپور در سمت دیگر جاده می‌رفته که با یک خودروی سواری برخورد کرده است. البته خودروز متواری شده و هیچ اطلاعاتی درباره آن در دست نیست ولی جا دارد که بپرسیم: اگر ارزش فراوان این گونه درک شده بود، آیا به همین سادگی در محیط زیستش جاده می‌کشیدیم و حتی برای محل عبور این حیوانات از جاده هم فکر نمی‌کردیم؟

سوم: پشت کوه

سومین پلنگ در جایی در مرز استان فارس و استان کهگیلویه و بویراحمد کشته شد؛ در ارتفاعات روستای پشت کوه جلیل و (احتمالا) به دست چوپانانی که ادعا داشتند طی چند هفته گذشته، پلنگ به دامهایشان زده و باعث تلف شدن تعدادی گوسفند و بز اهلی شده است.

مسئولان محیط زیست معتقدند که این پلنگ با استفاده از طعمه آغشته به سم توسط چوپانان محلی از بین رفته است، ولی کسی نمی‌داند که اگر به راستی محیط زیست خسارت مردمی که با حمله پلنگ و دیگر حیوانات مواجه می‌شوند را می‌پردازد و این موضوع را به همه ساکنان مناطق نزدیک به زیست گاه این حیوانات اعلام کرده، پس چرا هنوز شاهد کشتار از این حیوانات به وسیله طعمه های مسموم، تله گذاری و... هستیم؟!


ویدیو مرتبط :
شکار غیر مجاز چهارمین پلنگ در سال 94!!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرگ سومین پلنگ ایرانی در سال 94 +عکس


سرپرست اداره محیط زیست شهرستان بویراحمد گفت: لاشه یک پلنگ ایرانی در کوهستان‌های مابین استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد مشاهده شد.

خبرگزاری ایسنا: سرپرست اداره محیط زیست شهرستان بویراحمد گفت: لاشه یک پلنگ ایرانی در کوهستان‌های مابین استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد مشاهده شد.

کامبیز حسین‌پور با اعلام این خبر افزود: در کمال ناباوری و در حالی که تنها ۱۶ روز از آغاز سال جدید می‌گذرد لاشه سومین پلنگ ایرانی نیز در کوهستان‌های مابین استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد مشاهده شد.

مرگ سومین پلنگ ایرانی در سال 94 +عکس

وی اظهار کرد: بر اساس گزارش همیاران محیط زیست مبنی بر مرگ یک پلنگ در ارتفاعات روستای پشت کوه جلیل در مرز استان‌های فارس و استان کهگیلویه و بویراحمد نیروهای یگان محیط زیست شهرستان بویراحمد عازم ارتفاعات مذکور شدند.

سرپرست اداره محیط زیست شهرستان بویراحمد خاطرنشان کرد: پس از رسیدن به نقطه مورد نظر در ارتفاعات، لاشه یک پلنگ را مشاهده کردیم که ظاهرا چند روزی از مرگ آن می‌گذشت.

حسین‌پور تصریح کرد: این پلنگ به لحاظ جنسیت نر بوده و در بررسی وضعیت ظاهری لاشه، علائمی از اصابت گلوله به چشم نمی‌خورد و لاشه کاملا سالم بود.

مرگ سومین پلنگ ایرانی در سال 94 +عکس

وی ادامه داد: چوپانان محلی ادعا داشتند که حمله پلنگ به دام‌هایشان طی هفته‌های گذشته باعث تلف شدن تعدادی گوسفند و بز اهلی شده است.

سرپرست اداره محیط زیست شهرستان بویراحمد اظهار کرد: با توجه به ادعای چوپانان مبنی بر حمله پلنگ، همچنین موقعیت منطقه که جزء مناطق آزاد به شمار می‌رود و فاصله نزدیک محل مرگ پلنگ با روستا که مسافتی کمتر از یک کیلومتر بود، به نظر می‌رسد که این پلنگ با استفاده از طعمه آغشته به سم توسط چوپانان محلی از بین رفته است.

حسین‌پور اظهار کرد: محل مشاهده لاشه در مرز دو استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس و در نقطه‌ای است که دقیقا مشخص نیست حوزه استحفاظی کدام یک از ادارات محیط زیست است.

مرگ سومین پلنگ ایرانی در سال 94 +عکس

وی گفت: بنابراین همزمان با ما نیروهای یگان محیط زیست شهرستان رستم از استان فارس نیز در محل حاضر شده و لاشه پلنگ برای انجام کالبدشکافی و مشخص شدن علت دقیق مرگ به استان فارس منتقل شد.

پس از کشتار بی‌رحمانه یک پلنگ در بردسیر کرمان و مرگ پلنگی دیگر در کازرون بر اثر برخورد با خوروهای عبوری این سومین پلنگی است که طی دو هفته گذشته از بین می‌رود.

مرگ سومین پلنگ ایرانی در سال 94 +عکس