اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مرگ دو دختر جوان در دریاچه شورابیل؛ مقصر کیست؟! + تصاویر



بیست و چهارم دیماه ۹۳ حدود ساعت ۴. ۵ بعد از ظهر، دریاچه شورابیل شاهد جمعی از مردم نگران و عاجز از نجات جان دو دختر جوان غریق در دریاچه یخ زده در صحنه‌ای بسیار سنگین و عاطفی بود.

 مطلب زیر را آقای دکتر سعید صادقیه اهری، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ارسال نموده‌اند

بیست و چهارم دیماه ۹۳ حدود ساعت ۴. ۵ بعد از ظهر، دریاچه شورابیل شاهد جمعی از مردم نگران و عاجز از نجات جان دو دختر جوان غریق در دریاچه یخ زده در صحنه‌ای بسیار سنگین و عاطفی بود.

دو دستگاه آمبولانس و یک دستگاه آتش‌نشانی در کنار دریاچه متوقف‌اند و عوامل امداد بین مردم گم و نظاره‌گر صحنه و رهبری تیمی در اقدامات به چشم نمی‌خورد. گه‌گاه فردی از میان مردم با عوامل دولتی حاضر در صحنه که عموما سرباز و نیروی انتظامی هستند به عتاب می‌گوید که دو نفر در حال جان دادند پس چرا کاری نمی‌کنید؟

برای من که ناظر صحنه بودم حیرت‌انگیز بود که چرا تلاشی نظامند مشاهده نمی‌شود. فاصله محل فرورفتن این جوانان از حاشیه دریاچه ده متر هم نبود و ماشین آتش‌نشانی در سقف خود نردبانی حداقل به طول ۱۵ متر داشت و یا اگر چند حلقه تیوپ بی‌ارزش در کنار دریاچه بود یا قایقی آماده در این دریاچه بود که به سرعت کمک نماید آن دو انسان الان زنده بودند.

ولی به راستی آیا در آن لحظه برای آن دو جوان می‌شد کاری کرد؟ پاسخ سوال در شرایطی خیر و در شرایطی دیگر آری است.

تا زمانی که برای مدیریت خطرات موجود در حاشیه دریاچه شورابیل از یک سیستم ناکارامد و سنتی استفاده شود امداد نمی‌تواند عملاً برای نجات افراد نیازمند کاری انجام دهد، ولی اگر یک نگاه نظامند به مخاطرات محیطی در حاشیه دریاچه شورابیل برای فصول مختلف داشته باشیم می‌توانیم در این مواقع اقدامی به‌موقع و اثر بخش داشته باشیم.

برای طرح مناسب موضوع مجبوریم نگاهی دیگر به این دریاچه و مخاطرات محیط برای گردشگران داشته باشیم. دریاچه شورابیل یکی از جاذبه‌های گردشگری زیبای استان و بلکه کشور است که شهروندان با پرداخت مبالغی در مبادی ورودی در هزینه‌های اداره آن هم مشارکت هم دارند.

این دریاچه در ایام تابستان بسیار شلوغ و پرترافیک است به طوریکه تردد با ماشین در ساعاتی به سختی انجام می‌گردد. باید بپرسیم برای حفظ جان بازدیدکنندگان از دریاچه چه کردیم؟

فرض بگیرید کودکی ناگهان در دریاچه سقوط کند، سالمندی در ایام پرترافیک تابستان در گوشه‌ای از حاشیه دریاچه سکته کند، دختر خانمی مورد آزار قرار گیرد، نزاعی پیش‌ آید یا خودرویی آتش بگیرد، برای این مواقع چه تمهیدی اندیشیده‌ایم؟

کافی نیست با بیان بی‌احتیاطی دو جوان دانشجو مسئولیت‌های مدیریت شهری و مدیریت سوانح خود را فراموش بکنیم. همین چند ماه پیش بود که در همین اردبیل و در دریاچه نئور چند نفر جوان در تور ماهیگیری به دام افتاده و جان خود را از دست دادند. از آن واقعه چه درسی برای مدیریت دریاچه شورابیل در وسط شهر با بازدید کنندگان میلیونی فراگرفتیم؟!

منطقه گردشگری تنها یک محیط زیبا و باجه‌ای برای اخذ ورودی از مردم بازدیدکننده نیست. باید در یک محیط گردشگری با یک نگاه علمی خطرات را هم پیش‌بینی و برای کاهش و مدیریت آن هم اندیشید.

به عنوان مثال سازمان امداد و نجات شهر اردبیل باید یک براوردی از خطرات احتمالی حاشیه دریاچه در ایام و فصول مختلف داشته باشد و بتواند نیرو‌ها و امکانات مناسبی را برای شرایط از پیش اندیشیده شده، فراهم آورد تا نیرو‌ها بتوانند به صورت تمرین شده و آماده ارائه خدمت نمایند.


در این رابطه می‌توان به این واقعیت اشاره کرد که خود مجموعه گردشگری شورابیل باید یک پایگاه امداد و نجات مستقر در مجموعه شورابیل داشته باشد که بتواند به صورت نسبتا مستقل از امکانات داخل شهر به نیازمندان خدمات امداد و نجات، کمک به موقع نماید.

در این رابطه پیشنهادات زیر قابل ارائه است:

الف» پایگاه ثابت امداد و نجات و پلیس مستقر در مجموعه شورابیل راه اندازی شود و یک قایق آماده به کار در تمام ساعات در پایگاه امداد وجود داشته باشد.

ب» در ایام خاصی از سال که شروع یخ‌زدگی سطح دریاچه است و هوس جوانان برای ماجراجویی روی این سطح یخ‌زده مرگ‌آفرین است یک گشت سیار در محل حضور داشته باشد.

ج» تعدادی تیوپ نجات غریق به طور همیشگی در حاشیه دریاچه قرار داده شود تا در مواقع خطر عابران بتوانند به افراد گرفتار کمک نمایند.

د» برای ارتقای امنیت بازدیدکنندگان مسیر اطراف دریاچه به دوربین‌های دائمی مجهز گردد.

ه» صدا و سیمای استان با پرداختن مناسب به این مسئله نه با دو جمله در بخش خبر به افزایش آگاهی‌های عمومی و خطرات حضور در سطح یخ‌زده دریاچه کمک نماید.

و» تابلو‌های اطلاع رسانی به تعداد مناسب در حاشیه دریاچه نصب گردد.

امید است خداوند متعال به بازماندگان این اتفاق قابل پیش‌بینی صبر عطا نماید.

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,غرق شدن دختران در دریاچه یخ زده

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,غرق شدن دختران در دریاچه یخ زده

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,غرق شدن دختران در دریاچه یخ زده

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,غرق شدن دختران در دریاچه یخ زده

اخبار اجتماعی - فرارو

 


ویدیو مرتبط :
مرگ دو دانشجوی دختر در دریاچه شورابیل اردبیل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مقصر مرگ دختر جوان کیست؟



اخبار,اخبار اجتماعی ,مسکن مهر

 

 اخبار اجتماعی - مقصر مرگ دختر جوان کیست؟

سقوط دختر جوان در چاهک آسانسور و مرگ دلخراش او در شرایطی رقم خورد که ساخت و ساز مسکن‌مهر در استان هنور مسئولی ندارد و در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

به گزارش ایسنا، چهارم مرداد ماه دختر جوان نمی‌دانست که سوار شدن در آسانسور مرگ وی را رقم می‌زند و سقوط وی به چاهک آسانسور، مرگ دلخراشش را رقم می‌زند. خبر وقوع این حادثه تلخ و ناگوار ساعت 22:09 روز چهارم مردادماه به آتش‌نشانی زنجان اعلام و نیروهای آتش‌نشانی نیز بلافاصله عازم محل ماموریت شدند.
 
به گفته شاهدان، زن جوان بی‌آنکه بداند خطر سقوط در چاهک در کمینش است در آسانسور را باز کرده و چون اتاقک مابین طبقه سوم و چهارم گیر کرده بود مرگ خود در آپارتمان‌های مسکن‌مهر رضوان واقع در شهرک پونک زنجان را رقم زد.
 
این اتفاق در شرایطی رخ داد که بنا به گفته کارشناسان در آسانسور در این شرایط نباید باز می‌شد و این اتفاق به‌دلیل نقص فنی رخ داده است.
 
پس از وقوع این حادثه، خبرنگار ایسنا بارها موضوع را از مسئولان پیگیری کرد تا شهروندان بدانند مقصر اصلی وقوع این حادثه چه شخص یا ارگانی است، اما آنچه که باید به آن اشاره کرد این است که اداره‌کل راه و شهرسازی که مسئول ساخت مسکن‌مهر بود و تا پایان کار نیز این اداره‌کل باید نظارت‌های لازم را بر امور داشته باشد، چند هفته‌ای است که مسئولی نداشت و در بلاتکلیفی است و کسی پاسخ قانع‌کننده در این رابطه به ایسنا نداد.
 
حافظ باباپور مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان زنجان نیز عنوان کرد که سمتی در زنجان نداشته و در این رابطه پاسخ قانع‌کننده‌ای نداد.
 
این در حالی است که مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن‌مهر زنجان نیز با اشاره به اینکه این تعاونی فقط مسئول ثبت‌نام و واگذاری واحدهای مسکونی مهر است، بنابراین مسئولیتی در قبال کیفیت ساخت و سازها ندارد. 

اخبار اجتماعی - ایسنا