اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مرگ تدریجی یک دریاچه دیگر در کشور



اخبار,اخبار اجتماعی,دریاچه شورابیل


 اخبار اجتماعی - مرگ تدریجی یک دریاچه دیگر در کشور

فرماندار اردبیل با ابراز تاسف از مرگ تدریجی دریاچه شورابیل از تبدیل شدن آن به مرداب ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایسنا، جواد زنجانی در کنفرانس ملی محیط زیست با موضوع آلودگی زیست محیطی در اردبیل اظهار کرد: به دلیل بی‌توجهی به امر ساخت و سازهای بی‌رویه در حریم دریاچه شورابیل و توسعه شهرک‌ها، دریاچه زیبای شورابیل در اردبیل در معرض تهدید جدی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: خطر ورود نخاله‌ها و پساب‌های شهری به دلیل شیب شهرک‌های همجوار به دریاچه شورابیل، این زیستگاه طبیعی را تهدید می‌کند و به نظر می‌رسد این دریاچه به دلیل این بی تفاوتی‌ها به مرداب تبدیل شود. زنجانی تصریح کرد: بنده در شانزده سالی که در شورای شهر حضور داشتنم بارها این موضوع را تذکر داده و آسیب‌های آن را اعلام کردم که مسئولان امر نباید اجازه دهند تا فاضلاب‌های شهرک‌های حریم این دریاچه، گل و لای و برخی پساب‌ها وارد شورابیل شود چرا که توسعه شهرک‌ها و تاسیسات شهری در حریم این دریاچه، سم مهلک است.

فرماندار اردبیل به تخریب رودخانه بالیقلو از مسیر شام اسبی و پشت قمرباغی ابراز نگرانی کرد و گفت: اصلاً رودخانه‌ای باقی نمانده است که بخواهیم از آن یاد کنیم. با ریختن نخاله‌های ساختمانی به بستر رودخانه بالیقلو، این رودخانه در حال نابودی واقعی است و باید به حال این وضعیت پریشان‌گونه گریست.

زنجانی با انتقاد از شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: معلوم نیست شرکت آب منطقه‌ای حاضر است یا غایب، خواب است یا بیدار و آیا برنامه‌ای برای مقابله با مشکلات زیست محیطی رودخانه بالیقلو دارد یا نه. امروزه این رودخانه در حال پر شدن با نخاله‌های ساختمانی و تخریب حقیقی محیط زیست است. وی تصریح کرد: حداقل از سازمان محیط زیست انتظار داریم در این زمینه اقدامی انجام دهد و با داد و فریاد و تذکر جدی نسبت به این آسیب‌ها و خطرات زیست محیطی هشدار لازم را بدهد.

فرماندار اردبیل اضافه کرد: در حریم جاده‌هایی همچون ارجستان، سردابه و ثمرین شاهد نابسامانی عجیب در ریختن نخاله‌های ساختمانی به ویژه به بستر رودخانه‌ها و کنار جاده‌ها هستیم. ما امسال مجبور شدیم ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر بگیریم تا نسبت به ساماندهی محل ریختن نخاله‌های ساختمانی اقدام جدی انجام شود.

زنجانی ادامه داد: اگر در این حوزه‌ها تجدید نظر واقعی صورت نگیرد اردبیل که به صنعت طبیعت‌گردی خود می‌نازد و زبان زد عام و خاص است با تخریب و آلودگی زیست محیطی جدی روبه‌رو می‌شود که باید به این حال و روزگار نامطلوب گریه کرد.

فرماندار اردبیل از دانشجویان، متخصصان امر و دلسوزان محیط زیست خواست تا با داد و فریاد، مقاله چاپ کردن و برگزاری چنین کنفرانس‌هایی مسئولان امر را مورد مواخذه قرار دهند و با کارهای فرهنگی و همراه کردن مردم، معضلات و آسیب‌ها را متذکر شوند.

فرماندار اردبیل با ابراز نگرانی از وضعیت نامناسب مواد پلاستیکی و نایلونی و رها شدن آنها در طبیعت تصریح کرد: ما بر اساس یک برنامه منظم تلاش می‌کنیم تا ساختار کباب‌پزی‌ها را در اردبیل تغییر دهیم و آنها را از مرحله زغال‌پزی به گازپزی با شعله غیرمستقیم ترغیب کنیم تا تخریب جنگل برای تولید زغال به حداقل برسد و ما نیز در حد توان خود بتوانیم در صیانت از این بخش پیشقدم شویم.

زنجانی، احیای باغ ملی را در اردبیل در محل استانداری اردبیل از برنامه‌های جدی و در دستور کار استانداری اردبیل اعلام کرد و افزود: مردم ما امروز با مشکلات اقتصادی روبه‌رو بوده و درصدد حل این مشکلات هستند و گاه به دلیل مشغله‌های زیاد نمی‌دانند که در حوزه زیست محیطی چه به سر آنها می‌رود در حالی که رسالت و وظیفه دست‌اندرکاران است تا در این زمینه اقدام جدی انجام دهند و دانشجویان و مراکز علمی و نهادهای غیردولتی که تریبون در اختیارشان است نباید با موضوع محیط زیست تزئینی و تشریفاتی برخورد کنند و یا بخواهند در این زمینه کوتاهی داشته باشند.

زنجانی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که مدیریت ناصحیح در حوزه آلودگی‌های زیست محیطی دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را به همراه داشته و ما نه تنها در حق خود بلکه در حق نسل‌های آینده جفا کرده‌ایم. به دلیل سوء مدیریت‌ها سفره‌های زیرزمینی، آب‌های جاری و اراضی حاصلخیز در معرض تهدید جدی است. هر چند قوانین و مقررات در حوزه زیست محیطی متقن است اما کافی نیست و بهتر است قوانین پیشگیرانه و بازدارنده داشته باشیم تا در حوزه محیط زیست بتوانیم جلوی برخی آسیب‌ها را بگیریم.

فرماندار اردبیل یادآور شد: در اقتصاد مقاومتی، حفظ محیط زیست بسیار امر مهم است. متاسفانه با دید کوتاه مدت و تامین منافع زودگذر و مقدم دانستن منافع فردی بر گروهی و اجتماعی به نابودی این حوزه اقدام کردیم.

زنجانی، وضعیت اسفناک مسائل محیط زیست در سطح ملی و استانی را یادآور شد و تاکید کرد: همه ما فقط زیبا سخن می‌گوییم اما زیبا عمل نمی‌کنیم و اغلب سیاست‌گذاران و مسئولان اجرایی در این حوزه مقصر هستند. امروز مجبور هستیم هزینه‌های سنگینی را در دفع مشکلات زیست محیطی پرداخت کنیم. در حالی که همه گلایه می‌کنند معلوم نیست مقصر چه کسی است که مانع اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مناسب زیست محیطی می‌شود.

وی افزود: قانون پسماند و بازیافت زباله به شکل مناسب و مدون مصوب شده است اما در اجرای آن موانعی وجود دارد. بنده در ۱۶ سال حضور در شورا مقاومت‌هایی را در حوزه اجرای قانون پسماند و بازیافت زباله مشاهده کردم که از این حرکت ابراز نگرانی می‌کنم.

زنجانی از دانشجویان و طرفداران محیط زیست به عنوان پیاده نظام این مجموعه یاد کرد و افزود: باید تشکل‌های مردمی در این زمینه مورد حمایت و توجه قرار گیرند چرا که متولیان این حوزه می‌توانند در بخش محیط زیست با حساسیت و دلسوزی واقعی حضور پیدا کنند و اجازه ندهند در این حوزه سوء استفاده‌هایی صورت گیرد.

جواد زنجانی از سبلان به عنوان عطیه الهی و جلوه زیبای خلقت یاد کرد و ادامه داد: ما در طبیعت هیچ مرزبندی نداریم بلکه یک پیوستگی حقیقی را شاهد هستیم به طوری که اگر در اقلیمی تخریب زیست محیطی صورت بگیرد آثار سوء آن در سایر مناطق نمایان می‌شود که نمونه بارز آن دریاچه ارومیه است.

این مسئول تصریح کرد: اگر درختی قطع شود برکه‌ای از بین می‌رود و خشک شدن برکه‌ها نابودی کشاورزی و کوچ‌نشینی روستاها را به همراه دارد. این کوچ‌نشینی به حاشیه‌نشینی در شهرها دامن زده و صدها بزه و گناه در فضاهای اجتماعی شکل می‌گیرد. در این پیوستگی اگر ساختار طبیعت به هم بخورد معضلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را بدنبال خواهد داشت.
اخبار اجتماعی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
مرگ تدریجی دریاچه ارومیه و بی اثر بودن پروژه های احیای آن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرگ تلخ 4 دریاچه کشور



اخبار,اخبار اجتماعی,دریاچه های کشور


اخبار اجتماعی - مرگ تلخ 4 دریاچه کشور

وزیر نیرو با تاکید بر مرگ دریاچه های هامون، ارومیه، گاوخونی و بختگان گفت: طی سال های گذشته در ساخت سد افراط کردیم.

به گزارش مهر، حمید چیت چیان با تاکید بر اینکه بحران آب برای ما یک مسئله بسیار جدی است گفت: منابع آب تجدید شونده کشور از 130 به 120 میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده است. همچنین سرانه آب تجدید شونده هر ایرانی از حدود 4 هزارمترمکعب ابتدای انقلاب به کمتر از 1600 مترمکعب رسیده است.

وزیر نیرو اظهارداشت: یکی از علائم بحران آبی کشور خشک شدن دریاچه ها است که مردم به خوبی آن را لمس می‌کنند. دریاچه های بختگان، گاوخونی، ارومیه و هامون خشک شد و ما اینها را با چشمان خودمان می بینیم. البته خوشبختانه به هامون امسال یک مقداری آب از طریق رودخانه هیرمند وارد شده و دوباره حیاتی پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: همچنین 609 دشت در کشور داریم که در 298 دشت با بیلان منفی آب زیر زمینی مواجه است یعنی آن مقدار آبی که توسط بارش وارد زمین می شود از آن مقداری که ما برداشت می کنیم کمتر است. در چند سال گذشته در سدسازی افراط کردیم چون تمام این سدها بالغ بر 76 میلیارد متر مکعب را می توانند تنظیم کنند در حالی که میزان آب موجود در این سدها 46 میلیارد مترمکعب است.

چیت چیان ادامه داد: سد ساوه ساخته شد برای اینکه 130 میلیون متر مکعب در خود جای دهد اما تاکنون 30 میلیون متر مکعب بیشتر در آنجا آب نبوده است. از سویی سد کرخه برای 7 ملیارد متر مکعب ساخته شد و بیش از 2.7 میلیارد متر مکعب آب در آنجا جمع نشده است. سد سیمره نیز دو سال به بهره برداری رسیده و نیروگاه آن هم ساخته شد اما چون آب کافی نداشته است آب اصلا نتوانسته وارد نیروگاه شود.

وزیر نیرو افزود: من با صراحت می گویم 96 میلیارد متر مکعب آبی که از منابع تجدیدشونده استفاده می کنیم خطرناک است؛ این مقدار باید به 72 میلیارد متر مکعب برسد و در این صورت است که دریاچه ها به حیات طبیعی خودشان بازمی‌گردند.

وی خاطرنشان کرد: ما نباید کشور را از استفاده از آب دریا محروم کنیم اما با توجه به اینکه شیرین کردن آب دریا هزینه زیادی دارد قطعا انتقال این آب هزینه زیادتری را به همراه خواهد داشت و این مقرون به صرفه نیست.
اخبار اجتماعی - مهر