اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مرگ بر اثر آنفولانزای‌فصلی عجیب نیست!



اخبار,اخبار اجتماعی , وزارت بهداشت

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، مرگ بیماران در اثر ابتلا به آنفولانزای فصلی را عادی دانست و گفت: در بیماری آنفولانزا یک درصد بیماران دچار ذات الریه می‌شوند و ذات الریه در کل با درمان ۷ درصد تلفات دارد به این معنی که ۳ درصد در جوانان و ۱۵ درصد در سالمندان اتفاق می‌افتد.

محمود نبوی در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا و در واکنش به خبر مرگ سه نفر در شیراز بر اثر آنفلولانزای خوکی، تاکید کرد: اسم آنفولانزای خوکی از سال ۲۰۰۹ به آنفولانزای فصلی تغییر کرده است و در حال حاضر هر سه نوع ویروس آنفلوانزای فصلی H۱N۱، H۳N۲ و ویروس نوع B در کشور شایع است. امسال هم به همین ترتیب ممکن است چنین مواردی باشد و به دنبال موج آنفولانزا تعدادی مبتلا به این بیماری شده باشند اما آماری از این مساله هنوز در دست نیست. البته اینکه تعدادی در اثر ابتلا به آنفولانزای فصلی فوت کرده ‌باشند که این موضوع عجیب و غیر معمول نیست.

وی ادامه داد: ویروس آنفلوانزای خوکی که نام علمی آن آنفلوانزای نوع H۱N۱ است از سال ۲۰۰۹ جزو ویروس‌های آنفلوانزای فصلی محسوب می‌شود و در همه جای دنیا شایع است. آنفولانزا معمولا در کشور ما از اواخر آذر و اوایل دی آغاز و تا اواخر اسفند نیز ادامه دارد و گاهی مواقع در صورتی که هوا سرد باشد تا اواسط فروردین نیز به طول می‌انجامد. امسال که هوا گرم بود ما فقط آنفولانزای نوع B را به صورت محدود در کشور داشتیم اما اول بهمن نوع H۱N۱ و H۳N۲ را داشتیم.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت یادآور شد: در آنفولانزا یک درصد بیماران دچار ذات الریه می‌شوند و ذات الریه در کل با درمان ۷درصد تلفات دارد به این معنی که ۳ درصد در جوانان و ۱۵ درصد در سالمندان اتفاق می‌افتد. امروزه همه استان‌های کشورمان و نیز همه جهان درگیر آنفولانزای فصلی هستند اما از استان‌های سردسیر‌تر غربی و شمالی به سمت استان‌های مرکزی و جنوبی حرکت می‌کند و در حال حاضر تقریبا تمام کشور درگیر آن است.

نبوی تصریح کرد: طبق آخرین آمار کشوری هر سه آنفلوانزای فصلی H۱N۱ و H۳N۲ و ویروس نوع B به صورت مساوی در کشور شیوع دارند و ترتیب ۳۵، ۳۶ و ۲۲ درصد شیوع دارند. البته آمار تلفات به صورت کشوری هنوز جمع آوری نشده است اما مسلما خیلی از این‌ها ممکن است کمتر گزارش شود. بسیاری از بیماران ناتوان که بیماری‌های مختلفی دارند حتی اگر به این ویروس نیز مبتلا نشوند باز هم جان خود را از دست خواهند داد زیرا تعدادی از بیماران خیلی بد حال که رو به موت هستند، آتوپسی نمی‌کنیم اما هر ساله تعداد مرگ و میر کمتر می‌شود.

وی با بیان اینکه موج آنفولانزا در بهمن ماه به یکباره در طی دو تا سه هفته بسیار زیاد شد اما هم اکنون این موج در حال فروکش کردن است، افزود: هر سال در فصول سرما و آنفولانزا تعدادی مرگ و میر بر اثر ذات و الریه در افراد سالمند و مسن با توجه به ضعف ایمنی و ابتلا به بیماری‌های گوناگون در کشور شاهدیم.

افراد دچار ضعف ایمنی، واکسن آنفولانزا تزریق کنند
نبوی تاکید کرد: بیماران قلبی، مبتلایان به سرطان و دیابت پیشرفته، نارسایی کلیه و کبد، افراد مسن و زنان باردار و افرادی که دچار ضعف ایمنی هستند با آغاز فصل سرما حتما واکسن آنفولانزا تزریق کنند تا از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرده باشند.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با بیان اینکه هر ساله بر اثر ابتلا به آنفولانزا تلفاتی در کشور داریم افزود: ابتدا به ساکن در سال ۲۰۰۸ از شهر مکزیک که خوک داری در آن بسیار زیاد بود آغاز شد و بسیاری به این بیماری مبتلا شدند و به سراسر کشور نیز انتشار یافت.

وی ادامه داد: ویروس آنفولانزا هر ساله با تغییرات جزئی روبروست به صورتی که ژن‌هایی از ویروس انسان، پرنده و خوک در این ویروس وجود دارد که محققان شک دارند که این ویروس تنها از حیوانی مانند خوک باشد. البته خوک به میکسر طبیعی معروف است، زیرا ویروس‌های مختلف را می‌گیرد.

نبوی ادامه داد: هر سه ویروس آنفلوانزای فصلی H۱N۱، H۳N۲ و ویروس نوع B چند سال است که به صورت مرتب اپیدمی می‌شود اما باتوجه به اینکه امروزه بسیاری از مردم جهان به این ویروس عادت کرده‌اند و به آنفولانزای فصلی معروف شد. ویروس نوع H۱N۱ دنباله‌‌ همان است اما دیگر به آن آنفولانزای خوکی اطلاق نمی‌شود.

وی همچنین گفت: چند روز پیش به تبریز سفری داشتم و در آنجا به من گزارش دادند که 3 نفر بر اثر ‌آنفلوانزای فصلی و ذات الریه ناشی از آن فوت کردند، دو نفر بیمار بد حال دیگر هم بودند که از سرنوشت آنها هنوز گزارشی ندارم.

نبوی در ادامه گفت و گو با آنا به مردم توصیه کرد: اخلاق تنفسی را رعایت کنند. افرادی که مبتلا به آنفولانزای فصلی می‌شوند، باید نسبت به سایر افراد احساس مسئولیت داشته باشند و با آنان دست و روبوسی نکنند. افراد مبتلا حتما دستمال به همراه داشته باشند زیرا ویروس آنفولانزا از طریق قطرات تنفسی با فاصله کمتر از یک متر منتقل می‌شود. حتی این قطرات در فصول سرد سال اگر روی سطوح ثابت بیفتد تا ۸ ساعت زنده خواهد ماند و چنانچه کسی به آن‌ها از قبیل دستگیره در، میله اتوبوس، دستگیره تاکسی و ... دست بزند به این ویروس آلوده خواهد شد و با توجه به اینکه آنفولانزا از طریق مخاط به انسان منتقل می‌شود حتما روزانه دو تا سه بار دست خود را با آب و صابون بشویند.

بیمار مبتلا به آنفولانزای خوکی در بیمارستان فقیهی نداشتیم
از سوی دیگر پیمان پدارم‌فر رئیس بیمارستان فقیهی شیراز در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا خبر فوت و بستری 10 بیمار مبتلا آنفولانزای خوکی در این بیمارستان را تکذیب کرد و افزود: بیمار مبتلا به آنفولانزای خوکی در بیمارستان فقیهی بستری نداشته‌ایم که فوت کرده با‌شد و حتی در آی سی یو بیمارستان نیز چنین بیمارانی نداشتیم.

وی افزود: اگر بیماری آنفولانزا در کشور شایع شود مانند سال‌های گذشته که آنفولانزای خوکی شایع شده بود، مسلما مرگ‌و‌میرهایی به همراه خواهد داشت مانند‌‌ همان سال که مردم در حدود کمتر از ۱۰۰ تن در کشور و در شیراز نیز کمتر از ۲۵ بیمار جان خود را از دست دادند. بنابراین شیوع بیماری آنفولانزا مساله خطرناکی است اما این مسائل نباید افکار عمومی را نگران کند.

رئیس بیمارستان فقیهی شیراز یادآور شد: در بیمارستان فقیهی در کل ۱۱ تخت آی سی یو داریم که در بازدید اخیر و معاینه‌ای که انجام دادم، موردی را مشاهده نکردم اما در صورتی که چنین بیماری مجدد در کشور شایع شود، اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم و شهروندان صورت خواهد گرفت تا مردم مراقبت کنند و به دنبال پنهان سازی این بیماری‌ها نیستیم.

7 استان درگیر آنفلولانزا
به گزارش آنا، رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی نیز پیشتر اعلام کرده بود: در حال حاضر آنفلوانزای فصلی در همه جای دنیا از جمله کشور ما شایع است و گروه‌های در معرض خطر مانند بیماران قلبی، بیماران ریوی، مبتلایان به نارسایی کلیه، مبتلایان به دیابت، زنان باردار و بیماران سرطانی که تحت درمان شیمی درمانی هستند، در صورت ابتلا به این بیماری بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

به گفته محمد مهدی گویا در حال حاضر آنفلوانزای فصلی بیشتر در استان‌های تهران، اصفهان، کرمانشاه، زنجان، سمنان، اردبیل و خراسان جنوبی شایع است و به گروه‌های در معرض خطر توصیه می‌کنیم که نسبت به دریافت واکسن آنفلوانزا اقدام کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، رعایت نکات بهداشتی را مهم‌ترین عامل در پیشگیری از ابتلا به این بیماری عنوان کرد و گفت: از خانواده‌ها می‌خواهیم که کودکان خود را که مبتلا به بیماری شبیه آنفلوانزا هستند تا زمانی که پزشک اجازه نداده است، به مدرسه نفرستند.

گویا با بیان اینکه آنفلوانزا H۱N۱، آنفلوانزای نوع B و آنفلوانزای نوع H۳N۲ هیچ تفاوتی با هم ندارند، خاطرنشان کرد: این آنفلوانزا‌ها از نظر شدت و علائم همه جزو آنفلوانزای فصلی محسوب می‌شوند و در همه جای دنیا شایع هستند.

شایعه ابتلا به آنفلولانزا در شیراز
در همین حال یک منبع آگاه به خبرنگار آنا، گفت: در حدود ۱۰ روز گذشته ۷ بیمار با علائم آنفولانزای خوکی به یکی از بیمارستان‌های شیراز منتقل شدند که متاسفانه ۳ تن از آنان بر اثر بیماری جان خود را از دست دادند اما تاکنون از ۴ بیمار باقیمانده رفع خطر شده و شرایطشان رو به بهبود است.

وی تاکید کرد: در روزهای اخیر در بخش ICU داخلی یک نفر مبتلا به آنفولانزای نوع H۱N۱ یا‌‌ همان آنفولانزای خوکی قرنطینه شده است که ظاهرا گوشت خوک مصرف کرده بوده است. متاسفانه بیمار مبتلا به آنفولانزای H۱N۱ بستری در این بیمارستان فوت شد و همین اکنون نیز سه تخت از ۱۱ تخت ICU داخلی این بیمارستان به مبتلایان به این ویروس اختصاص دارد که شرایط آنان بسیار وخیم گزارش شده است.
اخبار اجتماعی - آنا

 


ویدیو مرتبط :
مرگ عجیب بازیکن فوتبال+فیلم کلیپ ویدیو حوادث مرگ مردن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرگ های عجیب تاریخ



 

 

مرگ های عجیب تاریخ

 


روز مرگ همه ما بالاخره یک روز فرا می رسد اما برخی مرگ و میر ها به شکلی جالب و عجیب در طول تاریخ اتفاق افتاده که متوفی را هم به شهرت رسانده است. برخی از این مرگ ها را مرور می کنیم:

آرنولد بنت : داستان نویس انگلیسی- وی برای آنکه ثابت کند آب شهر پاریس از نظر بهداشتی کاملا سالم است، یک لیوان از آن را خورد و در اثر تیفوئید ناشی از آن در گذشت!

 

آگاتوکلس : خودکامه سراکیوز - در اثر قورت دادن خلال دندان خفه شد.

 

آلن پینکرتون : موسس آژانس کارآگاهی آمریکا -هنگام نرمش صبحگاهی به زمین خورد و زبانش لای دندان ماند و زخم شد و در اثر قانقاریای ناشی از این زخم درگذشت.

 

آیزادورا دانکن : رقاص آمریکایی -هنگامی که در اتومبیل بود، شال گردن بلندش به چرخ عقب اتومبیل گیر کرد و گردنش شکست و خفه شد.

 

اسکندر کبیر : پادشاه مقدونی - به دنبال دو روز میگساری و عیاشی در اثر تب درگذشت.

 

الکساندر : پادشاه یونان -یک میمون خانگی گازش گرفت و در اثر عفونت خون در گذشت.

 

تامس آت وی : نمایشنامه نویس انگلیسی -مرد فقیری بود. به دنبال روزها گرسنگی سرانجام یک گیته به دست آورد و با آن یک دست پیچ گوشت خرید و از شدت ولع همان لقمه دهان پرکن اول گلو گیرش شد و خفه اش کرد!

 

جان وینسون : ماجرا جوی بریتانیا -وی در 72 سالگی از اسب به زمین افتاد و میخی وارونه بر زمین افتاده بود، در سرش فرو رفت.

 

جروم ناپلئون بناپارت : آخرین بناپارت آمریکایی - در سنترال پارک نیویورک، پایش به زنجیر سگ زنش گرفت و افتاد و در اثر زخم های حاصله در گذشت.

 

جورج دوک کلارنس : انگلیسی -به دستور برادرش ریچارد سوم در خمره شراب خفه شد.

 

جیمز داگلاس ارل مورتون : بوسیله دستگاهی شبیه گیوتین که خودش آن را به اسکاتلندیان معرفی کرده بود، سر بریده شد.

 

رودولفونی یرو : ژنرال مکزیکی اسبش در شن روان گرفتار شد و سنگینی طلاهایی که به همراه داشت باعث فرو رفتن به درون ماسه شد.

 

زئوکسیس : نقاش یونان (قرن پنجم ق.م)- به تصویری که از یک ساحره پیر کشیده بود آنقدر خندید که یکی از رگ هایش پاره شد و مرد!

 

ژراردونرال : نویسنده فرانسوی - با بند پیشبند، خودرا از تیر چراغ برق خیابان حلق آویز کرد.

 

فرانسیس بیکن : براثر گرفتاری در یک سرمای ناگهانی گرفتار شد و درگذشت.

 

فالک فیتز وارن : چهارم بارون انگلیسی - در بازگشت از یک جنگل، اسبش در باتلاق افتاد و فالک که زره پوشیده بود، در درون زره اش خفه شد.

 

کلادیوس اول : امپراتور روم - با یک پر آغشته به سم خفه شد.


کنت اریک مگنوس آندرئاس هرس ستنبورگ : این انگلیسی در اثر خشم ناشی از مستی، با سیخ بخاری به دوستش حمله کرد، اما خودش توی بخاری افتاد و سوخت.

 

گریگوری یفیموویچ راسپوتین : وزنه ای به بدنش بستند و در رود نوا غرقش کردند.

 

لایونل جانسن : شاعر انگلیسی از روی چهارپایه پشت بار به زمین افتاد و در اثر زخمهای حاصله در گذشت.


لنگی کالیر : کلکسیونر آمریکایی در خانه خود و در تله ای مهلک درگذشت. تله را برای دستگیری دزدان کار گذاشته بود.

 

مارکوس لیسینیوس کراسوس : سیاستمدار رومی - این رهبر بدنام و صراف رمی به دست سربازان پارتی با ریختن طلای مذاب در حلقش درگذشت.

 

هنری اول : پادشاه انگلیسی -در اثر افراط در خوردن مارماهی دچار ناراحتی روده شد و مرد.


یوسف اشماعیلو : کشتی گیر ترک - بر اثر سنگینی طلاهایی که به کمرش بسته بود در دریا غرق شد. چون نتوانست به راحتی شنا کند.

 

تامس می : مورخ انگلیسی - بر اثر بلعیدن غذای زیادی، خفه شد.

منبع:asriran.com