اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مرکل: ایران، اسراییل را به رسمیت بشناسد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

صدراعظم آلمان گفت: تا زمانی که ایران،‌ رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناسد، روابط دوستانه آلمان با ایران برقرار نخواهد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، پس از دیدار کابینه آلمان و اسراییل در نشست خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل به خبرنگاران گفت: با وجود این که ایران در راستای کاهش فعالیت‌های هسته‌ای خود با غرب به توافق رسیده است، روابط ایران و آلمان تنها در صورت به رسمیت شناخته شدن اسراییل از سوی ایران عادی خواهد شد.

 

اخبار بین الملل - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
نتانیاهو:با توافق ایران باید اسرائیل را به رسمیت بشناسد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گروه 1+5 باید حقوق هسته ای ایران را به رسمیت بشناسد



 

 

گروه 1+5 باید حقوق هسته ای ایران را به رسمیت بشناسد

 

جمعی از اعضای كمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با ایرنا:

گروه 1+5 باید حقوق هسته ای ایران را به رسمیت بشناسد

تهران - همزمان با توصیه سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به گروه 1+5 مبنی بر اینكه برای رسیدن به 'توافقات جدی' در زمینه موضوعات مطرح در مذاكرات، 'تعامل بیشتری' داشته باشند، جمعی از اعضای كمیسیون امنیت ملی مجلس نیز تاكید كردند كه 1+5 باید حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسد.

** 5+1 به خواست ملت ایران احترام بگذارد

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: مذاكرات با گروه 1+5 باید براساس بسته پیشنهادی ایران باشد و این گروه باید به خواست ملت ایران احترام بگذارد.

فاطمه آلیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به بسته پیشنهادی ایران افزود: هدف از مذاكره از دید ایران استقرار صلح و دوستی در دنیاست و از همه مهمتر غربی‌ها باید نظر خود را در مورد كلاهك‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی عنوان كنند.

وی همچنین گفت: كشورهای دیگری هم می‌توانند به تركیب گروه 1+5 اضافه شوند زیرا در گذشته مشاركت خوب برزیل و تركیه را در صدور بیانیه تهران شاهد بودیم.

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد ایران در مورد فناوری هسته‌ای مذاكره نمی‌كند زیرا این بحث برای ایران تمام شده است و اكنون كشور ما یكی از كشورهای هسته‌ای دنیاست.

نماینده مردم تهران در مجلس تاكید كرد جمهوری اسلامی ایران برای بهتر اداره شدن جهان مذاكرات را ادامه خواهد داد و بر سر حق ملت خود ایستاده است.

** مذاكرات آتی ، آخرین فرصت برای 1+5 است

عضو دیگر كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینكه مذاكرات آتی ایران با گروه 1+5 یقینا آخرین فرصت آنان است، گفت: مسوولان كشورمان باید این‌بار این موضوع را به نقطه نهایی برسانند و اجازه ندهند توسط آنان مباحث انحرافی دیگری مطرح شود.

محمد كرمی‌راد افزود: خط قرمز ایران فرآیند غنی‌سازی است كه به هیچ عنوان نباید تعطیل شود.

وی همچنین گفت: البته امكان دارد اشتراكاتی بین دو طرف وجود داشته باشد كه مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

نماینده مردم كرمانشاه در مجلس با اشاره به پیشنهاد ایران مبنی بر اضافه شدن كشورهای دیگری به تركیب 1+5 تصریح كرد این موضوع می‌تواند مانع سیاسی‌كاری‌های گذشته شود و از تسلسل باطل جلوگیری كند .

كرمی‌راد اظهار امیدواری كرد در چارچوب این مذاكرات طرفین به نقطه مشتركی دست یابند چرا كه شاید این دور از مذاكرات آخرین فرصت برای 1+5 باشد.

** 1+5حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسد

یكی دیگر از عضای كمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با تاكید بر اینكه اصل برگزاری گفت‌وگوها بین ایران و 1+5 قطعا مفید است، گفت: كشورهای 1+5 باید حقوق اصلی و هسته‌ای ایران را به رسمیت شناخته و سپس گفت‌وگو را بر سر مسائل پیرامونی ادامه دهند.

مهدی سنایی افزود: به دلیل مفید بودن گفت‌وگو، جمهوری اسلامی ایران از این موضوع استقبال كرده است زیرا در این مذاكرات، طرفین می‌توانند مواضع یكدیگر را به صورت شفاف بشنوند.

وی تاكید كرد: البته این گفت‌وگوها در صورتی مثمر ثمر خواهد بود كه از چارچوب گذشته خارج شود.

سنایی ادامه داد: این گفت‌وگوها باید هم از جهت محتوا و هم از جهت ساختار تغییر كند، به این شكل كه بازیگران جدید وارد این عرصه شوند.

عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت سیاست چماق و هویج سیاست بی‌نتیجه است كه سال‌ها در جریان بوده است.

نماینده مردم نهاوند در مجلس تاكید كرد ایران حاضر به چانه‌زنی بر سر حقوق اصلی خود نیست و گروه 1+5 باید مطابق با بیانیه تهران به گفت‌وگوها ادامه دهد.

سنایی ادامه داد گفت‌وگو میان ایران و بازیگرانی كه به كشورمان اعتماد ندارند نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت، لذا تغییر ساختار یك ضرورت است.

این عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس تاكید كرد غربی‌ها باید بدانند كه تحریم‌ها بیشتر از آنكه به ایران خسارت وارد كند منافع آنان را از كفشان می‌برد و در حقیقت آنان هستند كه منافع بیشتری را به خاطر عدم ارتباط با ایران از دست خواهند داد.

گفتنی است سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آستانه دور جدید مذاكرات به گروه 1+5 توصیه كرد كه برای رسیدن به 'توافقات جدی' در زمینه موضوعات مطرح در مذاكرات، 'تعامل بیشتری' داشته باشند.

رامین مهمانپرست در گفت و گو با ایرنا در خصوص آخرین رایزنی های ایران و گروه 1+5 گفت: 'طرفین در تماس با همدیگر هستند و اگر طرف مقابل ما تعامل بیشتری داشته باشد، می توانیم توافق جدی را در زمینه موضوعاتی كه باید در دستور كار این مذاكرات قرار بگیرد داشته باشیم.'

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به آمادگی كشورمان برای مذاكره با گروه 1+5 اظهار داشت: فكر می كنیم مذاكرات با گروه 1+5 می تواند مذاكرات 'خوبی' باشد اما باید در مورد زمان، مكان و جزییات این نشست توافقات لازم به وجود بیاید.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران بارها آمادگی خود را برای مذاكره اعلام كرده است و مقامات ما بارها اعلام كرده اند در راستای دفاع از حقوق ملت ایران، آمادگی دارند رویه موجود را كه حالت تعارضی دارد به رویه 'همكاری سازنده' و مشاركت همه كشورها تبدیل كنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان كرد: مبنای فعالیت ها و توافقات هسته ای همه كشورها باید مقررات مربوط به آژانس بین المللی انرژی اتمی و طرف های معاهده عدم اشاعه تسلیحات هسته ای باشد.

وی با اشاره به نامه دبیر شورای عالی امنیت ملی كشورمان به كاترین اشتون خاطرنشان كرد: آقای جلیلی مجددا با نامه ای كه ارسال كردند، آمادگی خود را اعلام كردند و با توجه به اینكه طرف مقابل نیز اعلام آمادگی می كند تا وارد بحث شود، این نشست می تواند نشست خوبی باشد.

مهمانپرست در پاسخ به این سوال كه آیا طرف مقابل به سوالات مطرح شده از سوی سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی كشورمان پاسخ داده است یا نه گفت: این جزء بحث هایی است كه فكر می كنیم در رایزنی هایی كه دارد دنبال می شود به توافق برسیم. توافق طرفین باید در رابطه با اصل مذاكرات، رویكردش و جزییاتش مشخص بشود..../تحلیل:ایرنا