اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مرکز مبادلات ارزی منحل می‌شود



مرکز مبادلات ارزی, منحل شدن مرکز مبادلات ارزی, تعطیلی مركز مبادلات ارز

درصورت تصویب ارز ۲۴۵۰ تومانی در صحن علنی مجلس؛

مرکز مبادلات ارزی منحل می‌شود

تعطیلی مركز مبادلات ارزی در شرایطی در دستور كار دولت قرار گرفته كه هنوز هیچ تصمیمی درباره كاهش نرخ ارز در بازار آزاد گرفته نشده است.برخی تحلیل گران بازار معتقدند تعطیلی مركز مبادلات ارزی موجب افزایش قیمت ارز در بازار خواهد شد و برشكاف بازار و نرخ دولتی خواهد افزود.

درصورت تصویب نرخ ۲۴۵۰ تومانی دلار در بودجه سال 92 كل كشور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، مرکز مبادلات ارزی تعطیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تعیین نرخ ۲۴۵۰ تومانی ارز  از سوی کمیسیون تلفیق، واکنش‌های متفاوتی در پی داشته است و بسیاری از این واکنش‌ها از تعطیلی مرکز مبادلا ت ارزی و جایگزینی نرخ ۲۴۵۰ تومان به جای ارز ۱۲۲۶به عنوان نرخ مرجع خبر می‌دهند.

قرار است بعد از تصویب لایحه بودجه ۹۲ در مجلس و ارائه آن به دولت برای اجرا، مرکز مبادلات ارزی تعطیل شده و زمان آن نیز تیر ماه اعلام شده است.

در همین حال ابراهیم نکو یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس از جایگزینی نرخ ۲ هزار و ۴۵۰ تومان به عنوان نرخ مرجع و تعطیلی مرکز مبادلات ارزی در آینده‌ای نه چندان دور خبر داد.

هر چند که هنوز مسئولان دولتی در این خصوص به صورت رسمی اظهار نظر نکرده‌اند، اما همه شواهد حکایت از آن دارد که نرخ تعیین شده  ارز از سوی كمیسیون تلفیق مجلس که ۲ هزار ۴۵۰ تومان است به عنوان نرخ مرجع و به صورت رسمی بعد از تیر ماه در تمامی معاملات اقتصادی دولتی به کار گرفته می‌شود.

مرکز مبادلات ارزی که از اواخر سال ۹۱ آغاز به کار کرد نتوانست انتظارات صادر کنندگان، واردکنندگان و تولیدکنندگان را فراهم سازد و مورد انتقاد بسیاری از فعالان اقتصادی و نمایندگان مجلس را در پی داشت.

در این میان حتی برخی از وزارتخانه‌های اقتصادی به دلیل نامشخص بودن استراتژی این مركز در مواجهه با اولویت های تعیین شده و نبود هدف مشخص برای این مرکز دچار اختلاف شوند.

واردكنندگان می گویند:مرکز مبادلات ارزی در سال گذشته تا کنون نتوانسته تعهدات ارزی خود را برآورده سازد.

با ارائه لایحه بودجه ۹۲ و تعیین نرخ ۲ هزار و ۴۵۰ تومانی  كه به پیشنهاد دولت در لایحه بودجه پیشنهاد شده  است،این نرخ جایگزین نرخ مبادله‌ای و با به عبارت دیگر‌‌ همان نرخ مرجع شده است. البته در این میان برخی از نمایندگان کمیسیون تلفیق  ای نرخ ارز  را تنها برای محاسبات بودجه‌ای قابل قبول می دانند.

حسن سبحانی کار‌شناس اقتصادی در این رابطه می گوید: وقتی که در بودجه شفافیت وجود ندارد چگونه می‌توان نرخی را برای محاسبات بودجه‌ای تعیین کرد؟

تعطیلی مركز مبادلات ارزی در شرایطی در دستور كار دولت قرار گرفته كه هنوز هیچ تصمیمی درباره كاهش نرخ ارز در بازار آزاد گرفته نشده است.برخی تحلیل گران بازار معتقدند تعطیلی مركز مبادلات ارزی موجب افزایش قیمت ارز در بازار خواهد شد و برشكاف بازار و نرخ دولتی خواهد افزود./ایلنا

 

 


ویدیو مرتبط :
بركوت یگان ویژه اوكراین منحل نمیشود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سیف: مرکز مبادلات ارزی منحل نمی‌شود



ولی الله سیف  ,رئیس کل بانک مرکزی

سیف: مرکز مبادلات ارزی منحل نمی‌شود

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر این که مرکز مبادلات ارزی منحل نمی شود درباره واکنش بازار به صحبت های ارزی روز گذشته وی گفت: اقدام ضربتی برای بازار ارز نداریم ولی این به معنای عدم حضور بانک مرکزی در بازار نیست.

ولی الله سیف در حاشیه بیست و چهارمین حمایش بانکداری اسلامی از واکنش به این سوال که شنیده شده برخی از مدیران بانکی که از بانک مرکزی رفته اند درخواست مجوز صرافی داده اند آیا این اخبار صحت دارد اظهار داشت: بنده اطلاعی در این باره ندارم ولی اگر تقاضایی باشد بر اساس ضوابط قانونی آن را بررسی خواهیم کرد.

وی درباره اقدام بانک مرکزی برای ارزش گذاری پول ملی و حذف 4 صفر گفت: هنوز اعلام برنامه ها در این باره زود است و نباید قبل از تصمیم گیری ها برنامه های بانک مرکزی اعلام شود چرا که این برنامه ها نیازمند کار گارشناسی است.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه در پاسخ به تاکید خبرنگار ما مبنی بر این که آیا مرکز مبادلات ارزی منحل خواهد شد یا خبر اظهار داشت: مرکز مبادلات به هیچ عنوان منحل نمی شود.

خبرنگار تسنیم گفت بعد از آن که روز گذشته شما اعلام کردید اقدام ضربتی برای بازار ارز ندارید قیمت ها در بازار روند صعودی به خود گرفت. توضیح شما درباره علت افزایش نرخ دلار از روز گذشته تاکنون چیست.

رئیس کل بانک مرکزی پاسخ داد همانطور که دیروز گفتم بانک مرکزی اقدام عجولانه و ضربتی برای بازار ارز ندارد ولی این به این معنا نیست که ارز کم داریم یا مشابه آن؛ بانک مرکزی حضور فعالی در بازار دارد.

سیف درباره تغییر سیاست های پولی و مالی تصریح کرد این سیاست ها در معرض رسیدگی و بررسی است و هر زمان نیاز به اصلاح باشد بانک مرکزی اصلاخات لازم را انجام خواهد داد./تسنیم