اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مرکز ایران در اشغال غبار عراقی


هوای تهران و بسیاری دیگر از شهرهای ایران این‌روزها دمای بالای 40درجه را تجربه می‌کند، دمایی طاقت‌فرسا که با قطعی گاه‌وبیگاه آب و برق هم گره خورده است. علاوه بر این اهالی شهرهای مرکزی ایران از امروز باید به این گرمای سخت، مشکل دیگری را نیز اضافه کنند: گردوخاک.

تابناک: هوای تهران و بسیاری دیگر از شهرهای ایران این‌روزها دمای بالای 40درجه را تجربه می‌کند، دمایی طاقت‌فرسا که با قطعی گاه‌وبیگاه آب و برق هم گره خورده است. علاوه بر این اهالی شهرهای مرکزی ایران از امروز باید به این گرمای سخت، مشکل دیگری را نیز اضافه کنند: گردوخاک.

شرق نوشت: گردوخاکی که از بیابان‌ها و تالاب‌های خشک‌شده کشور عراق بلند شده و به کمک باد، خود را به ایران و پایتخت رسانده است. این خبر را «عبدالرضا امیدوارشهری» مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد، او با اشاره به نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی تا روز دوشنبه، به «ایسنا» گفت: «وزش باد و گردوخاک در برخی مناطق شرق کشور به‌ویژه منطقه زابل تا روز دوشنبه به تناوب ادامه خواهد داشت، در عین حال در برخی مناطق استان‌های تهران، سمنان، قم، مرکزی، شمال اصفهان، ایلام، خوزستان و بوشهر وزش باد همراه با گردوخاک رقیق موجب کاهش کیفیت هوا در این مناطق خواهد شد.»

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه حداکثر دمای شش استان کشور در روز شنبه به بیش از 40درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد، گفت: «پس از خوزستان و قم، به‌ترتیب کرمانشاه، تهران، یزد و لرستان گرم‌ترین استان‌های کشور هستند.»

وی به وضع هوای تهران اشاره کرد و گفت: طی روزهای شنبه و یکشنبه آسمان پایتخت صاف در پاره‌ای نقاط با وزش باد پیش‌بینی شده است که حداقل و حداکثر دما در این روز با یک درجه کاهش به 27 و 40درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد.

امیدوارشهری همچنین با اشاره به اینکه تا روز یکشنبه در جنوب استان سیستان‌وبلوچستان، جنوب کرمان، شمال هرمزگان و شرق فارس افزایش ابر، وزش باد و در ساعات بعدازظهر رگبار پراکنده یا رعدوبرق پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: «در روز یکشنبه استان‌های خوزستان و قم با حداکثر دمای 45درجه سانتیگراد بالای صفر گرم‌ترین و اردبیل با حداکثر دمای 20درجه سانتیگراد بالای صفر خنک‌ترین استان‌های کشور خواهند بود.»

داستان گردوغبار بیشتر از 10سال است که برای اهالی استان‌ها و شهرهای هم‌مرز ایران با عراق از ماه‌های اول بهار تا اواخر تابستان تکراری و همیشگی است، با این حال این گردوغبار تنها در شرایط خیلی خاص و وزش بادهای شدید به تهران و شهرهای اطرافش می‌رسد، براساس تجربه تاکنون سه‌بار این غبارهای عراقی در چند سال اخیر پایتخت ایران را به تعطیلی کشانده‌اند. حالا در جدیدترین اتفاق از این دست و همزمان با گرمای زیادی که ساکنان استان‌های مرکزی ایران تجربه می‌کنند، گردوغبار هم از گرد راه رسیده و کیفیت هوا را هم به‌هم زده است.

پیش از این «پرویز رضازاده» دیگر کارشناس سازمان هواشناسی گفته بود: «بر اساس آمارهای به‌دست آمده از دوران 60ساله ثبت دمای هوا در تهران، از دهم تیرماه تا دهم مردادماه همیشه پایتخت، گرم‌ترین روزهای خود را تجربه کرده است و بعد از این مدت، دمای هوا رفته‌رفته رو به خنک‌تر شدن می‌گذارد.»

تا پایان این 30 روز داغی که این کارشناس هواشناسی به آن اشاره کرده است، پنج روز دیگر باقی مانده، در این شرایط که کاری از دست کسی برنمی‌آید، باید منتظر ماند و دید با آمدن دهم مردادماه هوای خنک بار دیگر خواهد آمد یا همچنان باید با گرما و دمای بالای هوا ساخت.


ویدیو مرتبط :
اشغال مهران توسط نیروهای عراقی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گرد و غبار عراقی در راه ایران


مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور از ورود گرد و غبار برخاسته از کشور عراق به نواحی غربی کشور خبر داد.

خبرگزاری ایسنا:  مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور از ورود گرد و غبار برخاسته از کشور عراق به نواحی غربی کشور خبر داد.

احد وظیفه درباره آخرین پیش‌بینی‌ها از وضعیت جوی کشور در روزهای آتی گفت: بررسی آخرین داده‌ها و خروجی مدلهای هواشناسی بیانگر گذر موج تراز میانی جو از نوار شمالی کشور است، بنابراین امروز در بخش‌هایی از شمال غرب، ارتفاعات البرزشرقی، شمال شرق و ارتفاعات جنوب شرق کشور افزایش ابر و در بعد ازظهر و اوایل شب رگبار و رعد وبرق و وزش‌باد شدید موقتی پیش‌بینی می شود.

وی ادامه داد: در بعد از ظهر دوشنبه در شمال غرب، دامنه های البرز غربی، شمال‌شرق، شرق، ارتفاعات جنوب شرق و بخش‌هایی از مرکز کشور افزایش ابر و رگبار و رعد وبرق گاهی وزش‌باد شدید موقتی رخ خواهد داد که این موج در روز سه شنبه در شمال شرق، شرق و مناطقی از جنوب شرق کشور سبب رگبار و رعد وبرق و وزش‌باد خواهد شد.

مدیرپیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه در روز سه‌شنبه بارش‌پراکنده در شمال دو استان آذربایجان شرقی و غربی پیش‌بینی می شود، گفت: طی دو روز آینده شرایط برای تشکیل گردوخاک در کشورعراق وانتقال آن به مرزهای غربی کشور مهیا است از این رو در مناطقی از شمال غرب، غرب و جنوب غرب کشور کاهش کیفیت هوا به سبب گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

وظیفه آسمان تهران درروز دوشنبه را کمی ابری و همراه با وزش باد و افزایش ابر اعلام کرد و گفت: بیشینه و کمینه دما در این روز 36 و 25 درجه بالای صفر خواهد بود.