اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مرغ شش هزار تومانی نتیجه «تحریم» نیست، نتیجه «سوءمدیریت» است



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

آدرس غلطی که باید تصحیح شود

مرغ شش هزار تومانی نتیجه «تحریم» نیست، نتیجه «سوءمدیریت» است

در تاریخ بعد از انقلاب هیچ گاه وزارت کشاورزی تا به این حد ضعیف و بی کفایت ظاهر نشده بود . بهانه وزیر جهاد سلب اختیار از وزارت‌خانه‌اش در امر واردات و احاله وظایفش به وزارت صنعت و تجارت است. بهانه ای که پذیرفته نیست.وزارت جهاد متولی روند تولید مواد اولیه خوراکی لبنی و دامی است و احاله وظایف «واردات» به وزارتخانه ای دیگر خللی در وظایف ذاتی این وزارت خانه ایجاد نمی کند.

 

سرویس اقتصادی «فردا»: وزارتخانه های اقتصادی دولت سکوت مطلق خود را درباره گرانی ها ادامه می دهند و در عوض افرادی نظیر معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه «وضعیت خوب است» با فضای ذهنی جامعه بازی می کنند تا عیان شود در کنار ضعف های مدیریتی و اقتصادی دولت ، در «مدیریت افکار عمومی» هم دولت فعلی ضعف های مفرطی دارد.

 

در مواجهه با لجام گسیختی قیمت ها اما می رود تا امری غلط در ذهنیت جامعه ریشه بدواند. برخی دانسته یا ندانسه در حال رواج این شایعه هستند که بالا رفتن قیمت اقلام خوراکی و لبنی معلول تشدید تحریم هاست و چون غرب علیه ایران تحریم هایی را وضع کرده است اوضاع اینچنین شده است. در مواجهه با رواج این شایعه و آدرس غلط مرور گفته های یک عضو ستاد تنظیم بازار کفایت می کند تا علت واقعی گرانی ها دریابیم.

 

معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران در خصوص گرانی مرغ گفته است که اتحادیه مرغ‌داران اظهار می‌كند علت افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر ناشی از افزایش قیمت نهاد‌ه‌های دامی است. این در حالی است كه افزایش قیمت‌های فعلی در بازار، افزایش كاذبی است! اگر چهار ماه پیش قیمت مرغ به فرض پنج هزار و 100 تومان بوده، قیمت نهاده نیز به همین نرخ بوده است. سئوال اینجاست كه نهاده‌ها چند درصد افزایش قیمت داشته‌اند كه قیمت مرغ به این صورت بالا رفته است! هدف ما كاهش قیمت مرغ در بازار مصرف است، حدود 90 درصد از نهاده‌ای كه بر قیمت مرغ تاثیرگذار است، جو و كنجاله سویا است و مقرر شد پس از جلسه اگر به این نتیجه برسیم كه اتحادیه‌ و یا تولیدكننده‌ای خودسرانه قیمت را افزایش داده است، برخورد می‌كنیم چرا كه باید بر اساس جدول آنالیز قیمت نرخ‌های بازار مشخص شود. معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران هم چنین درباره اظهارات اتحادیه‌هایی كه عنوان كرده‌اند نهاده ندارند، پاسخ داد: در حال حاضر حدود 70 هزار تن نهاده خریداری شده و سه هزار و 800 تن نهاده در شهر تهران توسط شركت پشتیبانی امور دام در حال توزیع است، لذا هر كدام از تولیدكنندگان و اتحادیه‌های مرغداران نیازمند هستند، می‌توانند با نرخ مصوب وزارت صنعت و معدن و تجارت نهاده مورد نیاز را تامین كنند.

 

بی آنکه بخواهیم در باب این اظهارات سنجش کارشناسانه ای را سامان دهیم . مشخص است که دولت و اعضای ستاد تنظیم باز و وزارت جهاد «نمی دانند» در بخش تولید و بازار چه می گذرد. قضیه به همین سادگی است . دولت اساسا بازار را به حال خود رها کرده است و دلمشغول امر مهمی! به نام واردات است و بی آنکه ضعف های مسیر« تولید- بازار – مصرف» را رصد کند و از مسیر تولید اقلام خوراکی هزینه زدایی کرده تا روند تولید کم هزینه شود ،روند را به جایی می رساند تا اقلام گران شده و با تشکیل ستاد تنظیم بازار در این خصوص تصمیم گیری کند.

 

به طور مشخص در خصوص گرانی قیمت مرغ توضیحات این مسئول دولتی نشان می دهد که دولت اساسا از وضعیت تولید مطلع نیست. از عجایب آنکه وی به جای اینکه افکار عمومی را اقناع کند خود در مقام پرسشگر ظاهر شده است و می گوید:« سئوال اینجاست كه نهاده‌ها چند درصد افزایش قیمت داشته‌اند كه قیمت مرغ به این صورت بالا رفته است! » مشخص است که پاسخ به این پرسش در دولت باید جستجو شود نه افکار عمومی. وزارت کشاورزی باید پاسخ دهد که تاکنون چه کرده است و چرا در ادای اصلی ترین وظایف خود کوتاهی کرده است . بیراه نیست اگر بگوییم در تاریخ بعد از انقلاب هیچ گاه وزارت کشاورزی تا به این حد ضعیف و بی کفایت ظاهر نشده بود .گویا بهانه این روزهای وزیر جهاد سلب اختیار از وزارت‌خانه‌اش در امر واردات و احاله وظایفش به وزارت صنعت و تجارت است. بهانه ای که به هیچ عنوان پذیرفته نیست ،وزارت جهاد متولی روند تولید مواد اولیه خوراکی لبنی و دامی است و احاله وظایف «واردات» به وزارتخانه ای دیگر خللی در وظایف ذاتی این وزارت خانه ایجاد نمی کند.

 

بماند که در این میان وزیر صنعت، معدن و تجارت که متولی تنظیم بازار است به عنوان توجیه سخنی را بر زبان آورده است که نشانه ای واضح از سوء مدیریت برای حل یک امر ساده است وی در خصوص علت افزایش قیمت مرغ گفته است که در حال حاضر مشکلی برای واردات نهاده های دامی وجود ندارد، اما مشکل جدیدی بروز کرده و آن هم انتقال این نهاده ها از بندر به مراکز مورد استفاده است! غضنفری  مطرح کرده که با وجود دپوی حجم زیادی از نهاده های دامی، امکانات لجستیک مناسبی برای حمل و نقل آنها وجود ندارد و حداکثر امکان حمل 10 هزار تن کنجاله از بندر به مراکز مهیاست!!

 

با این وصف، بسط این سنخ شایعه ها که گرانی ها نتیجه تحریم است جدای از آنکه اقدامی ضد امنیت ملی و بازی در زمین غرب برای القای حس ناامنی اقتصادی است، پوشاندن ضعف های مدیریتی و مصائب ناشی از سوء مدیریت است. کسی منکر مشکل ایجاد کردن تحریم های ظالمانه غرب نیست ولی دامنه این مشکلات هرگز به قیمت گوشت و مرغ و ماست و پنیر نمی رسد . ایراد کار جای دیگری است.../فردانیوز


ویدیو مرتبط :
نتیجه سی سال تحریم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نتیجه ادعاهای دولت برای کنترل بازار! مرغ ۵ هزار تومانی و نوبرهای۷۵۰۰ تومانی



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

نتیجه ادعاهای دولت برای کنترل بازار!

مرغ ۵ هزار تومانی و نوبرهای۷۵۰۰ تومانی

به گزارش کاشف نیوز، دولت با اختصاص ۲۴ میلیارد دلار برای تامین مواد اولیه و نهاده بخش تولید، وزارت صنعت طی ماه گذشته با انقعقاد تفاهم‌نامه با اتحادیه‌های تولید برای توزیع خوراک دام وطیور که طی چند ماه گذشته از کمبود آن در بازار به عنوان موثر‌ترین عامل افزایش قیمت یاد شده بود قول داد تا به میزانی که نیاز باشد نهاده‌ها را تامین کند اما این برنامه‌ریزی‌ها بر اساس قول داده شده پیش نرفت تا پیکان قیمت مواد پروتئینی همچنان روبه بالا باشد.

 

*مرغ کیلویی ۵۰۰۰ تومان

بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود از قیمت‌ خرده‌فروشی‌های تهران، قیمت هر کیلوگرم مرغ را با ۲. ۶ درصد افزایش نسبت به هفته قبل و ۹. ۲ درصد نسبت به ماه قبل ۵ هزار تومان اعلام کرده است.

براساس این گزارش طی هفته گذشته قیمت گوشت قرمز نیز بدون کاهش بوده و هر کیلوگرم گوشت گوسفند با استخوان ۲۲ هزار و ۱۵۸ تومان و گوشت گاو و گوساله بدون استخوان نیز به قیمت ۱۷ هزار و ۶۷۴ تومان در خرده‌فروشی‌ها عرضه شده است.

 

*افزایش قیمت و پرتقال/روند کاهشی میوه‌های تابستانه‌

براساس این گزارش اگرچه قمیت میوه‌های تابستانه به دلیل از نوبرانه در آمدن روند کاهشی داشته اما میوه‌هایی مانند سیب و پرتقال افزایشی تا ۲۲ درصد را تجربه کرده است. هر کیلوگرم سیب قرمز لبنان ۴ هزار و ۵۰۰، سیب زرد ۴ هزار و ۷۰۰ و پرتقال درجه یک به قیمت ۲ هزار و ۷۰۰ تومان عرضه شده است.

میوه‌های تابستانه هم هر کیلوگرم زردآلو ۵ هزار و ۴۵۰، گوجه سبز ۵ هزار تومان، گیلاس ۷ هزار و ۵۰۰، هلو ۵ هزار تومان، طالبی ۱۶۰۰، خربزه ۱۸۵۰ و هندوانه ۶۸۰ تومان عرضه شده است.

 

*برنج داخلی ۴۳۰۰

براساس این گزارش، قیمت انواع برنج وارداتی بدون تغییر اما برنج‌های داخلی میل به کاهش داشته است. هر کیلوگرم برنج وارداتی غیرتایلندی ۲۷۰۰، داخلی درجه یک ۴۳۰۰ و داخلی درجه دو ۳۱۰۰ تومان به فروش رفته است.

 

*افزایش قیمت کره

قیمت لبنیات نیز نسبت به هفته گذشته به غیر از کره پاستوره که ۷ درصد افزایش داشته بقیه فرآورده‌های لبنی قیمت ثابتی داشته است و هر کیلوگرم شیر پاستوریزه به قیمت ۱۵۰۰ تومان عرضه شده است.

همچنین قیمت هر شانه تخم مرغ نیز بیش از ۴ هزار تومان اعلام شده است./کاشف نیوز