اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مرسی به جاسوسی و تحریک به قتل معترضین متهم شد/کابینه مصر تا چهارشنبه سوگند می‌خورد



اتهامات محمد مرسی,محمد مرسی در دادگاه

مرسی به جاسوسی و تحریک به قتل معترضین متهم شد

دادستانی کل در مصر اعلام کرد سه اتهام مرسی یعنی"دریافت و انتقال غیرقانونی اطلاعات"، "تحریک به قتل شرکت کنندگان در تظاهرات" و "آسیب زدن به اقتصاد" را بررسی می کند.

دستگاه قضایی مصر اعلام کرد محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده این کشور را به دنبال اتهاماتی، تحت بازجویی قرار می دهد.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، دادستانی کل در مصر توضیح داد: سه اتهام مرسی یعنی"جاسوسی"، "تحریک به قتل شرکت کنندگان در تظاهرات" و "آسیب زدن به اقتصاد" را بررسی می کند.

 

محمد مرسی نخستین رئیس جمهور منتخب مصر بعد از انقلاب 2011 ، به دنبال برکناری توسط ارتش مصر، هم اکنون در یکی از پادگان های گارد ریاست جمهوری در قاهره تحت بازداشت است.

تاکنون به مرسی هیچ اتهامی وارد نشده اما وی مظنون به فرار از زندان در هنگام انقلاب 2011 است.

 

به تازگی آلمان و آمریکا خواستار آزادی مرسی از بازداشت ارتش شده بودند.

دادستانی مصر در بیانیه ای توضیح داد: ابلاغیه هایی علیه مرسی و 8 نفر دیگر علیه اعضای ارشد اخوان المسلمین از جمله محمد بدیع رهبر ارشد این گروه دریافت کرده ایم.

ارتش مصر می گوید در واکنش به اعتراضات و مطالبات اکثریت مردم و تظاهرات گسترده آنها، دست به برکناری مرسی از قدرت زد. اخوان المسلمین هم در مقابل می گوید که این اقدام ارتش، کودتا بود.

 

این ابلاغیه ها علیه مرسی نخستین گام در روند محاکمه کیفری مرسی است و به دادستانی اجازه می دهد بازجویی از مرسی را آغاز کند. این روند می تواند به اعلام رسمی اتهامات علیه او و محاکمه اش در دادگاه منجر شود.

دادستانی مصر به طور رسمی اعلام نکرد که چه دستگاه یا طرفی این ابلاغیه ها علیه مرسی را ارسال کرده است.

 

محمد بدیع رهبر ارشد اخوان و شماری از اعضای ارشد اخوان در هفته گذشته به صورت رسمی به "تحریک به خشونت" متهم شده بودند اما دستگر نشده اند.

یک مقام ارشد در ارتش که خواست نامش منتشر نشود هم به رویترز گفت که به مقامات اخوان اجازه می دهیم آزاد باشند تا بتوانیم آنها را تحت نظارت بگیریم و شواهدی را علیه آنها جمع آوری کنیم.

در مقابل، "جهاد الحداد" سخنگوی اخوان المسلمین هم درباره اتهامات علیه مرسی گفت: این اتهامات مضحک هستند و مقامات، خود عامل تحریک به خشونت هستند.

 

کابینه مصر تا چهارشنبه سوگند می‌خورد/ نبیل فهمی وزیر خارجه می‌شود

نخست وزیر موقت مصر گفت که کابینه انتخاب شده از سوی وی به زودی نهایی شده تا چهارشنبه مراسم تحلیف برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از الیوم السابع، دیروز مذاکرات فشرده‌ای برای پایان دادن به تشکیل دولت موقت در مصر انجام شد و حازم ببلاوی نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه نشستی را با حضور محمد البرادعی از اعضای جبهه نجات ملی مصر و معاون رئیس جمهور در امور خارجه با مصطفی حجازی مشاور رئیس جمهور در امور سیاسی و زیاد بهاء الدین معاون نخست‌وزیر در امور اقتصادی برای رایزنی در زمینه تشکیل دولت آینده این کشور برگزار کرد.

وی در گفت‌وگویی مطبوعاتی بعد از این دیدار با تشریح بخش‌هایی از کابینه گفت که وزارت اطلاع رسانی در جای خود باقی خواهد ماند و وزارت همبستگی اجتماعی نیز به کابینه باز خواهد گشت.

 

ببلاوی تعداد وزرای دولت خود را 30 وزیر خواند و گفت که سوگند آنها نهایتا تا روز چهارشنبه آینده انجام خواهد شد. همچنین در کابینه جدید قرار است کمال عمرو وزیر خارجه از سمت خود برکنار شده و نبیل فهمی وزیر خارجه جدید مصر شود.

منابع مطلع به المصری الیوم اعلام کردند که نشست دیشب که در دفتر نخست وزیری برگزار شد، ‌برای تعیین اسامی نهایی کابینه مصر بوده و ببلاوی و البرادعی و بهاء الدین اسامی نامزدهای موجود برای تصدی پست های مختلف را بررسی کردند.

 

این گزارش تاکید دارد که برخی اسامی وجود دارد که در تشکیلات کابینه تثبیت شده است، از جمله إیناس عبدالدایم برای وزارت فرهنگ، حسن البدراوى برای وزارت دادگستری، أشرف العربى برای وزارت برنامه ریزی، نبیل فهمى برای وزارت خارجه، هانى قدرى برای وزارت امور مالی، حسام عیسى برای وزارت آموزش عالی، خانم دکتر مها الرباط برای وزارت بهداشت، عمرو الشوبکى برای وزارت جوانان، جودة عبدالخالق برای وزارت بازرگانی و أحمد البرعى برای وزارت همبستگی ملی.

در این نشست همچنین مقرر شده برخی از وزارتخانه ها با هم ادغام شوند،‌از جمله وزارت اسکان و تاسیسات و وزارت فرهنگ با وزارت آثار باستانی.

عصرایران/فارس

 

 


ویدیو مرتبط :
کابینه خط قرمز من است . همکارانم را متهم نکنید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کابینه جدید مصر سوگند خورد +عکس


کابینه جدید دولت انتقالی مصر شب گذشته در برابر عدلی منصور رییس جمهور موقت این کشور سوگند یاد کرد.

عصر ایران: کابینه جدید دولت انتقالی مصر شب گذشته در برابر عدلی منصور رییس جمهور موقت این کشور سوگند یاد کرد.

در این کابینه که بدون حضور اعضای اخوان المسلمین و دیگر گروه های اسلامگرا از 34 وزیر تشکیل شده است که 3 وزیر زن و 3 وزیرآن از قبطی ها هستند.