اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مرد در سایه اصلاح طلبان



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, اصلا ح طلبان

 
  آخرین خبری كه از او در رسانه‌ها منتشر شد به بیلبوردی مربوط بود كه از سوی شهرداری در تهران نصب شد؛ این نهاد از هفته دفاع مقدس امسال در اقدامی ابتكاری به انتشار مناسبتی تصاویر موضوع‌محور عكاسان در قالب بیلبوردهای شهری با ذكر نام عكاس پرداخت و در گام اول تصاویر جالبی از رزمندگان با شعار «... جهاد ادامه دارد» را در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها نصب كرد، در ماه محرم و ۱۳ آبان نیز این رویه را ادامه داده است. یكی از این تصاویر، آیت ا... سیدمحمد موسوی خوئینی‌ها را كه به عنوان امام جماعت دانشجویان پیرو خط امام و تسخیركنندگان سفارت آمریكا پیشاپیش آنها نشسته، نشان می‌دهد.

 

نصب این تصویر در شهرمی‌توانست حامل پیام هایی باشد كه خوشبینانه‌ترین آن بازگشت آیت ا... به عرصه عمومی بود و شاید تصمیم‌گیران اصلی درصدد بودند كه او می‌تواند مانند گذشته به عرصه سیاست بازگردد و دیگرانی كه عضو مجمع روحانیون نیستند و هر هفته نمی‌توانند از دیدگاه‌های او مطلع شوند را با مواضع خود در مقاطع مختلف آشنا سازد، اما او مرد پشت پرده این بنر كه نماد ضداستكبار بود و با شعارهایی كه در سال‌های اخیر علیه او سر می‌دادند تناسب نداشت را در گوشه‌ای از خاطراتش پنهان كرد و ترجیح داد باز هم سكوت كند.

یك گام به سوی عیان شدن
او كه شاید نامش بیش از همه در جریان تسخیر سفارت آمریكا در اذهان ماند تا به امروز با القاب «پدر معنوی جوانان انقلابی» به واسطه ۱۳ آبان ۵۸، «آرمانگرای مسلمان» برای مواضع سیاسی اش و «مرد خاكستری» به دلیل سكوت بلندمدتش و «پدر خوانده»، «عالیجناب سایه» و... شناخته شده است كه البته القاب دیگری هم به او دادند كه ناشی از بغض های سیاسی مخالفان اندیشه او بود.

 

سكوت آیت‌ا... موسوی خوئینی‌ها ادامه‌دار بود تا اینكه در سال ۹۴ تغییراتی نسبت به سال‌های قبل به ویژه ۸ سال استقرار دولت احمدی‌نژاد در او پدیدار شد؛ او نامه‌های خود به رئیس‌جمهور را علنی می‌كرد و می‌خواست صدای دغدغه‌هایش به گوش دیگران برسد. مثلا در اردیبهشت سال گذشته بود كه نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور نوشت و در آن آورد: اصل اصیل قانونی بودن جرایم و مجازات‌ها سابقه‌ای به قدمت مدنیت بشر داشته و نقش ستون فقرات پیكره نظامات اجتماعی - قضائی را ایفا می‌نماید كه علاوه بر ذكر آن در اصل ۳۶ قانون اساسی در ماده ۲ قانون مجازات اسلامی نیز آمده است: «هر رفتاری اعم از فعل یا ترك فعل كه در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب می‌شود.‌»

 

همچنین در ماده ۱۲ قانون مزبور قید شده: «حكم به مجازات یا اقدام تامینی و تربیتی و اجرای آنها باید از طریق دادگاه صالح به موجب قانون و با رعایت شرایط و كیفیات مقرر در آن باشد». موسوی خوئینی‌ها در این نامه افزوده است: مجمع روحانیون مبارز از ریاست محترم جمهوری كه یكی از وظایف مهم ایشان اجرای قانون اساسی است درخواست می‌نماید كه با استفاده از اختیاراتی كه قانون به ایشان داده است از تخلفاتی كه در كشور از قانون اساسی جمهوری اسلامی رخ می‌دهد، جلوگیری نمایند.» در سال گذشته و آن روزی كه در ساختمان دو طبقه شمال تهران به دیدار او رفتیم یك جمله بیان كرد كه تاكید داشت باید برای همیشه مدنظر باشد و آن هم «تنظیم شرایط به نحوی كه مردم در آرامش و امنیت باشند» بود.

تاكید بر شرایط زمان و مكان
اگر چه او سال‌ها برای اقشاری از جمله به ویژه دانشجویان دارای تفكر چپ به عنوان مرجع فكری سیاسی شناخته می‌شد اما یك ویژگی بارز او همواره مورد تحسین قرار می‌گرفت كه آن هم هراس نداشتن از تغییر بود.

 

برخی شخصیت‌هایی كه در جایگاه مرجع فكری قرار می‌گیرند بیم آن را دارند كه با تغییر مواضع یا حتی اصلاح آنها به نوعی از سوی حامیان شان مورد تردید قرار گیرند، بنابراین اگر چه این تغییرات را در ذهن خود لازم می‌دانند اما به سمت تحقق آن نمی‌روند و ترجیح می‌دهند شرایط را مانندگذشته و البته با پذیرش تبعات آن ثابت نگه دارند كه موسوی خوئینی‌ها این ویژگی را ندارد و تاكید دارد باید مواضعی بر اساس شرایط زمان و مكان داشت. مثلا در ابتدای دهه ۷۰ می‌گوید كه «ما یك حرف می‌زنیم كه گویا نسل جوان اصلا نمی‌فهمد. معتقدیم حق از آن مردم است. اداره‌كردن مملكت حق مردم است» كه این تفكر او نشات گرفته از همان محبوبیتش در نزد دانشجویان در اواخر دهه ۵۰ است. شاید هم همین ویژگی یعنی هراس نداشتن از گام برداشتن در زمان و مكان حاضر بود كه سبب انشعاب در جامعه روحانیت مبارز شد و مجمع روحانیون تشكیل شد.

توانایی در سازماندهی سیاسیون
آنچه بیش از همه سبب هراس مخالفان موسوی خوئینی‌ها شده توانایی او در سازماندهی تشكیلاتی است كه البته این توانایی از قبل انقلاب هویدا بود، مثلا یكی از سایت های منتقد او اعتراف كرده است كه «مهم‎ترین فعالیت موسوی خوئینی‎ها پیش از انقلاب مربوط به جلسات تفسیر وی در مسجد جوزستان نیاوران بود كه جمعیت قابل توجهی در این جلسات حاضر می‎شدند. جلسات تفسیر وی از دو جنبه محتوا و ثمره حائز اهمیت بود.» در ادامه این گزارش به این موضوع هم اشاره شده است كه درزمان تسخیر سفارت آمریكا وقتی برای تصمیم نهایی با تردید مواجه می‌شوند به نزد معلم تفسیر خود كه همان موسوی خوئینی‌ها بود می‌روند كه این رجوع نشان‌دهنده تاثیرگذار سازماندهی شده او بود یا در سال ۸۷ در نشستی به دانشجویان چنین گفته بود كه «اصلاحات یك جریان است و اصلاح‌طلبان یك طیف‌اند نه یك حزب، سكوت و نشستن را كنار بگذارید. با یكدیگر فكر كنید که چطور می‌توان راه را باز كرد، شرایط سختی برای كاركردن وجود دارد».

 

یعنی او با وجود اینكه آنها را از حركات تنش زا دور می‌كرد اما در عین حال می‌خواست كه سكوت و بی‌تحركی در جریان دانشجویی به رسمیت شناخته نشود. اكنون هم اگر چه مجمع روحانیون به‌طور رسمی و مانند گذشته فعالیت علنی ندارد اما اعضای آن تاثیرگذاری بالایی در تصمیم‌گیرهای طیف اعتدال و اصلاحات دارند. برخی مخالفانش او را دارای دولت خودمختار می‌دانند، یعنی تصمیمی به صورت شخصی می‌گیرد و دیگران را مجاب به موافقت با آن می‌كند كه این تحلیل محلی از تایید ندارد چرا كه او در مجمع روحانیون به عنوان تشكلی حضور دارد كه سران اصلاحات در آن در كنار یكدیگر به تصمیم‌گیری می‌پردازند و نظر تمام اعضا در تصمیم نهایی دخیل است، پس دولت خود مختار هم ناشی از حسادت به توانایی‌های موسوی خوئینی‌ها در سازماندهی نیروهای سیاسی است.

مردی برای همه دوران
پر بیراه نیست اگر اذعان شود موسوی خوئینی‌ها كه حتی حضور در مجالس رسمی سیاسیون را برای خود جایز نمی‌داند، سهم بزرگی در رخدادهای سیاسی دارد. مثلا خنده‌دار است اگر ادعا شود درانتخابات سال ۹۲ و حتی همین اسفند ۹۴ او نقشی در تصمیم‌گیری های اردوگاه اصلاح‌طلبی نداشته است. موسوی خوئینی‌ها نمی‌رود اما همیشه گویی در راس تصمیم‌گیری ها حضور دارد كه دلیلش را بی‌تردید می‌توان اعتمادی دانست كه جریانات سنتی و اصیل اصلاحات و اعتدال به او دارند. او غایبی است که همیشه باید او را حاضر فرض كرد.


 اخبار سیاسی - ارمان


ویدیو مرتبط :
بی بی سی اصلاح طلب است یا اصلاح طلبان انگلیسی اند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روحانی در گیر و دار خطر سندان محافظه کاران و پتک اصلاح طلبان/مردم ایران به کلید اقتصادی مرد اعتدال چشم دوخته اند



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مخالفان روحانی


 اخبار سیاست خارجی - السفیر:
روحانی در گیر و دار خطر سندان محافظه کاران و پتک اصلاح طلبان/مردم ایران به کلید اقتصادی مرد اعتدال چشم دوخته اند

داستان حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، و مخالفان او امروز شروع نشده، بلکه داستانی قدیمی است. اختلافات میان این دو، آتش زیر خاکستری بوده که امروز شعله ور شده، به گونه که دیگر نمی توان آن را پنهان کرد.

السفیر نوشت: داستان حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، و مخالفان او امروز شروع نشده، بلکه داستانی قدیمی است. اختلافات میان این دو، آتش زیر خاکستری بوده که امروز شعله ور شده، به گونه که دیگر نمی توان آن را پنهان کرد.

به گزارش  تیک ، ماه عسل به پایان رسید . مرحله جدیدی آغاز شده است. هر دو طرف احساس خود را در قبال دیگری پنهان نمی کنند. روحانی به لحاظ این که حامی اصلاح طلبان است، تنها با محافظه کاران روبرونیست، بلکه همچنین اصلاح طلبانی نیز که رئیس جمهور منتخب را از خود نمی دانند بلکه او را شخصیتی میان جناحی به حساب می آورند رودر رویش قرار گرفته اند .

چند روز پیش، فیلم مستندی در تهران با عنوان "من روحانی هستم" منتشر شد. فیلم مهم ترین مراحل زندگی سیاسی روحانی را به تصویر کشیده بود. در این فیلم به حادثه بسیار مهم "ایران گیت" و سفر هیئت آمریکا به تهران به سرپرستی مشاور امنیت ملی این کشور در دهه هشتاد و دیدار آنان با روحانی در هتل آزادی تهران اشاره شده بود.

اولا درباره محتوا و ثانیا درباره اهداف این فیلم جنجال زیادی به راه افتاد . در شرایطی که طرفداران رئیس جمهور به این علت که فیلم غیر واقعی است از آن به شدت انتقاد کردند؛ مخالفان روحانی آن را امتحانی واقعی برای فهم میزان تحمل انتقاد از سوی رئیس جمهور به حساب آوردند.

از زمان انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور، حدود یک سال پیش، کاملا مشخص بود او با دشواری هایی روبرو خواهد بود. به ویژه این که پیش روی او مأموریت هایی قرار دارد که جنجال برانگیز است.

محافظه کاران از همان آغاز با موضوع هسته ای ، و نزدیکی با غرب ، و چیزی که آن را مراوده بیش از حد لزوم با ایالات متحده توصیف می کنند محتاطانه برخورد می کنند . به اعتقاد آنان، اصول اساسی که امام خمینی [ره] درباره رابطه با آمریکا پایه گذاری کرد رعایت نمی شود و انقلابی ها فریب تلاش برای نمایاندن شیطان بزرگ به عنوان دوست جدید را نمی خورند.

فهرست اعتراض های اصلاح طلبان نسبت به رئیس جمهور در مقایسه با فهرست محافظه کاران کم تر نیست. هرچند که عناوین این اعتراضات متفاوت است. اصلاح طلبان طرح رویکرد باز از سوی او را تایید می کنند ودرعین حال، اعتقاد دارند که روحانی به خواست محافظه کاران تن می دهد .

خواسته های اصلاح طلبان بر اساس این که بیشتر به کدام طیف راست یا چپ متمایل هستند با یکدیگر متفاوت است. اما خواسته هایشان رئیس جمهور آینده با آرای اصلاح طلبان را آماج حملات قرار می دهد . ؛ هر چند که اصلاح طلبان با درایت ، تمایل دارند اعتراف کنند که اقدامات روحانی در قبال آنان بهترین اقدام ممکن است.

نظر توده مردم ایران با وجود تفاوت دیدگاه های سیاسی شان ، با نظر محافظه کاران و اصلاح طلبان متفاوت است. شهروندان عادی ازخواسته های بزرگ و مطالبات سیاسی صرفنظر نمی کنند، بلکه مهم ترین اولویت آنان بهبود اوضاع اقتصادی است.

هنگامی که روحانی وارد عرصه شد خطاب به ملت ایران گفت، کلیدی دارد که با آن قفل مشکلات کشور را باز می کند. او کلید بزرگی را در برابر جمعیت بالا برد . به همین علت طرفدارانش به او لقب "حسن کلیدساز" دادند.

تا این لحظه و تقریبا پس از گذشت یکسال به نظر می رسد قفل ها با کلید رئیس جمهور باز نشده است؛ قیمت ها افزایش پیدا کرده و نرخ دلار نیز کاهش نیافته است ، با این وجود، شاخص های کلی اقتصاد از زمان امضای توافقنامه موقت هسته ای رو به افزایش است وپیش بینی می شود با امضای قریب الوقوع توافق نامه نهایی در اندک ماه های آینده افزایش بیشتری نیز یابد.

توده ملت ایران خواهان به وجود آمدن تغییری ریشه ای در اوضاع اقتصادی کشورهستند ودر این مورد همه به روحانی چشم امید دوخته اند. به نظر می رسد او در این گیر و دار، همانند کسی است که بین پتک و سندان گیر کرده است . سندان محافظه کاران در صورت گرایش بیش از پیش او به غرب و پتک اصلاح طلبان در صورت روگردانی او از عادی سازی روابط با غرب . اگر روحانی از هر دو فشار جان سالم به در ببرد، همچنان مراقب خواهد بود شهروندان موشکاف ایرانی که مشی دولت شان را در مذاکره با طرف های خارجی تأیید می کنند تحریک نکند . آنان نیز به شعار " بده و بستان " اعتقاد دارند .
اخبار سیاست خارجی - تیک