اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مردی که از شایعه تب کنگو برای پنهان کردن راز یک قتل سوء استفاده کرد



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

مردی که از شایعه تب کنگو برای پنهان کردن راز یک قتل سوء استفاده کرد

روزنامه خراسان : روز گذشته ماجرای یک جنایت در پزشکی قانونی خراسان رضوی هنگامی افشا شد که مردی با شایعه کردن این موضوع که همسرش به بیماری خطرناک تب کریمه کنگو دچار شده است، قصد داشت جسد زنش را تحویل بگیرد و تا کسی از ماجرای قتل باخبر نشده آن را دفن کند. اما با هوشیاری پزشک قانونی و قاضی ویژه قتل عمد، وی در چنگ قانون گرفتار شد.

ماجرای این پرونده جنایی از آن جا آغاز شد که مرد معتادی با اورژانس تماس گرفت و با دادن آدرس منزلش در بولوار بهمن منطقه خواجه ربیع مشهد اعلام کرد که حال همسرش وخیم است. دقایقی بعد خودروی اورژانس آژیرکشان در محلی که مرد معتاد آدرس داده بود، متوقف شد و ماموران اورژانس برای نجات جان زن 42ساله اقدام کردند اما معاینات اولیه آنان بیانگر آن بود که زن مذکور علایم حیاتی ندارد. در همین حال همسر وی که نقشه ای را برای صحنه سازی ماجرای مرگ همسرش طراحی کرده بود، به مرحله اجرا درآورد.

او با خونسردی به ماموران اورژانس گفت که همسرش به بیماری خطرناک تب کریمه کنگو مبتلا شده بود!! اما همین جمله کافی بود تا ماموران اورژانس دقت بیشتری به عمل آورند و برای جلوگیری از شیوع این بیماری جسد را به بیمارستان رضوی مشهد منتقل کنند. پزشکان بیمارستان نیز به دلیل حساسیت موضوع تصمیم گرفتند تا جسد را برای مشخص شدن علت بیماری به پزشکی قانونی انتقال دهند. این درحالی بود که همسر زن مذکور تلاش می کرد تا جسد را بدون معاینه پزشک قانونی دفن کند او برای اجرای این نقشه حتی به سراغ ماموران اورژانس نیز رفت و از آنان خواست تا جسد را به پزشکی قانونی نبرند. از سوی دیگر این مرد معتاد به خانواده همسرش نیز اعلام کرده بود که او دچار بیماری خطرناکی شده بود و هرچه سریع تر باید دفن شود. اما تلاش های این مرد برای صحنه سازی نتیجه نداد و جسد زن به پزشکی قانونی منتقل شد.

زمانی که دکتر ناصر غروبی پزشک باتجربه پزشکی قانونی برای معاینه جسد به سالن تشریح رفت در همان معاینه ظاهری جسد تشخیص داد که این زن بر اثر فشار وارد شده به عناصر حیاتی گردن با جسم رشته ای به قتل رسیده است. در کالبد شکافی جسد نیز این نظر به صراحت مورد تایید قرار گرفت و پزشکان قبل از تحویل جسد، مراتب را به قاضی اسماعیل شاکر (قاضی ویژه قتل عمد) اطلاع دادند.

با توجه به اهمیت موضوع، مقام قضایی با دادن دستورات تلفنی به ماموران انتظامی برای بررسی نامحسوس ماجرا، از پزشکان نیز خواست تا به نوعی از تحویل جسد خودداری کنند. دقایقی بعد قاضی شاکر به همراه عوامل بررسی صحنه جرم و کارآگاهان پلیس جنایی آگاهی خراسان رضوی عازم پزشکی قانونی شد و پس از تحقیق مقدماتی در این باره، دستور دستگیری همسر مقتول را صادر کرد. بررسی های قضایی بیانگر آن بود که زن یاد شده با جسم رشته ای باریک مانند بند کفش به قتل رسیده است.از سوی دیگر در پی دستورات ویژه قضایی، ماموران انتظامی که همسر مقتول را تحت نظر گرفته بودند، هنگامی که وی برای تحویل گرفتن جسد همسرش مراجعه کرد او را دستگیر و به کلانتری منتقل کردند تا بازجویی از وی با شیوه های فنی و پلیسی درباره چگونگی مرگ همسرش آغاز شود.آثار کبودی های متعددی که روی جسد متوفی وجود داشت، نشان می داد که او قبلا نیز مورد ضرب و جرح قرار گرفته و احتمالا دارای اختلافات خانوادگی بوده است. بدین ترتیب، ماجرای یک قتل در پزشکی قانونی خراسان رضوی برملا شد تا قاتل به مجازات عمل خود برسد./روزنامه خراسان


ویدیو مرتبط :
‫تب کریمه کنگو‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش مرگ های ناشی از تب کنگو/ پنهان کاری وزارت بهداشت



بیماری تب کریمه کنگو , مرگ و میر

 

چینی کار گفته است که ‌در حال حاضر وجود بیماری تب کریمه کنگو در 27 استان از 31 استان کشور ثابت شده است.

جدیدترین آمار مربوط به موارد مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در کشور، 7 نفر اعلام شده است در حالی که وزارت بهداشت همچنان بر آمار 2 مورد فوت تاکید دارد.

به گزارش مهر، بیماری تب کریمه کنگو که از طریق ذبح غیر بهداشتی دام حیوان آلوده به انسان منتقل می شود، بیشتر در استانهای شرقی کشور مشاهده شده است. به طوریکه 2 مورد مرگ ناشی از این بیماری مربوط به مشهد بوده است.

تب کریمه کنگو یک عفونت ویروسی است که به شدت واگیردار است. این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده و در هنگام ذبح حیوان و تماس با امعاء و احشاء حیوان آلوده در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل می‌شود.

بروز علائم شبیه سرماخوردگی و استخوان درد در مراحل اولیه و تب همراه با خونریزی در مراحل بعدی از نشانه های این بیماری است و کادر درمانی و افرادی که با این دسته از بیماران مواجه می شوند باید سریعا مراتب را به مراکز بهداشتی درمانی اطلاع دهند.

بر اساس آخرین اظهار نظر مسئولان ارشد وزارت بهداشت، تاکنون 2 بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور فوت کرده اند در حالی که روز گذشته دکتر صادق چینی‌کار رئیس آزمایشگاه مرجع انستیتو پاستور ایران عنوان داشته که از ابتدای امسال 29 نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده اند و 7 نفر جان باخته ‌اند.

وی، اخبار مربوط به تب کریمه کنگو را در حاشیه برگزاری کنفرانس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرده است.

چینی کار گفته است که ‌در حال حاضر وجود بیماری تب کریمه کنگو در 27 استان از 31 استان کشور ثابت شده است.

این در حالی است که آمار مربوط به این بیماری در سال گذشته نشان می دهد که 87 مورد مبتلا به تب کریمه کنگو داشته ایم و 15 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری فوت کرده اند. در سال 89 نیز آنگونه که مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده بودند، 154 مورد ابتلا و 26 مورد مرگ و میر داشته ایم.

تماس مستقیم با دام و ترشحات دامی آلوده، گزش کنه هیالوما، تماس با خون و ترشحات انسان بیمار و مصرف گوشت دام آلوده که خارج از سیستمهای مجاز ذبح می شوند از جمله راههای انتقال این بیماری به شمار می رود.

در حالی که تاکنون آمار مربوط به بیماران مبتلا به تب کریمه کنگو و همچنین مرگ و میرهای ناشی از آن را، مسئولان وزارت بهداشت اعلام می کردند اما دکتر علیرضا مصداقی نیا معاون بهداشت وزارت بهداشت، این مسئولین را متوجه سازمان دامپزشکی کشور دانسته و گفته است که این سازمان مسئول کنترل این بیماری در کشور است.

اما دکتر محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، منکر نقش وزارت بهداشت در پیشگیری از بیماریهای قابل انتقال از دام به انسان نشده و گفته است که دانشگاههای علوم پزشکی و به ویژه معاونتهای بهداشتی با اطلاع رسانی عمومی و آگاهی بخشی می توانند نقش موثری در پیشگیری از بیماریهای قابل انتقال از دام به انسان و دیگر بیماریها داشته باشند.../عصرایران