اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مردم مراقب باشند/ 10 هزار تومانی تقلبی در بازار



مردم مراقب باشند/ 10 هزار تومانی تقلبی در بازار

 

با وجود اینکه بانک مرکزی بارها حتی نسبت به نگهداری و استفاده از اسکناس‌های جعلی و پیگیردهای قانونی آن هشدار داده است، اما اخیرا برخی از سودجویان اسکناسهای تقلبی 10 و 5 هزار تومانی را وارد بازار کرده‌اند.

 

به گزارش مهر، هر ساله با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال و افزایش نیاز مردم به اسکناس و پول، اسکناسهای تقلبی در بازار هم افزایش می یابد که مردم باید در دریافتها و پرداختهای خود مراقب باشند تا این پولهای تقلبی نصیب آنها نشود.

در حال حاضر بزرگترین اسکناس کشور 10 هزار تومانی است که بانک مرکزی در اولین روز تیرماه امسال طی مراسمی با حضور برخی از مسئولان آن را در بانک مرکزی رونمایی کرد.

مسئولان بانک مرکزی در این مراسم با تشریح ویژگی های بسیار بالای امنیتی که برای این اسکناس در نظر گرفته شده است، عنوان کردند که این نوع اسکناس به هیچ وجه قابلیت تقلب از سوی برخی افراد سودجو را ندارد.

تفاوتهای اسکناسهای اصیل و تقلبی

اخیرا برخی از افراد سود جو در بازار اقدام به انتشار اسکناسهای تقلبی کرده اند که با اسکناسهای منتشر شده توسط بانک مرکزی تفاوتهایی دارد که شاید در وهله اول قابل شناسایی نباشد، اما با بررسی های بیشتر و آگاهی مردم نسبت به موارد امنیتی که برای اسکناسهای درشت توسط بانک مرکزی تعبیه شده به راحتی قابل تشخیص باشد.

چندی پیش نیز چک پولهای تقلبی در برخی از دستگاه‌های خودپرداز مشاهده شده بود که محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در این خصوص عنوان کرد: در مورد چک پولها نمی توان ادعا کرد که هیچگونه تقلبی وجود ندارد، اما اگر چک پول تقلبی در دستگاه خودپرداز وجود دارد، به طور حتم شعبه بانک متوجه این موضوع نشده است و مردم می توانند با تحویل آن به شعبه چک پول واقعی دریافت کنند.

اسکناسهای تقلبی همواره و طی دوره های مختلف زمانی توسط برخی از افراد سود جو وارد بازار شده است، اما اخیرا این اسکناسها در تعداد بیشتر در بازار قابل مشاهده است که بیشتر نیز اسکناسهای درشت یعنی 10 هزار تومانی و 5 هزار تومانی و در برخی از موارد اسکناسهای 2 هزار تومانی را در بر می گیرد.

بانک مرکزی برای جلوگیری از تقلب و سود جویی مشخصات امنیتی برای هر یک از اسکناسها و چک پولها مثلا اسکناس 200 تومانی، 2000 تومانی، 10000 تومانی، چک پول 50 هزار تومانی و 100 هزار تومانی تعبیه کرده است.

این بانک هشدار داده است که مشخصات امنیتی و قابل بررسی اسکناس و ایران چک به شما کمک می‌کند تا به راحتی اسکناسهای واقعی را از موارد تقلبی و جعلی آنها تشخیص دهید.

در اسکناس‌های صادره توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موارد متعددی از خصوصیات امنیتی وجود دارد که تشخیص آنها با اندکی دقت برای مردم آسان خواهد بود. در بیشتر موارد بهتر است به یک خصیصه اکتفا نکنید بلکه موارد بیشتری را جهت حصول اطمینان بیشتر بررسی نمائید. دقت داشته باشید که نگهداری و استفاده از اسکناس‌های جعلی پیگرد قانونی دارد.

به عنوان مثال، برای اسکناسهای 10 هزار تومانی 14 ویژگی امنیتی را می توان ذکر کرد:

1- چاپ برجسته روی اسکناس در سه رنگ قهوه ای، سبز یشمی و سبز روشن بوده و شامل پرتره حضرت امام (ره)، بوردر و نوشته ها می باشد که با انگشتان دست به راحتی قابل لمس است.

2- ریزچاپ های روی اسکناس به شکل ریز چاپ برجسته و ریز نوشته می باشد.

3- علامت مخصوص روشندلان به صورت چهار دایره برجسته در گوشه سمت چپ و پائین اسکناس به رنگ قهوه ای چاپ شده است.

4- کلیه نقوش اسکناس به صورت خطی و با استفاده از سیستم طراحی امنیتی طراحی شده اند که شامل طرح های گیلوش و مدالین ( طرح هندسی تکراری) و ریز نوشته ها می باشد.

5- بخشی از عدد ارزشی اسکناس به عنوان طرح مکمل در روی اسکناس و بخش دیگر در پشت آن چاپ شده است.

6- ریز چاپ برجسته در پشت اسکناس که بر روی گنبد آرامگاه سعدی قرار دارد.

7- مشخصه طرح مخفی در بوردر پائین اسکناس به صورت برجسته چاپ شده است که با قرار دادن اسکناس در راستای چشم به شکل تقریبا افقی و در مقابل نور، عدد لاتین 100000 نمایان خواهد شد.

8- چاپ برجسته پشت اسکناس در سه رنگ قهوه ای، سبز زیتونی تیره و سبز روشن و شامل آرامگاه سعدی، بوردر و نوشته های اسکناس می باشد که با انگشتان دست به راحتی قابل لمس است.

9- تصویر سه بعدی حضرت امام (ره) به عنوان واترمارک در خمیره کاغذ قرار گرفته است.

10- واترمارک بسیار روشن عدد لاتین 100000 در زیر واترمارک تصویر اصلی (الکتروتایپ)

11- نخ امنیتی پنجره ای از نوع هولوگرام با عرض 2.5 میلیمتر شامل آرم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در طول نخ که در مقابل نور با تغییر زاویه به صورت هفت رنگ دیده می شود و عدد لاتین 100000 در روی آن قابل مشاهده خواهد بود.

12- نخ امنیتی پنهان از جنس پلی استر که عبارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران روی آن نقش بسته و تحت تابش اشعه ماورای بنفش با سه رنگ سبز، آبی و قرمز قابل مشاهده خواهد بود.

13- الیاف فلورسنتی نامرئی در پشت و روی کاغذ وجود دارد که تحت تابش اشعه ماورای بنفش در چهار رنگ زرد، سبز، قرمز و آبی قابل مشاهده خواهد بود.

14- بخش هایی از روی اسکناس شامل طرح مکمل، نقش میان شمسه، نقش گل اسلیمی سمت راست به رنگ سبز زیتونی، شماره سریال به رنگ قرمز و امضاها به رنگ مشکی و در پشت اسکناس، طرح مکمل به رنگ قهوه ای و با مرکب مخصوصی چاپ شده اند که تحت تابش اشعه ماورای بنفش به رنگهای سبز فسفری، زرد طلایی، سبز و زرد نمایان می شوند.

کاغذ اسکناس 100000 ریالی به رنگ زیتونی روشن و با ابعاد 166×79 میلیمتر می باشد. مجید صنیعی مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک 4 ویژگی به کار رفته در اسکناس 10 هزار تومانی را عامل کاغذ امنیتی، مرکب امنیتی، طراحی امنیتی و چاپ امنیتی عنوان می کند.

مصطفی عباسی مدیرکارخانه تولید کاغذ اسناد بهادار نیز با تشریح مشخصات امنیتی اسکناسها آنها را در سه سطح امنیتی عنوان کرده و گفته است: در سطح اول توسط عامه مردم قابل تشخیص است، وجود واترمارک و نخ های امنیتی برای این منظور در تمامی اسکناس ها تعبیه شده است، در سطح دوم یکسری ویژگی های امنیتی مد نظر قرار گرفته که برای مسئولین بانکی توسط ماشین هایی که در اختیار شبکه بانکی قرار می گیرد قابل تشخیص است.

وی گفته است: در سطح سوم نیز فیچرهایی در اسکناسها تعبیه شده که فقط توسط بانک مرکزی و سنسورهای این بانک قابل تشخیص است. تمامی موارد مذکور در اسکناس 10 هزار تومانی منظور شده است.

اما لازم به نظر می رسد که برخی از مشخصات اسکناسهای تقلبی 10 هزار تومانی از جمله کاغذ بی کیفیت، رنج زیتونی بسیار پررنگ، تصاویر بی کیفیت، عدم وجود نخ امنیتی پنهان، اندازه غیر استاندارد و کوچکتر از حد معمول، برای شناسایی مردم ذکر شود. در اسکناسهای 5 هزار تومانی تقلبی نیز رنگ تیره تر از اسکناس اصیل، کاغذ نامرغوب، تصاویر خمیره کاغذ و غیره می تواند به راحتی در تشخیص این اسکناسها کارساز باشد.../مهر


ویدیو مرتبط :
اسکناس 10 هزار تومانی تقلبی وارد بازار شد!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ورود 10 هزار تومانی تقلبی به بازار +عکس


طی ماه‌های اخیر اخبار مختلفی از ورود محدود اسکناس‌های ۱۰ هزار تومانی تقلبی از سوی مردم به همراه مستندات آن به خبرگزاری تسنیم اعلام شده است.

خبرگزاری تسنیم: زمانی که اسکناس 10 هزار تومانی برای اولین بار رونمایی شد با توجه به توضیحات مسئولان بانک مرکزی کمتر کسی فکر می کرد که روزی این اسکناس با برخی از آن ویژگی های امنیتی جعل شود.

در ماه های اخیر اما برخی مردم با اسکناس‌های 10 هزار تومانی تقبلی مواجه شده‌اند؛ این نوع اسکناس با ترفندهای مختلف در بازار افزایش یافته و متاسفانه موجب هدر رفت پول برخی از مردم شده است.

افزایش اسکناس‌های جعلی 10 هزار تومانی تنها به شهر تهران مربوط نمی شود چراکه در سایر شهرها نیز گزارش‌هایی رسیده که بیانگر افزایش رد و بدل شدن این نوع اسکناس است.

* آماده باش فروشگاه‌ها برای فرار از دریافت اسکناس جعلی


گزارش‌های رسیده به خبرنگار ما حکایت از آن دارد که بسیاری از فروشنده ها دیگر به راحتی اسکناس 10 هزار تومانی را از مشتری دریافت نمی کنند و بعد از بررسی‌های دقیق حاضر به پذیرش این نوع از اسکناس می شوند.

ظاهراً برخی از فروشگاه‌ها نمونه اسکناس 10 هزار تومانی تقلبی را مقابل صندوق فروشگاه خود نصب کرده اند که هنگام دریافت اسکناس 10 تومانی بعد از مطابقت با نمونه جعلی و اطمینان از اصلی بودن آن، پول را از مشتری دریافت کنند.

اما برخی دیگر از فروشنده ها نیز از روی بی اطلاعی هنگام بازگرداندن مابقی پول به مشتری به آنها اسکناس جعلی نیز میدهند؛ یکی از شهروندانی که در جریان سفر به یکی از شهرهای جنوبی کشور هنگام خرید اسکناس جعلی دریافت کرده است می گوید: بعد از اینکه کالای مورد نظرم را از فروشگاه دریافت کردم، فروشنده به بنده 5 عدد اسکناس 10 هزار تومانی داد که هنگام ارائه همین اسکناس ها به فروشنده دیگری متوجه شدم که سه اسکناس 10 هزار تومانی موجود در آنها تقلبی بوده است.

* یک مقام بانک مرکزی: در 6 ماه گذشته گزارش جعل اسکناس به ما نرسیده است

البته با یکی از مسئولان ارشد بانک مرکزی در همین ارتباط گفت‌وگویی داشتیم ولی وی افزایش اسکناس 10 هزار تومانی تقلبی را تأیید و تکذیب نکرد.

وی که تأکید داشت گزارش مربوط به جعل اسکناس طی شش ماه اخیر به بانک مرکزی نرسیده است، گفت: معمولاً در مورد اسکناس تقلبی، ایران چک و حتی سکه و فلزات گران بها اطلاعات جعل آن از طریق نهادهای امنیتی و انتظامی دریافت می شود.

این مقام مسئول در بانک مرکزی همچنین گفت: علاوه بر نهادهای انتظامی بانک مرکزی بخشنامه ای را به نظام بانکی ابلاغ کرده که براساس آن بانک ها به محض دریافت هر نوع اسکناس جعلی باید مورد را به بانک مرکزی اعلام کنند.

در ادامه مشخصات امنیتی اسکناس‌های 10 هزار تومانی که توسط بانک مرکزی چاپ شده است را مشاهده می کنید؛

ورود ۱۰ هزار تومانی تقلبی به بازار +عکس

ورود ۱۰ هزار تومانی تقلبی به بازار +عکس

باتوجه به ذکر مشخصات امنیتی اسکناس 10 هزار تومانی، در ادامه تصاویر اسکناس جعلی را مشاهده خواهید کرد که این اسکناس جعلی، فاقد تصویر دوم و پنهان حضرت امام خمینی (ره)، نخ امنیتی پنهان بانک مرکزی و عبارت مخفی 10000 ریال است و با کمی دقت از سوی مردم قابل شناسایی است.

ورود ۱۰ هزار تومانی تقلبی به بازار +عکس

ورود ۱۰ هزار تومانی تقلبی به بازار +عکس

و در این بخش تصویر اسکناس اصلی 10 هزار تومانی برای مشاهده به نمایش گذاشته می شود؛

ورود ۱۰ هزار تومانی تقلبی به بازار +عکس

ورود ۱۰ هزار تومانی تقلبی به بازار +عکس

برخی شهروندان گفته اند که روش ترویج اسکناس جعلی 10 هزار تومانی در بازار هنگام سوار شدن به تاکسی‌هاست! البته افزایش اسکناس جعلی 10 هزار تومانی موجب شده تا برخی از فروشگاه ها نمونه جعلی را پشت صندوق خود نصب کنند و هنگام دریافت اسکناس 10 هزار تومانی با دقت تمام جوانب امنیتی آن را چک نمایند.

اما باتوجه به اینکه هنوز بانک مرکزی گزارشی از جعل اسکناس 10 هزار تومانی دریافت نکرده است ولی بازهم باید مردم هنگام دریافت این نوع از اسکناس نهایت دقت را به خرج دهند تا مبادا نمونه جعلی به دست‌شان نیفتاده باشد.