اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مردم با 25 تا 30 میلیون صاحب‌خانه می‌شوند



اخبار,اخبار اقتصادی,برنامه های دولت دربخش مسکن


اخبار اقتصادی - مردم با 25 تا 30 میلیون صاحب‌خانه می‌شوند

وزیر راه و شهرسازی گفت: باید فضایی را ایجاد کنیم که امکان تجهیز منابع از داخل اقتصاد ملی ایجاد شود. در 8 سال گذشته نگفتند که باید پس انداز کنید بلکه گفتند 4 تا 5 میلیو پول بیاورید و با وام بانک، صاحبخانه شوید البته باید بگویم که ما دنبال پس انداز خیلی بزرگ نیستیم اما طرح ما اینست که مردم در یک دوره 3 تا 5 ساله با حدود 25 تا30 میلیون تومان آورده خانه دار شوند.

 عباس آخوندی شب گذشته با حضور در برنامه نگاه یک به تشریح عملکرد وزارت راه و شهرسازی در صدروز نخست کار دولت پرداخت و در ابتدا با اشاره به برنامه های دولت دربخش مسکن، گفت: باید یکسری برگشت های بنیادین داشته باشیم و طرحهایی را اجرا کنیم و باورهایی ایجاد شده که باید در مورد آنها گفتگو و صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه در سال 1384 مقام معظم رهبری اصل 44 قانون اساسی را ابلاغ کردند تا اقتصاد کشور در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد، اظهار داشت: همزمان با ابلاغ این دستور سهام عدالت اجرا شد که در ظاهر به نفع مردم بود اما در واقع بخش عمده ای از اصل 44 را کم فروغ کرد زیرا 40 درصد از بنگا های کشور از مدیریت خارح شدند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سیاست توزیع یارانه ها، افزود: این اقدام هم که در ابتدا بسیار پرطمطراق ازسوی دولت اعلام می شد و قرار بود که نظام قیمت گذاری، کارایی اقتصادی، نحوه تخصیص منابع را تغییر دهد اما در نهایت موجب وابسته شدن مردم به دولت شد و یک رکود تورمی را در کشور ایجاد کرد.

آخوندی با اشاره به اینکه مسکن مهر هم به ظاهر خانه سازی برای گروه های کم درآمد بوده است، گفت: تاپیش از این 60 میلیون مترمربع ساختمان ساخته می شد که مردم می توانستند مسکن خود را از میان آنها تامین کنند.

وی با بیان اینکه نگاه من شهروند محور و طرفداری از حقوق آنها است، افزود: اما اتفاقی که رخ داد این بود که 8500 هکتار به محدوده شهرها اضافه شد و جمعیت تهران به مرز غیرقابل قبولی رسید و با آلودگی وحشتناکی شهر تهران را روبرو کرد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در شهر پرند جمعیت 130 هزار نفر طراحی شده بود اما الان به رقم 700 هزار نفر رسیده است در پردیس پیش بینی جمعیتی 170 هزار نفر بود که با یک مصوبه مسکن مهر آن را به 400 هزار نفر افزایش دادند در حالیکه این دو شهر به شدت با کمبود منابع آب روبرو هستند همچنین هشتگرد هم قرار بود جمعیت 160 هزار نفری را داشته باشد اما الان به 600 هزار واحد رسیده است.

آخوندی بااشاره به اینکه ظاهر مسکن مهر به نفع مردم است، گفت: ما در سال 1372 که برنامه دوم توسعه را نوشتیم بحثمان این بود که برنامه مسکن باید برای کل مردم ایران در نظرگرفته شود بنابراین دولت باید به همه مردم توجه کند ولی مشکل مسکن مهر این بود که از کل برنامه فقط تمرکز بر یک گروه کوچک و سه دهک یک، دو و سه بوده است که البته برای آنها هم فایده ای نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه عدم تعادل در بخش مسکن و حوزه شهرسازی اتفاق افتاده است، افزود: وضعیت شهر تهران نگران کننده است وما باید توانیم برای نجات تهران و دیگر کلان شهرها برنامه ای داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر می خواهیم در تهران زندگی کنیم باید تهران قابل سکونت باشد، بیان کرد: حرف شعاری نباید زد اگر اقدامات ما طوری باشد که موجب افزایش آلودگی هوا و کاهش فضای سبز، اشتغال و امنیت در تهران شود به جایی نمیرسیم.

آخوندی با اعلام اینکه با این وضعیت آیا ساخت یک میلیون واحد مسکونی اقدام درستی است یا نه، گفت: مجبوریم حقایق مهمی را با مردم مطرح کنیم و نمی توانیم بدون این حرف ها تغییر مسیر دهیم بنابراین معتقدم که باید با مردم صادقانه صحبت کنیم و بگوییم که چه روندی را پشت سرگذاشتم و باید چه برگشت های بنیادینی را انجام دهیم.

برنامه دولت توجه به کل برنامه مسکن است
وی با اشاره به اینکه برنامه من این است که به کل مسکن توجه کنم، گفت: مسکن برنامه ای ملی است و باید اقدامی را انجام دهیم که مردم قدرت خرید پیدا کنند تا مسکنی را که دوست دارند و در جای مناسب خریداری کنند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت نباید در قیمت گذاری، تولید و نظارت مداخله کند، گفت: باید کارها در سطح شهرها و از سوی مردم انجام گیرد و ما باید برنامه هایی را برای اقتصاد کلان و خرد اجرا کنیم تا مردم با پس انداز بتوانند چند برابر تسهیلات دریافت کنند.

آخوندی با اشاره به اینکه در حال حاضر بانک ها حداکثر 40 میلیون تومان وام می دهند، افزود: دولت باید با ایجاد صندوق پس انداز مسکن قدرت خرید مردم را افزایش دهد تا مردم چند برابر پس انداز، تسهیلات بگیرند بنابراین یک طرح برای همه نیست و می تواند برای اقشار متوسط ، کم درآمد و پردرآمد طرح های متفاوتی اجرا شود.

وی با بیان اینکه باید با توسعه بخش مسکن اقتصاد کشور را از حالت رکود تورمی خارج کنیم، بیان کرد: باید از حوزه هایی که با تزریق پول پرقدرت بانک مرکزی ساخت مسکن انجام میشود دوری کنیم، زیرا دیدیم که این طرح ها به جایی نرسیده است.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که مذاکره ای با بانک مرکزی برای افزایش 5 میلیون تومانی سقف وام مسکن مهر داشته اید یا نه، گفت: چنین کاری را انجام نداده ام و ما جلسه ای را برای کل بخش مسکن در بانک مرکزی داشتیم مبنی بر اینکه جگونه در سال 93 برنامه های مسکن را پیاده سازی کنیم.

آخوندی با تاکید بر اینکه ایده ام این است که نباید با سلیقه خودم برای دو میلیون خانوار مسکن بسازم، بیان کرد: برای اقشار کم درآمد فعلا همین دو میلیون واحد مسکن مهر را داریم که باید به اتمام برسد که حداقل یکسال و نیم تا دو سال آینده به پایان می رسد؛ البته آثار این طرح و اتمام کامل آن 20 تا 30 سال آینده به طول می انجامد.

وی تصریح کرد: گروهی را مامور کرده ام که طرح جامع مسکن را به روز کنند و امیدواریم که درسال جاری به نتیجه برسیم و برای اقشار مختلف مردم راهکار ارایه دهیم، بنابراین برای سال 93 برنامه های ما در حوزه مسکن برای اقشار مختلف مردم اعلام می شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید به سمتی برویم که مداخله دولت را در امور کاهش دهیم، بیان کرد: افزایش حاشیه نشینی در شهرها بستگی به توزیع خدمات و اشتغال دارد و اگر اشتغال برای مردم در شهرهای کوچک فراهم شود آنها به کلان شهرها مهاجرت نمی کنند.

آخوندی با اعلام اینکه در سال 1347 کارشناسان اعلام کردند که جمعیت تهران به 5.5 میلیون نفر رسیده و باید کنترل شود، اظهار داشت: در دهه 60 تا 70 دولت موفق شد که جمعیت تهران را در 7 میلیون نفر کنترل کند اما متاسفانه در جلسه ای که در تاریخ 9 اردیبهشت ماه سال گذشته برگزار کردند ناگهان یک طبقه به همه ساختمان ها اضافه کردند که با انتقاد شدید کارشناسان وقت هم روبرو شد.

نابودی 500 هزار مترمربع از باغات تهران
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر جمعیت تهران به بیش از 12 میلیون نفر رسیده است، بیان کرد: در سال 91 ماهه سال 92 و 6کمیسیون ماده 5 ، یک میلیون و 800 هزار مترمربع مصوبه صادر کرده است که در نهایت 500 هزار مترمربع ازباغات تهران از بین رفت و ما هنوز هم به دنبال هوای سالم هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید جلوی توسعه شهرهای بزرگ را بگیریم، گفت: یک وزیر به تنهایی نمی تواند کاری از پیش ببرد بلکه مردم هم باید این موضوع را قبول کنند. باید از تقاضای بیش از حد تهران جلوگیری شود و پاسخ مسکن تهران را در 200 کیلومتری بدهیم.

وی خاطر نشان کرد: باید فضایی را ایجاد کنیم که امکان تجهیز منابع از داخل اقتصاد ملی ایجاد شود. در 8 سال گذشته نگفتند که باید پس انداز کنید بلکه گفتند 4 تا 5 میلیو پول بیاورید و با وام بانک، صاحبخانه شوید البته باید بگویم که ما دنبال پس انداز خیلی بزرگ نیستیم اما طرح ما اینست که مردم در یک دوره 3 تا 5 ساله با حدود 25 تا30 میلیون تومان آورده خانه دار شوند.

آخوندی با بیان اینکه افزایش تعداد بانک ها و موسسات اعتباری موجب افزایش ضریب تکاثر می شود،بیان کرد: این به شرطی اجرایی می شود که وام مسکن در انحصار بانک مسکن نباشد و بانک مرکزی سیستم های مالی را راه بیاندازد تا پول از داخل اقتصاد جابجا شود.

وزیرراه و شهرسازی با تاکید بر اینکه کنترل های دولت بر بازار مسکن از طریق صندوق های سرمایه گذاری انجام می شود، گفت: دولت با وجوه اداره شده ای که در اختیار صندوق ها می گذارد بازار مسکن را کنترل می کند همچنین با تامین مسکن طبقات کم درآمد و مسکن اجتماعی و نحوه توزیع زمین کنترل بازار را به دست می گیرد.

وی با بیان اینکه این برنامه ها تاپایان سال 92 به اتمام می رسد و ما در 6 ماهه امسال کل طرح جامع مسکن را بازنگری کرده و به اطلاع عموم می رسانیم، بیان کرد:در حال حاضر بازار مسکن با رکود مواجه است به دلیل اینکه بخش واقعی اقتصاد که همان تولید است با رکود همراه شده بنابراین پول به حوزه های دیگر از جمله طلا، ارز و مسکن کوچ می کند.

آخوندی با اشاره به اینکه اگر طرح های گذشته موثر بود نباید بازار با سفته بازی مواجه می شد، افزود: برنامه ما این است که قدرت خرید را افزایش دهیم.

450 هزار خانه خالی از سکنه در تهران
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به صندوق های املاک و مستغلات در بازار سرمایه، اظهار داشت: به دنبال این هستیم تا از بازارهای سرمایه ای برای تامین منابع مالی بخش مسکن استفاده کنیم.

وی با اشاره به اخذ مالیات از خانه های خالی و مالیات بر معاملات مکرر مسکن، گفت: گروهی در حال طراحی مدل اقتصادی برای مالیات مسکن هستند که بر این اساس در خرید اول مالیات صفر و در خریدهای بعدی مالیات افزایش می یابد.

آخوندی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما آمار تکان دهنده خانه های خالی از سکنه در تهران است که مرکز آمار ایران تعداد آن را 450 هزار واحد مسکونی اعلام کرده است، ضمن انکه مالیات بر معاملات مکرر مسکن هم در حال پیگیری است که در قالب لایحه به مجلس ارایه شود.

حق خرید و فروش برای خریداران مسکن مهر
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما درحوزه مسکن مهر اینست که گفته می شود آنها حق خرید و فروش ندارند، گفت: آنها هم باید بتوانند خرید و فروش داشته باشد بنابراین به تدریج معاملات مسکن مهر هم آزاد می شود.

وی در خصوص بازار رهن ثانویه، اظهار داشت: بانک ها می توانند در یکماه از سال، مطالبات یکساله را بخرند که یکی از راه حل های آن، سوارکرد بازار مسکن است در حال حاضر بانک ها هزارها میلیارد تومان از مردم طلبکارند که اگر بازار ثانویه ایجاد شود موسسات مالی هم می توانند وارد این بازار شوند.

آخوندی در خصوص افتتاح های مسکن مهر،بیان کرد: تاکنون یک میلیون و 200 هزار واحد تحویل مردم داده شده است و در حالحاضر 4 تا 5 هزار مسکن مهر در حال بهرهبرداری داریم و 20 هزار واحد هم آماده افتتاح است.

وی افزود: 65 هزار واحد به نازک کاری رسیده است و امیدواریم تا پایان سال 93 بیش از 80 درصد این واحدها به جمع بندی برسد و بخش کمی از آنها در سال 94 به پایان برسد. البته پایان زیرساخت ها و روبنایی پروژه های مسکن مهر، مهمان 4 تا 5 دولت آینده است تا تبدیل به شهر شود.
اخبار اقتصادی  - مهر


ویدیو مرتبط :
خراب شدن خانه جلوی چشم صاحب خانه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با 30 میلیون تومان صاحب‌ خانه شوید


پرداخت وام خرید مسکن ۶۰ میلیون تومانی در حالی از امروز سه شنبه آغاز شده است که برخی متقاضیان می‌توانند با حداقل ۳۰ میلیون تومان صاحب‌خانه شوند.

خبرگزاری مهر: پرداخت وام خرید مسکن ۶۰ میلیون تومانی در حالی از امروز سه شنبه آغاز شده است که برخی متقاضیان می‌توانند با حداقل ۳۰ میلیون تومان صاحب‌خانه شوند.

وام ۶۰ میلیونی مسکن که در روزهای پایانی مهرماه به تصویب شورای پول و اعتبار رسید، سرانجام پس از گذشت دو ماه به بانک مسکن ابلاغ شده است و متقاضیان از امروز می‌توانند از این وام برای خرید مسکن استفاده کنند. این وام که مربوط به حساب ممتاز بانک مسکن است تا پیش از این ۳۵ میلیون تومان بود که در راستای افزایش قدرت خرید متقاضیان به ۶۰ میلیون تومان افزایش یافت.

افزایش این وام در شرایطی که قیمت مسکن به شدت کاهش یافته است، می تواند راهگشای متقاضیانی باشد که در سال‌های گذشته به دلیل گرانی مسکن نتوانستند وارد بازار خرید شوند. در واقع کاهش قیمت‌ها در دو سال اخیر در کنار افزایش تسهیلات خرید مسکن از عواملی است که قدرت خرید متقاضیان را افزایش داده و به خانه دار شدن بخشی از افراد کمک می‌کند.

در کنار استفاده از وام ۶۰ میلیون تومانی، متقاضیان می‌توانند از وام ۱۰ میلیون تومانی جعاله هم استفاده کرده و مبلغ وام خود را به ۷۰ میلیون تومان برسانند که در این صورت مبلغ تسهیلات بانک مسکن در تهران به ۷۰ میلیون تومان می رسد، همچنین با خرید اوراق مسکن سقف تسهیلات این بانک در شهرهای بیش از ۲۰۰ هزار نفر ۵۰ میلیون تومان است که در این شهرها متقاضیان با استفاده از تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی جعاله می‌توانند از ۶۰ میلیون تومان وام برای خرید مسکن استفاده کنند.

به گفته مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن، سود این تسهیلات  ۱۸.۵ درصد است. مرادی گفت: هم اکنون میزان سود تسهیلات بانک ها ۲۱ درصد تعیین شده است اما بانک مسکن این تسهیلات را با سود ۱۸.۵ درصدی به متقاضیان تا ۱۲ سال پرداخت می کند.

در این روش متقاضیان برای بازپرداخت اقساط تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی به روش ساده باید ۶۹۳ هزار تومان، پلکانی ساده ۵۷۸ هزار تومان و پلکانی دوره ای پنج ساله ۶۲۱ هزار تومان پرداخت کنند. متقاضیانی که تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی استفاده کرده اند به روش ساده ۸۶۶ هزار تومان، پلکانی ساده ۷۲۳ هزار تومان و پلکانی پنج ساله ۷۴۶ هزار تومان قسط پرداخت کنند.

اقساط تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی در تهران به روش ساده یک میلیون و ۴۰ هزار تومان، به روش پلکانی ساده ۸۶۸ هزار تومان و پلکانی دوره ای پنج ساله نخست ۹۳۲ هزار تومان خواهد بود. طبق مقررات بانک مسکن، متقاضیان برای خرید واحدهای مسکن زیر ۲۰ سال مجاز به استفاده از این تسهیلات خواهند بود و و واحدهایی که از تاریخ صدور پروانه ساختمانی آنها بین ۲۰ تا ۲۵ سال گذشته است، می توانند تا سقف ۳۵ میلیون تومان از تسهیلات بانک مسکن استفاده کنند.

براین اساس، اگر به طور متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان را در شهر تهران حدود ۳ میلیون تومان در نظر بگیریم، برای خرید یک واحد ۴۰ متری باید ۱۲۰ میلیون تومان پرداخت شود که ۷۰ میلیون تومان از این رقم توسط وام مسکن پرداخت می‌شود، همچنین در حال حاضر اجاره یک آپارتمان با این مشخصات به طور متوسط در شهر تهران حدود ۲۰ میلیون تومان است، بنابراین متقاضی می‌تواند با اجاره دادن یک واحد و پرداخت ۳۰ میلیون تومان، یک آپارتمان نوساز را در شهر تهران خریداری کنند.

هرچند که این وام نمی‌تواند تغییری در رکود بازار مسکن ایجاد کند و کمکی به افزایش ساخت و تولید مسکن نمی‌کند اما به طور حتم برای اقشار ضعیف جامعه که به دنبال خرید واحدهای کوچک هستند، راهگشا است و می‌تواند تغییراتی را در خرید و فروش واحدهای کوچک ایجاد کند.

در اغلب کشورها هم وام مسکن به عنوان راهکاری برای خانه دار شدن مردم ارائه می‌شود و حتی تا ۸۰ درصد از قیمت یک واحد مسکونی را پوشش می‌دهد تا کمکی برای خانه دار شدن مردم باشد ضمن آنکه مسکن را از کالای سرمایه‌ای خارج کرده و قدرت خرید را در اختیار تمامی مردم قرار دهد.