اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مردم انتظار دارند گرانی‌ها کاهش یابد


خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به مذاکرات ژنو اظهار کرد: مطالب مبهم و مطالبی که قابل تفسیر به صورت‌های گوناگونی هستند، مشکلی را برطرف نمی‌کنند.

ایسنا: حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران، همچنین با اشاره به نزدیک بودن اربعین امام حسین (ع) خاطرنشان کرد: همانطور که بنی‌امیه می‌خواست با کشتن امام حسین (ع) این نور الهی را خاموش کند، اسلاف وی نیز به دنبال این کار بودند.

وی با بیان اینکه "متوکل عباسی قصد داشت با تخریب کردن قبر امام حسین (ع) و صدمه زدن به زائران ایشان این نور الهی را خاموش کند"، اظهار کرد: امروز نیز مشاهده می‌کنیم که تروریست‌های مسلحی که از کشورهای مؤید وهابیت پول می‌گیرند، اینگونه شرورت‌ها را به بار می‌آورند.

صدیقی با اشاره به حرکت زائران امام حسین (ع) به سمت کربلا به مناسبت اربعین حسینی، گفت: کشتارهای صورت گرفته توسط تروریست‌ها مانع از حرکت مؤمنان به سمت کربلا نبوده است، چراکه ما مشاهده می‌کنیم امسال حدود 20 میلیون نفر زائر بدون نگرانی از سرزنش‌های خارها و فارغ از اینکه چه بر سرشان بیاید، به سوی کربلا روانه شده‌اند.

وی با اشاره به مذاکرات ژنو و حمایت همه‌جانبه رهبری و مردم از تیم مذاکره‌کننده ایرانی خاطرنشان کرد: در گام‌های نخست مشاهده کردیم که مذاکرات به سمت و سویی می‌رود که در دنیا امیدهای خوبی ایجاد شده است و برای مردم ایران نیز افق‌هایی باز شده است اما مشاهده کردیم که مطابق پیش‌بینی رهبر فرزانه انقلاب که فرموده بودند ما به آمریکا اعتماد نداریم، در در روزی که مذاکرات به امضای طرفین رسید هم وزیر امور خارجه آمریکا و بعدها اوباما مطالبی را مطرح و قول و امضای ژنو را نقض کردند. اینها بعد از بیان این مطالب با صهیونیست‌ها نوشتند و گفتند که همه گزینه‌ها حتی گزینه نظامی ما روی میز است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه "غربی‌ها نشان دادند که اعتماد کردن به دشمن کار فرد عاقلی نیست"، افزود: حکمت اقتضا می‌کند که انسان در مقابله با دشمن با بصیرت کامل پیش برود.

صدیقی با تاکید بر اینکه "مطالب مبهم و قابل تفسیرهای گوناگون مشکلی را برطرف نمی‌کند"، تصریح کرد: در درجه اول حقوق حقه ملت ایران، حق غنی‌سازی است. در درجه دوم نیز استمرار روح این کار و جهش خلاقیت و پیشرفت‌های علمی از دیگر حقوقی است که ملت ایران باید داشته باشند.

وی در ادامه گفت: با وجود اعتمادی که ما به هیات مذاکره‌کننده داریم و حمایت‌هایی که از این تیم تاکنون کرده‌ایم و از این به بعد نیز می‌کنیم، توقع ما و همه ملت ایران این است که تیم مذاکره‌کننده بداند که این حرکت نه تنها یک حرکت مقطعی بلکه حرکتی سرنوشت‌ساز برای ملت ایران است، چراکه ایران با این حرکت، دنیا را متوجه خود کرده است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه "ملت ایران هیچ‌گاه خود را فقیر و بدبخت نشان نداده و بدون خم کردن ابرویی، همواره مشکلات را تحمل کرده است"، اظهار کرد: ملتی که هشت سال آتش غرب را تحمل کرد و یک گام از آرمان‌های خود عقب‌نشینی نکرد، امروز نیز زیر بار زور نمی‌رود.

صدیقی اضافه کرد: چنانچه شفاف‌سازی صورت نگیرد، ملت ما همچنان حق غنی‌سازی و حق پیشرفت تا قله در این مسیر را حق مسلم خود می‌داند و شرعاً و اخلاقاً برای هیات مذاکره‌کننده و خود، استواری در این مسیر را لازم می‌داند.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود، به بیانات مقام معظم رهبری در جمع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و با بیان اینکه "فرهنگ، هویت یک ملت است و پاسداری، نگهبانی، نظارت و دیده‌بانی از هویت ملی بر همگان لازم است"، افزود: چنانچه دولت سکوت کند، اشخاص زرنگی که وابستگی‌هایی با غرب دارند در قالب نهادهای مردمی تشکل‌هایی را تشکیل می‌دهند و به مفاسد اخلاقی، فرهنگی و سیاسی کشور دامن می‌زنند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه "دولت باید سازوکاری داشته باشد تا در زمینه فرهنگ، هم مفاسد موجود را از بین ببرد و هم آنها را ریشه‌کن کند و هم برای آینده پیشگیری‌های لازم را انجام دهد"، گفت: در این صورت چنانچه تلقی ما این باشد که فرهنگ خود را به مردم سپرده‌ایم و هیچ تکلیف و نظارتی بر آن نداریم، هم با آیات قرآن ناسازگاری کرده‌ایم و هم اینکه برخلاف تاکیدات مقام معظم رهبری که فرموده‌اند نباید از آهنگ دینی و معرفتی فاصله بگیریم، عمل کرده‌ایم.

صدیقی به روز وحدت حوزه و دانشگاه نیز اشاره کرد و با تاکید بر اینکه "معنای نام‌گذاری این روز توسط امام خمینی (ره) این است که ما دانشگاه غربی نمی‌خواهیم"، اظهار کرد: معنای نامگذاری روزی به نام روز وحدت حوزه و دانشگاه این است که ما استاد متدین و دانشجویی مومن می‌خواهیم. ما امروز وحدت بین حوزه و دانشگاه را گرامی و مبارک می‌دانیم، چراکه امروز صدها استاد بسیجی و مومن و متدین در کشور داریم.

وی با بیان اینکه "تحول بنیادی در دانشگاه‌ها بویژه در حوزه علوم اسلامی مطالبه جدی امت از دولت امروز، فردا و فرداهای دیگر است"، خاطرنشان کرد: دولت‌های گذشته در این مورد کوتاهی کرده‌اند. همانطور که مؤمنان نمی‌پذیرند، ما نباید بگذاریم که دانشگاه‌ها به باشگاه احزاب و گروه‌ها تبدیل شود.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در پایان خطبه‌های دوم، با اشاره به تقدیم به موقعِ لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس اظهار کرد: انتظار می‌رود در این لایحه برای مساله اقتصاد مقاومتی حساب خاصی باز شود، چراکه همه مردم انتظار دارند هرچه زودتر مساله گرانی‌ها کاهش بیابد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در خطبه‌های نخست این هفته نماز جمعه تهران نیز با اشاره به نزدیک شدن به اربعین امام حسین (ع) تصریح کرد: در روایات ما عدد اربعین دارای جایگاه ویژه‌ای است. در روایت آمده است کسی که حاجتی دارد، نزد 40 مومن دعا کند تا خداوند حاجت او را بدهد، آنگاه خداوند او را حاجت‌روا می‌کند. در احادیث دیگر آمده است اگر کسی حاجت دارد، 40 دل شکسته جمع کند و 40 دسته نیاز به سوی خدا باز شود، در قفل شده رحمت خود را به سوی این 40 نفر باز می‌شود.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه "بنی‌امیه می‌خواست اثری از امام حسین (ع) نماند"، خاطرنشان کرد: آنها بنا بر این خواسته خود نه تنها به کشتن و سر بریدن امام حسین (ع) قانع نشدند، بلکه بدنی از ایشان باقی نگذاشتند و بدن این حضرت را لگدمال کردند.

وی با اشاره به گذشت بیش از سی سال از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: اوج بلوغ انسانی و کمال معنویت، رسیدن به اربعین است. انبیا همواره از اربعین به بَعد به نبوت می‌رسیدند. ملت ما 34 سال مقاومت کرده‌اند. از کجا می‌دانید که اگر سه - چهار سال دیگر ملت مقاومت کند، این انقلاب را با شور و عزت به انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) متصل نکنیم؟


ویدیو مرتبط :
چگونه بار روانیِ گرانی را کاهش دهیم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش بانک مرکزی از کاهش 170هزار تومانی دستمزد واقعی با گرانی‌ها



بانک مرکزی,حداقل دستمزد اسمی,حداقل دستمزد کارگران ,

 

گزارش بانک مرکزی از کاهش 170هزار تومانی دستمزد واقعی با گرانی‌ها

خبرگزاری فارس: بانک مرکزی از افزایش اختلاف حداقل دستمزد اسمی و واقعی به 170 هزار تومان در سال 89 به واسطه تورم خبر داد.

خبرگزاری فارس: گزارش بانک مرکزی از کاهش 170هزار تومانی دستمزد واقعی با گرانی‌ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بانک مرکزی در این گزارش اعلام کرد: حداقل مزد اسمی در سال 89 برابر 303 هزار تومان بوده است که همان حداقل دستمزد کارگران در این سال است.

 

این گزارش با اعلام اینکه متوسط شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (شاخص تورم) در این سال به 228.2 افزایش یافته است، بر این اساس اعلام کرد که حداقل مزد واقعی در سال 89 بیش از 132 هزار تومان بوده است که با حداقل مزد اسمی بیش از 170 هزار تومان اختلاف دارد.

 

به گزارش فارس، افزایش شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی که از آن به تورم و در زبان عامیانه گرانی تعبیر می شود، موجب کاهش قدرت خرید پول شده است، به این معنا که با 303 هزار تومان دستمزد سال 89 قدرت خرید تنها 130 هزار تومان کالا و خدمات را در مقایسه با سال پایه محاسبه تورم داشته ایم.

 

گزارش بانک مرکزی حاکی است: حداقل مزد اسمی در سال 88 برابر 263 هزار تومان و حداقل مزد واقعی در این سال 129 هزار تومان بوده است که اختلاف 134 هزار تومانی حقوق واقعی و اسمی نتیجه افزایش متوسط شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در این سال به 203 بوده است.

 

بر اساس این گزارش، در سال 87 نیز اختلاف حداقل حقوق واقعی و اسمی بیش از 100 هزار تومان بوده است. به این ترتیب که در این سال حداقل دستمزد 219 هزار تومانی قدرت خرید تنها 119 هزار تومان را داشته است که علت آن افزایش متوسط شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی به 183.3 بوده است./فارس