اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مردان هسته ای ایران در راه لوزان سوئیس


تیم مذاکره کننده هسته ای ایران صبح یکشنبه برای دور جدید گفت و گو های هسته ای با آمریکا و اروپا راهی لوزان سوئیس شد.

خبرگزاری ایرنا: تیم مذاکره کننده هسته ای ایران صبح یکشنبه برای دور جدید گفت و گو های هسته ای با آمریکا و اروپا راهی لوزان سوئیس شد.

در این دور از مذاکرات نیز همچون دو دور گذشته، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی حضور دارد. ریاست هیات ایران نیز به عهده محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه است.

از عصر امروز مذاکرات در لوزان با حضور سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران ، هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نیز وندی شرمن معاون جان کری در امور سیاسی آغاز می شود.

قرار است فردا دوشنبه ظریف به دعوت فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بروکسل مقر این اتحادیه برود و نشستی ویژه با وزیران اروپایی عضو 1+5 ، فرانک والتر اشتاین مایر ، فیلیپ هاموند و لوران فابیوس داشته باشد.

همچنین در این روز، معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا به همراه اشمید، صالحی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا به مذاکرات خود ادامه خواهند داد تا این که در روز سه شنبه ظریف به آن ها ملحق خواهد شد.

انتظار می رود این دور از گفت و گو ها تا 29 اسفند به طول بینجامد.

سایت وزارت خارجه آمریکا فهرست تیم مذاکره کننده این کشور در این دور از مذاکرات را اعلام کرده که شامل جان کری وزیرخارجه ، ارنست مونیز وزیر انرژی ، وندی شرمن معاون وزیر خارجه در امور سیاسی ، رابرت مالی مدیر ارشد در امور ایران، عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس در شورای امنیت ملی آمریکا ، جیمز تیمبل دستیار ارشد معاون وزیرخارجه امریکا در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین المللی ، پل اروین مدیر منع اشاعه در شورای امنیت ملی آمریکا ،کریستوفر بکمیر معاون هماهنگ کننده در سیاست تحریم ها در وزارت خارجه آمریکا می شود.

کوین ویال مدیر دفتر پادمان های هسته ای بین المللی در اداره امنیت هسته ای ملی وزارت انرژی آمریکا ، فلیسیا سویندلز دستیار ارشد سیاست تحریم ها در دفتر کنترل دارایی های خارجی در وزارت خزانه داری آمریکا ،نیوئل های اسمیت معاون مشاور حقوقی وزارت خارجه آمریکا ، جاشوا بلک رئیس واحد تحریم ها و مبارزه با تروریسم در هیات دیپلماتیک آمریکا در سازمان ملل ، آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا ، مارک اپلتون دستیار ویژه وزیر امور انرژی و جولیا جاکوبی دستیار ویژه شرمن از دیگر اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا هستند.

این مذاکرات که برای رسیدن به یک توافق جامع درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران بر اساس توافق ژنو در سوم آذر 1392(24 نوامبر 2013) و تمدید هفت ماهه آن انجام می شود، با حضور پرشمار نمایندگان رسانه ها و شبکه های خبری بین المللی و همچنین توجه ویژه کارشناسان سیاسی رصد می شود.


ویدیو مرتبط :
ادامه گفتگو های هسته ای در لوزان سوئیس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران، برنده بزرگ لوزان / ظریف و تیم هسته ای او در سوئیس چه پیروزی هایی بدست آوردند؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی, تحریم های ایران

بخش مهمی که ایران در آن پیروزی کسب کرده، این است که امکان ندارد به بهانه نقض توافق هسته ای تحریم های اقتصادی به صورت خودکار دوباره بر تهران تحمیل شود.

بی بی سی عربی گزارش داد: ایران در توافق هسته ای لوزان امتیازهای بسیاری کسب کرده است، در واقع تیم هسته ای ایران پیروز بزرگ لوزان است.

به گزارش انتخاب، هم اکنون، پس از توافق هسته ای لوزان در برابر مرحله جدیدی قرار داریم. مساله بسیار مهم این است که ایرانی ها با شایستگی تمام ثابت کردند که می توانند به خوبی مذاکره کنند.

هیئت مذاکره کننده دولت روحانی بر خلاف هیئت مذاکره کننده دولت احمدی نژاد مذاکرات را صرفاً برای مذاکره کردن نمی خواستند بلکه به دنبال دستیابی به نتیجه بودند.

درباره تاسیسات آب سنگین اراک، امروز یک موفقیت عمده حاصل نشده است زیرا مساله تاسیسات آب سنگین اراک مدت هاست که حل شده است. حتی در توافق کلی که در نوامبر سال 2014 به دست آمد مقرر شده بود طرفین بر سر این مساله توافق کرده بودند که تاسیسات آب سنگین اراک به گونه ای در آید که امکان تولید پلوتونیوم نداشته باشد که این مساله نشان می دهد که ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست.

 

مساله مهم در این توافق این است که این کشورهای پنج به علاوه یک هستند که هزینه تغییر کاربری تاسیسات آب سنگین اراک را می پردازند. علاوه بر اینکه توافق هسته ای در بر دارنده حمایت این کشورها از تحقیق و توسعه برنامه هسته ای ایران و تاسیسات هسته ای این کشور است.

به نظر این یک پیروزی بسیار بزرگ برای ایران است. ایران تنها به انرژی هسته ای دست پیدا نکرده است بلکه به انرژی و فناوری هسته ای دست یافته است.

ایران در مسئله لغو تحریم های اقتصادی و بسیاری مسائل دیگر پیروز شده است.

بخش دیگری که ایران پیروزی کسب کرده است این است که امکان ندارد به بهانه نقض توافق هسته ای تحریم های اقتصادی به صورت خودکار دوباره بر تهران تحمیل شود.

 

اخبار سیاست خارجی - انتخاب