اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مردان بیشتر خودکشی می کنند یا زنان؟


یکی دو روز پیش، روز جهانی خودکشی بود. طبق اطلاعات مرکز آمار ایران، همچنان بالاترین آمار خودکشی در ایلام انجام می شود.

خبرآنلاین: یکی دو روز پیش، روز جهانی خودکشی بود. طبق اطلاعات مرکز آمار ایران، همچنان بالاترین آمار خودکشی در ایلام انجام می شود.

کافی است امید به زندگی صفر شود.آنقدر جرات داشت تا از همه چیز دل کند. کافی است ترس به دل راه نداد. فقط باید چند قدمی جلوتر رفت، چهارپایه ای را بالارفت، قرصی را به گلو انداخت یا ماشه ای را کشید تا زندگی جای خود را به مرگ بدهد.

این سرگذشت کسانی است که ترجیح می دهند با زندگی به صورت خودخواسته وداع کنند و به تعداد آمار خودکشی ها بیفزایند. در پی آمار نگران کننده خودکشی در جهان 10سپتامبر هر سال روز جهانی پیشگیری از خودکشی نامگذاری شد.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه 800 هزار نفر خودشان جان خودشان را می گیرند. همچنین در هر 40 ثانیه در جهان یک نفر بر اثر خودکشی می میرد.

اطلاعات سالنامه آماری مرکز آمار ایران که مربوط به سال های 75 تا 91 است نیز نشان می دهد که آمار خودکشی های انجام شده در این سال ها در کل به 25 هزار و 703 نفر می رسد که از این تعداد اقدام به خودکشی 17 هزار و 56 مورد آن منجر به مرگ شده است.

همچنین نکته ای که در مورد جنسیت کسانی که اقدام به خودکشی می کنند، نمایان است اینکه مردان بیشتر از زنان اقدام به خودکشی کرده اند.

در مجموع سال های 75 تا 91 از بین 25 هزار و 703 نفری که اقدام به خودکشی کرده‌اند، 66 درصدشان مرد بوده اند و بقیه آمار مربوط به زنان است؛

مردان بیشتر خودکشی می کنند یا زنان؟

اقدام به خودکشی در سال 1385 بیشترین رقم را در بین سال های مورد بررسی نشان می دهد. در سال 1385، 3594 نفر اقدام به خودکشی کرده اند که از این تعداد 65 درصد فوت شده اند.

همچنین کمترین میزان اقدام به خودکشی مربوط به سال 1375 می شود که 2818 نفر اقدام به خودکشی کرده اند و 60 درصد این تعداد طعم مرگ را چشیده اند؛

مردان بیشتر خودکشی می کنند یا زنان؟ 

بر اساس اطلاعات مندرج در سالنامه آماری مرکز آمار ایران بیشترین گروه سنی که اقدام به خودکشی می کنند به گروه جوانان ختم می شود. از بین کل کسانی که در سال های 1375 تا 1391 اقدام به خودکشی کرده اند بیشترین آمار مربوط به گروه سنی 18 تا 24 ساله است که 41 درصد کسانی است که خودکشی می کنند. کمترین میزان اقدام به خودکشی هم مربوط به گروه سنی 17 سال به پایین می شود.

در طی این سال ها استان های ایلام، تهران، فارس و خراسان رضوی به ترتیب بیشترین اقدام به خودکشی را داشته اند و خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، قم و زنجان به ترتیب کمترین میزان اقدام به خودکشی را به خود اختصاص داده اند؛

مردان بیشتر خودکشی می کنند یا زنان؟

بیشترین آمار کسانی که خودکشی آنها منجر به مرگ شده مربوط به سال 91 است که تعداد فوت شدگان 2487 نفر بوده است. در سال 1375 هم کمترین میزان فوت شدگان را با 1705 نفر نشان داده می شود.


ویدیو مرتبط :
چرا زنان عاشق مردان بد میشن و و با مردان خوب درد و دل میکنن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا مردان تمایل بیشتری به خودکشی در مقایسه با زنان دارند؟



اخبار,اخبار اجتماعی ,خودکشی

آمار و محاسبات نشان می‌دهند که میزان خودکشی از علل مرگ دیگر چون تصادفات رانندگی و یا ابتلا به بیماری‌های عفونی و انگلی در حال رشد بیش‌تری است.

 نشریه "نیوزویک" با اشاره به رشد آمار خودکشی مردان در کشورهای اروپایی در مقایسه با زنان پرداخته و علل و نسبت این موضوع در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خرداد، "نیوزویک" با اشاره به رشد خودکشی چهار برابری آمار خودکشی در میان مردان در مقایسه با زنان در کشورهای اروپایی می‌نویسد: "در سال گذشته، در بریتانیا میزان خودکشی مردان افزایش یافته است. این میزان به حدی بوده که از کل تعداد سربازان کشته‌شده بریتانیایی در تمام جنگ‌های پیش از سال 1945 میلادی بیشتر بوده است. آمار و محاسبات نشان می‌دهند که میزان خودکشی از علل مرگ دیگر چون تصادفات رانندگی و یا ابتلا به بیماری‌های عفونی و انگلی در حال رشد بیش‌تری است. تنها در سال سال 2013 میلادی بیش از شش هزار نفر بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده‌اند که 78 درصد آنان مرد بوده‌اند." نتیجه آمار و ارقام نشان می‌دهند که در خودکشی‌های روی داده در بریتانیا 4.858 مورد مردان (78 درصد) و 1.375 مورد زنان (22 درصد) بوده‌اند.

نیوزویک در ادامه گزارش خود اشاره می‌کند که اضطراب اصلی‌ترین محرک افراد برای اقدام به خودکشی است و در مردان بیش از زنان دیده می‌شود. این نشریه با طرح این پرسش که آیا می‌توان پیش از وقوع خودکشی از آن خودداری کرد نظر دکتر "زاخاری کامیسنکی" استاد دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور را جویا شده است. او اشاره کرده که اضطراب مثل رانندگی است و فرد می‌تواند با کم یا زیاد کردن سرعت آن نتایج متفاوتی از این حس بدست آورد. او هم چنین اشاره کرده که نتایج تازه‌ترین تحقیقات او و همکارانش بر روی افراد مستعد خودکشی نشان می‌دهد که این افراد دارای ژن "اس کی ای 2" بوده‌اند که باعث عملکرد  بد مغز و عدم توانایی در کنترل  اضطراب می‌شود. این پژوهشگر اظهار داشته که می‌توان با شناسایی ژن مذکور از حدود بیش از 80 درصد حودکشی‌ها پیشگیری کرد.

نیوزویک در ادامه اشاره می‌کند که دیگر پژوهشگرانی نیز وجود دارد که نقش عوامل دیگر از جمله وضعیت اقتصادی و اجتماعی افراد در تشدید انگیزه آنان برای خودکشی را موثرتر می‌دانند. برای مثال، "روری اوکونور" روانکاو در دانشگاه گلاسکو با انجام پژوهشی به این نتیجه رسیده که میزان خودکشی در افراد ساکن فقیرترین نواحی گلاسکو ده برابر بیش از افرادی بوده که در ثروتمندترین مناطق زندگی می‌کرده‌اند."

نیوزویک در ادامه با اشاره به افزایش 40 درصدی میزان خودکشی در مردان در طول یک دهه گذشته می‌نویسد:"نرخ خودکشی در میان مردان در فاصله سنین59-45 سالگی به میزان چشمگیری افزایش یافته است. گزارشی که در سال 2012 منتشر شده بود نشان می‌دهد که سن خودکشی در حاضر در میان مردان میانسال عمده‌تر از گذشته شده است و کسانی که در این محدوده سنی قرار دارند باید به سلامتی خود بیش از سایرین توجه کنند.

نیوزویک در ادامه این گزارش اشاره می‌کند که در میان کشورهای اروپایی آمار خودکشی در کشور لیتوانی در بالاترین سطح در مقایسه با سایر کشورهای آن قاره قرار دارد. هم چنین داده‌ها نشان می‌دهند که میانگین سنی کل مردان درگذشته در بریتانیا در فاصله سنی 34-20 سال و در میانگین سنی کل مردانی که بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده‌اند 59-45 سال بوده است. نتایج هم چنین نشان می‌دهند که مردان بیشتر از طریق شیوه خفه‌کردن و حلق‌آویز کردن خود و زنان از طریق مصرف بالای دارو و یا مواد مخدر خودکشی کرده‌اند. 

اخبار اجتماعی - خرداد