اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مرتضوی: برای سه پرونده به دادسرا احضار شدم



اخبار,اخبار سیاسی ,سعید مرتضوی

 

اخبار سیاسی - مرتضوی: برای سه پرونده به دادسرا احضار شدم

سعید مرتضوی گفت: سه پرونده در دادسرا دارم که برای آنها امروز(دوشنبه) به دادسرا احضار شدم.

به گزارش ایرنا، وی روز دوشنبه قبل از برگزاری جلسه رسیدگی به اتهاماتش در شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت در جمع خبرنگاران افزود: یکی از این پرونده ها، مربوط به تحقیق وتفحص سازمان تامین اجتماعی است که به قوه قضاییه ارجاع شده است.

مرتضوی دومین پرونده را مربوط به شکایت «فاضل لاریجانی» و سومی را مربوط به وکلای «عباس پالیزدار» درمورد پرونده پالیزدار که مدعی هستند بازداشت آنها غیر قانونی بوده، عنوان کرد.

وی گفت: نسبت به هر سه پرونده دفاعیه ای تنظیم و لایحه را ارائه کرده ام و امروز هم برای انجام دفاعیات توسط بازپرس احضار شده ام.

** هیچ وقت نگفتم نظام باید به من مدال بدهد
سعید مرتضوی در پاسخ به این سووال که در جلسه دادگاه قبل گفته بودید که نظام باید به من مدال بدهد، گفت: هیچ وقت نگفتم نظام باید به من مدال بدهد، معتقدم ما مدیون نظام هستیم و نظام هیچ دینی بر گردن ما ندارد.

وی اضافه کرد: به جرات می گویم این صحبت را مطرح نکرده ام و هر زمان صدای ضبط شده من را بیاورید، همان درست است.

دادستان سابق تهران در مورد پرونده کهریزک و حضور امروز عبدالحسین روح الامینی پدر یکی از کشته شدگان گفت: به پرونده کهریزک رسیدگی شده و دادگاه کیفری استان تهران نیز رای را صادر کرده است.

وی ادامه داد: به این رای اعتراض کرده ایم و بیش از یک سال ونیم است که پرونده در شعبه دیوان عالی در حال فرجام خواهی است.

** در سازمان تامین اجتماعی یک گام خلاف برنداشته ام
مرتضوی در مورد پرونده تامین اجتماعی نیز گفت: اعتقاد راسخ دارم که در طول خدمتم در سازمان تامین اجتماعی حتی یک گام خلاف برنداشته و همه اقدامات را در راستای قانون انجام داده ام.

وی ادامه داد: برخی رسانه ها دروغ های بزرگی مطرح کرده و گفته اند که 137 شرکت از اموال سازمان به ارزش 30 هزار میلیارد را به بابک زنجانی داده ام و حال سووال من این است که اکنون که بابک(زنجانی) را بازداشت کرده اند آیا حتی یک ریال از اموال تامین اجتماعی نزد وی بوده است؟

مرتضوی این نوع دروغ ها را توهین به مردم دانست و گفت: مردم از قوانین سازمان تامین اجتماعی آگاه هستند و می دانند که حتی رییس جمهور هم نمی تواند بدون مجوز قانونی، یک شرکت از سازمان تامین اجتماعی را واگذار کند.

وی در پاسخ به سووال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه گفته می شود در این پرونده ها وکیل ندارید و هیچ آدرسی از شما وجود ندارد، گفت: در همه پرونده ها از خودم دفاع می کنم و آدرس را نیز به بازپرس ارائه کرده ام.

مرتضوی ادامه داد: امروز نیز احضاریه به همان آدرسی که اعلام کرده بودم فرستاده شده است.
اخبار سیاسی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
ارسال بخش دوم پرونده سعید مرتضوی به دادگاه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دادگاه صلاحیت رسیدگی نداشت/مرتضوی: به خاطر پرونده فاضل لاریجانی بازداشت شدم



سعید مرتضوی,رسیدگی به پرونده مرتضوی,کهریزک

دادگاه صلاحیت رسیدگی نداشت/ قصور درمانی و تزریق آمپول اشتباه علت مرگ کامرانی بود

متهم ردیف اول پرونده کهریزک گفت: مرحوم کامرانی به دلیل قصور درمانی و تزریق اشتباه آمپول که در بیمارستان لقمان صورت گرفته بود، فوت کرده است و مرگ وی ربطی به حضورش در کهریزک ندارد.

سعید مرتضوی متهم ردیف اول پرونده کهریزک که صبح امروز برای ارائه لایحه دفاعی خود به دادگاه کیفری آمده بود با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در جلسه یازدهم دادگاه ما آخرین لایحه دفاعی خود را ارائه دادیم چون دادگاه تا دوشنبه 6 خرداد به ما فرصت داد تا اگر لایحه دفاعی دیگری داریم تقدیم دادگاه کنیم.

وی افزود: من لایحه دفاعی خود را در 53 صفحه و مستندات لازم را تقدیم دادگاه کردم اما مطلبی که در رابطه با بحث آخرین دفاع و رسیدگی‌های دادگاه مطرح کردم، این بود که در این 11 جلسه رئیس دادگاه و هیئت قضات شهودی که له شکات بودند و نوعاً در شکایت شکات از ابتدا تاکنون به عنوان دلیل بر آن استناد می‌کردند، دعوت شده و اظهارات خود را بیان کردند.

وی افزود: اما متأسفانه دادگاه نسبت به شهودی که ما معرفی کردیم تاکنون در مسیر رسیدگی، آنها را معرفی نکرده و هیچگونه توضیحی از آنها نخواسته است و این خلاف بند 193 قانون آیین دادرسی کیفری است.

مرتضوی در ادامه تصریح کرد: علی‌رغم اینکه ما اسامی شهود خود را به دادگاه ارائه کردیم. دادگاه این موضوع را نادیده گرفت در صورتی که حضور این افراد می‌توانست بسیاری از مسائل را روشن کند چون آنها خیلی از چیزها را دیده بودند اما متأسفانه در جلسه یازدهم دفاع آخر اخذ شد.

متهم ردیف اول پرونده کهریزک با اشاره به عدم صلاحیت دادگاه برای رسیدگی به این پرونده گفت: من از همان جلسه اول هم نسبت به صلاحیت دادگاه ایراد داشتم چرا که این دادگاه با حضور 5 قاضی اداره می‌شد و موضوعاتی که در این جلسات مطرح شد در صلاحیت هیئت 5 نفره دادگاه کیفری استان نبود و ما هم این اعتراض را مطرح کردیم.

وی غیرعلنی بودن دادگاه را یکی دیگر از ایرادات جلسه رسیدگی مطرح کرد و گفت: موضوعی که مورد اعتراض جدی ما بود برگزاری دادگاه به صورت غیرعلنی بود که این موضوع خلاف اصل 165 قانون اساسی و اصل 188 قانون آیین دادرسی کیفری است چرا که اگر دادگاه علنی برگزار می‌شد. افکار عمومی، مطبوعات و رسانه‌ها در جریان مسائل دادگاه قرار می‌گرفتند و کسی نمی‌توانست مطالب ارائه شده در دادگاه را تحریف کند اما متأسفانه دادگاه به این ایراد توجه نکرد و ما در هر جلسه شاهد این بودیم که وکلای شکات پس از پایان جلسه اظهاراتی خلاف واقع و کذب را مطرح می‌کردند.

وی گفت: خوشبختانه من در جلسه دهم رسیدگی به پرونده با حضور در شعبه 76 دادگاه کیفری پرونده را به طور دقیق مطالعه کردم و تصویری را از پرونده بالینی مرحوم کامرانی کپی گرفتم.

مرتضوی خاطرنشان کرد: کامرانی در بیمارستان لقمان فوت شده بود و من هیئتی از پزشکان متخصص و فوق‌تخصص قلب و عروق و داخلی و همچنین متخصصان پزشکی قانونی را دعوت کردم تا پرونده را به طور دقیق مطالعه کند.

وی افزود: آنچه از نظر شورای پزشکان اعلام شد بیمارستان لقمان، کامرانی را با تب 42 درجه پذیرش کرد و در مدت 32 ساعتی که وی در این بیمارستان بستری بوده پرسنل هیچگونه توجهی از لحاظ درمانی به مرحوم کامرانی نکردند.

مرتضوی اظهار داشت: نه تنها قصور درمانی رخ داده بلکه پرسنل بیمارستان چندین آمپول اشتباه از جمله دیازپام 6 میلی‌گرم، آمپول انسولین به وی تزریق کردند و در نظریه پزشکان که امروز در 6 برگ به دادگاه ارائه دادم، این موارد هست.

وی گفت: کامرانی بر اثر قصور پزشکی، اشتباه درمانی و تزریق آمپول اشتباه دچار تشنج شده، به کما رفته و در نهایت فوت کرده است.

وی افزود: بنابراین کامرانی بر اساس نظریه پزشکی قانونی اصلاً در کهریزک کتک نخورده و ضرب و شتمی صورت نگرفته است.

وی در زمان اغتشاش و هنگام دستگیری فقط از سوی یک مأمور سیلی محکمی می‌خورد به طوری که به گواه دوستانش عینک وی 5 متر پرتاب می‌شود و نیز شدیدترین ضربه‌ای بوده که در گزارش‌ها به آن اشاره شده و بقیه زخم‌هایی که روی دست و زانو بوده خراش‌های سطحی گزارش شده است.

مرتضوی گفت: بر اساس نظریه پزشکی قانونی کالبد شکافی و معاینه بدن ضربه شدیدی به کامرانی در زندان وارد نشده و وقتی که از کهریزک به اوین اعزام می‌شده حال مناسبی داشته و به قرنطینه شماره 16 منتقل شده است اما شب بر اثر تب به بهداری اوین مراجعه کرده و بهداری دستور انتقال وی را به بیمارستان لقمان داده است.

متهم ردیف اول پرونده کهریزک افزود: متأسفانه بیمارستان لقمان برای کاهش تب وی هیچگونه اقدامی انجام نداده و حتی اگر در خود بهداری هم نسبت به کاهش تب مرحوم کامرانی اقدام می‌شد وضع وی وخیم نمی‌شد بنابراین بر اساس این دو مدرک حکم گروهبان خمیس‌آبادی که در دادگاه نظامی محکوم به قصاص شده بود نیز اشتباه بوده و خانواده شاکی وقتی متوجه شدند که وی بی‌گناه بوده رضایت خود را اعلام کردند.

 سعید مرتضوی: پرونده کهریزک سیاسی است/ به خاطر پرونده فاضل لاریجانی بازداشت شدم
وی افزود: اگر دادگاه حکمی علیه من صادر کند حتماً اعتراض می‌کنم و تمکینی به آن حکم نمی‌کنم به خصوص اگر حکم با حق و عدالت همخوانی نداشته باشد.
متهم ردیف اول پرونده کهریزک گفت: من ۱۰۰درصد معتقدم که این پرونده سیاسی است و به رأی دادگاه اعتراض می‌کنم.

سعید مرتضوی پس از ارائه لایحه دفاعیه خود به دادگاه با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: صحبت‌هایی مبنی بر اینکه دادستان دقت نظارتی بر زندان‌ها نداشته، مطرح شده که از جهت قانونی ترک فعل مصداق معاونت در جرم نیست اما اتهام من بر این اساس مطرح شده است.

وی افزود: در بحث معاونت گزارش خلاف واقع خانواده جوادی‌فر دفاعیات من را گوش کردند و پس از اینکه اطمینان حاصل شد که من دخالتی در این موضوع نداشته‌ام رضایت کامل خود را هم به صورت کتبی در دادگاه ثبت کردم و هم به صورت شفاهی اعلام کردم.

وی در خصوص مرحوم جوادی‌فر گفت: جوادی‌فر در محل حادثه با مأموران درگیر ‌شده بود به طوری که بینی وی ‌شکست، مردمک چشمش پاره ‌شد و از ناحیه گردن و کتف به شدت آسیب دید.

وی افزود: مرحوم جوادی‌فر ابتدا به بیمارستان فیروزگر و سپس به بیمارستان لاله منتقل ‌شد و پس از طی مراحل درمانی بازداشت صورت گرفت بنابراین ضرب و جرحی در کهریزک صورت نگرفته است.

وی گفت: همچنین مرحوم روح‌الامینی نیز به دلیل عدم توجه به تذکرات پلیس ابتدا در خیابان با باتوم مورد ضرب و جرح قرار گرفت و سپس در محل بازجویی به دلیل مخالفت با بازجو در پارکینگ پلیس امنیت کتک خورد که البته اینها اظهارات دوستان وی بوده و من آن را تأیید و تکذیب نمی‌کنم. در خصوص وی هم ضرب و جرحی در کهریزک صورت نگرفته است.

وی افزود: اگر دادگاه حکمی علیه من صادر کند حتماً اعتراض می‌کنم و تمکینی به آن حکم نمی‌کنم به خصوص اگر حکم با حق و عدالت همخوانی نداشته باشد.

متهم ردیف اول پرونده کهریزک افزود: من در آخرین جلسه دادگاه دلایل موثقی را آوردم که نشان می‌داد این پرونده سیاسی است و من حتی به قاضی گفتم شما که تفهیم اتهام می‌کنید باید دلایل اتهام را نیز ذکر کنید چرا که من اگر مشارکتی در بازداشت داشتم یا باید خودم قرار بازداشت را صادر می‌کردم یا به عنوان دادستان قرار بازداشت موقت را امضا می‌کردم.

وی افزود: ما تا آخرین مرحله جلو می‌رویم هر چند به شیوه رسیدگی دادگاه از همان ابتدا اعتراض داشتیم.

مرتضوی تأکید کرد: درست است که نحوه رضایت شاکیان از دادگاه سیر صعودی دارد و آن هم به این دلیل است که دادگاه در اختیارشان بوده و شهود آنها که متهمان کهریزک و بازداشت‌شدگان بودند به راحتی میدانی برای اظهارنظرهای گوناگون داشتند اما روند رضایت ما از دادگاه سیر نزولی دارد و ما این دادگاه را عادلانه نمی‌دانیم.

مرتضوی خاطر نشان کرد: در کشوری که نظام جمهوری اسلامی وجود دارد این عدالت نیست که این گونه قضاوت کنیم.

وی افزود: ما شاهدانی از مسئولان قوه قضائیه، قضات امنیت اجتماعی و مسئولان نیروی انتظامی داشتیم که هم معتبر بودند و هم صحبت‌هایشان موثق بود.

وی در خصوص اعلام رضایت خانواده جوادی‌فر گفت: پدر مرحوم جوادی‌فر در شرح رضایت خود اعلام کرد که در 7 جلسه دادگاه توضیحات ما را شنیده‌ است و با توجه به استماع دفاعیات و اقناع وجدانی به این نتیجه رسید که من در کهریزک کوچکترین نقشی نداشته‌ام و بر همین اساس رضایت خود را اعلام کرد.

وی برگزاری جلسه خصوصی با پدر جوادی‌فر را تکذیب کرد و گفت: تمام جلسات ما در دادگاه برگزار شد و ما جلسه خصوصی نداشتیم.

وی در خصوص دستگیری مرحوم کامرانی گفت: من در 19 تیر دستور‌العملی داده بودم مبنی بر اینکه اگر در بین بازداشت‌شدگان افرادی دانشجو یا تحصیلکرده دانشگاهی بودند به کهریزک منتقل نشوند و در همین رابطه حیدری‌فر را مورد سرزنش قرار دادم.

وی افزود: جوادی‌فر در معرفی خود را دیپلم و شغل را آزاد عنوان کرده بود. روح‌الامینی هم در معرفی خود نوشته بود که بیکار است و دیپلم دارد بنابراین قاضی در این خصوص تقصیری نداشته اما کامرانی نوشته بود دیپلم است اما دانش‌آموزی است که در مرحله شرکت در کنکور است و من و آقای حیدری‌فر فقط به همین دلیل از آنها عذرخواهی کردیم. اصل بازداشت کار اشتباهی نبوده و حیدری‌فر اظهار داشته که بر اساس گزارش پلیس و نتیجه تحقیقات پلیس امنیت قرار را صادر کرده است.

مرتضوی خاطر نشان کرد: هیچ اتهامی در این پرونده متوجه من نیست و اعتقاد ۱۰۰درصد دارم که پرونده کهریزک سیاسی است و شما هم می‌توانید دلایل سیاسی بودن آن را از رئیس دادگاه بپرسید.

متهم ردیف اول پرونده کهریزک در خصوص عدم حضور در دادگاه مربوط به پرونده پالیزدار گفت: ممکن است دعوت آنها مصادف با حضور من در جلسه کیفری استان بوده باشد من به یاد نمی‌آورم که مرجع قضایی از من دعوت کرده باشد و من حضور پیدا نکرده باشم. همچنین در مورد پرونده فاضل لاریجانی هم نه تنها احضار شدم بلکه بازداشت هم صورت گرفت./خبرگزاری فارس