اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مراجع در بیوت‌شان را به روی دولت بسته اند/ دیگر از این دولت مایوس شده ایم



سخنان صریح حجت الاسلام رهبر در گفتگو با «فردا»

مراجع در بیوت‌شان را به روی دولت بسته اند/ دیگر از این دولت مایوس شده ایم

دل باختگی و شیفتگی رییس جمهور نسبت به رییس دفتر شان مشهود است و این درست نیست. بالاخره این فرد حرف های پرتنشی میزند و رییس جمهور باید یک جایی این بند را می بریدند و موضع گیری قاطعی می کردند ولی متاسفانه اینگونه نشد. ما ماندیم که رمز این رفتار دولت چیست؟...بعدا طوری شد که حتی مراجع حاضر نشدند در خانه شان را به روی اعضای دولت باز کنند، این یعنی دولت مراجع را راضی نکرد. من شخصا با مراجع و علما در ارتباط هستم و نارضایتی و نگرانی آنها را می بینم.

 

حجت الاسلام رهبر,سخنرانی حجت الاسلام رهبر,مشایی,مراجع,اخبار,اخبار اقتصادی ,

 

سرویس سیاسی«فردا»؛ حجت الاسلام محمدتقی رهبر از روحانیون برجسته مجلس و از منتقدان سرسخت رویکرد فرهنگی دولت است؛ وی هرچند دولت احمدی نژاد را ماهیتا دیندار و پایبند به نظام می داند ولی معتقد است حاشیه هایی این دولت را متاثر از خود کرده که باعث بروز برخی چالش ها و تنش ها در کشور شده است. او می گوید نظام سرمایه های کلانی را پای این دولت گذاشت اما دولت به خوبی جواب این اعتماد را نداد و انتظارات را برآورده نساخت. گفتگوی «فردا» با رییس مجمع روحانیون مجلس پیرامون رویکرد فرهنگی دولت نهم و دهم، نفوذ جریان انحرافی در حوزه فرهنگ و انتقادات مراجع به وضعیت عفاف و حجاب را بخوانید؛

*************************

بعد از دوران سازندگی و اصلاحات،  انتظارات این بود که با روی کار آمدن دولتی اصولگرا تحولی جدی در عرصه فرهنگ شاهد باشیم اما آنچه در این 7 سال مشاهده شد و به اذعان بسیاری از شخصیت ها، علما و مراجع رویکرد این دولت چندان هم ارزشی و دینی نبوده است. تحلیل شما از رویکرد و استراتژی فرهنگی دولت دهم چیست و اساسا ایا این دولت در بخش فرهنگ و ارشاد استراتژی مورد قبولی داشته است؟

 

اگر بخواهیم به کلیت این دولت نگاه کنیم ما نیز به تاسی از فرمایش مقام معظم رهبری می گوییم این دولت توانست مسیر انقلاب را به ریل اصلی خود برگرداند. برخی اقدامات خوب مثل موضع گیری های محکم در برابر دشمنان نظام، هدفمندی یارانه ها، ارتباط با مردم و... ... هم داشتند که مثبت بود اما این به آن معنا نیست که ما تمام عملکرد دولت را قبول داشته باشیم. بخشی از عملکرد دولت ایراد و اشکال اساسی داشته است و ما به آن انتقاد داریم، یک جاهایی از رییس جمهور سوال داریم، در همین موضوع سوال از رییس جمهور که برای اولین بار در تاریخ روابط دولت و مجلس در نظام جمهوری اسلامی اتفاق افتاد ما 10 سوال اساسی از رییس جمهور داشتیم که برای خیلی از آنها جواب درست و قانع کننده ای نداشتند.

شاید بتوان از کنار برخی مسائل راحت گذشت ولی عملکرد دولت در برخی جاها چالش برانگیز بوده است. بحث خانه نشینی رییس جمهور و وجود جریان انحراف در بدنه دولت که رییس جمهور هنوز هم حاضر به پذیرش آن نیستند نمونه هایی از این دست است.

 

و مشخصا در بخش فرهنگ؟

ما در مسائل فرهنگی انتقادات زیادی به دولت داریم. در این دولت با وجود آنکه بودجه های فرهنگی خوبی تصویب شد اما در عمل و در عرصه های فرهنگی شاهد تحولات خوب و مثبتی نبودیم. خود من در کتاب عفاف و حجاب که اخیرا منتشر کردم به همین مسائل پیش روی عرصه فرهنگی کشور و مطالبات مردم، علما، مراجع و ... از دولت پرداختم. متاسفانه رییس جمهور در این 7 سال نتوانست به این خواسته ها و مطالبات فرهنگی به گونه ای شایسته پاسخ دهند. حتی در چند مصاحبه ای که پیرامون مسئله عفاف و حجاب داشتند رسما اعلام کردند کاری به این موضوع ندارند. آخرین بار در مجلس گفتند که به پسرها و دخترها گیر ندهید! خب این چه حرفی است که او می زند. آیا این فساد، این بی بندوباری، این بدحجابی و بی حجابی شایسته جامعه اسلامی ما است؟ خودشان که کاری نمی کنند، عملکرد نیروی انتظامی را هم زیر سوال می برند آن هم به این دلیل که با مروجین فساد برخورد کرده است.

 

تفکراتی در حاشیه؛ دولت را متاثر از خود کرده است

آنچه از نوع عملکرد دولت در حوزه فرهنگ برداشت می شود این است که دولت تلاش دارد یک فرهنگی نسبت به همه اندیشه ها، بینش ها و اقشار را تحت عنوان فرهنگ ایرانی در کشور رواج دهد که طبیعتا این امر چندان با ارزش ها و مبانی دینی ما سازگاری ندارد

ببینید دولت ماهیتا به مبانی و اصول اسلام و نظام معتقد است و این بی انصافی است که بخواهیم این موضوع را زیر سوال ببریم اما متاسفانه تفکراتی در حاشیه دولت وجود دارد که دولت را متاثر از آن تفکرات کرده است. مثلا همین بزرگ کردن فرهنگ ایرانی. یکی از سوالات ما از رییس جمهور همین بحث مکتب و فرهنگ ایرانی بود. ایشان گفتند ما نمی گوییم ایران منهای اسلام ما می گوییم اسلامی که زادگاهش ایران است، اسلام تشیع، اسلام ولایی، اسلام امام زمانی و ... با این توضیحات ما هم نمی گوییم که دولت با ارزش ها در تعارض است اما این عقاید باید در عملکرد هم نمود داشته باشد.

 

سرمایه های کلانی پای این دولت گذاشته شد

سرمایه های کلانی پای این دولت گذاشته شد، حمایت های رهبری ، رای مردم و ... همه چیزهایی هستند که ما می خواهیم رییس جمهور بیشتر به این چیزا توجه داشته باشند . ما معتقدیم بافت دولت بافت دینی و متدینی است اما بعضی عملکردها چالش برانگیز است.

مثلا رییس دفتر ایشان خیلی حرف ها در مورد اسرائیل، کوروش، اسلام ایرانی و ... مطرح کرد که بسیاری را معترض و ناراحت کرد. ما که نباید نگاه ناسیونالیستی به مسائل داشته باشیم. ما می گوییم اسلام و ایرانیت، ایران و اسلامیت. توجه بیشتر به ارزش های اسلامی چیزی بود که از دولت انتظار می رفت ولی متاسفانه برآورده نشد.

 

حجت الاسلام رهبر,سخنرانی حجت الاسلام رهبر,مشایی,مراجع,اخبار,اخبار اقتصادی ,

 

رییس جمهور شیفته و دل باخته رییس دفترش است

اطرافیان رییس جمهور طی چندسال اخیر بارها محل چالش بوده اند و با وجود همه انتقاداتی که به رییس جمهور شده ولی ایشان اصرار عجیبی بر حفظ و حضور این افراد پرحاشیه خصوصا رییس دفترشان در بدنه دولت دارند

 

متاسفانه نوعی شیفتگی نسبت به این افراد وجود دارد؛ نوعی شیفتگی و صحه گذاری بر عملکرد این حاشیه ها که چالش های زیادی را هم برای دولت ایجاد کرده اند ولی همچنان حضور دارند. رییس جمهور حتی یکبار هم نیامد که با صراحت و قاطعیت بگوید این اظهارات رییس دفتر من در فلان موضوع اشتباه بوده است. یا حتی در بحث انتصاب این فرد دیدیم که با تاخیر نامه رهبر انقلاب را اعمال کردند و حتی بلافاصله به او سمت دادند.

 

این دل باختگی و شیفتگی رییس جمهور نسبت به رییس دفتر شان مشهود است و این درست نیست. بالاخره این فرد حرف های پرتنشی میزند و رییس جمهور باید یک جایی این بند را می بریدند و موضع گیری قاطعی می کردند ولی متاسفانه اینگونه نشد. ما ماندیم که رمز این رفتار دولت و اینکه چرا این بند پاره نمی شود چیست؟

برخی معتقدند که تفکر امروز احمدی نژاد در حوزه فرهنگ بیش از آنکه تفکر حزب اللهی و اصولگرایانه باشد تفکرات مشایی است، شما تا چه اندازه این ادعا را قبول دارید؟

اجازه بدهید از این موضوع رد شویم. انتظار بیشتری از رییس جمهور می رفت که متاسفانه برآورده نشد.

 

مراجع از دولت ناراضی هستند

از دولت احمدی نژاد به عنوان نزدیک ترین دولت به مرجعیت و فقاهت یاد می شد اما همین دولت در ادامه روند خود موجبات انتقاد و دلخوری بسیاری از علما و مراجع را فراهم ساخت و تلاشی برای بهبود این ارتباط هم نکرد

بله همینطور است. در همین موضوع عفاف و حجاب مراجع بزرگی چون ایت الله مکارم شیرازی، آیت الله صافی و سایر آیات عظام اعتراض و انتقاد کردند. حتی در یکی از دیدارهای نوروزی رییس جمهور با مراجع، انها خواسته ها و مطالبات خود از وی را عنوان کردند که یکی از آنها همین بحث عفاف و حجاب بود ولی متاسفانه اعتنایی نشد. مردم راهپیمایی کردند باز هم توجهی نشد، بعدا طوری شد که حتی مراجع حاضر نشدند در خانه شان را به روی اعضای دولت باز کنند، این یعنی دولت مراجع را راضی نکرد. من شخصا با مراجع و علما در ارتباط هستم و نارضایتی و نگرانی آنها را می بینم باید علما و مراجع را راضی تر از این می کردند.

 

البته من نمی گویم که رییس جمهور به دین و اسلام و موازین و مراجع اعتقادی ندارند، نه ایشان دیندار است وزرا هم خوب هستند اما حاشیه ها مشکل دارند. می گویند بودجه های فرهنگی خوبی اختصاص داده شده، خب پس چرا در عمل چیزی مشاهده نمی شود  بهرحال اگر عمل نشده یعنی همین مسئولان و دستگاه اجرایی از مسئولیت خود شانه خالی کرده اند.

 

زمانی خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم به ایشان گفتیم ما هر وقت با این آقایان صحبت می کنیم می گویند کارفرهنگی می کنیم ما که منکر کار فرهنگی نیستیم ولی خب باید ین کارها دیده شود. رهبری معظم هم فرمودند بله ما اگر می گوییم کار فرهنگی باید براساس موازین اسلام برای آن حد و حدود تعریف کرد، تعزیزات داریم مجازات داریم و ... که همه باید دیده شوند. یک طلبه را به دلیل امر به معروف و نهی از منکر ضرب و شتم می کنند یا یکی را به قصد کشتن می زنند، یا از نیروی انتظامی به دلیل برخورد با متخلفین و مروجین فساد انتقاد می کنند خب اینها کجایش کار فرهنگی است. این نگاه دولت باید اصلاح شود هرچند دیگر زمان آن گذشته است.

 

رویکرد دولت در بخش فیلم و سینما که به گفته برخی افراد از بدنه دولت نوعی گشایش بوده است با انتقاداتی مواجه شده، در این دولت فیلم هایی اجازه اکران گرفتند که حتی در دوره اصلاحات هم بعید به نظر می رسید اجازه اکران بگیرند. این رویکرد به ظاهر باز فرهنگی را چگونه می بینید؟

در حوزه سینما کارهای خوبی در این دولت شد اما کارهای ناشایست و بدی نیز شد برای مثال ما به جشنواره فیلم فجر سال 89 و 90 انتقادات جدی داشتیم و حتی وزیر را به مجلس فراخواندیم، جشنواره هایی با هزینه های میلیاردی که متعلق به مردم است برگزار می شود و شاهد اکران برخی فیلم ها و انجام برخی حرکات مغایر موازین اسلام در آن هستیم. وقتی چنین جشنواره هایی داریم دیگر جایی برای انتقاد از بی بی سی و من و تو فارسی وان نمی ماند. برخی افراد از همین دولت شانه به شانه و زانو به زانو هنرمندان زن می نشینند!اینها رفتارهایی نیست که در شان نظام جمهوری اسلامی باشدو ما به شدت به آن معترضیم.

 

دولت در مسیر لیبرالیسم فرهنگی گام بر می دارد

در واقع رویکرد فرهنگی دولت را نوعی لیبرالیسم فرهنگی می دانید؟

بله دولت نه تنها در مبارزه با لیبرالیسم فرهنگی انتظارات را برآورده نکرد بلکه خود در همین مسیر گام برداشت. این رویکرد آن چیزی نیست ک خواست ملت، مراجع و علما، خانواده شهدا و ... باشد.

نشریه خاتون را منتشر می کنند که هر صفحه آن را ورق میزنی تصاویری می بینی که توهین به زن و حجاب است، اینها همه مصداق لیبرالیسم فرهنگی است. من از اشخاص خاصی نام نمی برم ولی اینها همه تاثیرات جریان حاشیه دولت است. وقتی عملکردها را با گذشته مقایسه می کنیم می بینیم روز به روز لغزش ها بیشتر شده است این رویکرد با آن استواری مد نظر رهبری در عرصه فرهنگ همخوانی ندارد ما 8 سال اعتراض کردیم الان هم دیگر از این دولت مایوس شده ایم و باید امیدوار باشیم دولت بعدی بهتر عمل کند.

 

مدیران فرهنگی باید قاطعیت بیشتری داشته باشند

درخصوص انتصاب مدیران فرهنگی در دولت نهم و دهم؛ تا چه اندازه این افراد را آشنا و مسلط به مقوله فرهنگ می دانید؟

برخی افراد مثل وزیر ارشاد افراد متدین و دینداری هستند که تفکرات لیبرالی هم ندارند ولی خب این کافی نیست بلکه باید در عملکرد قاطعیت بیشتری داشته باشند و باورها و اعتقادات خودشان را پیاده کنند.

 

درخصوص زیر مجموعه های این مدیران فرهنگی و اینکه گفته می شود بیشتر انتصابات در زیرمجموعه های فرهنگی زیر نظر جریان انحرافی صورت گرفته و این زیرمجموعه ها بیشتر مرعوب و فرمانبر جریان انحراف هستند

متاسفانه این معضل در زیرمجموعه های فرهنگی دیده می شود و انتظار این است که همه در یک چارچوب حرکت کنند. پشت پرده هایی وجود دارد که من چندان اطلاعی ندارم که در آن مورد صحبت کنم./فردانیوز


ویدیو مرتبط :
بسته اقتصادی دولت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا آمارهای اقتصادی صحت دارد؟ /وقتی مراجع،مردم،نمایندگان و دولت آمار بانک مرکزی را زیر سوال می برند



آمار دولت,افزایس تورم,نرخ تورم,بانک مرکزی,اخبار,اخبار اقتصادی

 

آیا آمارهای اقتصادی صحت دارد؟ /وقتی مراجع،مردم،نمایندگان و دولت آمار بانک مرکزی را زیر سوال می برند

اقتصاد کلان - توقف سه ساله انتشار اطلاعات پایان یافته اما هنوز از ساماندهی آمارهای کلان اقتصادی در ایران خبری نیست.

 

علی پاکزاد: بعد از انتشار نرخ تورم سال 90 توسط بانک مرکزی، انتقادهای زیادی متوجه این نهاد شد و حتی عنوان شد مرکز آمار به دلیل تفاوت فاحشی که در برآوردهایش از تورم با بانک مرکزی وجود دارد از انتشار آمار نهایی نرخ تورم در سال 90 خودداری کرده است.

 

این خبر در خبرگزاری مهر به این شکل آمده است: غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با خبرنگار مهردر پاسخ به این سئوال که چرا مرکز آمار بیش از 3 ماه است که میزان تورم را اعلام نکرده است و آیا مجلس پیگیری در این زمینه انجام داده است، گفت: ارائه آمار تنها به عهده مرکز آمار ایران است و مجلس نمی تواند به این موضوع وارد شود ولی باید گفت با اینکه بانک مرکزی نرخ تورم را در پاییز سال قبل 21.5 درصد اعلام کرد اما اخباری است که دلیل عدم ارائه نرخ تورم از سوی مرکز آمار بالا بودن میزان آن نسبت به بانک مرکزی است.

 

البته آخرین گزارش شفاهی در مورد برآورد مرکز آمار ایران از نرخ تورم در سال 90 مربوط است به حواشی مذاکرات شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد سال 91 که رسانه ها به نقل از یکی از مقامات کارگری نوشتند در یکی از این جلسات گزارش مرکز آمار در مورد تورم ده ماهه منتهی به دی ماه سال 90 معادل 26 درصد اعلام شده است، این در حالی است که گزارش بانک مرکزی از نرخ تورم در این دوره زمانی رقمی معادل 21 درصد اعلام کرده بود. رقمی نیم در صد کمتر از تورمی که برای دوره 12 ماهه سال 90 اعلام شد.

 

 

اما آنچه برای بانک مرکزی به عنوان یک نهاد رسمی تولید آمارهای کلان اقتصادی دردسرساز شد، همین رقم 21.5 درصد بود که به عنوان نرخ رسمی تورم سال 90 اعلام کرد.

 

اعتراض مردم و نمایندگان مجلس به نرخ تورم

انتشار این خبر از سوی سایت بانک مرکزی و دیگر رسانه ها بازتابهای زیادی در پی داشت، در گام اول مردم و مخاطبان عادی رسانه ها و به خصوص رسانه های فعال در اینترنت به بازتاب این واکنش ها پرداختند، در سایت خبر آنلاین گزارشی مستقل از بازتاب نظرات قابل انتشار خوانندگان در مورد این نرخ منتشر شد

 

در یک جمع بندی کلی از اظهار نظر خوانندگان می توان به این نتیجه رسید که دقت آمارهای رسمی به شدت زیر سئوال است، اما بازتابها به اینجا ختم نمی شود.

 

نمایندگان مجلس در این زمینه اظهار شگفتی کردند، خبر گزاری فارس در گفتگو بایکی از این نمایندگان نوشت: مصطفی مطورزاده نایب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به افزایش قیمت ها و گرانی های اخیر، نرخ تورم 21 درصد شک برانگیز است و بانک مرکزی باید درباره اعلام این نرخ پاسخ بدهد.

 

محمدرضا خباز عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگویی با خبرگزاری مهر گفت: بانک مرکزی سال 89 نرخ تورم را 9.4 اعلام کرده و آماری که امروز می دهد این است که نرم تورم 21.5 است، هر چند که ما معتقدیم که این نرخ هم درست نیست و بسیار بیشتر از آن است اما با اذعان خودشان هم تقریبا تورم 3 برابر شده است و اگر چنین پیش برود وضعیت خطرناکی خواهیم داشت.

 

موضع گیری مراجع قم

بحث تورم و بالا بودن آن نیز تنها در حد مجلس باقی نماند، برای نخستین بار علمای اعظام و مراجع تقلید نیز در این مورد موضع گرفتند، در تاریخ 23 فروردین ماه، آیت الله ناصر مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با تاکید بر اینکه مسؤولان و دست اندرکاران باید مسائل اقتصادی را جدی تر از آنچه گرفته اند بگیرند و از تمام توان و فکر و مغز برای حل آن استفاده کنند، ابراز داشت: گرچه می گویند تورم بیست و یک درصد است اما آنچه مردم در زندگی درک می کنند غیر از این است و البته ما نمی گوییم آمار ارائه شده اشتباه است چراکه آنها محاسباتی دارند.

 

همان روز خبرگزاری ایرنا به نقل از آیت الله'حسین نوری همدانی'از مراجع تقلید نوشت: اقتصاد مساله ای است که همگان با آن سر و کار دارند و به دولتمردان توصیه می کنیم که جلوی تورم و مشکلات اقتصادی گرفته شود. در این گزارش آمده بود ایشان در آغاز درس خارج خود در قم تصریح کرد: گرانی با هیچکس شوخی ندارد و باید کاری صورت گیرد تا مردم بیش از این دچار مشکلات اقتصادی نشوند.

 

آمارهای سئوال برانگیز از تورم 21.5 درصدی تا رشد 12 درصدی اجاره

اما این نوع ابهام ها در مورد آمارهای رسمی به نرخ تورم منتهی نمی شود، نگاهی به آمارهای مرکز آمار ایران در مورد نرخ معاملات مسکن که به نقل از سامانه معملات مسکن منتشر می شود هنوز در بسیاری از مناطق شهر تهران تاکید دارد زمین مسکونی با قیمت هر متر مربع 300 هزار تومان مورد معامله قرار می گیرد، این رقمی است که با ابهام روبرو است.

 

در همین سلسله گزارش ها نرخ رشد اجاره واحدهای مسکونی در شهر تهران حدود 14 درصد اعلام شده در حالی که در حداقل 8 منطقه پر جمعیت تهران نرخ رشد اجاره بهای بیش از 20 درصد بوده است(در گزارش مربوط به قیمت مسکن طی تابستان سال 90 تهیه شده توسط مرکز آمار ایران)، آیا این نرخ متوسط بر اساس متوسط وزنی اعلام می شود؟؛ متاسفانه در گزارش هیچ اشاره ای به این نکته نشده است و میانگین معمولی بین متوسط نرخ رشد اجاره در گزارش مرکز امار در شهر تهران نشان از رشد 18 درصدی اجاره بها طی تابستان گذشته دارد.

 

همزمان می بینیم در گزارش جدید بانک مرکزی از کل مناطق شهری کشور اعلام می شود در تابستان سال گذشته نرخ رشد شاخص اجاره بها در حدود 10 درصد بوده و در سه ماهه پاییز سال 90 این شاخص 12 درصد رشد کرده است، این نرخ ها با هم متفاوت است و به طور حتم از نظر معادلات ریاضی و یا جامعه آماری مورد بررسی قابل اثبات هم هستند؛ ولی چرا مسئولین آماری به گونه ای عمل می کنند که آمارها به نادرستی شبیه شود، در حالی که می تواند گویای حقیقتی محض باشند.

 

آنچه مردم حداقل در شهرهای بزرگ کشور از لحاظ نرخ اجاره لمس کرده اند، بسیار فراتر از این ارقام و شاخصها بوده و یا در مورد کالاهای مصرفی که بخشی از سبد تورم را تشکیل می دهد نیز چیز دیگری به نمایش گذاشته اند ولی گزارشهای رسمی چیز دیگری می گویند.

یک نکته ظریف در این میانه وجود دارد؛ این یک واقعیت است که آمار در نهایت بازی با اعداد است و زمانی که صحت آن زیر سئوال برود و اعتماد مردم از آن سلب شود به سختی می توان، اطمینان از دست رفته را ترمیم کرد، زیرا بازی با اعداد همیشه دوسویه است، همانطور که می تواندتصویری مثبت را از ان استنباط کرد، در همان لحظه نیز گویا شرایط ناگوار است.

 

اعتراض مدیران دولتی و سکوت بانک مرکزی و مرکز آمار

اما جالب ترین اظهار نظر در مورد آمارهای رسمی منتشرشده مربوط است به اعتراض قلعه بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت نسبت به آمارهای بانک مرکزی، در شرایطی که بانک مرکزی آمار صادرات نفت ایران در سالهای گذشته را حدود 3 میلیون و 500 هزار بشکه اعلام می کند و در عین حال در زیر این آمار تاکید می کند که منبع این اخبار وزارت نفت است امروز قلعه بانی در جمع خبرنگاران حاضر شده و تاکید کرد: آمار بانک مرکزی را قبول نداریم.

 

اما به رغم تمامی اظهار نظرهای صورت گرفته و تشکیک هایی که در مورد این آمارها وجود دارد، مسئولان و مدیران دو مجموعه بانک مرکزی و مرکز آمار ایران هیچ اظهار نظر رسمی انجام نداده اند، متاسفانه این نوع عملکرد باعث می شود که تصور شود این مسئولان تلاش دارند سکوت کنند تا آب ها از آسیاب بیفتد و با موج خبری بعدی همه حواس ها از موضوع تورم و آمار منحرف شود، تا بعد، به هر حال از این ستون به آن ستون فرج است.

البته همزمان با نگارش این گزارش، طی تماسی با روابط عمومی بانک مرکزی درخواست مصاحبه با یکی از مسئولان اداره آمار بانک مرکزی مطرح شده، باید امیدوار باشیم در روزهای آینده بتوانیم در مورد دلایل کارشناسی این ابهامات از مسئولان بانک مرکزی گفتگویی داشته باشیم./خبرآنلاین