اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مذاکره کری - نتانیاهو درباره ایران


وزیر خارجه آمریکا در گفتگوی تلفنی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص موضوع هسته ای ایران مذاکره کرد.

واحد مرکزی خبر: وزیر خارجه آمریکا در گفتگوی تلفنی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص موضوع هسته ای ایران مذاکره کرد.

نیویورک تایمز  نوشت این گفتگوی تلفنی در حالی صورت گرفته که روابط میان نتانیاهو و دولت اوباما بر سر سخنرانی نتانیاهو در کنگره دستخوش تنش شده است. قرار است نتاهیاهو سه شنبه درباره توافق آینده کشورهای غربی با ایران درخصوص موضوع هسته ای سخنرانی کند.

گفتگوی تلفنی نتانیاهو و کری بر مذاکرات هسته ای کنونی با ایران و سفر نخست وزیر اسرائیل به آمریکا متمرکز بود.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود با اعلام این خبر، به جزئیات این گفتگوی تلفنی اشاره نکرد.

وزیر خارجه آمریکا؛ درباره توافق تعهد نمی دهیم

در همین حال شبکه تلویزیونی العربیه در خبری به نقل از جان کری وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، نمی توان درباره دستیابی به توافق هسته‌ای نهایی با ایران تعهد داد.

کری همچنین گفت در حال بررسی این مسئله هستیم که آیا دیپلماسی ما را از اقدام نظامی برضد ایران بی نیاز خواهد کرد؟

همزمان خبرگزاری رویترز گزارش داد  جان کری وزیر امور خارجه آمریکا  در مصاحبه با شبکه ای بی سی گفت شایسته است که تلاش  برای دستیابی به موافقتنامه ای با ایران از طریق مذاکره به منظور جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته ای ، اقدامی درست فرض شود.

کری افزود :« به رغم مخالفت اسرائیل ، ما امیدواریم دیپلماسی در حل مسئله هسته ای ایران موثر باشد.»


ویدیو مرتبط :
معنای همزمانی مذاکره ظریف و کری با وقایع حج!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جان کری نامزد وزارت خارجه آمریکا :به دنبال مذاکره محرمانه و علنی با ایران خواهم بود



جان کری نامزد وزارت خارجه آمریکا :به دنبال مذاکره محرمانه و علنی با ایران خواهم بود

با جدی شدن مباحث درباره انتخاب سناتور جان کری به عنوان وزیر خارجه جدید ایالات متحده، گمانه زنی درباره مسیر جدیدی که وی در سیاست خارجی این کشور خواهد گشود، شدت یافته است. اما درباره سیاست احتمالی وی در قبال ایران، اسنادی که به تازگی از سوی «ویکی لیکس» منتشر شده، بیانگر نکات مهمی است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

به گزارش «تابناک»، در صورتی که تا چند روز دیگر، نام جان کری به عنوان وزیر خارجه جدید آمریکا معرفی شود، یکی از مهمترین دستور کارهای وی، برنامه هسته ای ایران خواهد بود. در این زمینه، اسناد منتشر شده در سایت «ویکی لیکس» می تواند در شناخت رویکرد وی نسبت به ایران راهگشا باشد.

نشریه «فارن پالیسی» که اسناد ویکی لیکس درباره جان کری را بررسی کرده می نویسد اولین اظهارنظر وی درباره برنامه هسته ای ایران، به گفت و گویی در سال 2005 با «میشل بارنیه»، وزیر خارجه فرانسه بازمی گردد. در این دیدار، کری اظهار داشته گفت و گوهایش در منطقه، وی را به این نتیجه رسانده که ایران همچنان در پی یک برنامه تسلیحاتی هسته ای است؛ اما به باور وی، هیچ جایگزین خوبی برای مذاکره وجود ندارد.

هرچند وی در این دیدار گزینه نظامی را رد نکرده، اما تأکید کرده که این اقدام «دشوار خواهد بود» و با اشاره به تحریم های سازمان ملل، این تحریم ها را جایگزینی مناسب برای گزینه نظامی دانسته است. 

کری که در آن زمان به تازگی رقابت های انتخاباتی اش با جرج بوش را به پایان رسانده و از وی شکست خورده بود، گفته اگر وی به عنوان رئیس جمهور انتخاب می شد، سعی می کرد تماس هایی به طور علنی و نیز پشت پرده با ایران برقرار کند. 

پنج سال بعد، وی این فرصت را پیدا کرد تا برای برقراری یکی از این تماس های غیرعلنی و غیرمستقیم با ایران تلاش کند. وی در جریان دیداری با امیر قطر در فوریه 2010 مدعی شده بود تلاش های آمریکا برای برقراری تماس پشت پرده با ایران، بی پاسخ مانده و تأکید کرده بود باید راهی برای گفت و گو با ایران یافت شود. در این زمان امیر قطر پیشنهاد کرده بود به نیابت از آمریکا با رئیس جمهور ایران وارد گفت و گو شود.

جان کری در پاسخ به این پیشنهاد گفته: «ایالات متحده در پی مذاکراتی جدی است و تلاش دارد تا بر اساس سازگاری غیرتقابلی ایران با شروط آژانس و دیگر منافع دوجانبه، بنیان جدیدی برای روابط ایجاد نماید». وی این منافع دوجانبه و مشترک را شامل مبارزه با قاچاق مواد مخدر، طالبان و تجارت غیرقانونی دانسته است. 

علاوه بر این، کری در این دیدار به امیر قطر گفته وی نگران است که ایران تصور کند هنوز با آمریکای سال 1953 روبروست که برای براندازی دولت ایران (دولت مصدق) تلاش می کرد. وی همچنین گفته ایالات متحده تمایل ایران برای تبدیل شده به یک بازیگر منطقه ای را به رسمیت می شناسد و خواهان مذاکره در این رابطه است که ایران چگونه قدرتی خواهد بود.    

وی درباره وضعیت روابط آمریکا با ایران تأکید کرده: «ادامه حرکت در این مسیر تقابلی، دیوانگی است».

به هر حال، هرچند از زمان دیدار مذکور تاکنون مسائل متعددی در روابط ایران با غرب به طور کلی و آمریکا به طور خاص رخ داده و بسیاری از مسائل را در این زمینه تغییر داده است، اما در صورتی که جان کری هنوز به دیدگاه های چند سال قبل خود معتقد باشد، می تواند رویکردی تعاملی را در مسئله هسته ای ایران برگزیند. 

اوباما «جان کری»‌ را رسما معرفی کرد

 رئیس‌جمهور آمریکا طی مراسمی و در غیاب هیلاری کلینتون، سناتور «جان کری» ‌را بعنوان نامزد تصدی پست وزارت امور خارجه آمریکا معرفی کرد.

 به گزارش فارس، «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا طی مراسمی «جان کری» سناتور دموکرات ماساچوست را به عنوان نامزد تصدی پست وزارت امور خارجه آمریکا معرفی کرد. اوباما در این مراسم گفت افتخار می‌کنم که جان کری را به عنوان وزیر امور خارجه معرفی می‌کنم. 

وی افزود: روند زندگی جان‌کری به گونه‌ای بوده که وی را برای تصدی این پست آماده کرده بود. رئیس جمهور آمریکا گفت: کری توانسته احترام رهبران کشورهای مختلف در سراسر جهان را به دست آورد.

 اوباما تاکید کرد آمریکا همچنان به پیشروی در دوران سخت ادامه می‌دهد. انتخاب جان کری پس از انصراف «سوزان رایس» برای تصدی پست وزارت خارجه آمریکا صورت گرفت. 

اظهارات سوزان رایس درباره حمله به کنسولگری آمریکا به بنغازی که طی آن سفیر آمریکا در لیبی کشته شد، باعث تشدید حملات جمهوری‌خواهان علیه وی شد تا مانع از آن شوند که وی به وزارت امور خارجه برسد. جان فوربز کری متولد 11 دسامبر 1943، سناتور دموکرات ایالت ماساچوست در مجلس سنای آمریکا است که از سال 2009 میلادی ریاست کمیته روابط خارجی سنای این کشور را بر عهده دارد./فارس