اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مذاکره مستقیم؛ روش ایران و آمریکا برای به سرانجام رساندن مذاکرات هسته ای/توافق جامع امکان پذیر است؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 1+5

 

اخبار سیاست خارجی - مذاکره مستقیم؛ روش ایران و آمریکا برای به سرانجام رساندن مذاکرات هسته ای/توافق جامع امکان پذیر است؟

از روزی که ظریف و اشتون مقامات ارشد ایران و 1+5 در هتل کوبورگ وین لبخند زدند، یک بیانیه مشترک را به فارسی و انگلسی خواندند و خبر از تمدید مذاکرات دادند، تحولات زیادی در حول و حوش مذاکرات ایران و آمریکا صورت گرفته است.

 تحولاتی که با چراغ خاموش و با هدف نزدیک شدن به توافق انجام می گیرد. خبر برگزاری نشست 1+5 در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل و نشست یک باره معاونان وزاری خارجه ایران و آمریکا در سوئیس برای توافق نهایی در روزهای گذشته تحولاتی است که نشان می دهد امریکایی ها علی رغم برخی اظهار نظرهای دو پهلو، تمایل به رسیدن به توافق با ایران دارند.

حتی نسل کشی غزه و موضع گیری های صریح جمهوری اسلامی ایران موجب نشده در چشم انداز مذاکرات هسته ای تغییری رخ دهد. چرا که آمریکایی ها به خوبی می دانند ایران تنها حاضر به مذاکره درباره پرونده هسته ای خود شده است و این امر ارتباطی با اصول دیگر سیاست خارجی ایران ندارد.

مروری بر آخرین اظهارنظرهای مقامات ایران و آمریکا هم ثابت می کند ایران تکلیف خود را با مذاکرات شفاف کرده است. اظهارات اخیر رئیس جمهور در سفر استانی به چهار محال و بختیاری حکایت ازآن دارد که ایران تکلیفش با خودش و طرف مقابل روشن است.

تاکید بر اینکه «نرمش ذلیلانه و تسلیم در برابر قدرت‌های بزرگ، ممنوع است.» و «در مذاکرات و خارج از مذاکرات همه تخم مرغ سیاست خارجی و رونق اقتصادی در یک سبد نیست. دو سبد دیگر هم داریم که آنها پر تر از 1+5 در حال پیش رفتن است.» عباراتی است که می تواند سیگنالی برای مقامات آمریکا در خصوص«شیوه مذاکره با ایران» درباره موارد اختلافی دو کشور باشد.

در دیگر سو جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که آیا شما ایران را یک شریک خوب در مذاکرات می‌دانید، گفته بود:«من فکر می‌کنم ایران به برنامه اقدام مشترک پایبند بوده است. به طور قطع در حال وارد شدن به مرحله‌ای جدید هستیم که به زودی آغاز خواهد شد.»

مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران هم در نشست خبری اخیر خود درباره مذاکرات ایران و 1+5 در زمان تمدید توافق ژنو اظهار کرد: امیدواریم طبق تفاهماتی که به عمل آمده و بر اساس جدول زمانی که هنوز قطعی نشده مذاکرات صورت گیرد.»مرحله جدیدی که ک دور آن در سوئیس برگزار شده و ممکن است در ماههای آتی در وین یا ژنو برگزار و در نهایت شام آخرش در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در سال 93 باشد.همچنان که تلفن تاریخی روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه این سفر انجام شد و اولین دیدار وزاری خارجه دو کشور هم در پشت میزهای سازمان ملل در نیویورک انجام شد.

اگر چه تاکنون اظهار نظر شفافی از سوی ایران و آمریکا درباره موارد مورد توافق و اختلافی بروز نکرده و تنها خبرگزاری ها از «رضایت بخش بودن» مذاکرات سخن گفته اند، اما مرور آخرین مصاحبه ها و اظهار نظر های مقامات ایران و آمریکا چشم انداز رسیدن نرسیدن به یک توافق جامع را مشخص می کند.
بعد از توافق ژنو در سوم آذر ماه 92 بود که هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برخلاف بسیاری از سیاسیون رسیدن به توافق نهایی را «آسان تر» از توافق موقت دانست. آن اظهار نظر در آن مقطع نشانه های روشنی نداشت، اما تحولات چند ماه گذشته نشان داد نشانه های تمایل به توافق در دو طرف دیده می شود.
سی ان ان چندی قبل دو مصاحبه با مقامات ارشد ایران و آمریکا درباره توافق انجام داد. سی ان ان از ایران درباره نیاز به 190 هزار سو پرسید و از ظریف وزیر امور خارجه ایران شنید که برای یکی دو سال آینده به 190 هزار سو نیاز نداریم. در تهران هم رئیس مجلس در نشستی که چندی پیش با کمیسیون امنیت ملی داشت، از احتمال تصویب پروتکل الحاقی در قابل طرح جامع هسته ای خبر داد. خبری که حتی بیان آن نشانه ای برای آمریکایی ها است که نشان دهد ایران برای رسیدن به توافق قاطع است. با این حال شرمن معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده آمریکایی، مذاکره با ایران را «پیچیده ترین مذاکره ای » می داند که تاکنون دیده است. از نگاه او آمریکایی ها باید درباره عناصر متعدد اعم از ظرفیت غنی سازی ،تاسیسات ،تحقیق و توسعه و ابعاد احتمالی نظامی ،تحریم های موجود شورای امنیت و عناصر دیگر با مقامات ایران چانه زنی کنند.

 موضوع های فوق از آن دست مسائلی است که هر کدامش می تواند  موضوع بحث یک دور از مذاکره باشد تا مشخص شود  چرا شرمن مذاکره با ایرانی ها را پیچیده ترین مذاکراتی می داند که تاکنون دیده  است.
اخبار سیاست خارجی - خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
مذاکرات وین آغاز شد؛ توافق جامع هسته ای یا تمدید؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظریف: درباره روند مذاکرات ایران و 1+5 با خانم اشتون مذاکره کردیم/مشاور امنیت ملی آمریکا: دسترسی به یک توافق هسته ای با ایران به نفع کل جهان است



مذاکرات ایران و 1+5 , مذاکرات ژنو

ظریف: درباره روند مذاکرات ایران و 1+5 با خانم اشتون مذاکره کردیم

دکتر ظریف درباره اینکه آیا در مذاکره با خانم اشتون طرف مقابل با متن جدیدی وارد شد یا متنی که در مذاکرات قبل درباره آن مذاکره می شد، روی میز بود؟ گفت: نه. متن جدیدی نداریم ولی ما فعلا داریم درباره روند صحبت می کنیم.

دکتر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران پس از دیدار دو جانبه با «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مذاکرات خود با وی را خوب توصیف کرد و گفت: درباره روند مذاکرات ایران و 1+5 با یکدیگر مذاکره کردیم.

دکتر ظریف این مطلب را پس از ناهار کاری با خانم اشتون در پاسخ به سوال خبرنگار اعزامی ایرنا مبنی بر اینکه آیا مذاکرات ایران و 1+5 درباره متن قبلی پیشنهادی خواهد بود؟ بیان کرد.

وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران ایرانی اظهار داشت: صحبت خوبی داشتیم و درباره اینکه چه طور می توانیم این روند را در این چند روز مذاکره ادامه دهیم، صحبت کردیم.

وی افزود: قرار شد که ساعت 6 بعد از ظهر (به وقت محلی) یک جلسه کوتاه داشته باشیم و بعد از آن مذاکرات دو جانبه شروع شود و بعد هم خانم اشتون و بنده با همدیگر و همراه هیات های ایران و اتحادیه اروپا صحبت کنیم.

دکتر ظریف درباره اینکه آیا در مذاکره با خانم اشتون طرف مقابل با متن جدیدی وارد شد یا متنی که در مذاکرات قبل درباره آن مذاکره می شد، روی میز بود؟ گفت: نه. متن جدیدی نداریم ولی ما فعلا داریم درباره روند صحبت می کنیم.

وزیر امور خارجه درباره اینکه چه قدر امکان دارد که وزرای امور خارجه ایران و گروه 1+5 برای مذاکره وارد ژنو شوند، گفت: این تصمیمی نیست که من باید بگیرم. ولی فعلا درباره موضوع صحبت می کنیم.

 

-------------------------------------------


مشاور امنیت ملی آمریکا: دسترسی به یک توافق هسته ای با ایران به نفع کل جهان است

شبکه آمریکایی سی ان ان اعلام کرد با وجود اختلافات در اردوگاه غرب، دستیابی به یک توافق هسته ای با ایران امکان پذیر است.

سایت شبکه سی ان ان آمریکا در آستانه مذاکرات ژنو نوشت، با وجود اختلاف بین کشورهای غربی می توان با ایران به یک توافق درباره برنامه هسته ای این کشور دست یافت.

در گزارش این شبکه آمده است کشورهای گروه 1+5 و ایران روز چهارشنبه در ژنو گرد هم آمده اند تا با دستیابی به یک راه حل سیاسی قابل قبول در مورد برنامه هسته ای ایران بخشی از تحریم های این کشور را لغو کنند.

در این گزارش با اشاره به اهمیت این توافق و مخالفت های مقامات رژیم صهیونیستی با آن به نقل از سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا آمده است که دسترسی به یک توافق هسته ای با ایران به نفع کل جامعه جهانی است.

سوزان رایس در این خصوص گفته است: با این توافق جامعه جهانی دسترسی بی سابقه ای به تاسیسات هسته ای ایران خواهد داشت و از این طریق شفافیت های لازم درباره فعالت های ایران را به دست خواهد آورد.

در ادامه نویسنده در بخشی دیگر به اختلافات مقامات آمریکایی در قبال توافق هسته ای با ایران پرداخته و در نهایت به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که نامی از او برده نشده است می نویسد، مذاکرات با ایران در حال نزدیک شدن به یک توافق موقت در زمینه های کلیدی هسته ای هستند.

 

-------------------------------------------

 

عراقچی: اگر به نتیجه خوبی برسیم احتمالا از فردا مذاکره درباره متن شروع می‌شود

معاون وزیر خارجه ایران گفت: امشب راجع به روند مذاکره می‌کنیم، اگر به نتیجه خوبی برسیم فردا احتمالا در مورد متن مذاکره شروع می‌شود.

به گزارش فارس، سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان پس از ناهار کاری ظریف با اشتون در جمع خبرنگاران گفت: در مذاکرات امشب راجع به روند مذاکره گفت‌وگو می‌کنیم، اگر به نتیجه خوبی برسیم احتمالا از فردا مذاکره درباره متن شروع می‌شود.

وی افزود: هنوز با 1+5 وارد گفت‌وگو درباره متن نشده‌ایم. باید یکسری اصول و روند مذاکراتی شروع و اعتمادی که از دست رفته احیا شود.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا امیدوارید اعتماد از دست رفته احیا شود؟ گفت: امیدواریم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای درباره مذاکرات دوجانبه که قرار است بعد از آغاز مذاکرات ایران و 1+5 برگزار شود، عنوان کرد احتمالا مذاکره با سه کشور اروپایی و مذاکرات به طور جداگانه با روسیه، چین و آمریکا برگزار شود.

فارس/ایرنا