اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مذاکره ظریف و اشتون درباره نگارش متن توافق


«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در چهارمین روز مذاکرات وین 5 با یکدیگر بطور دو جانبه دیدار کردند تا درباره روند مذاکرات نگارش متن توافق جامع (برنامه اقدام مشترک جامع) مذاکره و مطالب را جمع بندی کنند.

خبرگزاری ایرنا: «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در چهارمین روز مذاکرات وین 5 با یکدیگر بطور دو جانبه دیدار کردند تا درباره روند مذاکرات نگارش متن توافق جامع (برنامه اقدام مشترک جامع) مذاکره و مطالب را جمع بندی کنند.

این دیدار صبح پنج شنبه به وقت محلی در هتل کوبورگ برگزار شد.

ظریف روز گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مذاکرات به سختی پیش می رود، اعلام کرد: کار نگارش متن برنامه اقدام مشترک جامع آغاز شده است.

رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران در سومین روز مذاکرات ایران و 1+5 افزود: در دو روز گذشته بحث های بسیار سختی داشتیم. برخی مواضع طرف مقابل کاملا غیرقابل قبول است .امیدواریم طرف مقابل با واقع بینی برخورد کند.

ظریف با بیان اینکه «از امروز کار نگارش متن آغاز شده است البته با کندی»، تاکید کرد: هنوز اختلافات اساسی وجود دارد اما همچنان امیدواریم که کارها پیش رود.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که منظور از آغاز نگارش چیست؟ گفت: معلوم نیست که از کلمه اول نگارش را شروع کنیم. از جایی کار نگارش را آغاز می کنیم که امکان توافق هست.

رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران در مورد نام متن توافق مشترک اظهار داشت: اسم آن برنامه اقدام مشترک جامع است .

ظریف در عین حال گفت: آغاز نگارش متن، معنی اش این نیست که به تفاهم رسیده ایم. هنوز اختلافات اساسی داریم .از نقاطی که تفاهم داریم و می توان آن را روی کاغذ آورد، فعلا نگارش را شروع کرده ایم و بعد روی موارد اختلافی می رویم .

وی در پاسخ به سوالی، با بیان اینکه اختلافات بین طرفها قابل توجه است، یادآور شد: البته این متن هم دارای نقاط اختلافی خواهد بود.

ظریف ادامه داد: اینطور نیست که همه موارد متنی که توسط همکاران تدوین می شود، مورد توافق باشد. این رسم بین المللی است که شروع می کنند به تدوین و مواردی که روی آن توافق وجود دارد مشخص است و موارد مورد اختلاف را در پرانتز می گذارند که بعد بتوانند راجع به نکات مشخص تری صحبت کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه این روند، روندی پر مشقت و زمانبر خواهد بود، اظهار داشت: به این معنا نیست که اختلافات تمام شده و به این معنا نیست که ما در موضوعات مهم، تفاوت دیدگاه اساسی نداریم. بلکه به این معناست که با شروع نگارش این موارد را احصا و بعد به آن بپردازیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه نگارش چه مواردی شروع شده است؟ گفت: اجازه دهید مذاکرات انجام شود و متن تدوین شود. اینکه کدام مورد را شروع می کنیم و نمی کنیم بستگی به این دارد که کدام مورد آماده تر برای نوشتن است و کدام بیشتر زمان می برد.

ظریف از خبرنگاران خواست که اجازه دهند مذاکرات پشت میز مذاکرات انجام شود و گفت: در زمان مناسب و وقتی توافق حاصل شود یا اینکه خدای نکرده توافق حاصل نشود، توضیحات را ارائه می دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تا 20 جولای (30 تیر) توافق جامع حاصل خواهد شد؟ اظهار داشت: اگر اراده سیاسی و واقع بینی وجود داشته باشد حتی قبل از این زمان نیز توافق صورت می گیرد.

نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 از روز دوشنبه در وین پایتخت اتریش برای دور جدیدی از مذاکرات به منظور دستیابی به توافق جامع گردهم آمده اند.

ظریف پیش از شروع رسمی مذاکرات با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ناهار کاری صرف کرد و پس از آن با حضور اشتون، مذاکراتی با ویلیام جوزف برنز قائم مقام و معاون ارشد وزیر امور خارجه آمریکا داشت .

روز سه شنبه نیز نشست رسمی و عمومی ایران و 1+5 با حضور ظریف و اشتون آغاز شد و از روز گذشته مذاکرات سخت و فشرده طرفین در سطوح مختلف کارشناسی و سیاسی در حال انجام بود تا طرفین نگارش متن توافق جامع را آغاز کنند.

اکنون با اعلام آغاز نگارش متن برنامه اقدام مشترک جامع، طرفین وارد پیچیده ترین مذاکرات سیاسی، فنی و حقوقی شده اند.

اختلافات اساسی میان طرفین بر سر مسایلی همچون مدت زمان توافق جامع ، میزان و سطح و اندازه غنی سازی و جدول زمان بندی لغو تحریم ها است.

مذاکرات ایران و 1+5 فردا نیز ادامه خواهد داشت.


ویدیو مرتبط :
گزارشی از سختی های راه نگارش متن توافق نامه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظریف: غنی‌سازی خط قرمز ماست/در نگارش متن توافق‌نامه با 1+5 حق غنی‌سازی را جدی می‌گیریم



توافق‌نامه ایران با 1+5,غنی سازی اورانیوم

ظریف: غنی‌سازی خط قرمز ماست/در نگارش متن توافق‌نامه با 1+5 حق غنی‌سازی را جدی می‌گیریم

وزیر امور خارجه گفت: حق غنی سازی ایران براساس ان.پی.تی حقی غیرقابل انفکاک است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر حق غنی‌سازی ایران تصریح کرد: آن چه که برای ما مهم است این است که همه طرف‌ها به ایران که این حق خود را در زمینه غنی‌سازی اعمال می‌کند احترام بگذارند و از تضییع حق ایران خودداری کنند.

او خاطرنشان کرد: این مسیری است که مشغول بحث درباره آن هستیم. امیدواریم که در طول مذاکرات و در نگارش متن توافق نهایی بتوانیم این موضوع را به صورت جدی مورد توافق قرار دهیم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: چارچوب کاری برای تیم مذاکراتی ایران کاملا مشخص است و هر اقدامی که در این باره انجام دهیم با نظر مقام معظم رهبری انجام می شود.

وی درباره سازوکار دستیابی به توافق بین ایران و 1+5 درباره موضوع غنی‌سازی تاکید کرد: هنوز در مرحله مذاکرات هستیم و نمی‌توانیم وارد جزییات مذاکرات شویم.

ظریف افزود: موضوع غنی‌سازی درایران خط قرمز ماست و ما خط قرمزهای‌مان در مذاکرات را حتما در نظر داریم و رعایت خواهیم کرد.

/ایسنا