اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مذاکره اصولگرایان با ناطق نوری


رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری از عدم آمادگی ناطق نوری جهت لیدری برای اصولگرایان خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان: رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری از عدم آمادگی ناطق نوری جهت لیدری برای اصولگرایان خبر داد.

"محمدرضا باهنر" با اشاره به لیدری "حجت‌الاسلام ناطق‌نوری" بر جریان اصولگرایی اظهار داشت: بحث حضور وی مدت‌ها پیش مطرح بود؛ ما با وی مذاکره کرده بودیم، اما اکنون احساس کرده‌ایم که ناطق نوری فعلا آمادگی حضور در این صحنه‌ها را ندارد.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به تلاش جریان رقیب(اصلاح‌طلبان) جهت محور قرار دادن ناطق‌نوری برای ریاست مجلس دهم تاکید کرد: این گونه خبرها ‌جوسازی رسانه‌ای بوده و شایعه‌ای بیش نیست، جواب صحیح آن را باید از خودش هم پرسید.

باهنر همچنین درباره همکاری آینده خود با ناطق‌نوری افزود: هر زمان که وی آمادگی حضور و همکاری داشته باشد، در خدمتشان هستیم.

گفتنی است، تشکیل حزب "فراگیر" از سوی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالگرا و پیشنهاد محوریت و لیدری ناطق نوری که خود در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا نشد و در مقابل، حمایت گسترده ای از روحانی کرد سبب شده تا نام وی این روزها بیشتر به گوش برسد. همچنین همراهی اخیر ناطق نوری با محمد خاتمی رقیب دیرینه اش و حضور وی در پشت پرده دولت روحانی این سوال را به ذهن می رساند كه آیا ناطق نوری در اندیشه دوره ای جدید از فعالیت های سیاسی است؟

در همین رابطه چندی پیش "محمدرضا باهنر" چهره شاخص اصولگرایان بار دیگر سخن از تشکیل حزب فراگیر اصولگرایان زد و بار دیگر بر لیدری ناطق نوری در این حزب تاکید کرد.وی گرچه به رایزنی‌های اصولگرایان برای لیدری "ناطق‌نوری" در رأس این جریان سیاسی در صورت تشکیل حزب فراگیر سخن گفت اما این را نیز عنوان کرد که رایزنی‌های انجام شده فقط با ناطق‌نوری انجام نمی‌شود.

 پس از آن"احمد نیک‌فر" عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین نیز از رایزنی خود با ناطق نوری خبر داد و گفت: «بنده با وی در این باره صحبت کردم و وی نیز موافقت خود را با تشکیل حزب فراگیر اعلام کرد اما هیچ مطلب مبنی بر پذیرش محوریت از سوی وی مطرح نشده است. ناطق نوری تشکیل حزب فراگیر را راهکاری صحیح می‌داند.»

این در حالی است که تمایل شیخ برای بازگشت به عرصه سیاست سبب تکاپوی جریانات سیاسی برای کشاندن وی به سوی خود شده است. در همین راستا اصلاح طلبان نیز به موازات اصولگرایان تلاش‌های هماهنگی را برای کشاندن ناطق نوری به سمت خود آغاز کرده‌اند. آنگونه که آنها از مدت ها پیش شیخ را نه دیگر در جرگه اصولگرایان بلکه مردی از جریان و تبار اعتدال می دانند.

برخی از اصلاح‌طلبان هم تلاش برای متقاعد کردن ناطق نوری برای حضور در انتخابات مجلس دهم را رد نکرده‌اند اما می‌گویند که وی هنوز تصمیم قطعی در این باره اتخاذ نکرده است، اکنون به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان که می‌دانند نشستن بر کرسی ریاست مجلس برای آنان سخت خواهد بود، درصددند مولفه‌ای معتدل‌تر در این جایگاه قرار بگیرد؛ حال با اینکه در جناح اصلاح طلب از عارف نیز به عنوان سرلیست این جناح نام برده می‌شود ولی باید دید اصلاح‌طلبان در نهایت بر روی نام "عارف" اجماع خواهند کرد یا "ناطق نوری"؟ باید دید ناطق نوری محوریت جریان‌های حال حاضر کشور را برعهده خواهد گرفت یا در اندیشه جریانی سوم بدور از اصولگرا یا اصلاح طلب بودن است و یا این بار هم در اندیشه یاری اصولگرایان است؟


ویدیو مرتبط :
صحبت های شنیدنی ناطق نوری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا ناطق نوری در جلسه اصولگرایان شرکت نکرد؟



چرا ناطق نوری در جلسه اصولگرایان شرکت نکرد

چرا ناطق نوری در جلسه اصولگرایان شرکت نکرد؟

هرچند چهره های مطرح و بزرگان اصولگرا اصولا احترام شیخ نور و سایر استوانه های اصولگرایی را نگه می دارند اما چهره های تازه به دوران رسیده منتسب به جریان اصولگرا که معمولا با استفاده از رسانه و تریبون های متعدد بسیار پر سر و صدا هم هستند در طول این سالها به کرات رفتارها و سخنان ناشایستی در این زمینه از خود بروز داده اند که می تواند موجب تکدر ناطق نوری و برخی دیگر از بزرگان اصولگرا را فراهم آورده باشد

مراسم افطاری جامعه اسلامی مهندسین روز پنجشنبه در حالی برگزار شد که پیش تر بارها اعلام شده بود ، حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری در آن مراسم حضور خواهد داشت و سخنران این مراسم است.

به گزارش اعتدال، برخی حضور ناطق نوری در چنین مراسمی را به معنای بازگشت شیخ نور به عرصه سیاست‌ورزی علنی قلمداد کردند و برخی دیگر بر این نظر بودند که با حضور ناطق‌نوری در مراسم افطاری جامعه اسلامی مهندسین کلید تشکیل حزب فراگیر اصولگرایی زده خواهد شد، حزبی که پیش از این دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین از تشکیل آن سخن به میان آورده بود.

البته خیلی ها به افطاری اصولگرایان که میزبان آن دبیرکل جامعه روحانیت و یکی از مقبول ترین و مورد توافق ترین چهره های اصولگرا یعنی آیت الله مهدوی کنی بود رفتند . محسن مهرعلیزاده، حبیب‌ا... عسگراولادی، مصطفی پورمحمدی، ‌محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس، حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش، محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه، مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمد علی‌آبادی معاون سابق احمدی‌نژاد، مصطفی زمانی بازیگر سینما و تلویزیون و جمعی از نمایندگان مجلس همه آمدند اما غیبت شیخ نور حتی بیش از آمدن خیلی ها خبر ساز بود.

 

مصطفی پورمحمدی در این جلسه گفت: امیدوار بودیم که ایشان با حضور در این مراسم روزه سکوتشان را می‌شکستند و محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به غیبت ناطق‌نوری دراین جلسه گفت: جناب آقای ناطق‌نوری را بعد از مدت‌ها یخ‌بندان به یک جلسه تمام‌عیار سیاسی دعوت کردیم و ایشان هم راحت پذیرفتند و قبول کردند. محمدرضا باهنر با بیان اینکه تصورمان این بود که برخی یخ‌ها آب شده است، افزود: از این موضوع خوشحال شدیم اما امروز (پنجشنبه) به ما خبر دادند که نمی‌آیند و ما شرمنده حضار شدیم و خودمان هم در بهت و حیرت رفتیم. باهنر تاکید کرد: کار غیرمترقبه‌ای موجب سفر آقای ناطق‌نوری و حضور نیافتنشان در مراسم افطار امروز شده است، ما هم امیدواریم دلیل همین باشد و آقای ناطق‌نوری در اسرع وقت این مساله را جبران کنند.
اما  اینکه چرا شیخ نور هنوز کنج عزلت را رها نمی کند و ترجیح می دهد در محافل سیاسی پر سر و صدا حاضر نشود دلایلی دارد که به برخی از آنها اشاره می شود:


1- ناطق از اصولگرایان به شدت گله مند است . سال 88 و در حالی که ناطق نوری پس از انتخابات دوم خرداد 76 بارها با کنایه از بازنشستگی سیاسی خود سخن گفته بود و اصولا در میدان رقابت های انتخاباتی نبود ، از سوی یکی از کاندیداهای انتخابات مورد هتک حرمت و حمله ای ناجوانمردانه قرار گرفت و به خود و خوانواده اش تعرض شد. بی شک ناطق آن روز انتظار داشت بزرگان و چهره های شاخص اصولگرا ، تمام قد به دفاع از او برخیزند و از او اعاده حیثیت کنند ، اما اصولگرایان در گرماگرم رقابت های سنگین انتخاباتی ترجیح دادند شانس کاندیدای خود را کاهش ندهند و در مورد این بی حرمتی و اتهام زنی سکوت پیشه کنند.

2- هرچند چهره های مطرح و بزرگان اصولگرا اصولا احترام شیخ نور و سایر استوانه های اصولگرایی را نگه می دارند اما چهره های تازه به دوران رسیده منتسب به جریان اصولگرا که معمولا با استفاده از رسانه و تریبون های متعدد بسیار پر سر و صدا هم هستند در طول این سالها به کرات رفتارها و سخنان ناشایستی در این زمینه از خود بروز داده اند که می تواند موجب تکدر ناطق نوری و برخی دیگر از بزرگان اصولگرا را فراهم آورده باشد. این افراد کار را تا آنجا پیش بردند که در دایره تنگ اصولگرایی شان چهره هایی مانند ناطق نوری جای نمی گرفت.

3- ناطق سال 92 با ناطق سال 88  و با ناطق سال 76 متفاوت است. چنانچه هاشمی سال 76 با هاشمی 88 و هاشمی 92 متفاوت است و حتی احمدی نژاد 84 با احمدی نژاد 92 تفاوت های زیادی دارد.

اگر حبیب الله عسگر اولادی به عنوان یکی از چهر های کلیدی اصولگرایان، دایره اصولگرایی را تا همه کسانی که نظام اسلامی و رهبری را قبول دارند گسترده می داند ، بایستی پذیرفت که مفهوم اصولگرایی و اصلاح طلبی به معنای مرسوم و معمول خود تغییر کرده و اصولا با روی کار آمدن دولت حسن روحانی که در قالب های تنگ اصولگرایی و اصلاح طلبی نمی گنجد و اصلا به معنای مرسوم نه اصولگرا و نه اصلاح طلب است، باید از لزوم بازتعریف جریانات سیاسی اثر گذار در جامعه سخن گفت.

در تعریف جدید علی اکبر ناطق نوری ، حسن روحانی ، علی اکبر هاشمی رفسنجانی و بسیاری از کسانی که خواستگاه راست سنتی دارند و این روزها مورد اقبال و تایید اصلاح طلبان و جریان چپ هستند ، جریان جدیدی را شکل می دهند که برخی از آن به جبهه و جریان اعتدال گرایی تعبیر کرده اند.

4- ناطق نوری این روزها طرف مشورت رئیس جمهور منتخب است. حسن روحانی و ناطق نوری دوستی دیرینه دارند. شیخ نور در انتخابات 92 رسما و علنا از روحانی حمایت کرد و برادرش را به ستاد روحانی فرستاد و در روز انتخابات هم در حسینیه ارشاد و پای صندوق رای از پیروزی روحانی سخن گفت. سخنی که برای خیلی ها در نیمروز 24 خرداد 92 شگفت آور بود.

این روزها مکرر گفته شد که آیت الله هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ناطق نوری و سید محمد خاتمی به عنوان نزدیکان دکتر حسن روحانی طرف مشورت هستند. شاید ناطق نمی خواسته در این مقطع حساس و پیش از انتخاب کابینه در محفلی سیاسی با این وسعت حضور پیدا کند.

5-  در نهایت اینکه شیخ عزلت نشین نور، هنوز ترجیح می دهد به سنت 16 سال گذشته از ورود مستقیم به عرصه سیاست ورزی خودداری کند ، هرچند این روزها از جایگزینی وی به جای رئیس جمهور منتخب در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع و یا مسئولیت های اجرایی دیگری سخن به میان آمده است. باید صبر کرد و دید سکوت علی اکبر ناطق نوری کی و چگونه می شکند؟/اعتدال