اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مذاکرات کارشناسی ایران و١+٥ در وین



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات کارشناسی ایران و١+٥

 

اخبار سیاست خارجی - مذاکرات کارشناسی ایران و١+٥ در وین

مذاکرات کارشناسی میان جمهوری اسلامی ایران و گروه ١+٥ پیش از برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای در محل اروپایی سازمان ملل متحد در وین آغاز شد.

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای روز پنجشنبه در گفتگوی اختصاصی با ایرنا درباره این دور از مذاکرات اظهار داشت: این مذاکرات در چارچوب گام نهایی توافق ژنو برای رسیدن به راه حل جامع است.

وی تصریح کرد: همه موضوعات فنی که از سوی مدیران سیاسی به کارشناسان ارجاع شده در این دور از مذاکرات کارشناسی بررسی می شود.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که بطور مشخص چه موضوعات فنی درین دور از مذاکرات مطرح می شود؟ گفت: موضوعاتی که از دید مدیران سیاسی به بررسیهای کارشناسی بیشتری نیاز داشته است در این مذاکرات مطرح می شود.

عراقچی در پاسخ به اینکه ایا درباره راکتور اب سنگین اراک نیز گفتگو می شود؟ اظهار داشت: این موضوع و ابعاد فنی آن، و چگونگی از بین بردن نگرانیها با حفظ ماهیت آب سنگین، یکی از موضوعات فنی است که جزئیات آن توسط کارشناسان بحث خواهد شد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به این سوال که ایا با توجه به اینکه در مذاکرات قبلی اعلام شد ایران و ١+٥ درباره غنی سازی و ابعاد ان به درک مشترکی رسیده اند، این موضوع هنوز در دستور کار مذاکرات کارشناسی قرار دارد؟ گفت: بحث درباره این موضوع و سایر موضوعات همچنان ادامه خواهد داشت تا طرفین به تفاهم نهایی دست یابند. به گفته عراقچی در این دور از مذاکرات کارشناسی نمایندگان ١+٥ حضور دارند و ریاست هیات کارشناسی ایران را نیز همچون دوره های قبلی مذاکرات کارشناسی حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه بر عهده دارد.

حمید بعیدی نژاد دیگر عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت که با توجه به دستور کار مذاکرات، علاوه بر سایر کارشناسان، کارشناسان سازمان انرژی اتمی در این مذاکرات حضور دارند.

قرار است دور جدید مذاکرات ایران و١+٥ با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و کاترین اشتون مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ١٨ تا ٢٠ فروردین ماه در وین اتریش برگزار شود. 

اخبار سیاست خارجی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
آخرین اخبار از مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در وین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شرمن: مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 هشتم آبان در وین آغاز می‌شود



مذاکرات ایران و 1+5  ,ایران و 1+5

شرمن: مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 هشتم آبان در وین آغاز می‌شود

معاون سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: تیم های کارشناسی ایران و 1+5 قرار است هشتم و نهم آبان ماه با هم دیدار کنند.

 وندی شرمن، مذاکره کننده آمریکا در گروه 1+5 با ایران افزود: نشست کارشناسی در وین برگزار خواهد شد و بعد در ژنو، نمایندگان گروه 1+5 و ایران با هم ملاقات خواهند کرد.

متن کامل مصاحبه شرمن با صدای آمریکا بدین شرح است:

پرسش: گفت‌وگوی مستقیم شما با نمایندگان ایرانی تا چه بر روی روند مذاکرات تأثیرگذار بوده است؟
پاسخ: به نظرم اتفاقات مهمی در حال رخ دادن است. تاریخچۀ روابط ایالات متحده و ایران طولانی و در عین حال دشوار بوده است. اما در حقیقت با ملاقات دوجانبۀ آقای جان کری، وزیر امور خارجۀ آمریکا، با آقای ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران، در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و البته گفت‌وگوی تلفنی تاریخی رییسان جمهوری دو کشور، آقای روحانی و آقای اوباما، و نیز ملاقات من با طرف ایرانی در جریان مذاکرات ژنو، ما در ابتدای درک بهتری از یکدیگر هستیم، تا همین‌طور از نیازهای دو طرف و از آمال مردم هر دو کشور آگاه شویم؛

 

و به عقیدۀ من این‌ها اتفاقات ارزشمندی بوده‌اند، چرا که پیشرفت گفت‌وگوها، برای ما که چندین دهه است نسبت به هم بی‌اعتماد بوده‌ایم، نیاز به زمان دارد، و همان‌طور که پرزیدنت اوباما در سخنرانی اخیرشان در نشست سالانۀ مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفتند، تنها با تعامل با یکدیگر است که می‌توانیم آن بی‌اعتمادی‌ها را برطرف کنیم و تلاش کنیم مشکلات حل شود. در این راستا، تمایل ایران برای پاسخ دادن به نگرانی‌های جامعۀ بین‌المللی نسبت به برنامۀ هسته‌یی‌اش امری اساسی است.

پرسش: آیا در جریان دیدارهای دوجانبه سوء تفاهمی هم پیش آمد؟
پاسخ: سوء تفاهمی در جریان دیدارهای دوجانبه نداشتیم، اما فکر می‌کنم دربارۀ بخشی از اظهارات چند روز پیش من در پاسخ به یکی از نمایندگان مجلس سنا، در روز سوم اکتبر، از واژه‌ای استفاده کردم که به نظر موجب نگرانی‌هایی در میان مردم ایران و همین‌طور گروهی از ایرانی-آمریکایی‌ها در این‌جا شد، که این واژه‌ها به نظر من نشان دهندۀ همان بی‌اعتمادی عمیقی است که پرزیدنت اوباما به آن اشاره کرد، و من فکر می‌کنم ما واقعا باید با کمک هم‌دیگر این بی‌اعتمادی‌ها را کنار بزنیم و این مذاکرات هسته‌یی به ما کمک خواهد کرد بتوانیم این کار را انجام دهیم؛ البته همان‌طور که آقای اوباما گفتند این کار زمان می‌برد؛

 

وقتی در طول چند دهه، از انقلاب 57 ایران تا کنون، این بی‌اعتمادی‌ها بوجود آمده‌اند، خوب برطرف کردن آن‌ها هم نیاز به زمان دارد و برای این منظور لازم است که هر دو طرف با هم همکاری کنند؛ من در تلاش هستم که این کار انجام شود و معتقدم که همتایان ایرانی من هم دارند تلاش خودشان را می‌کنند و بهترین راه برای این کار این است که نگرانی‌های‌مان را در موارد مختلف بیان کنیم و در این میان مهم‌ترین نگرانی ایالات متحدۀ آمریکا ماهیت برنامۀ هسته‌یی ایران است.

گفت‌وگوهایی که در ژنو داشتیم، مفید بودند و به عنوان گام اول مناسب بودند. قرار است دوباره در شانزدهم و هفدهم آبان‌ماه با یکدیگر ملاقات کنیم و امیدواریم در این مسیر بتوانیم پیشرفتی داشته باشیم.

پرسش: منظورتان از این که «فریب کاری بخشی از دی ان ای است» چه بود؟
پاسخ: این در واقع مربوط به حوادث گذشته است؛ به طور تاریخی ایرانی‌ها فکر می‌کنند که ما فریب‌کار بوده‌ایم، و به نظر من در حقیقت اشاره‌ای بود که این بی‌اعتمادی بین ما چگونه است. همان‌طور که پرزیدنت اوباما گفته‌اند باید با یکدیگر در این زمینه کار کنیم و معتقدم که آقای روحانی هم می‌خواهند در همین مورد با هم همکاری کنیم. اعتماد دوجانبه و احترام متقابل میان ما وجود دارد. زمان زیادی نیاز دارد که بتوانیم به نقطۀ مطلوب برسیم.

 

اما، من هم می‌گویم، قبلأ هم به‌طور علنی گفته‌ام، آقای کری، وزیر خارجه و آقای اوباما، رییس‌جمهوری هم به‌طور علنی گفته‌اند که ما همگی احترام فراوانی برای مردم ایران قائل هستیم، برای تمدن و تاریخ ایران، و برای همۀ میراث فرهنگی فوق‌العاده‌ای که ایران به جای گذاشته و ما از آن‌ها بهره‌مند می‌شویم، مثل همین فرشی که زیر پای ماست. از این‌رو است که باید با کمک هم روی این مساله کار کنیم.

پرسش: آیا تحت فشارهای بیرونی مذاکرات را ترک می‌کنید؟
پاسخ: رییس‌جمهوری و وزیر امور خارجه آمریکا از من خواسته‌اند که سرپرستی هیات مذاکره کننده را به عهده بگیرم. فکر می‌کنم که همکارانم بر این عقیده‌اند که من مذاکره کننده‌ای منصف و معتدل هستم که درپی حل مشکلاتم، و به دنبال گرفتن امتیازات غیرمنصفانه و بی‌احترامی به دیگران نیستم؛ از همتایان ایرانی خودم هم همین انتظار را دارم، همان‌طور که در ژنو دیدم که رویکردی بسیار متفاوت و عملی را اتخاذ کرده‌اند.

هر یک از اعضای گروه 1+5، همین‌طور ایران، برای حفظ منافع کشورخودشان تلاش می‌کنند و این کاری است که همۀ ما باید انجام دهیم؛ اما در عین حال می‌خواهیم مساله‌ای را حل و فصل کنیم که واقعا می‌خواهیم حل شود. آن چه را که رییس‌جمهور روحانی گفته‌اند باور داریم، اما نیاز داریم که شاهد برداشتن گام‌هایی عملی و واقعی باشیم که به آن حرف‌ها جامۀ عمل بپوشاند.

پرسش: با کرۀ شمالی هم‌ چنین مسائلی داشتید؟
پاسخ: در کنار هر گفت‌وگویی، افراد تندرو، افراد معتدل و افراد لیبرال وجود دارند، این‌جا در کشور خودمان هم داریم. این‌جا هم افرادی بوده‌اند که فکر می‌کردند من مذاکرات را بیش از حد آسان می‌گیرم و باید در جریان گفت‌وگوها سرسخت‌تر از این باشم. همین‌طور در ایران هم کسانی هستند که حرف‌های غیرمحترمانه‌یی راجع به آمریکا زده‌اند، می‌دانید که از ما به عنوان «شیطان بزرگ» نام می‌برند و مدام شعار «مرگ بر آمریکا» سر می‌دهند؛

 

این حساسیت‌ها را ما درک می‌کنیم چون دهه‌هاست که این بی‌اعتمادی میان ما بوده است. اما حالا می‌خواهیم مشکلات‌مان را حل کنیم و از آن دوران عبور کنیم؛ زمان خواهد برد، اما مصمم هستیم که این کار را انجام دهیم.

پرسش: از مذاکرات ژنو به این سو آیا تماس مستقیم دیگری بین مقامات آمریکایی و ایرانی بوده است؟
پاسخ: من خودم، از مذاکرات ژنو به این طرف، با مقامات ایران تماسی نداشته‌ام. تیم های کارشناسی ما قرار است هشتم و نهم آبان ماه با هم دیدار کنند تا گفت‌وگوهای ژنو را با جدیت پیگیری کنند و همان‌طور که پیش‌تر گفتم، ملاقات در سطح بالاتر، با حضور من، خانم کاترین اشتون، نمایندۀ عالی اتحادیۀ اروپا، و هیات ایرانی به سرپرستی وزیر امور خارجه آقای ظریف، در شانزدهم و هفدهم آبان‌ماه در ژنو صورت خواهد گرفت و امیدوارم که بتوانیم پیشرفتی داشته باشیم.

پرسش: محل نشست بعدی کجاست؟
پاسخ: نشست کارشناسی در وین برگزار خواهد شد و بعد در ژنو، نمایندگان گروه 1+5 و ایران با هم ملاقات خواهند کرد.

پرسش: آیا دولت اوباما می‌کوشد تصویب تحریم‌های جدید در سنا را به تأخیر بیاندازد؟
پاسخ: با مجلس نمایندگان و سنا رایزنی‌هایی را داشته‌ایم و چند روز پیش به اعضای مجلس نمایندگان به‌طور محرمانه گزارش اوضاع را دادم، با نمایندگان سنا هم گفتگو کرده‌ایم، البته سنا چند روزی جلسه نداشت ولی چند روز آینده برای رایزنی به آن‌جا خواهم رفت. ما بر این عقیده هستیم که الان زمانی است که باید برای تصویب تحریم‌ها دست نگه داریم تا ببینیم که مذاکرات هسته‌یی به کجا می‌رسد.

 

البته کنگره اختیار خودش را دارد و قرار نیست که ما آن‌ها را مدیریت کنیم، اما گفت‌وگوهای فوق‌العاده جدی در جریان است و در این راستا با کنگره شریک و همکاریم و به نظر من آن‌ها در ارتباط با رویکرد ما به گفت‌وگوهای هسته‌یی همراهی خیلی مؤثری را داشته‌اند و لازم است که این همراهی و مشارکت ادامه پیدا کند تا بتوانیم به نتیجۀ موفقیت‌آمیزی برسیم، و اطمینان دارم همین‌طور هم خواهد بود.

پرسش: اختلاف نظرات مطرح شده میان آمریکا و اسراییل بر سر ایران چیست؟
پاسخ: هیچ دو کشوری نیستند که منافع‌شان دقیقا یکسان باشد؛ این در مورد ما با اسراییل صدق می‌کند، در مورد آمریکا و ایران صدق می‌کند و حتی در مورد ما و بریتانیا که شاید نزدیک‌ترین هم‌پیمان ما باشد هم صدق می‌کند. این‌طور نیست که همیشه با هم هم‌نظر باشیم؛ مهم این است که هدف نهایی ما چیست.

 

در همۀ این موارد و در همۀ این کشورها در سراسر دنیا هدف این است که به نگرانی‌های جامعۀ بین‌المللی دربارۀ برنامۀ هسته‌یی پاسخ داده شود. آقای روحانی گفته است که برنامه هسته‌یی کشورش برنامه‌ای صلح‌آمیز باقی خواهد ماند. این چیزی است که همۀ ما می‌خواهیم، هدفی است که همۀ ما دنبال می‌کنیم و برای آن چنین در تکاپو هستیم.

پرسش: آیا آمریکا بخشی از دارایی‌های ضبط شدۀ ایران را در ازای گام‌های عملی تهران آزاد خواهد کرد؟
پاسخ: هر گزینه‌ای که در اختیار داشته باشیم را برای پیش بردن این مذاکرات بررسی خواهیم کرد. گفت‌وگوهای جامعی داشتیم، همه چیز روی میز بوده، در مورد همه چیز صحبت شده و مطمئن هستم که این روند ادامه خواهد داشت.

پرسش: پس این گزینه دور از نظر نیست؟
پاسخ: در مورد هر چه که برای پیشبرد این مذاکرات لازم بود صحبت کرده‌ایم. می‌دانید یکی از موارد خیلی جالب این دور اخیر مذاکرات هسته‌یی در قالب گروه 1+5 این بود که با ایران توافق کردیم در مورد جزییات صحبت نکنیم و این نشان دهندۀ جدی بودن این مذاکرات است. من از حس مسوولیتی که همۀ طرف‌ها به خرج دادند بسیار سپاسگزارم؛ چون این برای رسیدن به یک نتیجۀ مناسب خیلی اهمیت دارد.

پرسش: آیا متناسب با تغییرات در تیم ایرانی، در تیم مذاکره کنندۀ آمریکا هم تغییری رخ داد؟
پاسخ: افراد جدیدی را به تیم مذاکره کننده‌مان اضافه کردیم. ما همیشه متخصصان هسته‌یی را در گروه داشتیم، اما این بار دو کارشناس امور تحریم را هم با خودمان بردیم، یکی از وزارت خزانه‌داری و یکی هم از وزارت امور خارجه. به نظرم اقدام ارزشمندی بود چون روشن است که نوعی تسهیل کردن بخشی از تحریم‌ها در گام نخست مهم خواهد بود و صد البته برای گام‌های نهایی این گفت‌وگوها هم بسیار مهم خواهد بود و برای همین از حضور آن‌ها در تیم مذاکره کننده خودمان بسیار خوشحالم.

پرسش: آیا موضوع دیگری غیر از مسالۀ هسته‌یی، مثل بحران سوریه یا وضعیت حقوق بشر، در ژنو مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت؟
پاسخ: تمرکز محض مذاکرات در ژنو بر روی برنامۀ هسته‌یی ایران بود؛ در مورد نگرانی‌های جامعۀ بین‌الملل بحث شد و این تضمین که اگر ایران به تکالیف و مسولیت‌های بین‌المللی‌اش پایبند باشد و جامعۀ بین‌المللی هم از ماهیت صلح‌آمیز برنامۀ هسته‌یی ایران اطمینان حاصل کند، آنگاه می‌تواند از برنامۀ مسالمت‌آمیز هسته‌یی برخوردار شود. موضوع‌های دیگر می‌تواند در زمان دیگری مورد بحث و گفت‌وگو قرار بگیرند.

پرسش: پس در ملاقات بعدی برنامه‌ای برای طرح هیچ موضوع دیگری ندارید؟
پاسخ: نه نداریم. پرزیدنت اوباما در خلال سخنرانی خودش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که حل مسالۀ هسته‌یی ایران، برای پرداختن به مسائل دیگر و برای توسعۀ روابط، امری حیاتی است. اولویت ما همین مسالۀ هسته‌یی است و باید بر سر آن بحث شود. تا این مساله حل نشود، ورود به مسائل دیگر دشوار خواهد بود.

 

البته که ما دربارۀ آن موضوع‌هایی که شما اشاره کردید و همین‌طور موضوع‌های دیگر، نگرانی‌هایی داریم و امیدوارم، خیلی زود، روزی برسد که بتوانیم به آن موضوعات هم بپردازیم. /ایسنا