اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مذاکرات وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در ژنو


مذاکرات وزرای امور خارجه ایران و آمریکا با حضور هلگا اشمید در ژنو آغاز شد.

خبرگزاری مهر: مذاکرات هسته ای محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در ژنو آغاز شد.

بر اساس این گزارش در این دیدار علاوه بر سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر امور خارجه ایران و وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور دارد.

در همین زمینه ‫یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای در گفتگو با خبرنگار مهر درباره روند مذاکرات و گفتگوهای امروز گفت: روند مذاکرات رو به جلو اما کند است. ‬‌

‫وی با اشاره به اینکه در متون مورد مذاکره در برخی از زمینه ها مواضع به یکدیگر نزدیک و در برخی زمینه ها فاصله ها بیشتر است، گفت: این امر هم در بخش تحریم و هم در بخش هسته ای وجود دارد. ‬‌

‫این منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ابراز امیدواری کرد که جلسه امروز وزرا بتواند در برخی از زمینه ها اختلافات را کاهش دهد. ‬

وی در عین حال درباره تمدید مذاکرات گفت: اگر بخواهیم تا ۱۰ تیرماه به نتیجه برسیم باید کار فشرده ای انجام دهیم. اما فعلا بحث تمدید مطرح نیست ولی برای ما توافقی که منافع کشور را تضمین کند مهم است و تحت فشار تاریخ خاصی قرار نداریم. 


ویدیو مرتبط :
دیدار وزرای امور خارجه ایران و کویت در ژنو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا: احتمال مذاکرات مستقیم ایران _ آمریکا در نیمه دوم سال 2013



مذاکرات مستقیم ایران آمریکا

احتمال مذاکرات مستقیم ایران _ آمریکا در نیمه دوم سال 2013

نیکلاس برنز این احتمال را مطرح کرد که دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی در نیمه دوم سال 2013 برای اولین بار پس از 34 سال با یکدیگر بر سر میز مذاکرات مستقیم بنشینند.

نیکلاس برنز، معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی در مقاله ای با عنوان « سرگردانی آمریکا -اسراییل درباره ایران» که بر روی وب سایت "تایمز ریکورد" قرار گرفت به سخنان اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی.بی.اس در رابطه با ایران پرداخت.
وی بخش‌هایی از سخنان نتانیاهو را تایید کرد، اما افزود که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این باره اغراق می‌کند.

برنز در این مقاله نوشت که بخش عمده ای از آنچه نتانیاهو می خواهد که شامل تحریم سنگین و تهدید به زور است، توسط باراک اوباما و جورج بوش، روسای جمهور فعلی و پیشین آمریکا به اجرا در آمده است. حتی خود نتانیاهو هم در مصاحبه یکشنبه گذشته خود پذیرفت که ایران هنوز از خط قرمز تل آویو در زمینه توان هسته یی یا از خط قرمز آمریکا درباره سلاح هسته یی عبور نکرده است. هیچ کارشناس متبحری هم پیش بینی نمی‌کند که ایران در سال 2013 به سلاح هسته‌یی دست یابد.
وی ادامه داد: بنابر این اکنون زمان دیپلماسی است و دلیلی برای کوبیدن بر طبل جنگ وجود ندارد.

برنز افزود: نمایش واقعی در نیمه دوم این سال (2013) احتمالا در میز مذاکرات در در وین، استانبول یا ژنو رخ خواهد داد؛ که در آنجا دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی احتمالا اولین گفت‌و‌گوی اساسی را پس از 34 سال قطع روابط که در دوران جیمی کارتر آغاز شد، انجام خواهند داد و اینجاست که هشدار نتانیاهو مبنی بر اینکه اسراییل (رژیم صهیونیستی) ممکن است پیش از آمریکا (به‌اقدام علیه ایران بپردازد) نسنجیده خواهد بود است.

وی با اشاره به رابطه نزدیک آمریکا با رژیم صهیونیستی ادامه داد: اگر اسراییل در حالی که همچنان شانس راه‌حل دیپلماتیک وجود دارد، دست به حمله بزند، میان این دو دوست نزدیک بحرانی قطعی ایجاد خواهد شد.

برنز در ادامه با ادعای توانمندی آمریکا برای حمله به ایران افزود که «اسراییل با وجود قدرتش، از ظرفیت نظامی و اعتبار بین‌المللی برای مهندسی حمله‌ای که آمریکا قادر به انجام آن است، برخوردار نیست» و تاکید کرد که اگر نیاز به توسل به زور در صورت شکست مذاکرات باشد، بهتر است توسط آمریکا انجام گیرد و بنابر این « نتانیاهو باید به اوباما اعتماد کند، اجازه دهد رهبری امور را به دست گیرد، زمان و فضا را فراهم کند تا آمریکا بتواند به بررسی گزینه دیپلماتیک جایگزین برای جنگ باشد.

این دیپلمات پیشین آمریکایی در ادامه با ذکر اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی باید در خصوص ایران شکیبا باشند، ایران را «تهدیدی » مشترک برای دو طرف خواند و افزود که بهتر است اوباما و نتانیاهو در خصوص آنچه انجام می دهند، متحد باشند.
از نظر برنز «همچنان امکان رسیدن به توافق با ایران از طریق مذاکره، بر یک جنگ عجولانه با پیامدهایی غیر قابل پیش بینی برای آمریکا، اسراییل، مردم ایران و خاورمیانه آشفته ارجحیت دارد.»/ایسنا