اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مذاکرات هسته ای در دوره احمدی نژاد در ساعت اول به کوروش کبیر و در ساعت دوم به مصدق اختصاص داشت



اخبار,اخبار سیاست  خارجی,سفیر فرانسه

ژرار آرو سفیر فرانسه در امریکا مدعی شد که در زمان احمدی نژاد عملا مذاکره ای بین ایران و پنج بعلاوه یک صورت نمی گرفته است.

به گزارش «انتخاب»، آرو اظهار داشت: مذاکرات هسته ای بین سه کشور اروپایی و ایرانی ها در پاییز سال 2003 منجر به تلعیق برنامه غنی سازی شد. برخی می گویند ما فرصتی مناسب را در آن زمان از دست دادیم. من نمی دانم، مورخان باید در این زمینه صحبت کنند.

وی افزود: زمانیکه احمدی نژاد رئیس جمهور شد، مذاکرات متوقف شد و من می توانم بگویم که بین سال های 2005 تا 2012 هیچ مذاکره ای صورت نگرفت.

سفیر فرانسه در آمریکا اضافه کرد: من به عنوان مذاکره کننده هسته ای فرانسه بین سال های 2006 تا 2009، چندین بار با ایرانی ها دیدار کردم.

وی مدعی شد: در آن سال ها ایرانی ها هرگز وارد مذاکره نشدند.

آرو گفت: مذاکرات با ایران اینگونه بود، ساعت نخست به کوروش کبیر اختصاص داشت، ساعت دوم به مصدق، و ساعت سوم به حقوق مردم ایران.  این یک واقعیت است.

سفیر فرانسه در آمریکا افزود: در سال 2006، امریکایی ها، روس ها و چینی ها به محلق شدند و سپس نخستین قطعنامه علیه ایران با درخواست توقف غنی سازی صادر شد، اما ایرانی ها به آن تن ندادند. این خیلی مهم بود که روس ها و چینی ها با ما بودند. 


 اخبار   سیاست خارجی  -  انتخاب


ویدیو مرتبط :
تمام روند مذاکرات هسته ای ایران در نیم ساعت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه «ظریف» چند ساعت از «مصدق زمان» به «احمدی نژاد دوران» بدل شد؟!



اخبار,اخبار سیاسی,محمد  جواد  ظریف

«ما در ایران کسی را به خاطر عقیده و نظرش زندانی نمی کنیم»، این جمله ی ظریف در مصاحبه ی چالشی با چارلی رز مجری شبکه ی PBS، باعث هیاهو و حملات بی سابقه ای به مرد محبوب یک سال اخیر ایران شد که او را برای مدتی کوتاه تبدیل به یک «احمدی نژاد» کرد که از زمین و زمان در رسانه های خارجی و برخی دیگر از رسانه های خارج نشین با انتقاد مواجه می شد.

به گزارش «انتخاب»، وزیر خارجه کشورمان به منظور حضور در نشست بازنگری NPT و همینطور مذاکرات هسته ای به نیویورک سفر کرد و طبق روند سابق با موجی وسیع از درخواست های مصاحبه رسانه های آمریکایی و بین المللی مواجه شد.

او پس از چندین مصاحبه از جمله با دیوید اینگناتیوس خبرنگار و مقاله نویس مشهور آمریکایی، با چارلی رز مجری شبکه PBS به گفتگو نشست.

با نگاهی به متن این مصاحبه می توان دریافت که این گفتگوی دو مرحله ای به چه میزان برای ظریف دشوار بوده است. او اما به شدت در این گفتگوها موفق ظاهر شد، به طوری که با طرح سئوالاتی از مجری در مورد اسرائیل، او را مجبور به عقب نشینی کرد.

ظریف در این مصاحبه خطاب به مجری شبکه PBS گفت: پس چرا با این مسئله(تجهیز اسرائیل به بمب هسته ای و عدم عضویت این رژیم در NPT) برخورد نمی کنید. این یک واقعیت است. چرا به ادعاهای ما توجه نمی کنید. این حقایقی است که هیچکس به آنها توجه نمی کند. ایران هیچگاه به همسایگانش حمله نکرده است اسراییل هر دوسال یکبار به غزه حمله می کند.

چارلی رز : من نمی خواهم وارد این مسایل شوم.

پاسخ های قانع کننده و صریح ظریف و عملکرد او در نیویورک به حدی بود که بسیاری از رسانه ها نسبت به رویکرد زبان به تحسین گشودند و کریستین ساینس مانیتور نیز گزارشی با عنوان «چرا ظریف انقدر جذاب است؟» را منتشر کرد.

وزیر خارجه در واکنش به سئوالی در مورد ماجرای جیسون رضائیان خبرنگار واشنگتن پست، این گونه پاسخ داد: «ما در ایران هیچ کسی را به خاطر عقیده‌اش زندانی نمی‌کنیم».

این پاسخ دیپلماتیک ظریف منجر به حملات و انتقادات بی سابقه ای از سوی برخی کاربران در شبکه های اجتماعی نسبت به او شد و کار را به جایی رساند که او نیز نسبت به این هیاهوها ابراز گلایه کرد و خواستار توجه آنان به مصالح ملی شد.

وی در صفحه ی فیس بوک خود نوشت: گروهی از هموطنان در داخل و خارج پاسخ مشخص، دقیق و ضروری بنده به سؤال در مورد یک خبرنگار — که وضعیت او این روزها بهانه چندین اصلاحیه در سنای آمریکا برای مقابله با توافق هسته ای شده است — را دستمایه مقالات طولانی در این زمینه کرده و برخی دوستان نیز بدون شنیدن پرسش و پاسخ، بنده را مورد مرحمت و لطف قرار داده اند!»

حملات برخی افراد به ظریف در حالی مطرح می شود که ظاهرا ادامه پاسخ او توسط بسیاری خوانده نشده است. او در ادامه پاسخ خود گفت: «افرادی که مرتکب جرم می شوند و قوانین کشور را نقض می کنند، نمی توانند پشت عنوان روزنامه نگار یا فعال سیاسی پنهان شوند، همه باید قوانین را رعایت کنند.»

با این اوصاف، می توان گفت که ظریف به عنوان وزیر خارجه فعلی ایران همانطور که انتظار می رفت بهترین پاسخ ممکن را به زبان آورده است، ضمن آنکه نباید این موضوع را از قلم انداخت که به گفته ی ظریف، او «در پاسخ به سئوالی در مورد جیسون رضائیان این سخنان را بیان کرده» است.

با این حال، به نظر می رسد برخی که این روزها به شدت به حاشیه رفته اند، با علم کامل نسبت به سخنان ظریف، قصد این دارند که با تاختن بر او به بهانه های واهی قدری مطرح شوند و شهرت هر چند اندک سابق خود را با فدا کردن مصالح ملی، از این راه باز یابند. هر چند دورنمای این اتفاقات نشان می دهد که این جنجال های بی مورد همچون برخی انتقادات دلواپسان داخلی و خارجی کم اهمیت و گذرا است و نباید آن را باعث نگرانی دانست.

در این میان، البته یک نکته بسیار جالب و قابل تامل بود ، همان گروه از افراد که در شبکه های اجتماعی (که پای ثابت «تمجید اغراق آمیز» و «فحاشی های زشت» از شخصیت های مختلف در ایام سال هستند) ، پا به پای «جو ساختگی» ، به ظریف تاختند و او را یک شبه از عناوینی چون «مصدق زمان» به «احمدی نژاد دوران» تقلیل دادند ، در شرایطی که سعی می کردند واکنشی «قهری» در برابر سخنان ظریف داشته باشند ، اما در میانه کلمات و توصیفاتشات از وزیر خارجه ، همچنان از واژگانی چون «قهرمان» ، «بزرگمرد» و ... استفاده می کردند! در واقع شاید ظریف ، از نظر این جماعت ، چند ساعت «مصدق» و «احمدی نژاد» توامان بود!


 اخبار سیاسی  -  انتخاب