اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مذاکرات محرمانه برای فراری دادن قذافی



 

 

 

واشنگتن پست : تحریم ها جواب نداد ؛ ایران دو قدم دیگر به سمت هسته ای شدن برداشت

 

روزنامه دیلی تلگراف نوشت: تحرکات محرمانه دیپلماتیک در جریان است تا معمر قذافی از لیبی خارج شود و به طور موقت در یک کشور دوست اسکان یابد.

طبق گزارش ها،کاروانی از خودرهای نظامی حامل مقادیر زیاد طلا و پول نقد و مقامات ارشد دولت قذافی از مرز لیبی گذشته و وارد نیجر شده است.

گفتگوهای محرمانه ای برای فرار دیکتاتور به منظور جلوگیری از خونریزی های بیشتر در لیبی شروع شده است.اما شنیده ها حاکی از آن است که این مذاکرات هنوز نتیجه خاصی نداشته است.همچنین ادعاها در خصوص اینکه آفریقای جنوبی بانی این مذاکرات بوده ،تکذیب شده است.

کشور کوچک آفریقایی بورکینافاسو نیز تکذیب کرده است که قذافی به این کشور پناهنده خواهد شد.

مقامات بورکینافاسو به دیپلمات ها گفته اند،عضویت کشورشان در دادگاه بین المللی جنایات جنگی مانع از آن می شود که به قذافی پناهندگی بدهد.

مقامات غربی گفته اند که قذافی همچنان از پذیرش پشنهاد فرار خودداری می کند و اینکه او در کاروان وارد شده به نیجر نبوده است.

فقط فرماندهان و مقامات دیگر قذافی در کاروان بوده اند. به گفته یک مقام مسئول،فشارهای زیادی بویژه از سوی فرانسه به برنامه ریزان ناتو وارده شده است تا کاروان خودروهای وارد شده به نیجر را هدف حمله قرار ندهند.

این کاروان با وجود اینکه ردیابی شده بود،هدف حمله هوایی قرار نگرفت.فرماندهان نظامی فرانسه معتقد بودند که قذافی و پسرش در لحظات آخر به این کاروان ملحق می شوند.سخنگوی ناتو نیز گفته است این سازمان به نیروهایی که از نبرد فرار کنند،حمله نمی کند،زیرا ماموریت ناتو محافظت از غیرنظامیان و نه ردیابی و حمله به صدها مقام و فرمانده فراری رژیم قذافی است.../تحلیل:انتخاب


ویدیو مرتبط :
مذاکرات محرمانه در فیلم چ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تعیین جایزه برای سر قذافی/ دیکتاتور فراری: به زودی تمام لیبی را در اختیار می گیرم



 

 

 

تعیین جایزه برای سر قذافی/ دیکتاتور فراری: به زودی تمام لیبی را در اختیار می گیرم

 

 

آخرین اخبار از لیبی/ این خبر تکمیل می شود؛

تعیین جایزه برای سر قذافی/ دیکتاتور فراری: به زودی تمام لیبی را در اختیار می گیرم/مقر قذافی، مرکز فرماندهی جدید انقلابیون/دیلی تلگراف: حضور نیروهای ویژه انگلیس در لیبی برای شکار قذافی

انقلابیون لیبی که توانسته اند طی دو روز گذشته مناطق وسیعی از پایتخت را به اشغال خود در آورند، امروز برای سر معمر قذافی جایزه تعیین کردند.

شورای ملی انتقالی لیبی اعلام کرد برای زنده یا مرده معمر قذافی دیکتاتور این کشور مبلغ یک میلیون و هفتصد هزار دلار آمریکا معادل دو میلیون دینار لیبی جایزه پرداخت خواهد کرد.

تصویر منتشر شده ی قذافی طی روزهای اخیر که صحت آن، رد شده است.

مبلغ جایزه را شورای ملی انتقالی لیبی تعیین و اعلام کرد برای بازداشت قذافی تیم های ویژه تشکیل شده است و بزودی وی را از پناهگاهش بیرون خواهند کشید.

در همین ارتباط یک مسئول شورای ملی انتقالی لیبی در این باره گفت : هر فردی از نزدیکان قذافی یا نیروهای گارد سلطنتی که مکان مخفی شدن او را اطلاع داده یا وی را بکشند، مشمول عفو مردم انقلابی خواهند شد.

این مسئول ادامه داد، تا زمانی که شخص معمر قذافی کشته یا دستگیرنشده است، رژیمش همچنان حیات دارد و به همین دلیل است که ما این جایزه را برای مرده یا زنده او تعیین کرده ایم.

وی گفت : بی گمان با شنیدن خبر کشته یا بازداشت شدن معمر قذافی، افراد باقی مانده از گارد سلطنتی وی نیز سلاحهای خود را بر زمین خواهند گذاشت.

گفتنی است هنوز هیچ اطلاعی از معمر قذافی و برخی اعضای خانواده اش در دست نیست.

تلاش برای تصرف شهر سرت

انقلابیون لیبیایی در تلاشند تا با مذاکره با سران قبایل سرت این شهر را بدون درگیری فتح کنند.

محمود حسین در گفتگو با الجزیره گفت: انقلابیون لیبیایی با سران قبایل شهر سرت همچنان در حال مذاکره هستند تا انقلابیون بتوانند به شهر سرت وارد شوند.مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که سران قبایل شهر سرت بر برخی افراد که عضو گردان های قذافی هستند و از جاهای مختلف به این شهر امده اند تسلطی ندارند.

وی افزود: مصطفی عبدالجلیل رئیس شواری ملی انقالی لیبی در کنفرانس خبری تلاش کرد به اهالی سرت و صبها این اطمینان خاطر را بدهد که انقلابیون هیچگونه اقدام انتقام جویانه علیه ان ها انجام نخواهند داد.

محمود حسین گفت: هرچند که بیشتر نیروهای هوادار قذافی به شهر سرت گریخته اند و در این شهر تجمع کردند اما به احتمال زیاد ترس هواداران قذافی از دچار شدن به خشم و انتقام انقلابیون باعث می شود این شهر بدون درگیری فتح شود.

کشف جسد ده ها تن از انقلابیون در نزدیکی منطقه باب العزیزیه طرابلس

شبکه تلویزیونی الجزیره عربی لحظاتی قبل در خبری فوری از کشف جسد ده ها تن از انقلابیون در نزدیکی منطقه باب العزیزیه طرابلس خبر داد این افراد سه هفته پیش به قتل رسیده اند.

تماس دوست قدیمی با قذافی

رئیس فدراسیون بین المللی شطرنج اعلام کرد روز گذشته با معمر قذافی دیکتاتور لیبی تلفنی صحبت کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل "انتخاب"، کرسان یونجینوف رئیس فدارسیون بین المللی شطرنج که از دوستان بسیار نزدیک معمر قذافی به شمار می رود اعلام کرد روز گذشته با وی تماس تلفنی داشته است.

وی گفت، قذافی تاکید کرده که لیبی را ترک نکرده است و برای مبارزه در این کشور باقی خواهد ماند.

یونجینوف گفت، قذافی به من گفت که ارتش لیبی خود را برای عملیات گسترده ای آماده می کند و به زودی کنترل کامل کشور را در دست خواهد گرفت و عقب نشینی از پایتخت یک عقب نشینی تاکتیکی بود.

قذافی که بیش از چهل سال خود را پدر مردم لیبی خوانده بود، اکنون تحت تعقیب مخالفان است و شورای ملی انقلابی معتقد است که وی هنوز در لیبی است و این کشور را ترک نکرده است. گفتنی است مخالفان دولت لیبی یکشنبه شب در عملیاتی گسترده مناطق وسیعی از طرابلس را در اختیار گرفتند و روز گذشته نیز توانستند منطقه باب العزیزیه را نیز تسخیر کنند. از اواسط ماه ژوئیه معمر قذافی در انظار عمومی مشاهده نشده است.

جدایی آخرین نزدیکان قذافی از وحشت انتقام

شبکه تلویزیونی العربیه در خبری فوری گزارش داد محمد حجازی وزیر بهداشت رژیم قذافی جدایی خود را از رژیم قذافی اعلام کرد.

پایبندی شورای انتقالی لیبی به قراردادهای نفتی رژیم قذافی

خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره عربی در لیبی گفت:شورای انتقالی لیبی به تمام قراردادهای نفتی که رژیم قذافی منعقد کرده بود پایبند است.

خلیل در گفتگو با این شبکه تلویزیونی گفت: در شهر بنغازی مردم از لحاظ مواد غذایی مشکل ندارند و هر چند قیمت مواد غذایی بالاست اما این مواد به وفور یافت می شود اما مشکل بزرگی که الان وجود دارد این است که در شهرهایی همچون طرابلس و سبها و برخی شهرهای دیگر مواد غذایی یافت نمی شود و غیر از مواد غذایی مواد دارویی نیز در این مناطق نایاب شده است و به نظر می رسد که این مشکل همچنان ادامه پیدا کند.

وی افزود: شورای انتقالی لیبی هنوز موضع رسمی و مشخصی در قبال قراردادهای نفتی که رژیم قذافی منعقد کرده بود اتخاذ نکرده است اما یکی از نزدیکان به شورای انتقالی لیبی گفته است این شورا به تمام قراردادهایی که رژیم گذشته لیبی منعقد کرده پایبند است و حتی قراردادهای نفتی که با کشورهایی منعقد شده که در جریان مبارزه با رژیم قذافی مردم لیبی را یاری نکردند نیز به قوت خود باقی است و تمام قراردادها و معاهدات بین المللی که در گذشته مورد پذیرش قرار گرفته مورد تائید ماست.

امارات فقط با مجوز سازمان ملل، دارایی های لیبی را آزاد می کند

امارات عربی متحده روز چهارشنبه اعلام کرد در صورت صدور مجوز سازمان ملل، دارایی های مسدود شده لیبی را آزاد خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از ابوظبی، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات عربی متحده اعلام کرد کشورش آماده است تا با چراغ سبز سازمان ملل متحد، بین پانصد تا هفتصد میلیون دلار از دارایی های مسدود شده لیبی را تحویل انقلابیون این کشور دهد.

بر اساس این گزارش، وی پس از دیدار با زلمای رسول، همتای افغان خود، خطاب به خبرنگاران تصریح کرد: امارات حدود پانصد تا هفتصد میلیون دلار از دارایی های لیبی را مسدود کرده است و تنها راهی که برای رفع توقیف این دارایی ها وجود دارد، صدور قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل است.

وزیر امور خارجه امارات، در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود، تاکید کرد تا زمانی که شورای امنیت در این مورد تصمیمی نگرفته است، از ابوظبی کاری ساخته نیست.

محمد قذافی کشته شد؟

شبکه تلویزیونی العربیه در خبری فوری گزارش داد خبرهایی تائید نشده به دست امده که حاکی از کشته شدن محمد قذافی فرزند سرهنگ قذافی است.

شورای ملی انتقالی لیبی با حضور ناظران بین المللی در این کشور موافق است

شورای ملی انتقالی لیبی موافقت خود را با حضور ناظران بین المللی در این کشور اعلام کرد.

محمود جبریل، نخست وزیر شورای ملی انتقالی لیبی، ارگان سیاسی انقلابیون این کشور، که به پاریس سفر کرده است در پایان دیدار با نیکولا سارکوزی رئیس جمهور این کشور اعلام کرد: ما با حضور ناظران بین المللی در لیبی مشکلی نداریم و از سفر آنها به کشورمان استقبال می کنیم اما لازم است که سفر آنها به لیبی با هماهنگی و رایزنی با شورای ملی انتقالی لیبی صورت گیرد.

این مسئول بلند پایه شورای ملی انتقالی لیبی به دعوت نیکولا سارکوزی به فرانسه سفر کرده است تا با وی درباره عملیات نظامی ناتو در لیبی و همچنین کمکهای آتی فرانسه به انقلابیون لیبی در دوره انتقال سیاسی و بازسازی لیبی گفتگو کند.

*الجزیره گزارش داد که انقلابیون در طرابلس از مقر معمر قذافی(باب العزیزیه) به عنوان مرکز فرماندهی برای برنامه ریزی عملیات ها و گفتگوا در مورد تحولات اخیر استفاده می کنند.

*رهبران شورای انتقالی لیبی در حال انتقال از بنغازی به پایتخت هستند.

*الجزیزه به نقل از خبرنگار خود در لیبی نوشت: انقلابیون موفقیت زیادی در تسلط بسیاری از قسمت های طرابلس داشته اند. اما هنوز قسمتهایی از شهر وجود دارد که انقلابیون نتوانسته اند به انجا وارد شوند و هنوز امن نیست.

*گاردین نوشت: تک تیرانداز های قذافی در حال تیراندازی به باب العزیزیه هستند که بدست انقلابیون افتاده است.در برخی از نقاط شهر هنوز مقاومهایی از سوی وفاداران به قذافی وجود دارد.

*گاردین گزارش داد که درگیری ها در نزدیک دیکسوس هتل که مقر حضور خبرنگار خارجی است بیشتر شده است.

*خبرنگار بی بی سی نوشت: ما نگاهی به بیمارستان ها انداختیم و متوجه کمبود دارو شدیم.

*پسرخاله قذافی از مردم لیبی خواسته است که به صحبت های رهبر انقلابیون گوش دهند و به قانون احترام بگذارند و از خون ریزی دوری کنند. احمد قذافی الدم در مصاحبه ای با العربیه، گفت: از مردم درخواست می کنم به برادرم(رهبر انقلابیون) گوش کنند. مردم و شیوخ قبائل باید بشینند و به او گوش دهند.

*دیلی تلگراف نوشت: نیروهای ویژه انگلیس به لیبی امده اند تابه  معمر قذافی را پیدا کنند.

نیروهای ویژه انگلیس به دستور دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در حال رهبری و راهنمایی انقلابیون برای شکار قذافی هستند.

دیلی تلگراف نوشت: برای اولین بار، منابع دفاعی تایید کرده اند که نیروهای ویژه انگلیس برای چندین هفته است که در لیبی هستند و نقش مهمی در سقوط طرابلس ایفا کرده اند.

*شورای انتقالی دولت لیبی اعلام کرده است که قذافی را زنده یا مرده می خواهد و هر کسی از نزدیکان دیکتاتور که به او خیانت کنند ، عفو خواهد شد..../تحلیل:انتخاب